תרופות ההרזיה - הזהב החדש של תעשיית התרופות 4216
כתבה ב"אקונומיסט" (תרגום ב-TheMarker) סוקרת את המצב בשוק התרופות להרזיה. חברת "נובו נורדיסק" הדנית היתה הראשונה לצאת לשוק עם התרופה Wegovy, וב-‏2023 היו הכנסותיה 4.5 מיליארד דולר. החברה צופה הכפלת ההכנסות בשנה הבאה. בנובמבר יצאה ענקית התרופות "אלי לילי" עם התרופה  Zepbound, גרסה משוכללת מעט, והיא צפויה למכור ב-‏2.9 מיליארד דולר בשנתה הראשונה. בלומברג צופה שב-‏2030 יגיע השוק ל-‏80 מיליארד דולר, וששתי החברות ישלטו ב-‏90% ממנו.

שוויין של נורדיסק ואלי לילי זינק, ל-‏560 ו-‏740 מיליארד דולר בהתאמה; הן הפכו לחברות התרופות היקרות ביותר, והראשונה היא החברה היקרה ביותר בכלל באירופה. הגורם המגביל אותן כרגע הוא כושר הייצור; שתי החברות משקיעות מיליארדים בהקמת מפעלי ייצור ורכישת חברות שלהן מפעלים כאלה.

החומר הפעיל בתרופות נקרא אגוניסט GLP-1. הוא פותח במקור כטיפול לחולי סוכרת המעודד ייצור אינסולין, ואז התברר כי הוא יוצר תחושת שובע, ובטוח לשימוש לצרכי הרזיה. בניסויים קליניים הפחיתו מטופלי ווגובי ממשקלם 15% בממוצע, ומטופלי זפבאונד - 20%. התרופות ניתנות בזריקה פעם בשבוע. נורדיסק פיתחה גם גרסה בגלולה, אך זו דורשת פי 20 חומר פעיל, ומכיוון שבינתיים הביקוש לחומר עולה על ההיצע, השקת גרסה זו נדחתה. מגבלות כושר הייצור נוגעות גם לחומר הפעיל וגם לעטי ההזרקה. 

מחיר המחירון של ווגובי בארה"ב 16,000 דולר לשנה. חברות ביטוח יכולות לקנות אותה בהנחה של 60%, אך מרבית החברות, ובפרט הביטוחים הפדרליים מדיקייד ומדיקייר, אינן מכסות אותה. החברות מנסות להוכיח כי לתרופות יש תועלת מעבר להרזיה, בניסיון לאלץ חברות ביטוח לכסות אותן. נורדיסק הראתה הפחתת סיכון לבעיות לב, ומחקרים שנעשים כעת מקווים להראות שיפור בתופעות כמו דום נשימה, מחלות כליות וכבד, ואלצהיימר.

בלומברג מעריך כי כ-‏100 תרופות הרזיה, גרסאות דומות של שתי הקיימות, נמצאות כעת בפיתוח, במטרה להתגלות כיעילות יותר או קלות יותר לשימוש, אך כנראה לא ייצאו לשוק לפני 2027. הפטנטים של ווגובי וזפבאונד יפוגו ב-‏2032 ו-‏2036, בהתאמה.
קישורים
TheMarker
אקונומסיט
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ללא כותרת • אריק • 5 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים