איך זה להיות איש מאפיה? 234
"הסופראנוס": סדרת הטלוויזיה שמתקדמת לרוחב.
(צילום: עטיפת ה-DVD של העונה הראשונה)
"הסופראנוס" (ערוץ 3, ימי ד' 21:15) עלתה לאוויר עם לא מעט רעש וצלצולים, והבטחות שמדובר בסדרה חדשנית שכמוה טרם ראינו. אחרי כתשעה פרקים, ההבטחה מתגשמת בהחלט, לפחות לדעתי, והגיע הזמן לנסות לנתח מה יש שם ומה אין שם, ומה כל־כך חדשני.

למי שלא צופה, ושכח מה נכתב על הסדרה לקראת שידורה, הנה בערך מה שנכתב: הסדרה מתארת משפחה של בוס במאפיה האיטלקית באזור ניו־ג'רזי, טוני סופראנו שמו. היא מתגאה במשחק מוקפד, רמה גבוהה של תסריט, בימוי, צילום וכו', ובעושר של רבדים פסיכולוגיים וסוציולוגיים.

סיפור המאפיה סופר פעמים רבות ובאופנים רבים ושונים בקולנוע ובטלוויזיה. "הסופראנוס", כמובן, מודעת לכך, ומתייחסת לכך - לעתים קרובות במפורש: לפחות פעם בפרק זורק מישהו משהו על סרטי "הסנדק" או "החברה הטובים". אבל זה לא סתם כדי להראות כמה אנחנו מתוחכמים. בעצם, אחד המוטיבים המרכזיים בסדרה הוא איך זה להיות איש מאפיה, ואיך זה להיות בן משפחה או שכן או בעל חנות בשכונה של איש מאפיה, בזמננו אנו, בצל המיתוסים שיצרו הסרטים.

אולי זה בכלל עניינה של הסדרה: מגוון ההיבטים של להיות איש מאפיה (בן משפחה, שכן) בתוך החיים המודרניים על מגוון ההיבטים שלהם. כי חוץ מלהיות מחוץ לחוק ולרצוח מישהו בדם קר מדי פעם, הדמויות בסדרה הן אנשים רגילים, עם כל מה שמעסיק אנשים נורמליים בימינו. ואולי המאפיה היא בכלל רק פריזמה מוזרה להסתכל דרכה על החיים שלנו?

וישנו הציר החשוב בסדרה שגם עליו דיברו בעיתונים: הגיבור הראשי, הבוס טוני סופראנו, הולך לפסיכיאטרית. זו הברקה, שעלולה להראות כגימיק בלבד, אבל גם היא דרך להגיד על מה הסדרה הזו, בעצם. אצל הפסיכיאטרית עולים לבירור המתחים שבין "עבודתו" של סופראנו, וכל מה שכרוך בהיותו איש מאפיה, לבין החיים "הנורמליים" שלו כאיש בארה"ב של היום, עם אישה וילדים (ומה עושה איש עשיר מספיק בארה"ב של היום, שהמתחים בחייו מביאים אותו למשבר? הולך לפסיכיאטרית. אכן, עצם הטיפול הנפשי הוא נושא לדיון בסדרה, ושייך במובהק לצד של "החיים המודרניים"). ואולי יש גם צד שלישי למשוואה, והוא הציפיות מהגיבור, אם כאיש מאפיה (שוב, המיתוסים מהסרטים), ואם כנציג האיטלקיות (הערכים השמרניים, הכבוד).

בפרק האחרון, למשל, הבריקו התסריטאים (שוב). אם לעמת את הערכים והמיתולוגיה של המאפיה עם ההווה, מה יותר מתבקש (ועם זאת, כה מפתיע) מלעמת נציגים של ה"משפחה" האיטלקית עם המוטאציה של שנות התשעים למאפיה: הגאנגסטא הכושי, המשלב אלימות, מוזיקה ואקסטרווגנצה. זה הסיפור הגדול האחרון שהתחיל בסדרה, ומעניין לראות אם הוא יגיע ל"דו קרב בצהרי היום" בין שתי התרבויות המנוגדות.


(צילום: עטיפת ה-DVD של העונה החמישית)



אחרי הפרק הראשון או השני התלונן מבקר הטלוויזיה של "הארץ", רוגל אלפר, שהסדרה משעממת. נכון, הוא כתב, המשחק נהדר, ויש הרבה רבדים ומשמעויות וכל זה, אבל לא קורה שם כלום, כמעט. הוא די צודק, חוץ מהתואר "משעמם". מה שקורה מבחינה עלילתית קורה לאט, די צפוי ובלי שיאים דרמטיים. בחצי פרק של אי־אר יש יותר אקשן, עלילה ודרמה מבכל הפרקים של הסופראנוס עד עכשיו, ביחד. אבל חוסר העלילה הזה דווקא מאפשר לשים לב לפרטים, לכל מה שמסביב לעלילה וברקע של העלילה, לדמויות וליחסים ביניהן, ולכל מה שהסדרה באמת עוסקת בו. בעצם עד רגע זה איני יודע אם זו "מיני־סדרה", כלומר מוגבלת מראש באורכה ובעלילתה, או סדרה לא־מוגבלת, החיה מעונה לעונה עד שהרשת מחליטה שהיא מיצתה את עצמה. כנראה שזה פרט ידוע ונכתב בעיתונות וסתם חמק מעיני, אבל זה דווקא נחמד לא לדעת (אז מי שיודע, שלא יגלה לי). כרגע נדמה שזה יכול ללכת לשני הכיוונים.

אני יכול להעיד, למי שזה שווה משהו, שאותי הסדרה לא משעממת, למרות חוסר העלילה. נהפוך הוא, מעטות היו סדרות הטלוויזיה שכה השתוקקתי לכל פרק שלהן. נשאר לתהות מה, אם כן, מעניין בה. המשחק, כאמור, מבריק, כנראה חסר תקדים באיכותו בטלוויזיה האמריקאית. כמעט כל הדמויות עוברות באופן שקוף, כלומר - נוטים לשכוח בעת הצפייה שמדובר בשחקן. ילדים הם נקודת תורפה מבחינת משחק בטלוויזיה ובקולנוע, וגם כאן הילד בן העשרה המוקדם והנערה בת העשרה המתקדם (ילדיו של טוני) משחקים טיפ־טיפה פחות ממושלם. אבל ביחס לילדים אחרים על המסך, גם הם מבריקים. אך משחק טוב הוא רק אמצעי, לא מטרה. האם השרטוט הנפלא של הדמויות הוא מה שעושה את הסדרה? אולי קצת. ברמה כזו של אמינות (המשחק, הבימוי, הדיאלוגים) מקבלים תחושה של חדירה לחיים של אנשים אמיתיים, ואולי יש כאן הנאה מציצנית בדומה לאתרי המצלמה הביתית באינטרנט. למטרה זו עדיפה, כנראה, עלילה מינורית, שמותירה את הדמויות במישור אנושי יותר.

כמובן, פעם־פעמיים בפרק רוצחים מישהו בדם קר, ואת זה אין לרובנו בחיים הפרטיים. אז אולי זה מקור המשיכה של הסדרה: המעבר הזה, מקפיא הדם, מחיים שגרתיים פחות־או־יותר, שאנו מכירים ומזדהים איתם, לרצח ברוטאלי, ובחזרה?

המעניין ביותר הוא שהסדרה לא מפסיקה להפתיע את הצופה. לכאורה, אני סותר בכך את דברי על כך שהעלילה די צפויה. ובכן, הסדרה מתפתחת באופן מדהים, אבל לא בציר העלילה. במקום שהסיפור יתקדם - המבט מתרחב. אנו רגילים שברוב הסדרות מבהירים לנו מיד מי הדמויות הראשיות ומי דמויות המשנה. כלומר, לא בהכרח החלוקה היא לשתי רמות, אבל מידת ה"ראשיות" של כל דמות נשארת כמעט תמיד קבועה. קחו למשל את אי־אר. רוב הדמויות הראשיות כבר הספיקו להתחלף במרוצת הסדרה, אבל יש את החיילים החצי־אלמוניים: האחים והאחיות למעט קרול, אותם אנחנו מכירים רק בשם פרטי, וגם ד"ר אנספה וד"ר היקס (המנתחת הכושית, בשבילכם), אותם אנחנו מכירים רק בשם משפחה. הם נמצאים שם מתחילת הסדרה ועדיין הם ללא חיים פרטיים, ומבלי שנדע את שמות השחקנים. וזה נוח לכולם, כי בכמה חיים פרטיים כבר אפשר להתעמק?

ב"סופראנוס", לעומת זאת, כמעט כל פרק לוקח דמות שעד־כה היתה משנית ופונקציונלית בלבד, ומציב אותה במרכז. כך נעשה בפרק אחד לבת של טוני סופראנו, ושני פרקים אחר־כך לבן שלו. עוד קודם כיכבה האימא הזקנה, ולאחרונה, הפתעה, פתאום הפסיכיאטרית יצאה מהקליניקה וקיבלה חיים משלה. כאילו שעשינו קליק עם העכבר על דמות, ונכנסנו פתאום להום־פייג' שלה, שיש לו עיצוב שונה, קצב אחר וסיפור חדש.

או שדמות שכבר הכרנו מתחילה פתאום לעשות דברים שלא הכרנו, ומכניסה לסדרה אלמנט חדש - כך בפרק האחרון, שבו כרמלה, אשתו של טוני, התחילה להשקיע בבורסה.

מעבר להפתעות שמזמנת ההתרחבות הזו, ולהתפעלות מכושר ההמצאה התסריטאי שבא בה לידי ביטוי, העיקר הוא שהסדרה מתעשרת מפרק לפרק. עדיין כל הסיפורים וכל הדמויות מתקשרים לטוני סופראנו, אבל כל דמות כזו נותנת נקודת מבט נוספת עליו, על הדמויות האחרות ועל עצמה, וגם על החיים בכלל.

גם אם לאחר אותו פרק חוזרת הדמות למלא תפקיד קטן יותר, הרי שכבר מאוחר מדי - אנחנו כבר רואים אותה כדמות מורכבת, כבר מפתחים הזדהות איתה. סצנות בהשתתפות אותה דמות כבר נטענות מאליהן בנפח ובהתרחשות בין השורות, שאינה נוכחת כלל בדיאלוג, אבל נמצאת שם מכוח הנטייה שפיתחנו להיכנס לעורה של הדמות. וכל זה נעשה בלי מאמץ מיוחד, לצופה שראה את הסדרה מראשיתה, כי המבט נבנה בהדרגה ובאיטיות. והסיפוק מכך גדול.

והסקרנות: האם הרחבת המבט הזו תימשך כל הסדרה? הדעת נותנת שיש גבול לכושר המעקב של הצופה, אם לא ליכולת של התסריטאים. אולי סיפורים ודמויות חדשים ימשיכו להתווסף, אבל במקביל "ינשרו" דמויות וסיפורים שמיצו את עצמם. ואולי הסדרה מתוכננת כמו משחק שחמט: מתחיל ב"פיתוח הכלים", שבשלב מסוים מסתיים ואז מתחיל "אקשן" טקטי. אולי כל מה שקורה עכשיו הוא אקספוזיציה, ומתישהו הדמויות יתקבעו, והעלילה תהפוך לסוערת יותר?

האם אני ממליץ למי שלא צפה בסדרה עד כה להצטרף? לא יודע. אני, עלי להודות, צפיתי בה רק מהפרק השלישי, ונכנסתי די בקלות לעניינים. בפסח (לאחר הפרק הרביעי) שודרו שוב שני הפרקים הראשונים, והיה תענוג "להשלים לאחור". אבל מאז הסדרה גדלה ותפחה. סביר להניח שאפשר להצטרף וליהנות, אבל אני לא מבטיח. מתישהו בטח יהיה שידור חוזר.

קישורים
הסופראנוס
ערוץ 3
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "תקשורת"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מסתבר שלא עד כדי כך גרוע... 5406
ראשית - קטנוניות. טוני הוא לא בוס אלא קאפו, מה שזה לא אומר (בבילון טוענת בפני בתוקף - כאילו שזה חדש בשבילי - שקאפו הוא אביזר לשינוי הטון בכלי מיתר. כנראה צריך מילון עברי-איטלקי, או עברי-מאפיה).

שנית, מאמר מצוין. ניסחת בדיוק את מה שאהבתי בסדרה, אבל בעצמי לא הבנתי - הרוחב. למעט פרק אחד (שאליו חדרו לפתע מס' דמויות לא קשורות ומיד אחר כך נעלמו (הפרק שבו דובר על מדריך הכדורגל המנצל מינית את ילדות בית הספר), שנראה לי שנדחק פנימה בכדי להעלות שאלות מוסריות ולא כדי להשתלב בעלילה), עושה רושם שכל העלילה כתובה מראש, שתמיד ''מכינים'' אותך נפשית למשהו, ומיד אחרי כן משנים לך את תפיסת המצב.

המצוינות של הסדרה, לדעתי, מתבטאת גם בעובדה שהיא לא יוצרת דמויות שחורות ולבנות, אלא דמויות מלאות ואנושיות. כל אחת מהדמויות בסך הכל מנסה לעשות את הטוב בעיניה - הן סובלות מנקיפות מצפון, מקבלות מידע לא שלם על הסובב אותן, נתקלות בעוינות מצד הדמויות האחרות, אך בסך הכל מנסות להסתדר. באחד הפרקים הראשונים יוצרי הסדרה דאגו לכך שלעולם לא נוכל לטעון ש''טוני הוא בסך הכל בחור טוב'', כאשר הוא היכה (מתוך עצבנות ודאגה לאימו, כמובן) אחד מהכפופים לו בעזרת שפורפרת הטלפון, כאשר הלה לא הצליח להסתדר איתו. הבנו אותו. נראה לנו כאילו גם אנחנו היינו עלולים לעשות זאת. אבל (לפחות רובנו) לא היו, ובצדק.

גם אני לא יודע אם הסדרה היא מיני-סדרה כתובה מראש או לא, ולמען האמת - לא אכפת לי. אני נהנה.
לשירותכם, המילון 5710
קאפו זה כנראה "ראש" באיטלקית (Caput בלטינית, ומכאן עוד כל מיני נסים ונפלאות כמו per capita, capital punishment, ואולי בעצם גם קפושון של חולצה, כשחושבים על זה).
באמת מאמר מצוין 5440
אבל אני לא מסכים אם כך שהעלילה צפויה. לדוגמה בפרק שטוני והבת שלו יוצאים למסע קולדג'ים הייתי בטוח שהיא הולכת לחטוף כדור וזה לא קרה.
איך יכולתה להזכיר את הסבתא האיטלקיה שיותר פולנית מפולנית.
הדבר שאני הכי אוהב בסדרה זה שהיא יוצרת בך במשך 45 דקות מערכת ערכים שונה. אני לא חושב שיש אנשים שרואים את הסידרה ואומרים, "נו נו נו, למה הם גונבים ככה". אבל דווקא כן יש, "סוף סוף הוא הרג את הבוגד הזה", או שאני סתם פסיכופט.
זו הסדרה היחידה כרגע שאני יכול לראות בלי לצחק עליה.

דוד
זו הבעיה העקרית 5562
זו הבעיה העקרית, ואני מתכוונת ''בעיה'' במובן הטוב ביותר של המילה. הבעיה היא שלראשונה מזה הרבה זמן בטלויזיה מוצגות לנו דמויות שקרובות עד כדי כך למציאות עד שקשה לנו להחליט אם אנחנו מחבבים אותן או לא. בקולנוע זה הרבה יותר נפוץ , למשל הדמות הראשית בסרטו האחרון של וודי אלן ''מתוק ומרושע'', ובספרות עוד יותר, למשל ...טוב, רוב הדמויות הספרותיות ששוות משהו.
החמצתי משהו? 5603
האם קו-העלילה שהחל עם גילויו של טוני שהוא מתאהב במטפלת שלו (שכחתי את שמה) הגיע לכלל מיצוי? הוא נעלם לי פתאום.
לא שאני יודע 5642
הו, צודק.
ההתאהבות הזו הוצגה כחלק נורמלי במהלך הטיפולי (ועפ"י הידוע לי זה אכן מוכר היטב בפסיכותרפיה), אבל מצד התסריטאים נדמה שזה באמת הוזנח קצת. או שמא הסצנה שבה טוני מתעצבן על הפסיכיאטרית, שחייבה אותו על פגישה שלא התקיימה, הייתה אמורה לסמן את מיצוי המהלך?
H.B.O 5793
ה"קטע" של הסןפרנוס הוא בכך שהסידרה מראה הן את הפן האנושי של אנשי המאפיה והן את הפן החייתי.
בנקודה זה מתגלה הסידרה במיטבה, מי לא חלם להיות גנגסטר? זהו חלום נפוץ ובסידרה זה הם מראים שאפשר להיות בן אדם וגנגסטר יחד באותו גוף, שני הדברים לא סותרים אחד את השני.

קאפו הוא ראש "פלוגה" במאפיה יש לו אנשים משלו והוא נשמע לבוס הגדול(נמצא שתי דרגות מתחת לבוס הגדול)

בנוסף אני ממליץ בחום לכל מי שאוהב את הסופרנוס לצפות באוז כשהיא תחזור לערוץ 2
זאת סידרה אדירה שמביאה פן אחר של החיים עם הפשע.
גם משל צריך להיות אמין 5808
גם יצירה אמנותית, ספר, סרט, או סדרת טלויזיה כ'סופראנו' במקרה זה, המנסה לעסוק בצד הבנאלי ובחיי היומיום של אנשי 'המאפיה' באזור ניו יורק, איננה יכולה להנות מ'חרות אמנותית' בלתי מוגבלת.

הגימיק, כן הגימיק המרכזי ב'סופרנו', הוא כמובן היזקקותו של אותו איש מאפיה ל'שרינק', לאותה פסיכולוגית המקשיבה ללהגיו בהבעה קפואה. וזהו האלמנט המערער את אמינותו של הספור ומזכיר לי שזוהי סה"כ עוד הפקה אמריקנית שטחית הבנויה על 'חמרים מכירים' הכרחיים: סקס, אלימות, פשע, לצד חיים בורגנים בפרבר עשיר, שהוסיפו לה הפעם, לשם שינוי, את גימיק הגנגסטר והפסיכולוגית, שכמובן אין לו יסוד במציאות.

כפי שאין שחר לספור המכוער על היהודי החרדי השוכר את גבור הסידרה לשבור את עצמותיו של המחותן המסרב לתת גט לכלתו.

בדיוק כפי שאין שחר לפרמיס המרכזי בסרט הישראלי 'עטור השבחים' 'אואנטי פופולו' המתאר חיילים ישראלים 'מכוערים' וחסרי רגישות השובים חייל מצרי מלא רגישות, חן וחכמה. בול שיט!!!!!

אבל לך תתווכח עם 'יוצרים' נאורים המעניקים ל'יצירותים' משמעות שאינה יכולה להיות לה. אבל למי אכפת בכלל, כל עוד זה משרת איזה רעיון אופנתי, עמדה פוליטית (בתנאי שתהיה בכוון הנכון, וכמובן, איך שכחנו, "תקינות פוליטית".
גם משל צריך להיות אמין 5812
אפשר לדעת מה כל כך בלתי סביר ברעיון שגם גנגסטר זקוק לפסיכולוגית? או, אם כבר אנחנו בעניין - מה כל-כך בלתי סביר בכך שיהודי חרדי ישתמש באלימות כנגן מסרב לגט, או בקיומו של חייל מצרי חביב וחיילים ישראלים מכוערים?

העמדה הפוליטית שלך, לפחות, ברורה למדי...
גם משל צריך להיות אמין 5844
הפתרון של שימוש באלימות כנגד סרבני גט הוא ענין מצוי וידוע ביהדות , פרט לעובדה שבד''כ הוא מופעל על ידי בית דין. ולעשות את זה לבד כשבית דין לא יכול זה לא רק הגיוני אלא גם...צודק למדי.
גם משל צריך להיות אמין 6046
ודאי שאסביר כי ברי שלא הבנת ולא ירדת לסוף דעתי. לא אמרתי שגנגסטר אינו זקוק או עשוי להיזקק לפסיכולוג. ייתכן שהוא זקוק לכך יותר מאחרים. חוסר הסבירות הוא בחוסר השכיחות. מספר הגנגסטרים ההולכים לשרינק שואף לאפס.

כנ''ל, האפשרות שחרדי ישכור בריון מאפיה לשבור את עצמות מחותנו היא אפסית, אם בכלל. אינני מוציא מהכלל, מה שקורה לפעמים לצערנו, שחרדי יעשה אולי עסקים בלתי חוקיים עם המאפיה. אך מכאן עד האפיזודה הבלתי מתקבלת על הדעת הזו רחוקה הדרך.

השתתפתי במלחמות ישראל וגם שביתי שבי. אך הספור המתואר באואנטי פופולו פשוט לא נראה לי קרוב או דומה לשום דבר שאני מכיר או שמעתי, או קראתי. פשוט נון-אקזיסטנס.
כן, הדרך בה הוצגו חיילי צה''ל באוונטי פופולו חרתה לי ופגעה בי כלוחם קרבי שידע לשמור על צלם אנוש. חמור מכך שצופים תמימים בחו''ל יכלו ללמוד שאולי כך נהגו ונוהגים בצה''ל, ולא היא. כפי שצופים תמימים אצלנו יאמינו עכשו שגנגסטרים הולכים לפסיכולוגים בערך כמו שהם הולכים לבית קפה. נו, באמת.

שלוש האפיזודות הנ''ל התרחשו כמובן רק במוחם הקודח של רוקחי העלילות הללו ואין פסול בכך. גם אני אמן ויוצר, וכפי שציינתי, אני מכיר בחרותו של היוצר לברוא דברים ולארגן חמרים שעלו בדמיונו. אך כפי שאמרתי, רצוי שמשל יהיה לפחות קרוב למציאות אותה הוא מנסה לתאר. והמציאות המתוארת בסופרנו או באואנטי פופולי למשל אינה דומה למציאות אותה הם מנסים לתאר.

בענין דעותי הפוליטיות, כן אתה צודק, ואני מאמין שאני צודק ממך. אני בז ל''תקינות פוליטית'' ולכל הצביעות הנלווית אליה. שלום וברכה.
גם משל צריך להיות אמין 6055
לא צפיתי באוונטי פופולו, ואפילו בקרבי לא הייתי, ובוודאי שלא בזמן מלחמה, כך שלא אגיב בנושא זה, ואשאיר לקוראי דבריך לשפוט. באשר לאלימות המופעלת על ידי חרדים, אסתפק בהערתו של ש. פוגל, שמן הסתם מכיר את הנושא מקרוב יותר ממני.
אך באשר לאיש המאפיה שהולך לפסיכולוג - הרי כל הרעיון הוא שמדובר בדבר יחודי. נכון - מספר הגנגסטרים שהולכים לשרינקים הוא אפסי - ולכן מעניין לעקוב אחרי אחד שכן.
אתמול קראתי במקרה מאמר שעסק שהצגת מקצוע הפסיכיאטריה בסרטים. רוב רובם של הפסיכיטארים היו, במקרה הטוב, בעלי פסיכוזות בעצמם, ובמקרה הרע - רוצחים מטורפים. מה אחוז הפסיכיאטרים המטורפים בין העוסקים במקצוע? יש להניח שזניח עד לא קיים, אבל אתה לא התרעמת על דמויות כמו הפסיכיאטרים באלי מקביל, או חניבעל לקטר - לך מפריע שמישהו העלה את הרעיון לסדרה על גנגסטר שהולך לפסיכיאטר. ממש רעיון פרוע...
עשה לי טובה.
גם משל צריך להיות אמין 5847
אילו לא הייתי חי בארץ הייתי מקבל מהתגובה שלך רושם שכל היצירה בארץ היא חד צדדית ואנטי ציונית. ובכן הרשה לי להפנות אותך לרוב המוחלט של סרטי גולן גלובוס (עזית של הצנחנים, מבצע אנטבה וגם סרטים ישראליים באנגלית כמו מחץ הדלתא) או סרטים של דובר צהל כמו שתי אצבעות מצידון. שבהם הערבי הוא מכוער ומנוול והישראלי הוא כמובל אציל נפש נאה וגיבור.
שלא לדבר על שטיפת המוח שמתבצעת בספרי דני דין למיניהם. דרך אגב, יצא לך לקרוא איזה אצבעוני בזמן האחרון? תנסה להשיג אחד ולקרוא את הדף ה"היסטורי" שלו.
אל תכניס את דנידין לעסק 5854
או איזה ספר שהוא של כרמלי/שריג / אחד השמות האחרים שלו.
האיש היה כנעני כך שדעות נגד ערבים הן לא הדעות המוזרות היחידות שפזורות שם
''הערבי מיד הוריד את נעליו וברח'' 5867
כל הסיפור הזה הוא די דבילי. מדינה שלימה מסתמכת על ילד בלתי ניראה כדי שיציל אותה ממצוקותיה השונות. בכל אופן, אם תוריד את דני דין, תוכל להישאר עם ספרי ילדים כמו ''הצוללים קדימה'' או ''גיבור חידה'' ועוד כמה עשרות ספרי ילדים המהללים את המיתוסים ומצירים את הערבים כמטומטמים ורשעים.
מאפיה, פיסכולוגים וכו' 6087
ראשית - תהייה (כמי שלא צופה בסדרה): האם הגנגסטר ידידנו הולך לפסיכיאטר, פסיכולוג, או פסיכו-אנליסט?

שנית - מתוך כתבה מאת רוברט שיפר, בדו-ירחון "Skeptical_Inquierer", גליון מאי-יוני 2000, עמ' 19 (תרגום שלי):

"ה-'Electronic Telegraph of London' דיווח (5 לפברואר 2000) כי שתי אחיות מאיזור Calabria באיטליה "נעצרו כחשודות כבוסיות במאפיה לאחר שהאזנות טלפוניות הובילו לחשד שהן נועצו בסבם המנוח דרך מדיום כדי לנהל את 'המשפחה' שלהן". סבם המוערך, דון פפה זפיה האב (Don Peppe Zapia, Sr) היה ידוע באיזור כ"הסנדק בעל תשע הנשמות" בשל נסיונות התתנקשות הכושלים הרבים בחייו, לפני שנסיון אחד הצליח בשנת 1993. עיתונים מקומיים דיווחו כי בכל פעם שהאחיות עמדו בפני החלטה חשובה, הן נועצו במדיום כדי לקבל עצות מסבא ומדונים מתים אחרים במשפחה. העיתונים גם העירו כי נראה שעצתו של סבא לא היתה טובה במיוחד, משום שנכשל להזהירן מפני ההאזנה המשטרתית לשיחות, ומפני מעצרן הקרב".

ואתכם מפתיע איש מאפיה שנועץ בפסיכיאטר?
מאפיה, פיסכולוגים וכו' 49492
ד''ר ג'ניפר מלפי היא פסיכיאטרית (שיש לה פסיכיאטר משל עצמה, כמובן). הטיפול של טוני כולל (או לפחות כלל) גם טיפול תרופתי.
יאללה, נגמר, לכו הביתה 466002
לפני שבוע צפיתי, באיחור אופנתי, בסוף הסדרה. דעתי היא שהסוף מעצבן ומאכזב.

(מי שלא רוצה לדעת מה קורה בסוף, שיפסיק לקרוא עכשיו)

הסוף, למי שלא ראה, הוא סצינה רגועה למדי, שבה טוני יושב עם אשתו ובנו במסעדה. בתו מגיעה במרוצה כי היא איחרה קצת. המסך מחשיך פתאום למשך חצי דקה, ואז כותרות, והסדרה נגמרה.

אז זה מין סוף פתוח כזה: כולם ציפו שהעלילה תוביל לסוף שבו טוני נרצח, או נכלא, או לפחות פורש או סתם מת. מה שהיה בפועל הוא שהעלילה לא ממש נגמרה: היה סיפור בפרקים האחרונים עם מאבק אלים של הארגון של טוני נגד הארגון המתחרה של פיל ליאוטרדו, כשכל צד מנסה לחסל את הבוס היריב; נראה שהארגון של טוני ניצח, כי פיל נרצח מוקדם יותר בפרק, וטוני חזר אל משפחתו. אבל לא נראה שזה הגיע למיצוי. סיפורים של שאר הדמויות נחתכו ממש באמצע.

לתעלול הזה של מסך שחור יש פירוש דומיננטי, שעד כמה שהבנתי היוצר דיוויד צ'ייס סירב לאשר או להכחיש: שטוני מת באופן פתאומי, וזה על סמך דיאלוג שהיה לפני כן בעונה שבו אומרים על מוות מירייה "בוודאי אתה בכלל לא שומע כשזה בא".

ועכשיו, הביקורת שלי: אם זה באמת אמור לבטא את מותו הפתאומי של טוני, זה היה יכול לעבוד אם כל הסדרה, או לפחות כל הקטע שלפני, היה מצולם מנקודת הראות שלו. אז, ההחשכה מתפרשת אינטואיטיבית כהפסקת התודעה שלו. זה לא המצב, ולכן לדעתי זה לא עובד.

מילא, נניח שאנחנו קונים את זה שהוא מת מוות פתאומי. איך, מידי מי ולמה? צ'ייס כן אמר שההסבר לסוף טמון בפרק, ולא יסף. באופן טבעי יש כל מיני פרטים, בפרק האחרון, בכמה פרקים האחרונים, או בסצינת המסעדה, שאפשר לפרשם כרמזים למשהו - אבל לא נראה שמישהו הצליח להביא איזה פירוש שרלוק הולמסי מהודק ומשכנע. אם צ'ייס התכוון למשהו כזה, הוא פישל.

נניח אפילו שהיו מראים לנו במפורש מישהו, שלא ראינו קודם לכן בסדרה, ששולף פתאום אקדח ויורה בטוני, ואז הסדרה היתה נגמרת. האם זה היה בסדר? לא, מבחינתי זה עדיין היה מעצבן ומאכזב. כי שום דבר לא הוביל לזה. אפשר לראות בזה אמירה על השרירותיות שבחיים, אבל אם כך אז זו דרך שטחית להחריד להציג את האמירה הזו.

אני חושד שצ'ייס לא רצה לגמור את הסדרה באחד האופנים הצפויים, אולי מתוך מחשבה שסיום כזה יהיה בהכרח קלישאתי ורדוד, והעדיף להשאיר אותה פתוחה. אולי הוא אומר "מעולם לא היינו סדרה שעיקרה מתח, פעולה ובום-בום, וגם בסוף לא נהיה כאלה". אם כך, אז אני לא יודע מה זה יותר, מתנשא או פחדני. מתנשא, כי הוא חייב לדעת שסוף כזה מתסכל רגשית את הצופים. אולי הציפייה לפתרון עלילתי מהסוג המקובל היא תאוות פורקן שטחית ולא-בוגרת, אבל זה הטבע האנושי. אחרי כמה מאות פרקים שבכל זאת היו בהם עלילות ברורות, מתחת לכל הרבדים הלא-עלילתיים, הויתור על סוף עלילתי הוא קצת הפרת-חוזה. פחדני, כי כמו שלאורך כל הסדרה הוא ידע לשלב בום-בום ועלילה במובן המקובל עם יסודות עשירים ומורכבים, לא נראה לי שהיה מעל לכוחותיו לבנות גם סוף עשיר ולא-קלישאתי, או מעבר-לקלישאתי.

אבל מילא, בסך הכל תודה לצ'ייס. עד הסצינה האחרונה זו נשארה סדרה מצוינת. סיינפלד, עוד סדרה טובה, גמרה יותר גרוע: עם עונה אחרונה חלשה יותר מקודמותיה, ופרק אחרון פשוט זוועתי.
יאללה, נגמר, לכו הביתה 466010
לרצח מאדום לשחור עשו כמה שנים אחרי שהיא הסתיימה, סרט מסכם בו הם הסבירו מה קרה לכל הדמויות בסדרה.
יאללה, נגמר, לכו הביתה 466496
Oh, Poor You! :-)

אבל ברצינות, אני מאוד נהנתי מהסצינה האחרונה ולדעתי היא מעולה. אני חושב שאכן מדובר בסוף עשיר ולא קלישאתי ואנסה לנמק קצת יותר בימים הקרובים.

הפרשנויות המקובלות לסצינה הזאת הן:
1. סוף סגור: טוני בהחלט מת. כל הרמזים שם, איך אתה לא רואה?
2. סוף סגור: לא קרה דבר, בניית המתח היתה רק התעללות חביבה בצופים, החיים של טוני ממשיכים. כל הרמזים שם, איך אתה לא רואה?
3. סוף פתוח: הכותב תלש את עשרת העמודים האחרונים של הסיפור משום שהוא מתנשא, פחדן או חושב שהוא דיויד לינצ'. על הצופים לסיים כרצונם את העבודה (או סתם להתאכזב מהסיום).

אני מתכוון לטעון את הטענה (המוזרה?) שמדובר בסוף *לא* פתוח, למרות שלא ניתן לדעת במאת האחוזים אם טוני יוצא מן המסעדה חי או לא (ושהעובדה הזאת לא חשובה על מנת לקבל עלילה סגורה משום שה-Closure הוא בכלל במקום אחר).
יאללה, נגמר, לכו הביתה 470327
משהו כזה?
יאללה, נגמר, לכו הביתה 470345
לא, אני לא מחבב במיוחד את התאור הזה.

אני מתנצל על העצלנות הכרונית שלי (כתבתי כבר אז חצי מהתגובה, והיא עדיין ממתינה לי על שולחן העבודה כדי שאסיים אותה). בהקדם האפשרי.
יאללה, נגמר, לכו הביתה 617035
ועכשיו, באופן סופי ובלתי משתמע לשתי פנים: טוני סופרנו מת.
יאללה, נגמר, לכו הביתה 617038
טוני סופרנו מת על מיטתו בשלום (לא באלימות מפיונרית או תיגרה עם שוטרים).
זה מרגיז שמהללים רוצחים ! 540501

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים