האחוז שחוסם 4219
במאמר שפורסם בכתב העת ''השילוח'' מנתח עידן ארץ את התקוות שנלוו להעלאת אחוז החסימה בישראל לאורך השנים אל מול השלכותיו בפועל

בבחירות הראשונות עמד אחוז חסימה על רמתו הטבעית שהיא 0.83% (מנדט אחד), ולקראת הבחירות לכנסת השניה, ביולי 1951 הוא כבר הועמד על 1%. רק בשנת 1992 הוא הועלה שוב ל-‏1.5%, כאשר המפד"ל והתחיה נימקו את המהלך שיזמו בצורך לייצב את השלטון ולייעל את עבודת הכנסת שמנתה באותם הימים 20 סיעות. בבחירות שלאחר מכן נשארה מפלגת התחיה מחוץ לכנסת עם 1.2% מן הקולות, מה שאיפשר את הקמת ממשלת רבין. בשנת 2004 הועלה שוב אחוז החסימה ל-‏2%, ועשר שנים לאחר מכן, ביוזמת הליכוד, "ישראל ביתנו" ו"יש עתיד" הועמד אחוז החסימה על שיעורו הנוכחי - 3.25% (3.9 מנדטים) "כדי להגביר את המשילות ולמנוע התפלגויות יתר של סיעות בכנסת".

אחוז החסימה החדש הביא גם הוא לתוצאות שלא צפו יוזמיו. איחוד המפלגות הערביות הביא להן מספר שיא של חברי כנסת (13), לעומת אחוז שיא של קולות מבוזבזים (8.49%), ובכללם אלו של "זהות" ו"הימין החדש", מה שכנראה הכניס את ישראל לחמש מערכות בחירות רצופות. שיא הקולות המבוזבזים נשבר כבר בבחירות 2022 שהביאו להקמת הממשלה הנוכחית, אחרי שמר"צ, בל"ד ו"הבית היהודי" שלא עברו את אחוז החסימה נשארו מחוץ לכנסת.

מלבד הקטנת היציבות השלטונית והעלייה הדרמטית בשיעור המצביעים שאינם זוכים לייצוג, מראה ארץ כיצד גם טיעונים אחרים שנילוו להעלאות אחוז החסינה לא נתמכו ע"י המציאות הפוליטית הישראלית, ואיך מביא המצב הקיים לדינמיקות של הקצנה וסחטנות, מחד, אל מול פגיעה אפשרית בקולות מתונים שמתקשים לעשות את צעדם הראשון בכנסת מאידך.
קישורים
מאמר ב"השילוח"
ראיון עם עידן ארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

הופתעתי 768528
עד שעברתי על הפרטים שדלה ארץ, היה לי די ברור שזה רק עניין על זמן, אולי בליווי העלאה נוספת, עד שאחוז החסימה יזכה אותנו ביציבות פוליטית כשל ארה''ב.
הופתעתי 768553
אני מנסה לדמיין בישראל שיטה עם שתי מפלגות גדולות.
ההשפעה שלי, כבוחר שלא נוטה להתפקד למפלגות ולהיות מעורב, תקטן משמעותית. לעומת זאת, הכוח של לוביסטים למיניהם יעלה פלאים.
התברכנו בישראל בכמה קבוצות מיעוט חזקות שיודעות היטב לנצל את המערכת הפוליטית לטובתן. בעולם של שתי מפלגות זה יהיה הרבה יותר קל בשבילן. זה יותר רחוק מדמוקרטיה ממה שאנחנו עכשיו.
768552
בקיצור- תגובה 709332

אני רוצה להוסיף שבעתירה לבג"ץ נגד העלאת אחוז החסימה אמרו השופטים כי הם יבחנו את תוצאות השינוי, ואם הוא יפגע בעקרון הייצוג הם יחשבו מחדש.
לאור הכמות האדירה של קולות שנזרקו לפח הגיע הזמן שהם יחשבו מחדש.
מלוא כל הארץ 768601
אין ספק שעמדת מערכת המשפט היא שצריכה לקבוע גם בנושא זה (:
מלוא כל הארץ 768610
שינוי אחוז החסימה הוא בשינוי של חוק יסוד- הכנסת.
אם שינוי החוק פוגע באופן לא מידתי בזכויות יסוד כמו הזכות לבחור ולהבחר למי אתה רוצה שתהיה הביקורת על כך? לכנסת עצמה שנבחרה על פי החוק הפגום?
מלוא כל הארץ 768635
אולי זו עוד דוגמה לכך שחוק יסוד צריך להשתנות רק ברוב מיוחס ולא לפי גחמה של קואליציה כזו או אחרת.
זה היה נושא שיחה בוער, פעם, לפני יותר מחצי שנה.
מלוא כל הארץ 768640
כן, אולי הדוגמה הטובה ביותר.
שהרי מה מונע מרוב רגיל לשנות את אחוז החסימה לאיזשהו sweet spot שיפגע במתחריו יותר מכל.
ואולי זו גם הדוגמה הטובה ביותר לביקורת השיפוטית גם על חקיקה. לדעתי חוק שמעלה את אחוז החסימה ל 20% כמו בטורקיה למשל, מסביר יותר טוב מאשר חוק "להרוג את כל הג'ינג'ים" המפורסם.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים