שירה - יוני 2006 2592
שני שירים פרי עטה של איריס ש.

הָאִישׁ שֶׁאָהַבְתִּי

"שום דבר אינו מכין אותנו
לאהבה הראשונה"
(רומן גארי, "עפיפונים")

שׁוּם דָּבָר אֵינוֹ מֵכִין אוֹתָנוּ לָאַהֲבָה הָרִאשׁוֹנָה.
לֹא מְנוֹרַת הַגּוּף הַמְּאִירָה לָעַיִן הַדּוֹאֶבֶת אֶת דַּרְכָּהּ,
לֹא בְּדַל אֲדָמָה מְעֻלֶּפֶת עַל פְּנֵי תְּהוֹם
וְלֹא שְׁקִיפוּת הָעֶרֶב הַמְּרֻקָּע עַד כְּלוֹת הַנֶּפֶש בְּתוֹךְ הַמַּיִם.
כַּאֲשֶׁר הָאַהֲבָה הָרִאשׁוֹנָה פּוֹרֶצֶת,
בְּשָׁעָה שֶׁהֲדַר הָעֲלוּמִים נִשְׂרָךְ הַרְחֵק מֵאָחוֹר, סָגוּר וּמְסֻגָּר,
הַחַיִּים שֶׁהָיוּ אֵינָם עוֹד שָׁם.
הֵם נִכְתָּבִים בְּסִימַן נוֹכְחוּתוֹ שֶׁל הָאַחֵר;
גּוּפוֹ, קוֹלוֹ, עוֹלָמוֹ, מַחְשְׁבוֹתָיו.
הֵם נוֹתְנִים סִימָנִים קְרוּעִים, מְבֻעְבְּעֵי מְתִיקוּת וּמְלִיחוּת.
מַגָּע רִאשׁוֹן שֶׁל הָאַחֵר חָקוּק כְּמִכְוַת אֵשׁ, הוֹפֵךְ
טֶרֶף קַל לְכָל אַרְצוֹת־הַנֶּפֶשׁ הַזְּהֻבּוֹת נֶעְדָּרוֹת הַמַּעַן,
לְכָל הָעֵצִים יְרֻקֵּי הָאֵש
וּלְכָל הַצִּפֳּרִים הַיָּפוֹת הַמְּעוֹפְפוֹת לַמֶּרְחַקִּים
לִפְנֵי הַחֲשֵׁכָה.
רִקְמַת עוֹר נוֹשֶׁמֶת עוֹר פּוֹעֶמֶת בָּאוֹר
הִיא בֵּין הַיֶּתֶר קִיּוּמָהּ שֶׁל הַתּוֹרָה בִּמְלוֹאָה
בְּאֹפֶן זְמַנִּי.
וְאֵין לְהִשָּׁמֵר לְנַפְשׁוֹתֵינוּ.
הַהֲלִיכָה שָׁמָּה הִיא צֹרֶךְ
הָרָאוּי לְכָל הִבְהוּב מְחֻיָּךְ וּלְכָל בְּרַק כְּאֵב,
הַנּוֹפְלִים עַל חַרְבָּם אֶחָד אֶחָד
נִשְׁלָחִים עַל פְּנֵי הַמַּיִם –


שֵׁם

לִפְעָמִים יָכוֹל הַשֵּׁם הָאֶחָד לְהַחְיוֹת יָמִים.
אֲנִי אוֹמֶרֶת אֶת שִׁמְךָ
וְשִׁמְךָ הוּא תַּעַר.
אֲנִי מְהַלֶּכֶת יְחֵפָה כָּרוּחַ עַל שְׁבָרִים נְמוֹגִים שֶׁל שִׁמְךָ וְלוֹמֶדֶת
כְּאֵב.
שִׁמְךָ הוּא כְּלִי נְגִינָה.
אֲנִי מְנַגֶּנֶת אוֹתְךָ כָּרוּחַ וְקוֹלִי מְעַרְסֵל בְּאִלְּמוּתוֹ זְרִימוֹת קְטִיפָתִיּוֹת שֶׁל
אַהֲבָה.
כַּמָּה אֲהָבוֹת וְכַמָּה מַכְאוֹבִים יְכוֹלִים לִנְשֹׁר מִן הַשֵּׁם הָאֶחָד?

שְׁמוֹ שֶׁל אֲהוּבִי הוּא
דִּקְדּוּק עִבְרִי בְּתַבְנִית קְטַנָּה, מְחַכֵּךְ אֶת לֶחְיוֹ הַמְּזֻקֶּנֶת בִּלְשׁוֹנִי,
מְדַגְדֵּג אוֹתִי בְּעֵירֻמּוֹ הֶעָצוּב.
כְּשֶׁאֲנִי קוֹרֵאת בְּשִׁמְךָ, אֲהוּבִי,
אֲנִי שׁוֹמַעַת גּוּף שֶׁנּוֹשֵׁב עַל פְּנֵי הַחוֹל, מֵאִיר בְּזָהֳבוֹ אֶת עַפְעַפַּי.
כְּשֶׁאֲנִי שָׁרָה אֶת שִׁמְךָ, אֲהוּבִי,
אֲנִי נוֹגַעַת בִּקְצוֹת הָאֶצְבָּעוֹת בַּשָּׂפָה הָעִבְרִית
וּבְךָ, אֲהוּבִי,
בְּךָ.

כְּשֶׁהָעֲנָנִים מְמוֹסְסִים אוֹתִי בְּחַמְצָן,
הוֹפֵךְ שִׁמְךָ לִדְמָמָה רְחוּצָה,
לַאֲלֻמַּת אוֹר דַּקָּה.
אַתָּה מְכַסֶּה אֶת הַיְּקוּם בְּיֵשׁוּתְךָ וְשִׁמְךָ הוֹפֵךְ
גּוּף.
כֻּלְּךָ גּוּף.


קישורים
השירים כתמונה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "יצירות אמנות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מקסים 390543
ויפה ומעורר מחשבה.
אחד השירים שהכי ריגשו אותי 390562
אולי גם בגלל העיתוי שבו הוא תופס אותי. מדהים איך שהרגשות האלה כל כך עמוקים וחזקים כל פעם מחדש, ולמרות שכבר ביטאו את זה כל כך הרבה פעמים, זה כל פעם אחרת, זה תמיד ייחודי כל כך.
אם רק אפשר לשמור על זה לאורך זמן, אז זה מה שאני רוצה, עם כל הכאב והתוגה.
אחד השירים שהכי ריגשו אותי 390564
אבל עדיף בלי :)
אחד השירים שהכי ריגשו אותי 390579
יש בשני השירים אוסף של מילים יפות המנעימות את הקריאה, וביחד עם זה, תחושתי היא שיש בהם נסיון לדחוס קצת יותר מדי לתוך פורמאט שהוא מוגבל מטבעו. ובכלל, מישהו (לא זכור לי מי, ואולי טוב שכך) אמר ששירי אהבה של נשים צעירות הם כולם אותו הדבר...
אחד השירים שהכי ריגשו אותי 390597
זה לא דומה לשום דבר שראיתי.

באופן כללי אני לא מסכים איתך. לתחושתי, המחמאה שלך "יש בשני השירים אוסף של מילים יפות המנעימות את הקריאה" למרות שהיא ודאי כנה, אינה עושה חסד עם השירים. משתמע מכך כאילו יש בהם רק "מילים יפות", שאינן מתחברות לשירים, וזה ממש לא נכון לדעתי.

אני בכוונה נמנע מלדבר במונחים של שיר טוב או לא טוב, אני מדבר על חווית הקריאה עצמה. נראה לי שאולי ביום יום העמוס קשה (גם לי) למצוא את הזמן והכוחות לקרוא שיר לעומק ולרוחב, כמו שצריך לקרוא (ואלה באמת שירים ארוכים), אבל כדאי.

אולי אפשר הפעם לדחות בכמה דקות את האנליזה והשיפוט ופשוט לחוות?
ואולי אני פשוט קצת סנטימנטלי בימים האחרונים.

ולמען הסר ספק, אני לא כותבת השיר, וגם לא מכיר אותה אישית.
התגלמות אלוהים בבשר 390582
השיר השני מוצא חן בעיני מאד. למעשה הוא מזכיר לי שיר שאני עצמי כתבתי לפני כמה חודשים, מפרספקטיבה מנוגדת.
סביר שהמשוררת יודעת שהיא עוברת על הלכה פסוקה ברמב"ם: הלכות יסודי תורה, פרק א', הלכה ח', וזה המוטיב האמנותי המוביל בשיר.
התגלמות אלוהים בבשר 390583
באיזו הלכה מדובר?
התגלמות אלוהים בבשר 390584
"הרי מפורש בתורה ובנביא, שאין הקדוש ברוך הוא גוף וגווייה: שנאמר "כי ה' אלוהיכם, הוא האלוהים בשמיים ממעל ועל הארץ מתחת" (ראה דברים ד,לט; יהושוע ב,יא), והגוף לא יהיה בשני מקומות. ונאמר "כי לא ראיתם, כל תמונה" (דברים ד,טו), ונאמר "ואל מי תדמיוני, ואשווה" (ישעיהו מ,כה); ואילו היה גוף, היה דומה לשאר גופים".

אולי כדאי שתרכוש סט רמב"ם. זה יעזור לך להבין ללבן של משוררות צעירות.
התגלמות אלוהים בבשר 390585
תודה. אשקול את העניין.
* 395422
יפה.
אני מאוד מאוד אוהבת את השיר השני.

אבל אני מרגישה שהנוכחות של הגוף יותר מדי חזקה בשיר.
אולי אפשר היה להרפות קצת מהחושניות ומתחושת המגע שמודגשת כל כך בשיר,
ואז השיר היה מתאר משהו יותר רוחני ונעלה, דווקא בתיאור ה*שם* ולא תיאור ה*גוף*.
אחלה 396320
אהבתי את שני השירים
רומנטיים עם זיקות יפות למקרא.
יש ספר?
מה רע בגוף? 396321
אני חושב דווקא שיש משהו מכשף בחזרה הסיסטמטית על המילה גוף, זה מה שיפה בשיר, ואם היה דגש דווקא על הרוחני (איך בדיוק?) אז כל השיר היה הולך לכיוון אחר לדעתי.
למה לא כותבים על החיילים? 396413
שמתו?
למה לא כותבים על החיילים? 396415
כותבים גם כותבים, דיון 2657

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים