נחנך המקלט הראשון במדינה לנוער הומו-לסבי 1127
אתמול (ד'), נחנך בתל אביב מקלט "דרור" המקלט הראשון לבני ובנות נוער ישראלים הומוסקסואלים, לסביות, ביסקסואלים וטרנס ג'נדרים עד גיל 18 שסולקו מבתיהם על רקע נטיותיהם המיניות.

מקלט זה פעיל כבר מחודש מאי ומשמש כתחנת מעבר לתקופה של עד 6 חודשים לאותם נערים ונערות. בתקופה זו, הם עוברים תוכנית שיקום הכוללת לימודים, הכנה לצה"ל ורכישת מקצוע שבסופה חלקם חוזרים למשפחותיהם (בהסכמת שני הצדדים) וחלקם פותחים בחיים חדשים ללא התערבות המשפחה.

מימון המקלט מתקבל ברובו ממשרד העבודה והרווחה (כ-‏700,000 ש"ח לשנה), עיריית ת"א ועמותת על"ם. הוא הוקם לאחר תקופת הכנה של כשלוש שנים אך העליה בשיעורי ההתאבדויות של צעירים הומו־לסביים זרזה את הקמתו. בעיה קשה שעליה לא עונה המקלט היא העובדה שאינו קולט צעירים מעל לגיל 18 ואינו עונה על בעיית הצעירים הפלשתינאים שבורחים משטחי הרשות בשל התנכלות הסביבה לנטייתם המינית.

תושבי נווה צדק לא קיבלו את החלטת פתיחת המקלט בברכה. הם הפיצו עלונים בהם נכתב: "שומו שמיים על הנעשה בעירנו" וטקס הפתיחה עצמו הופרע ע"י תושב שתקע בשופר.
קישורים
וואלה
קהילות ההומואים והלסביות בישראל - רשימה של האתרים הרשמיים
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ואני אומרת 86956
ישר כוחם (של עיריית ת''א ועל''ם, לא של תושבי השכונה).
ואני תוהה 86957
מה עם מי שסולק מביתו על רקע אחר?
ואני תוהה 86958
אז גם אותו צריך לקלוט, מה זאת אומרת?
ואני תוהה 86962
מתי ייחנך המקלט המתאים? (אם התשובה היא "כבר יש כזה", אז השאלה הבאה היא "מדוע הוא לא מתאים לקלוט בני נוער שסולקו מבתיהם על רקע נטיותיהם המיניות?"; אם התשובה היא "עדיין אין כזה", אז השאלה הבאה היא "מדוע, והאם אפשר להתאים את מקלט "דרור" גם לקליטת מי שסולקו מבתיהם על קרע שונה?")
ואני תוהה 87015
בית השאנטי הקיים כבר שנים בתל-אביב קולט בני-נוער שסולקו/ברחו מבתיהם. אני מניחה שלבני-נוער שסולקו מבתיהם בשל העדפותיהם המיניות יש צרכים עליהם בית השאנטי לא עונה.
ואני מנסה לשאול 87029
מהם הצרכים האלה, שבגללם רצוי להפריד ע"ב נטייה מינית?
ואני מנסה לשאול 87042
יתכן והאוכלוסיה בבית השנטי (לא המפעילים אלא החוסים) לא מגלה סבלנות לבעלי נטיות מיניות?

יתכן ומדובר באוכלוסיה שהטיפול בה דורש הכשרה מיוחדת? כמובן שסביר שבבית השנטי ודומיו ישנן אוכלוסיות רבות ושונות, שנזרקו מביתן מסיבות שונות, והטיפול בכל אוכלוסיה כזו דורש הכשרה מתאימה, אולם מספר הצעירים המגורשים מביתם מסיבה זו דווקא גדול דיו כדי להצדיק בית מחסה מיוחד?
ואני מנסה לשאול 87046
א. יתכן, אולם כפי שכתבתי כעת לדובי, הגישה הסובלנית כלפי חוסר-סובלנות לא נראית לי. למעשה, היא מעודדת את חוסר-הסובלנות. (אגב, נדמה לי שחסרה לך לפחות מילה אחת נוספת בסוף המשפט ההוא).

ב. לגבי הטיפול המיוחד, על כך שאלתי, ונראה שאכן כך הדבר. עדיין, אני חושש מההשלכות של הפרדה או קביעת תנאי-קבלה על סמך קריטריונים הקשורים במיניות, ולא בצורך אינדיבידואלי.
ואני מנסה לשאול 87048
ובשם העיקרון הזה אתה מציע שאותם נערים יסרי סובלנות יסולקו מבתי המחסה חזרה לרחוב? ככה תלמד אותם על סובלנות או שבכך אתה גוזר את גורלם?
לא 87049
ואני מנסה לשאול 87054
(אכן חסרה).

ראה תשובתי לתשובתך לדובי.
ואני מנסה לשאול 87066
אא"ט, מפעיל בית השאנטי נחקר בחשד לפגיעה בחוסים. האם למישהו יש פרטים, או שזכרוני המקולקל מתעתע בי?
אכן 87072
אכן 87105
מישהו יודע איך הסתיים העניין? הקישור השני הוא מיוני 2001.
ואני תוהה 87028
משום שהכל עניין של תקצוב.
לפי מיטב הבנתי מקלט "דרור" מעניק טיפול פסיכולוגי לחוסים בו. קיים הבדל (מבחינה חברתית) בין הטיפול שניתן לבני נוער ש*סולקו* מביתם בשל נטייתם המינית ובין הטיפול שניתן לבני נוער שברחו אל העולם החיצון ומהבית‏1.
בכל הנושא של הגדרת זהות מינית, רוב החברה עדיין מקובעת ומשדרת את הקבעון הלאה. כך, הפערים בין כל בני הנוער עלולים להיות עמוקים ובלתי ניתנים לגישור וכך גם הטיפול צריך להיות שונה (במקרים מסוימים גם המטפלים).

1 ההבדל הוא כמובן בהגדרות של פסיביות ואקטיביות.
ואני תוהה 87035
אבל אני שאלתי לא על בני נוער שברחו, אלא על כאלה שסולקו, אבל לא מהסיבות הנכונות.

האם את אומרת שמערכת הרווחה שותפה לקבעון עליו את מדברת, ולכן יוצרת את ההפרדה?
ואני תוהה 87036
מערכת הרווחה מודעת לצרכים השונים של בני הנוער ומודעת שלהומוסקסואלים ולחברים בכנופיות נוער צריך לתת מענה שונה. מערכת הרווחה לא יוצרת הפרדה מתוך שותפות לקיבעון אלא קיבעון זה מהווה הסבר למצב הקיים.

אתה שאלת בנוגע להתייחסות המערכת לבני נוער באופן כללי ומדוע לא תיתכן מערכת שתקלוט את כולם.

אגב, לא הבנתי למה כוונתך ב''סיבות הנכונות''.
ואני תוהה 87038
את ממשיכה לא לענות לי לגבי המענה למי שסולקו מבתיהם על רקע אחר (אלא אם אלה ה"חברים בכנופיות נוער"). אני שאלתי רק בנוגע להתייחסות המערכת לבני נוער שסולקו מבתיהם, ומדוע מתחייבת הפרדה על בסיס סיבת הסילוק: מה מיוחד ב"דרור" שלא נחוץ במקלטים האחרים לנוער מסולק?

התכוונתי כמובן לסיבות הנכונות לצורך קליטה ב"דרור".
ואני תוהה 87037
ילד שגורש מהבית בגלל שהוא הומו לא צריך אחרי זה להתמודד עם בני נוער שיגורו איתו ויתעללו בו (נפשית או פיזית) בגלל נטיותיו המיניות. הפרדה כזו מסייעת להגן על הנוער ההומוסקסואלי, לפחות עד שישתקם מהטראומה המשפחתית.
ואני תוהה 87039
א. ואם הוא הומו אבל גורש מהבית מסיבה אחרת?
ב. אז אם לא אוהבים ערבים ואשכנזים, צריך להגן עליהם במקלטים נפרדים? נקודת-המוצא נראית לי תמוהה. לא צריך להגן ע"י הפרדת המותקף, אלא ע"י הרחקת התוקף.
ואני תוהה 87053
אבל כאן מדובר במקרה בו התוקף (בפוטנציה) הוא עצמו מותקף... בקיצור, אולי לא בדיוק מתאים לעקרונות ולאידיאל שכולנו היינו רוצים לראות, אבל בשטח, מנסים לצמצם את החיכוך וכאב-הראש ע''י אי-ערבוב שמחה בשמחה.
בשם אומרם 87059
אני חושב שמר פטל התכוון שאם חייבים להפריד, נכון יותר להפנות את התוקפים למעון נפרד. זאת על-סמך תשובתו לשאלה שהפניתי אליו (וסליחה שאני נכנס לנעליו הגדולות, בעצם זאת מעין שאלת המשך שמופנית אליו).
בשם אומרם 87068
אינני יודע. כמו שטל כהן כותב, הפרדת המותקפים לא בדיוק מתאימה לעקרונות ולאידאל, ולכן מטרידה-משהו אותי. אני מבקש לדעת אם יש נימוקים מקצועיים מוצקים לדרך שננקטת בפועל, בשטח (דוגמא מובהקת יותר: "מקלטים לנשים מוכות").

(א. "*מר* פטל"? כבר כתבתי על זה משהו לאלכסנדר מאן לפני שנים; ב. נראה שהתבלבלת בין האוזניים שלי לבין הנעליים שלי).
בשם אומרם 87074
ואולי האידיאל הוא ליצור איזשהי קבוצת התייחסות תומכת לנערים שסולקו על רקע העדפה מינית?
בשם אומרם 87079
השאלה היא מה מונע הווצרות קבוצה כזו במקום שאין הפרדה.

אני חושב שמה שחסר לי בדיון הזה (בין היתר) הוא מידע על מטרתם של מקלטים כאלה והאופן בו הם פועלים כדי להשיגה. אני בספק אם הפנייה למקורות-מידע של שרותי-הרווחה תעזור לי, אבל אם מישהו מוכן להסביר לי בעברית פשוטה, זה עשוי להועיל. תודה מראש.
בשם אומרם 87080
(מהמעט שזכור לי) מהמעט ששמעתי על בית השאנטי, יש שם הפרדה בסידורי הלינה בין בנים לבנות. הוספת הומואים ולסביות יסבך כנראה את הסידור הזה (מחייב מן הסתם עוד חדרים נפרדים, מה שאולי אין).
שאלה טפשית 87119
איך, בעצם, אפשר ליצור הפרדה כזו עם כל "ארבעת המינים", מתוך מטרה למנוע מתחים מיניים?

(אזהרה: הטקסט הבא נגוע בראיית עולם פרימיטיבית וחשוכה, לפיה כל אדם נמשך רק למין אחד (מינו-הוא או המין השני), בסקאלה של "שחור ולבן" בלבד. הסיבה היא התייחסות לעניין כאל "חידה מתמטית").

ללא הגבלת הכלליות, נבחן את המקרה של לסבית: הפרדת הלסביות לחדר נפרד, למשל, לא תעזור, כי הן תמשכנה זו לזו. אם נשכן לסבית בחדר של סטרייטיות הן אולי לא תמשכנה אליה, אבל היא עשויה להמשך אליהן. ולהיפך - אם נשכן לסבית בחדר של סטרייטים, היא לא תמשך אליהם, אבל הם עשויים להמשך אליה. אפשר לשכן לסבית בחדר של הומואים, אבל במקרה שכזה לא ניתן לשכן יותר מלסבית אחת בכל חדר.

כל זה נכון באופן סימטרי גם לגבי הומואים. מנקודת מבט שכזו, נדמה לי שאין פתרון שאינו דורש מספר חדרים השווה לפחות למספר הלסביות או למספר ההומואים (הגדול מבינהם) - ובנוסף שני חדרים עבור שתי קבוצות הסטרייטים.

מה עושים במציאות (למשל בבית המחסה האמור)? מתעלמים מהאפשרות של מתחים מיניים שכאלה, כפי שבמקומות כמו "בית השאנטי" (או סתם טיולים שנתיים בתיכון, עם חדרי שינה נפרדים לבנים ולבנות) מתעלמים מהאפשרות של משיכה בין שני בני אותו המין?
שאלה טפשית 87120
זה מזכיר לי סיפור מדע בידיוני על עולם שבו יש ארבעה "מינים" שונים, ויחסי המין יכולים להתבצע על ידי צירופים שונים של הארבעה. מישהו מכיר?
שאלה טפשית 87150
ב"בית מטבחיים 5" יש התיחסות לכך, (5 או 6 מינים) אבל ללא פרוט.
שאלה טפשית 87158
לא, זה היה סיפור קצר, בספר שכלל מספר סיפורים קצרים ("מבחר הסיפור הבדיוני 1?")
שאלה טפשית 87164
אני חושב שאחד הסיפורים הקצרים של לם הזכיר זן עם חמישה מינים, שחי על איזו שמש. אבל כל המינים היו נחוצים לרבייה. יכול להיות שמישהו אפילו אמר ש"הרעיון של [שמות חמשת המינים כאן] הוא קבוע יוניברסלי"...
שאלה טפשית 87165
אולי זה הסיפור הזה. יכול להיות שכל המינים היו חוצים לרבייה, אבל לא כולם היו נחוצים לשם קיום יחסי מין.
שאלה טפשית 87151
לא שלשה?
אני מכיר את The Gods Themselves של יצחק אסימוב.
אני זוכר שהם היו שלשה מינים ולא ארבעה, אבל קראתי אותו לפני שנים, כך שיש לי תירוץ טוב במידה ואני טועה...
על שלושה וארבעה 87159
ארבעה, זוכר בבירור. נדמה לי שאחד הצירופים כלל את הריגתו של אחד המשתתפים, וצירוף אחר כלל אקרובטיקה מסובכת. לא היה תיאור פרטני, רק התייחסויות של הדמויות בסיפור.
להג. 87163
יש את ''מעוף השפירית'', אם אינני טועה. איני בטוח במספר המינים, אבל הם חיים באוקיינוס שמשתרע על פני פלנטה כפולה (על הכריכה הפנימית או בפתיחה יש שרטוטים של זה), והם מאוד טובים במתמטיקה.

זה היה אחד מהספרים שגנבתי מהספריה בתיכון, לאחר ששמתי לב שכמעט אף אחד לא משתמש בשירותיה, ושהסיכוי ששני אנשים ירצו את אותו ספר מבין אלף שהיו שם הוא אפסי. לקראת סוף התיכון הצטברה אצלי כמות די גדולה של ספרים, ואחרי שגמרתי עם הבגרויות השארתי את כל מה שלקחתי ליד הדלת.

מצד שני, היו לי חברים פחות מוסריים שגם תיעדו בווידאו את פשעיהם, שכללו הלאמת ספרי לימוד, להם היה ביקוש גבוה.
הקלטת התגלגלה לידי המנהל אחרי שנשכחה בחדר הטלוויזיה, שם הועברו שעות לימוד בצפיה בפרופגנדה מדממת ובוטה - לפני אחד מהשיעורים פרצתי עבורם על ידי שני מהדקי נייר את ארון הטלוויזיה כדי שנוכל לצפות כולנו במה שהקליטו, והם לא הספיקו להוציא את הקלטת לפני שהמורה לתעבורה הגיע ולקח אותה בחושבו שהוא עצמו שכח אותה בווידאו שבוע קודם לכן.
השעו אותם, אבל חוץ ממריבות עם ההורים לא קרה כלום. נתנו להם לעשות את הבגרויות.

טוב, סתם. אין צדק. אף אחד לא ראה את הקלטת.
להג. 87175
אנא הדגם "פרופגנדה מדממת ובוטה" (סוזי סורפרייז?)
להג. 87176
היה רמז - מורה לתעבורה.
הוקרנו שם כל מיני סרטי תאונות. האמת שכמעט ולא נכחתי באף שיעור, אז לא ראיתי כמעט אף סרט, אבל הסיפורים היו קשים.

אחד מהבודדים שכן ראיתי היה הסרט של החברים באילת שנוסעים הביתה ונהרגים.
אם אני זוכר נכון, המהירות של החברים הייתה לא חוקית אמנם, אבל לא באופן קיצוני‏1. מה שהופך את הסרטון לתעמולה זה שהוא נגד מהירות מופרזת - בזמן שלאורך כל הסרטון רואים את כל הנוסעים, כולל הנהג, מישירים מבט למצלמה, צוחקים ומתפרעים.

היו גם כמה סרטונים מטעם המועצה הלאומית לבטיחות שהיו די מגוחכים.

1 אני אישית נהג די שומר חוק, ולא נדיר למצוא אותי משתרך בנתיב הימני (במקרים שיש משהו מעניין ברדיו, גם בשמאלי) מתחת למהירות המקסימלית המותרת.
חשיפה - החברים הפושטקים של מאור 97277
זה המקום והזמן לציין לטובה את הספרייה הכבירה בתיכון הראשונים בהרצליה, לפחות כשאנחנו היינו שם. מערך צפוף של ספרניות ותורן-ספריה (כנראה על תקן דוברמן) נועד לוודא שלא תוכל להבריח ספרים בתוך התיק או מתחת לחולצה.

חוק השאלת הספרים בספריה תואם לחוקי החימוש בטקסס - מותר לך לקחת כמה ספרים שרק בא לך מהספריה, עם או בלי השאלה מסודרת, כל עוד החזקת את כל הספרים גלויים בין ידיך.

אז החברים הפושטקים של מאור שאבו סיפוק וכח גברא מהשלכת ספרים ברברית מבעד לחלון הקומה הרביעית, רק כדי לדפוק את המערכת.

אני לעומת זאת נשברתי מוסרית כשהייתי צריך ללמוד אופטיקה בשבועיים, היו 10-15 עותקים מכל חוברת של וייצמן על המדף, אבל הספרנית הפוסטמה סירבה לתת לי להשאיל ספר לימוד ליותר משלושה ימים.

מאז התחלתי לסחוב תריסר ספרים במכה מן הספריה על בסיס דו-יומי. במדף הב' חרשתי את בורחס, שומר את ספריו ההזויים יותר לאח"כ. במדף הספרות הצבאית טחנתי את לידל הארט ושזאלי, בל' את פרימו לוי עד דק, וכן חלק ניכר מסדרת האוני' המשודרת ומד"ב מתקדם.
איזה כיף זה השאלה בלתי מוגבלת בספריה ראויה. השירות היחיד שנמנע ממני היה החזרת ספרים לספרנית - כל מה שפילחתי לאור היום גם החזרתי למדף. הכל, להוציא איזה עשרים שלושים ספרים שנתקעו אצלי אחרי שנגמרו הלימודים. בהם גם יוליסס שמעולם לא צלחתי, ולבסוף נתתי לחברתי דאז להשאיר בערימה גדולה באחת הכיתות הסמוכות.

'ידיעה על חטיפה' של מארקס נשאר אצלי משום מה, ולבסוף התווסף רסמית לספריית ביתי. לא נורא, באמת לא הפסד גדול לספריה שלהם, ולא רווח גדול לזו שלנו. ממילא הפושטקים של מאור היו זורקים אותו מהחלון במוקדם או במאוחר אלמלא חסותנו הנאמנה.
שאלה טפשית 87200
ההפרדה בין בנים ובנות בבית השאנטי נובעת בראש ובראשונה על מנת למנוע מצבים של מתירנות מינית שיכולה להביא להריונות בלתי רצויים ולמצבים שמסבכים יותר את נקודת המוצא.
הרי אי אפשר למנוע מצבים של מתיחות מינית או של קיום יחסי מין בין ובתוך המינים בבית השאנטי. אפשר לצמצם אותם ולהדגיש את ההגיון העומד מאחורי ההפרדה.
שאלה טפשית 89992
זו לא שאלה טפשית, והתשובה היא: אכן מתעלמים.

יש להניח שכבר היום קיימים בבית השאנטי ודומיו אם יש גם נערים ונערות בעלי נטיות חד מיניות. ובכלל, גם כשסידורי הלינה נפרדים, הרי ברור שיש חיכוך רב בין בנים לבנות במוסדות מעין אלה. גם ברחוב. גם בחיים.
אנשים עם נטייה מינית לא מבטאים אותה *כל* הזמן. הם לומדים לשלוט עליה ולווסת אותה בהתאם לסיטואציה, בין אם היא כלפי בני מינם והן אם היא כלפי בני המין השני.

הבידוד נראה לי הרבה יותר בעייתי מאשר פתרון בעיות הלינה.
הוא הופך את הנטייה המינית למשהו מרכזי יותר מאשר כל תכונה אחרת. אז נכון, זה הדבר שהוביל לבידוד הנער/נערה מביתם. האם יש צורך להמשיך ולקבע את זה כדבר המהותי ביותר שיש באותו הנער/ה?
בשם אומרם 87769
אני מקווה שזה עונה על חלק מהשאלות.
בשם אומרם 87077
ב. לא. אני מתבלבל רק בין מגפיים לציצית ראש.
ואני תוהה 87198
מה שאתה מתאר הוא מצב אידיאלי של גר זאב עם כבש והומו עם הומופוב‏1. לצערנו, בחברה המערבית (לא רק הישראלית) הומוסקסואלים זוכים להתעללות שונה בתכלית מאשר בחיכוכים על רקע עדתי או דתי. התעללות כזו כוללת אלמנטים פיזיים קשים, יותר מאשר נפשיים מה שהופך אותה למסוכנת בהרבה ואת ההפרדה בשל המצב העדין לחיונית יותר. בנוסף לכך, המסגרת הייחודית עונה על צרכים פסיכולוגיים שונים מאשר לבני נוער אחרים שלא שוהים במסגרת המשפחתית שמטרתם לסייע לאותם בני נוער להשלים עם זהותם המינית ולהשתלב לאחר מכן בחברה כאזרחים תורמים.

יחסי מותקף-תוקף הם עניין בעייתי. קל יותר להבין אותו בבעייתיות של גילוי עריות.
במקרים בהם אב מתעלל מינית בבתו, המהלך הראשון שעושים שירותי הרווחה הם להוציא את הילדה מהבית. כך למעשה, היא מקבלת מסר שלילי - אם היא זו שמורחקת מהבית כנראה שבה האשמה למעשים שעברו עליה וכעת היא נענשת בגינם, כשלמעשה המטרה היא כביכול להגן על הבת. הוצאת האב מהבית גם היא אינה פשוטה משום שברוב המקרים הוא המפרנס העיקרי והרחקתו תמוטט את המשפחה מבחינה כלכלית.

1 במקרה כזה ילדים לא יסולקו מהבית גם אם הם הומואים וגם בשל סיבות אחרות.
ואני תוהה 89990
אני מניחה שיש עוד תת קבוצות של נערים שסולקו או ברחו מביתם. רק דוגמאות:

אלימות בבית
התעללות מינית
"כבוד המשפחה"
סיבות דתיות (נערים/נערות שהתחלנו, למשל)
ועוד ועוד.

מה מייחד את הנוער ההומו לסבי המצריך הקמת מוסד מיוחד יותר מאשר למשל את הנערים שחוו התעללות מינית בבית?
ואני תוהה 97286
ההתייחסות הסביבתית אליהם.
נערים ונערות שעברו התעללות, נתפסים כפסיביים וזוכים לאמפתיה (בצדק כמובן) בעוד שנערים ונערות הומו-לסביים הם אקטיביים ובמודע יוצאים כנגד נורמות חברתיות (גם להם מגיעה אמפתיה).
כתבת טלוויזיה על ''דרור'' 150922
תכנית של "מבט שני" על המקלט תשודר הערב ב-‏21:30 בערוץ 1.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים