האם גן חובה הפך לכיתה א' החדשה? 3996
בטור ב''הארץ'', כותבת אשת החינוך רייצ'ל פינק על ''שיגעון ההכנה לכיתה א'''.

גני החובה בארץ, שבעבר טיפחו פעילות גופנית, משחק חופשי ויצירתיות, שמים כיום יותר ויותר דגש על הכנה לבית הספר, לדברי פינק. ''היכנסו לגן שעוסק ב'מוכנות' ותקבלו מתקפה חזותית של תרשימי אותיות, לוחות מילים, לוחות שנה ולוחות זמנים. זה נובע מתוך ניסיון ליצור את מה שמחנכים מכנים 'סביבה עשירה'. סימני ההיכר הקלאסיים של גני ילדים כמו ציורים של הילדים על הקירות, מטבח ילדים למשחק חופשי, או ארגז חול -- המעודדים סקרנות וחשיבה ביקורתית -- מושלכים הצידה כדי להתמקד בתוכן האקדמי.'' כתוצאה מכך, היא אומרת, ''יותר ויותר ילדים, ובמיוחד בנים, נחשבים כ'לא מוכנים' לכיתה א' ונשארים לפעמים ללא צורך אמיתי לשנה נוספת בגן. מחקרים מצביעים על עלייה ברמות הלחץ והחרדה בקרב ילדים צעירים אלה.''

הפתרון, לדברי פינק, הוא להתמקד בתקופת הגן בפעילות משחק, המקנה לילדים מנגנוני התמודדות עם קשיים חברתיים, שהם הקשיים האמיתיים בכיתה א'. ''כשמשחק מתרחש באופן מיטיב'', כותבת פינק, ''הוא גם הדרך הטובה ביותר שבאמצעותה ילדים לומדים באופן טבעי את כל אותם כישורים אקדמיים, שההורים כל כך לחוצים שהילדים שלהם יקבלו. אם הנחיות משרד החינוך היו מתמקדות יותר בפיתוח אינטליגנציה רגשית ומיומנויות חברתית, ופחות באוריינות ומתמטיקה, ילדים היו מגיעים לכיתה א' הרבה יותר מוכנים להתמודד עם האתגרים האמיתיים שבית הספר מציב בפניהם.''
קישורים
גן חובה הפך לכיתה א' החדשה, וזו בשורה גרועה מאוד - הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

א' אוהל, ב' זה בית, והשאר נלמד מחר 714083
ממה שאני רואה סביבי וסביב בנותיי, ייתכן ואחת הסיבות לכך היא שכיתה אלף הפכה מכיתה א' לגן, או במילים אחרות - שהיא לא ממלאת את ייעודה.
ממה שזכור לי מילדותי, ההנחה בכניסה לכיתה א' היתה שהילד מעולם לא ראה אות כתובה, ועד חנוכה - ראה זה פלא - כל הילדים יודעים לקרוא את כל האותיות והתנועות, כולל לכתוב את כולן ברמה זו או אחרת.
היום, קצב הלימוד הוא קצב של צב. משהו בסביבות שתיים-שלוש אותיות בשבוע, ואפילו בפסח ייתכן ויש עוד ילדים שלא קוראים, וחמור מזה.
מאחר ובית הספר איבד חלק מיכולתו ללמד במהירות ויעילות, המערכת כולה עוברת הסתגלות (אדפטציה), שחלק ממנה מתבטא בהעברת חלק מהתפקיד של לימוד קריאה לגן, כדי שנקודת הפתיחה של כיתה א' תהיה טובה יותר.
א' אוהל, ב' זה בית, והשאר נלמד מחר 714487
אולי הם צריכים להעביר חלקים עוד יותר גדולים לגן. לפי תחושתי, גם בשאר כ‍ִתות היסודי מלמדים לאין שעור (הה הה) פחות מהרצוי וממה שהתלמידים יכולים לקלוט.
714120
לא רק זה - גם התיכון הפך לאוניברסיטה. אני נתקל כל הזמן בתיכוניסטים שמשלימים תואר ראשון לפני סוף התיכון.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים