האם צריך לחשוף לציבור הרחב את ציורי הסלע החבויים בנגב? 3649
ביום חמישי עתיד להיפתח במדרשת בן גוריון בשדה בוקר כנס אקדמי בנושא "חרותות סלע" – דמויות אדם, חיות, או צורות מופשטות שקדמוני האזור חרתו על סלעים, ושאלפים מהן פזורות ברחבי הנגב. לפי כתבתו של משה גלעד בעיתון "הארץ", אחת ממטרות הכנס היא לדון בשאלת החשיפה הציבורית הרצויה לחרותות, העלולות להינזק קשות בידי מטיילים.

לדברי דוידה אייזנברג־דגן מרשות העתיקות, אשר עבודת הדוקטורט שלה עסקה בחרותות, ציורי הסלע הם "ממצאים פגיעים מאוד. קל להשחית אותם, קל להזיז אותם ממקומם או להוסיף עליהם ציורים חדשים וזה כמובן נזק עצום". אייזנברג־דגן מוסיפה: "ההתלבטות שלנו היא שימור מול תיירות. זאת לא התלבטות רק לגבי ציורי הסלע אלא לגבי המון אתרים ארכאולוגיים אחרים, למשל כאלה שבהם נמצאו פסיפסים. האם להשאיר אותם מכוסים, נסתרים, או להפוך אותם לאתרי מבקרים? בחורבת חנות, ליד המושב מטע בהרי ירושלים, למשל, הותירו פסיפס מכוסה במעט חול, שהמבקרים יכולים לטאטא כדי להתבונן בו. די מהר נגרם לפסיפס הזה נזק משמעותי. לגבי אמנות הסלע הפתרון הנכון לדעתי הוא למפות היטב את כל אתרי אמנות הסלע, אבל לפתוח בפני הקהל אזור תחום, מוגדר וספציפי למבקרים, כדי שיוכלו להכיר את האוצר הזה".

ד"ר אהרון מאזל, מומחה לאמנות סלע מאוניברסיטת ניוקאסל בבריטניה ואחד ממשתתפי הכנס, סבור כי יש לחשוף את החרותות בפני הקהל הרחב. לדבריו, "הוויכוח על כך נמשך ברחבי העולם שנים רבות אבל הדעה שלי נחרצת וחד משמעית. אם מציגים את אמנות הסלע באופן הנכון, המבקרים יבינו את החשיבות. אם הם יבינו הם יעריכו, ואם יעריכו יגנו על האתרים הרגישים ביותר".

לדברי ד"ר נעם לידר, מנהל אגף אקולוגיה ברשות הטבע והגנים, "יש לפעמים סתירה בין הרצון שלנו להנגיש אתרים לקהל לבין הצורך לשמור. השאלה שחוזרת היא תמיד אם פתיחה לקהל תעזור בשימור או תקלקל ותזיק. מערת הנטיפים ליד בית שמש הוקרבה. עשינו בה אמנם המון פעילות למזער את הנזק, כמו התקנת תאורה מיוחדת, אבל אנחנו יודעים שהקרבנו אותה ושבסופו של דבר היא תאבד. למה עשינו זאת – כי הפיכתה לאתר פופולרי אפשרה לנו לסגור מערות אחרות, לא פחות יפות, ויש די הרבה כאלה בארץ. פשוט ניתבנו את קהל המבקרים הסקרן למערה אחת ומנענו את הגישה למערות אחרות כדי לשמור עליהן."
קישורים
הכינוס הבינלאומי הראשון על אמנות הסלע בנגב ובמזרח התיכון
למה מסתירים מאיתנו את ציורי הסלע העתיקים בנגב? - הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

629980
לפני שמדברים על לחשוף את הציורים, מה לגבי תיעוד מקיף והצגה של התיעוד ? אתר שיתעד את כל הציורים שנמצאו (ואחרי החשיפה, גם את המיקום המדוייק של כל ציור) ? חוץ משימור הציורים לנצח בצורה דיגיטלית, זה גם יכול להיות כלי יקר ערך לחוקרים מכל העולם.
פלאטו שרון 629993
הוא הפתרון. רפליקות באיכות גבוהה יוצגו לציבור הרחב והעבודות המקוריות ישמרו מכל פגע בחצר הוילה.
אני רוצה אותך כמו סלע 630085
אני מסכים איתך, וברצינות. מזמן חשבתי שאתרי הארכיאולוגיה בארץ לוקים בחסר: מספרים לך שבחדר העתיק שאתה הולך בו עכשיו מצאו כד נפלא, שהיום שוכן במוזיאון ישראל. מזה זה עוזר לי? הייתי נורא רוצה לראות את הכד הזה שם, באותו חדר. ברור שאי אפשר להשאיר שם את האורגינל, אבל למה לא להציב רפליקה? טהרני ארכיאולוגיה אולי יגידו קיטש ודיסנילנד, אבל אנחנו, המון העם, אנחנו רוצים.

אותו דבר יכול לעבוד בשביל ציורי הסלע. נכון שתהיה פגיעה בחוויית המטייל שמתאר משה גלעד בכתבתו שמקושרת בידיעה למעלה - אחרי הליכה במדבר וטיפוס על הג'בלאות, המטייל רוצה את חוויית ההתחברות לקדמונים, והידיעה שזו רפליקה בוודאי פוגעת בחוויה. ובכל זאת אני חושב שזה הרע במיעוטו, בהפרש ניכר.

(מן הסתם לא טריוואלי לעשות רפליקה משכנעת. אבל אפשר להתאמן בהדרגה, סלע אחרי סלע, וגם להחליף בקלות רפליקה גרועה ברפליקה טובה.)
אני רוצה אותך כמו סלע 630101
ומאחר ואפשר לשים תג מחיר (הא) על הרפליקה, אפשר לממן את הפרוייקט על ידי הצבת מצלמות וקניסת המשחיתים.

מצאתי שכשמספרים לאנשים שהמקדשים שהם מבקרים בהם באסקוסה הם שחזורים מאמצע המאה ה 20 הם מגיבים בדיוק כך (דיסנילנד וכו'), אבל כשמספרים להם על תהליך ההריסה והבניה של המקדש באיסה:

הם מוצאים בזה משהו עמוק.
אני רוצה אותך כמו סלע 630103
עם המאגר הביומטרי זה אולי יהיה אפשרי. אני חצוי בדעתי אם זה נימוק טוב בעד או נגד המאגר.
אני רוצה אותך כמו סלע 630106
הם נמצאים בהרבה מקומות ומאוד יקר לנסות לאכוף את זה. מצלמות שנמצאות לבד בשטח יושחתו בסופו של דבר (בטעות או בזדון).
אני רוצה אותך כמו סלע 630112
את זה כבר פתרנו: נשים מצלמות שיצלמו את המצלמות.
אני רוצה אותך כמו סלע 630115
כל המצלמות יגנבו.
אני רוצה אותך כמו סלע 630142
התבדחתי, כמובן. אבל אם כבר, אנסה להתחכם: שתי מצלמות משני עברי הסלע, אחת מצלמת את הציור ואת השניה, השניה מצלמת את הראשונה, ואת התמונות הן מעבירות בזמן אמת למרכז בקרה. רק צריך להניח שאי-אפשר להשחית את שתיהן בו-זמנית בדיוק.
אני רוצה אותך כמו סלע 630143
אתה מניח שאפשר להפיק נתונים מועילים מהצילומים שבמוקד ושעלות גביית הקנסות תהיה גבוהה מעלות אחזקת המוקדים. מערכת כזו תיצור תמריצים אצל הרשויות לעודד השחתות.
אני רוצה אותך כמו סלע 630144
התכוונת ודאי לשתי מערכות רואה-יורה.
אני רוצה אותך כמו סלע 630146
ועכשיו רק צריך לשים שם את הארנבת המכנית המתאימה שתגרום למערכת השנייה לירות על המצלמה.
אני רוצה אותך כמו סלע 630147
לכל מערכת כזאת יש Exclusion zone, שמונע ממנה לעשות שטויות מהסוג הזה. או לפחות אמור להיות.
אני רוצה אותך כמו סלע 630150
יש דרכים להתגבר גם על מערכת כזו:

אני רוצה אותך כמו סלע 630107
מה תעזורנה המצלמות אם שכיות החמדה תושחתנה?
אני רוצה אותך כמו סלע 630121
רק הרפליקות יושחתו.

ויש גם פתרון לכיסוי ויזואלי של שטח גדול.

אני רוצה אותך כמו סלע 630126
כן, תוכל לראות תמונות של המשחיתים, והממצאים הארכאולוגיים היחודיים כבר הושחתו. רפליקה אפשר להחליף ברפליקה.
אני רוצה אותך כמו סלע 630129
קרא שוב - הצעתי להציב רפליקות במקום המקור ולקנוס את מי שמשחית אותן.
אני רוצה אותך כמו סלע 630131
צודק.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים