הצעת חוק לשינוי הסטטוס-קוו בעניין השבת 831
קבוצת חברי־כנסת ממספר סיעות תגיש הבוקר (ב') הצעת חוק לשינוי הסטטוס־קוו בעניין עבודה בשבת.

ההצעה קובעת במפורש איסור על מסחר ופעילות בתי־חרושת בשבת וכן איסור על הפעלת תחבורה ציבורית המסובסדת על ידי המדינה. לעומת זאת, על פי החוק, מסעדות, בתי קפה, תיאטראות ובתי־קולנוע יוכלו לפעול וכן תחבורה ציבורית שאינה מסובסדת על ידי המדינה.

ההצעה גובשה על ידי חברי הכנסת: זאב בוים (ליכוד) אפי אושעיה (העבודה), נחמה רונן (מרכז), יאיר פרץ (ש"ס) ונחום לנגנטל (מפד"ל).

ח"כ לנגנטל הסביר כי: "מניסיוני לגבש בעבר את הצעת החוק למדתי, שהחרדים תמיד מתנגדים כשאתה קובע במפורש מה מותר בשבת, ולכן החלטנו לעקוף את הבעיה הזו ולומר רק מה אסור".


קישורים
Ynet
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

אני תוהה... 50507
האם זה אומר שבתי קפה וכאלה לא יאבדו את תעודת ההכשר שלהם רק כי הם פתוחים בשבת?
אם לא, אז מה ההבדל? הרבה מקומות פתוחים כבר היום ולמיטב ידיעתי לא מקבלים שום קנס.
אני עונה: 50523
1. יתכן שהם יאבדו את תעודת ההכשר שלהם, אך חוקית הם לא יעברו על החוק.

2. אולי עם חלוף הזמן הרבנות תקל בנושא פתיחה בשבת ותתן תעודות כשרות תחת הגבלות מסוימות.

3. העיקר בהצעת החוק, לפי הבנתי, הוא לא השבת אלא הרצון להגיע להסכמה רחבה אצל כלל הציבור.
אני עונה: 50550
3. הרעיוון העיקרי הוא לא הרצון להגיע להסכמה אצל כלל הציבור אלא הסכמה אצל כלל הציבור הדתי שהציבור החילוני לא יוכל להשתמש בכוח הקניה שלו בימים בהם לא עובד הציבור הדת.

מרכזי קניות אשר פתוחים ומלאים בשבת בעיקר בגלל הנוחות של יום החופש יאלצו להסגר ביום זה ואולי גם בשאר הימים כיוון שהיום הזה הוא עיקר התחרות שלהם.

2. אין ולא תהיה סיבה לרבנות להקל ולתת תעודת הכשר למקומות שעובדים בשבת - זה בערך כמו לומר אולי יבוא יום והרבנות תיתן הכשר למי שמוכר בשר וחלב. רק שבינתיים נאסור בחוק לכל יהודי לאכול בשר וחלב, למכור יהיה מותר. (פשרה לא?)

1. גם כיום הם עוברים על החוק אולם מסתבר שזה עוד חוק שרוב הציבור בארץ מצפצף עליו מגבוה ואומר למחוקקים שלו תעזבו אותי בשקט מהשטויות שלכם ותנו לי להחליט מה טוב לי.

מידי פעם המחוקק פשוט שוכח מי שולח אותו לכנסת ולמה. או שאולי בגלל זה כמות המצביעים בכל פעם שלא מדובר בנושא בטחוני רק יורדת.

עוד חוק כפיה במסווה של סימן שאלה (האם החילוניים באמת כל כך מטומטמים שלו יראו את הברור מכל? אני חושב שבהתאם להסכמי שמירת הכיסא התשובה תהיה כן.
אני עונה: 50663
2. הרבנות יכולה לתת תעודות כשרות, בניגוד לדבריך. למשל הרב של קיבוץ הזורעים (עד לפני שנתיים, כיום הוא רב במקום אחר), נתן הכשר למסעדה בצומת גולני (אני חושב של מקדולנד) שפתחה שעריה בשבת. התעודה הוסרה בימי השבת ונתלתה בשאר ימי השבוע. כך שמעתי. אולי מישהו שמכיר את המקרה מקרוב יוכל להוסיף מה היה הסיכום בין המסעדה לרב שהתיר מבחינה הלכתית לעשות זאת.
אני עונה: 50681
אני לא מכיר את המקרה, אך באותו איזור, לפני 3 שנים:
המסעדה "תרנגול בכפפות" בגינוסר פתוחה בשבת, עם תעודת הכשר של הרב של עמק הירדן.
עקרונית, אין בעיה להיות פתוחים וכשרים (כמו בתי מלון). הבעיה היא - צריך נוכחות משגיח, ואסור לחלל שבת, כדי לקבל תעודה.
אני עונה: 50704
ההגדרה היא פשוטה. או שהמקום יכול לקבל תעודה או שלא.

במידה וזה לא קשור לפתיחה בשבת הרי שכל שאר המקומות שעומדים בתקנים צריכים אם הם רוצים לקבל תעודה כזו.

לפי מה שאני יודע במידה ובושל אוכל בשבת לא ניתן שהמכשיר יהיה כשר גם בשאר השבוע. אלא עם הוא עובר הכשרה. כך שעניין התעודה בצומת גולני מריח לי מוזר מאוד.
אני עונה: 50758
אין לרבנות ברירה, בעקבות פסיקת הבג''ץ בעתירה שהגישה מסעדת אלימלך בתל אביב. יצוין כי שבועיים לאחר שהכריח בג''ץ את הרבנות לתת הכשר למסעדה למרות שהיא פתוחה בשבת, ביטלה הרבנות את ההכשר בטענה של עברה על כללי כשרות אחרים.
אני עונה: 50787
יש לך פרטים נוספים על פסק הדין (מתי ניתן, מי הצדדים..), או את הנוסח שלו? אשמח לקרוא אותו.
אני עונה: 51049
ניסיתי לחפש באתר של הרשות השופטת ולא מצאתי. יש מישהו אחר שיודע לחפש כמו שצריך?
אני עונה: 50789
מה שאומר שהתעודה לא תינתן בכל מקרה.
אני עונה: 50928
נכון שכלי שבושל בו אוכל בשבת נחשב כטרף, ולכן אם בושל בו אוכל אחר, אף ביום חול, האוכל אינו מותר באכילה. במקרה של צומת גולני יכול להיות שהאוכל של שבת בושל בכלים אחרים או שלא בושל כלל ורק חומם ע"י פלטה של שבת וכו'.

דבר יותר חשוב: הדין ההלכתי שהבאתי בתחילת דברי נפסק ע"י ה"משנה ברורה", פוסק אשכנזי שחי לפני כמאה שנה, על סמך דעה של ראשון (איני זוכר כרגע מי, נראה לי שהרשב"א (מאות 14-16)) שלא הובאה בשיטות של ראשונים אחרים. כלומר זאת החמרה. אם פוסקים בני זמננו יחלקו על קביעה זו, הרי שאולי נפתח פתח לפשרה בין הרבנויות לחנויות.

כל מה שכתבתי לעיל הוא על פי זכרוני בלבד וצריך לבדוק את נכונותו.
אני עונה: 51047
זכרונך בגד בך, כלי שבושל בו אוכל בשבת אינו טרף.
אני עונה: 54413
כלומר, פרט לאכילת האוכל שבושל בשבת, אין כל מניעה שהיא לאדם דתי (המדקדק בכשרות המזון ולא בכשרות בעל הבית) לאכול באותו מקום ביום חמישי בשבת?
אני עונה: 54441
אדם דתי ידקדק גם בכשרות בעל הבית.
אני עונה: 54444
כלומר התשובה לשאלתי הינה בחיוב.
הטעיה? 50528
אם הבנתי נכון, החוק יפרט רק את הדברים האסורים, כאשר יוזמיו מנסים לשכנע אותנו שמניסוחו אפשר יהיה להבין שמה שלא נאסר בו במפורש הריהו בחזקת מותר (זה, כמובן, המצב הרגיל בחוקים).

הבעיה היא שמה שלא מוזכר בחוק הזה מוזכר בחוקים אחרים, ולא שמעתי שמישהו מתכוון לבטל אותם. יוצא שנישאר עם החוק האוסר על עבודת יהודים בשבת, ואליו יתווסף החוק החדש שאוסר על מסחר באופן גורף.

במלים פשוטות: עוד חקיקה דתית, הפעם במסווה של פשרה ובתמיכת חברי כנסת חילוניים. על זה נוהג יורם ארבל לומר: הללויה!
הטעיה? 50547
מה בעצם החוק *מאפשר* שנאסר לפני-כן?

גם כיום מסעדות, בתי-קפה ובתי קולנוע פתוחים בשבת. אלו הסגורים עושים זאת משיקולי כשרות (שלא ישתנו) או משום שהבעלים דתיים, או שהסביבה דתית (כלומר קהל היעד דתי).

"תחבורה לא מסובסדת" - קרי, מוניות מיוחדות (ואולי גם מוניות שרות). פועלות גם כיום. מה שקיבלנו הוא איסור רשמי על תחבורת אוטובוסים בשבת (האם גם בחיפה תאסר תחבורה זו?). כלומר, שוב השכבות החלשות נפגעות.

ובנוסף, יאסר המסחר בשבת. תזכורת: כשליש מהאוכלוסיה היהודית בישראל עורכים קניות בשבת.

לדתיים יש שתי טענות לגבי אי-מסחר בשבת: חוק סוציאלי (יום מנוחה בשבוע), ותחרות שווה לסוחרים הדתיים עם אלו שאינם שומרים שבת.

לגבי הסוציאליות: אני בעד. יבחר כל אדם את יום החופש השבועי שלו, ומעסיק שיעסיק אדם שבעה ימים בשבוע יקנס בקנס כל-כך גבוה, שיאולץ לסגור את העסק. מה זה קשור לשבת?

לגבי תחרותיות: מי שבוחר להיות דתי, ומקבל עליו במודע את דת ישראל, יודע שלא סתם מכונה עול המצוות בשם זה - "עול". זוהי בחירה שלך, ואם החלטת שלא לסחור בשבת, אל לך להתלונן על כאלו שבחירתם שונה. עובדתית, סוחרים יהודים בכל העולם מחזיקים מעמד מול התחרות.
הטעיה? 50554
החוק לא ''מאפשר'' דבר. הוא אומר מה אסור, ומהווה עוד מדרגה עבור הח''כים הדתיים שיכולים לפנות לשלב הבא של הכפייה החרדית - סגירת בתי השעשועים גם כן. אילו היה מדובר בפשרה, היה מופיע בחוק שחור על-גבי לבן שבתי שעשועים יורשו להשאר פתוחים, ולא ''יותר במרומז'' כמו שטוען לנגנטל.
גם אז, כמובן, אני לא אתמוך בחוק הזה, כי אני חושב שהסטטוס-קוו הזה הוא מזיק ומגוחך, אבל עד שיתווסף השינוי הזה הרי שכל ח''כ חילוני שתומך בו הוא או טיפש, הוא לקקן, או בוגד באלקטורט שלו. בכל מקרה - צריך להעיף אותו מהכנסת.
הטעיה? 50558
מעניין לציין, שבצרפת, רוב בתי העסק סגורים ביום א' לפי חוק מדינה.
הטיעון כאן הוא בעיקר סוציאלי.

לא ראיתי אנשים כאן מתלוננים על ''כפייה דתית''.

סתם חומר למחשבה...
הטעיה? 50561
האם ציינת רוב?

האם זה שבצרפת החוק הוא כזה או אחר זה אומר שגם פה יהיה כך? האם ידוע לך כי בצרפת כמו במדינות אחרות בארופה יש חופשה של חודש בקיץ? גם חוק מדינה.
האם ידוע לך כי בברזיל יש חוק שקובע כי כל עובד זכאי מהמעסיק שלו לחופשה של חודש בשנה ושהו יכול גם לצבור את החופשה (זה חוק סוציאלי, מחייב את המעביד לתת חופשה לא קופא על העובד לקחת חופשה).
האם ידוע לך כי בפריז נהוג עד היום ללכת לבקר במוזאונים מידי יום ראשון ובשאר תערוכות.
האם ידוע לך כי בית המשפט בצרפת קבע שאתר שאינו נמצא בצרפת ולא מאוכסן בצרפת לא יכול לשים במכרזים הפומביים שלו מזכרות נאציות בגלל החוק הצרפתי, וכי בית הבמשפט בארצות הברית אמר להם תעשו מה שאתם רוצים בצרפת על תגידו לנו מה לעשות במה שנימצא בארצות הברית. (עוד מידע על צרפת באתרי ה'נט השונים.)

האם בצרפת יש חוק שאומר שעל בני דת מסויימת לא לעבוד ביום א? ואילו מי שדתו שונה יכול לעבוד ביום א?

כל עוד מדובר בחוק שמדבר על כך שיהודי לא יכול לעבוד בשבת זה אינו חוק סוציאלי אלא כפיה דתית. ברגע שבו המצב יהיה שלכולם אסור לעבוד מסיבה זו או אחרת בשבת ללא קשר לדתם אז אולי יהפוך לחוק סוציאלי.

זה שהמחוקק לא נתן לאזרח לבחור את יום המנוחה האישי שלו זה כבר חוצפה אחרת. אבל הרי ידוע שהמחוקק יודע הכל בעיקר כאשר הכיסא זקוק לחיזוק.
הטעיה? 50562
עד כמה שידוע לי,
1. יש בצרפת חוק להפרדת הכנסיה מהמדינה.
2. אין בנצרות איסור לעבוד ביום ראשון.

בכל מקרה, מה אומר החוק (ז"א אם רוב בתי העסק סגורים, איזה מותר לפתוח)?
הטעיה? 50566
מידע כללי על חוקי התעסוקה בצרפת:
http://www.andersenlegal.com/resource2.nsf/PDFs/Fran...

"Employers must nonetheless leave employees free on Sunday (from midnight to midnight) with the exceptions indicated below
1. A permanent exception, requiring no special authorization, is made for businesses where it would be technically impossible to interrupt operation or where such a halt would prevent service to the public. Examples include in particular hospitals, hotels, restaurants, retail food outlets and factories with continuous firing or operation.
2.Individual exceptions, requiring a prefectural authorization, are made for businesses where Sunday closing would be contrary to the public interest or might disrupt normal operation.
3.In retailing, Sunday work can be authorized by municipal order up to five times a year.
4.Back-up teams working weekends, public holidays or during annual vacation periods, when other employees have time off (collective agreement necessary).
"

מתוך:
הטעיה? 50567
תודה
הטעיה? 50568
סעיף 4 הוא לב העניין: מי שרוצה, יכול לעבוד ביום המנוחה (עם הסכם קיבוצי מתאים) - ולמעשה פירוש הדבר שניתן להעביר את יום המנוחה לכל יום אחר; יום א' הוא פשוט "ברירת המחדל". כמו כן חנויות, מפעלים וכו' יכולים להיות פתוחים ביום המנוחה.

ולבסוף כדאי לשים לב לכך שההתייחסות היא לכך ש"העובד חייב לקבל חופש", להבדיל מ"העסק חייב להיות סגור". בפרט, בעל חנות עצמאי יכול, אם הוא רוצה, לפתוח את חנותו ביום המנוחה. זהו הבדל משמעותי.
האינטרס הציבורי. 50656
החשוב שבמקרי פתור האיסור מדובר הן על *האינטרס הציבורי*, והן על צורך להמשיך באופרציות המספקות שירות כזה.
זהו כמובן חוק אזרחי, בצרפת בה מאז המהפכה מופרדת הדת מהמדינה בתוקף החוקה.

מדובר על אינטרס ציבורי (הכולל זכות לצרכנות למיניה ביום המנוחה השבועי ועל החירות לעבוד למענו).

ואילו אצלנו, השבת שייכת לפי הנוהג הדתי לא לתחום טובת הפרט והאינטרס הציבורי - שהינו בתחום דיני חולין - אלא לתחום הקודש.
כאן מדובר על שיקול הקשור לצו אלוהי במנותק לגמרי מהרווחה האזרחית.

זכורתני כי בזמנו ניסו לאכוף על אילת בעונת התיירות סגירת עסקים בשבת. גויים של שבת, ערבים ברובם, פשטו מטעם משרד הפנים על אילת ורשמו דוחות כבדים. ראש העיר רפי הוכמן, אמר כי זו כמעט מכת מוות לתיירות בעיר. העסקנים הדתיים שהבטיחו לבוחריהם לעשות סדר כהלכה בעיר מפירת השבת הזאת, כונו אז "נבלים ברשות התורה", שהיה נסיון להבהיר להם עניין או שתיים במונחיהם הם. לבסוף האינטרס הציבורי האזרחי גבר, ואילת ניצלה מפשיטת רגל.
אך הדבר ממחיש עד כמה שיקול האינטרס הציבורי, זר לכמה עסקני דת.
האינטרס הציבורי. 50682
עם כל זה, בפועל, ביום ראשון כמעט הכל סגור (חוץ מכמה פטיסרי ומקדונלד'ס).
מעניין למה כאן התוצאה הסופית יצאה כך?
האינטרס הציבורי. 50684
וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ.

כזה הוא האינטרס הציבורי.
בעלי עסקים דתיים והתחרות 50574
הבעיה שבמדינת ישראל, אם תתלונן מספיק חזק ,יום אחד בקונסטלציה קואליציונית מסוימת, תקבל חוק לפיצוי בעלי עסקים שסוגרים את עסקם בשבת.
בצרפת אף אחד לא היה מבין בכלל את הרציונל העקלקל שמאחורי הטענה הזאת
ויום א' גם? 50670
ערן בילינסקי מוסר ד"ש משירות מילואיו המרוחק, ומספר כי שמע אתמול ברדיו את ח"כ אפי אושעיה מספר על הצעת חוק נוספת בדרך: להוסיף עוד יום מנוחה רשמי, ביום א', ובמקביל להאריך את יום העבודה ביום ו' בשעתיים (שעה בבוקר ושעה בצהריים). המטרה, לדבריו: להתאים את השוק הישראלי לזה העולמי, השובת ביום א'.
ויום א' גם? 50671
לא הבנתי, להאריך למי את יום העבודה ביום ו'?
ויום א' גם? 50673
אני מניח שמדובר במוסדות רשמיים העובדים בשישי, מפעלים עם הסכמים קיבוציים, וכו'.
יום ששי בעייתי 50683
יהיה קשה מאוד להאריך את יום העבודה ביום ששי - השבת בחורף נכנסת מאוד מוקדם, וטכנית יום העבודה חייב להסתיים בסביבות 12 או 1
ויום א' גם? 50687
ההצעה הזו, שאין זו הפעם הראשונה שאני שומע עליה, חביבה מאד על חברי-הכנסת מהמפלגות הדתיות והחרדיות. האם ב"עבודה" מתכננים איזה מהלך פוליטי הדורש את תמיכתם?
ויום א' גם? 50702
כן, בחירות.
מקדונלד 50706
דיבר אתמול בטלוויזיה הבעלים וסיפר שבעצם הציבור הדתי לא נותן היום כלום בהצעת החוק הזו, למעשה כיום מותר לפי החוק לפתוח את כל המקומות הללו. או יותר נכון אין שום חוק שאוסר פתיחה שלהם, יש חוק שקובע כי יהודים לא יכולים לעבוד בהם.
מקדונלד 50759
החוק אינו אוסר על העסקת יהודים במקדונלדס אלא על העסקת ילדים.
מקדונלד 50786
גם להעסיק יהודים בגירים אסור.
מקדונלד 50788
החוק אוסר להעסיק יהודים בשבת, הוא כלל לא מתייחס לגילם.
זו אחת הסיבות מדוע הוא לא חוק סוציאלי.

דבר משעשע היה שאמרו האנשים שדווקא לשכבות החלשות הם דואגים , שלא ינצלו אותם ויחייבו אותם לעבוד 7 ימים בשבוע. מעניין האם הם ירוויחו אותם שכבות חלשות את אותו הסכום עם הם יעבדו 6 ימים ולא שבעה? כנראה שירוויחו קצת פחות מה שיגרום להם להיות יותר חלשים. ועל כך נאמר עם חברים שכאילו מי צריך אויבים.
מקדונלד 50795
במקדונלדס מותר להעסיק בגירים משום שזו מסעדה.
מקדונלד 50831
שוב החוק של העסקה בשבת כלל לא עוסק בגיל, הוא עוסק בהאם האיש יהודי או לא יהודי.

לילד מוסלמי בין 16 מותר לעבוד בשבת בכל מקום כולל מכ' לילד יהודי או אדם מבוגר יהודי אסור.

באחת הפסיקות של בית המשפט פעם לא ניתן קנס לעסק משום שהעובדים סירבו להצהיר על יהדותם, בית המשפט כווה אז כי לא ניתן להכריח איש להיות יהודי ועל כן כל עוד הם לא מצהירים על יהדותם מותר להם לעבוד בשבת.
(זה מה שאני זוכר לפחות, זה היה לפני הרבה שנים.)
מקדונלד 50978
זה ממש לא קשור. להכריח אנשים לעבוד שבעה ימים (שזה דבר שמעסיק יכול לעשות, ללא חוק שימנע זו) זו פגיעה קשה מאוד, בעיקר בשכבות החלשות, להן אין כוח מיקוח מול מעסיקים. אני לא מכיר אנשים שרוצים לעבוד 7 ימים בשבוע, 365 ימים בשנה, בלי קשר לכמות הכסף שתתווסף למשכורת שלהם.
מקדונלד 51015
בצעירותי העשוקה עבדתי מרצוני וללא כל כפיה או לחץ 7 ימים בשבועות מסוימים, בחלקם עבדתי ברציפות מיום שישי 6:00 ועד למוצ"ש בחצות. למזלי, חוק שעות עבודה ומנוחה לא נאכף על ענף האבטחה.
מה לא עושים בשביל בשביל משכורת, שבסופו של דבר תממן לך 3 שנות לימוד באוניברסיטה?
מצד שני, הייתי רווק וידעתי, שמדובר במצב זמני - שנה של עבודה קשה ואז לימודים בראש שקט, אבל עדיין, יש כאלו שמעונינים לעבוד 7 ימים בשבוע בשביל עוד קצת כסף ונכון, מדובר באלו, שאין להם.
51022
נראה לי שכל תת הדיון פה על שבת כעל יום מנוחה מתעלם מנקודה מסויימת שאפשר לראות כנקודת המוצא של הדיון.

אתה כותב: "למזלי, חוק שעות עבודה ומנוחה לא נאכף על ענף האבטחה."
הדבר מזכיר לי, דווקא, חוק שאוסר על קניית ומכירת אברים. היית יכול לומר, אלמלא חוק כזה "מזל שמותר למכור כליות, אחרת לא הייתי יכול ללמוד בראש שקט", בהתעלמך שהחוק הזה מונע ממקרים לא נעימים לקרות.
במקרה של חוקי עבודה (ולא באבטחה, כנראה), החוק נועד למנוע ממעסיקים לא מתחשבים לאיים בפיטורין על עובדים שלא מעוניינים לעבוד בשבת. אסור להכריח אנשים לעבוד שבעה ימים בשבוע, והדרך הנוחה והבטוחה שהמדינה משתמשת בה כדי לבטל את האפשרוץ הזו, היא איסור על עבודה ביום מסויים בשבוע.

כמובן שיש אנשים שהיו מעוניינים אולי לעבוד בשבת (דוגמא טובה היא עצמאים ובעלי חנויות - עבורם אגב, יש פשוט "מס שבת" - בצורת קנס), אבל נראה לי שהאיסור הגורף הוא לגיטימי ונכון.
השוואה מוזרה 51026
חברות המספקות שרותי אבטחה רשאיות לעבוד ולהעסיק עובדים בשבת. (החוק לא חל ולא "לא נאכף" כפי שכתבתי בטעות)
מכירת כליה היא בעלת השלכות קשות לכל החיים מה שלא ניתן לומר על עבודה מאומצת במשך שנה.
לי נראה, שהאיסור הגורף הוא שגוי. לראיתי צריך להוסיף כ52 ימי חופש בתשלום בשנה נוסף על ה12(?) המחויבים בחוק כיום ושכל אזרח (בתאום עם המעסיק) יבחר מתי הוא רוצה את חופשתו - כל שבוע, כל שישה ימים או חודשיים רצופים פעם בשנה. יתכן, שיש לאסור על צבירת ימי חופשה מעבר לגבול מסויים אבל לא מעבר לזה.
נכון. 51028
האמת שהרעיון שהעלית די מעניין. רק צריך להזכיר שרוב האנשים עובדים חמישה ימים בשבוע, ובעתיד אולי אפילו ארבעה וחצי (עובדי מדינה). להם יהיו 120 ימי חופש?

מלבד זאת, אם אני עובד שעובד תחת חוק חדש זה, הייתי מתענה בשל כל שבת שאני יושב ורואה טלוויזיה. עדיף כבר שיחליטו עבורי שאני לא עובד בשישי ושבת.
נכון. 51033
116 ימי חופש בשנה מקובלים עלי ללא טענות.
מקדונלד 51050
ותוך כדי שמירה למדת שאלות טריוויה?
מקדונלד 53641
גם אצלי בעבודה יש אנשים שעובדים שבעה ימים בששבוע לעיתים גם חודש שלם מבחירה, אף אחד לא מחייב אותם מלבד המצב הכלכלי שלהם. מה שבמידה ולא היו נותנים להם לעבוד את השבעה ימים הללו הם לא היו יכולים לשלם שכר דירה או את המצרכים במכולת.

אין לי בעיה אם זה שהמדינה תחייב עסק לתת כמות מסויימת של חופש בשנה כמו שכבר הוצא על ידי אחד האיילים למטה. או כמו שלמשל בברזיל קיים המנהג שלכל עובד יש אופציה לקחת חודש חופש בשנה בשכר מלא ואו לצבור את החודשיים הללו.

הבעיה שלי היא עם זה שהמדינה מחליטה בשבילי מה טוב לי בנושא זה כמו בנושא סמים קלים וכמו בנושאים רבים אחרים שבהם לטעמי אין לה זכות או צורך בהתערבות כלל.

המדינה יכולה לקבוע כי כל מי שעובד 7 ימים היום השביעי יחושב לפי תעריף של 200% מה שיגרום למעביד רצון שלא יעבדו אצלו 7 ימים בשבוע. אולם יאפשר למי שרוצה כאשר המעביד בוחר בזאת לעבוד תמורת שכר כפול.
מקדונלד 53704
הבעיה שלך נעוצה בביטוי "אף אחד לא מחייב אותם מלבד המצב הכלכלי שלהם". זה שאדם נמצא במצב כלכלי קשה זה לא אומר שאפשר למכור אותו לעבדות. עבודה 7 ימים בשבוע היא עבדות.

אגב, יעקב אילון, ככל הנראה, יגיש את מהדורת החדשות של ערוץ 10 מידי יום, שבעה ימים בשבוע. מעניין אם זה חוקי לפי חוק שעות עבודה ומנוחה...
מקדונלד 53708
It is well-known that show-business does not adher to any kind of labor laws.
The above is an example.
The employment of children under working age is another. (Why can't a person sell his children to slavery, yet she can give permission for her child to work in show-business?)
מקדונלד 53717
ראשית מעולם לא ניתקלתי במצב שבו חויב אדם לעבוד 7 ימים בשבוע . (כמובן שעל אף החוק הרי שאין אפשרות כזו אבל היות וגם כך מאות אנשים ואולי אלפי אנשים עובדים בשבת הרי שהיינו צריכים לראות זאת.)
ושוב החוק לא מתחשב בצרכייהם של אילו, במידה והוא היה קובע כי חובה יום חופש בשבוע ללא קשר לשבת הרי שאז יתכן והטענה הייתה נכונה, כרגע הוא מחליט שמי שיהודי לא יכול לעבוד בשבת. למוסלמי החוק הזה לא תופס, אגב בבירור במשרד העבודה בנוגע לעובדים בדואים שלנו לא הייתה להם תשובה והם טענו *שיתכן* שלהם מדובר ביום שישי.
האם משמעות זאת שהחוק מפלה את האוכלוסיה הכלכלית החלשה הערבית?

ושוב נחזור למה שנרשם כבר. מי שמצבו הכלכלי חלש בדרך כלל ירצה על מנת לחזק את מצבו לעבוד יותר ימים בשבוע. ההפרש בין 3000 ל3500 ש"ח בחודש הוא עצום לאנשים מסוג זה, והם יכולים להרויח את הסכום הנוסף בזכות השבת. המדינה למעשה מחייבת אותם להרוויח פחות בזה שהיא לא נותנת להם לעבוד בשבת.
מקדונלד 53719
אני חשבתי שעבדות זה מצב שבו אדם לא מקבל שכר עבור עבודתו.
מקדונלד 53745
אפילו עבד מקבל אמצעי מחיה - אחרת הוא לא ישאר עבד למשך זמן רב. אנשים במצב מסוים, כשאין להם ברירה אחרת, יסכימו לעבוד כל כמות של זמן, עבור כל כמות של כסף. ההבדל בין זה לעבדות הוא לא גדול במיוחד.
מקדונלד 53749
כלומר לדעתך עדיף מצב שבו אדם יאבד את ביתו (כי אין לו כסף לשכר דירה) ובלבד שלא תפגע זכותו ליום מנוחה שבועי.

אסור לחייב אדם או להפעיל עליו לחץ שלילי (בניגוד לתמריצים חיוביים) לוותר על זכותו ליום מנוחה שבועי, אבל אם אדם מעוניין מסיבותיו שלו והמעסיק מעוניין בשעות העבודה הנוספות, אני לא רואה בעיה בעניין.

כיצד ניתן למנוע מהמעסיק ליצור לחץ שלילי?
א. התשלום עבור שעות עבודה ביום המנוחה יבואו בנוסף לשכר הבסיסי שהוא גבוה או שווה לשכר המינימום.
ב. התעריף עבור שעות עבודה בשבת יהיה משמעותית גבוה מזה של ימי העבודה הרגילים.
מקדונלד 53750
האם, לשיטתך, זה בסדר מצד המדינה לכפות תעריף 200% ביום השביעי? ומה אם העובד והמעביד מסכימים שביום השביעי ישולם תעריף רגיל? או דווקא נמוך יותר?
ומה בכלל זכותה של המדינה להתערב בעניין שכר המינימום?

החוקים המסדירים הגבלות על העבודה נוצרו לאחר הטראומה של המהפכה התעשייתית, שבה עבדו אנשים בתנאים איומים ונוראים, מרצונם החופשי (במובן מסויים של המושג). הם מבטאים הכרה בכך שהשוק החופשי נכשל כאן, במידה מסויימת - הוא הביא למצב שאיננו מוכנים לחיות איתו. אפשר, כמובן, לטעון שעדיף כן להרשות 7 ימי עבודה, או רק 5, אבל אם אתה רוצה לחלוק על עצם העקרון, עליך להיות עקבי.

כמובן שהרעיון (שכתבת למעלה, וכבר נכתב רבות באייל) לאפשר יום מנוחה שלא יהיה בהכרח שבת הוא עניין אחר, שבו גם אני תומך.
מקדונלד 53852
זכותה של מדינה להשתדל למנוע ניצול על כן קיים שכר מינימום למשל אחרת היו עובדים בארץ גם בהרבה פחות.
זכותה של מדינה לראות ניצול כל שהוא באדם שעובד 7 ימים בשבוע וזכותה לדאוג לכך (או לפחות לנסות לדאוג ) כי למרבית האנשים תהיינה אפשרות של יום מנוחה אחד מבלי שיקבלו סנקציות כאילו או אחרות ממקום העבודה.

מה שכן בעוד החוק הקיים הוא חוק דתי ואנו מסכימים כי ראוי שהעובד יבחר את יום המנוחה שלו, המדינה לא מונעת מהעובד לעבוד 24 שעות ביממה כל השבוע, דבר שעלול להיות קשה יותר, היא כן מחייבת את המעביד לתת שכר גבוה יותר למי שעובד יותר מאיזה שהו נורמל שהיא החליטה. 8 שעות ביום.
למעשה היא אפילו לא החליטה שיש הבדל בין יום ללילה ורשאי כל מעביד לתת גם שכר רגיל לחלוטין בלילה למרות שרובם נוהגים לצפר בלילה , לא כולם עושים זאת.

אני כן חושב שעל המדינה לדאוג לאנשיה ובכך להשתדל לתת להם את האופציה לנוח יום בשבוע לא לעבוד 24 שעות רצוף או משהו דומה על ידי זה שהיא מחייבת את המעביד שלא חייב עובד מסויים לשחררו ולתת לעובד אחר שווה לו שכר בגובה נורמלי אותו המעסיק נוהג לשלם. (הבוס שלי למעשה עובד במשך כל שעות היממה וניתן להקפיץ אותו בכל רגע נתון כמעט גם בשעות הקטנות של הלילה בגלל שיש צורך בהוראותיו לפעמים גם בשעות אילו.)

אולם אני מצד שני לא מתנגד שכל שעת עבודה בכל יום תהיה שווה ליום אחר וכוח השוק הוא שיחייב מעסיק להעלות את השכר לפי ברירה, זאת אומרת שמי שצריך עובדים בלילה יאלץ לצפר אותם בדרך זו או אחרת , אחרת העסק יסגר. אני בהחלט כרגע לא בטוח כמה אני רוצה שהמדינה תתערב בנושא זה למרות ששוב אני חושב שעד קו אדום כל שהוא שלא ידוע לי מה הוא ראשית אך לא חייבת המדינה להתערב.

אגב.
אני משתדל להיות עיקבי אולם לפעמים במספר גדול של תחומים יש לי דעות לפה ולשם שלפעמים מתנגשות אחת בשניה, אולם הן עדיין באיזו שהיא צורה מסתדרות בראש.
שבת זה טוב לעסקים? 108537
חיפשתי וחיפשתי, ובסוף החלטתי לשים את זה כאן.

קניון "ערים" בכפר סבא נפתח היום (שבת) לעסקים. הנהלת הקניון החליטה לפתוח אותון בשל הירידה שהורגשה בתנועת הלקוחות בשבועיים האחרונים מאז הפיגוע שארע במקום.

יו"ר סיעת המפד"ל בעיר, בני חברה מסר כי בכוונת המפד"ל לערוך בשבוע הבא בשעה 11:00 תפילת מחאה המונית של דתיים סמוך לקניון. "אם הדבר לא יעזור, אנו מתכוונים לקרוא לציבור הדתי, המונה עשרות אלפים, להדיר את רגליו מהקניון ובכך ייגרם נזק כלכלי לקניון".

משרד העבודה והרווחה שלח פקחים דרוזים כדי לרשום דו"חות לבעלי העסקים המפירים את החוק. אולם בעצת אנשי שינוי בעיר, סירבו בעלי העסקים להציג תעודות זהות בפני הפקחים, וכך נמנע רישום הדו"חות.

שבת זה טוב לעסקים? 109293
מותר לבעלי העסקים להציג תעודות זהות ובכך להמנע מרישום דו"חות?
שבת זה טוב לעסקים? 109301
לא יודע, אבל כנראה שזה עבד. בכל מקרה, נראה לי די טיפשי - הפקחים יכולים לבוא עם מצלמות ולחזור ביום אחר מלווים בשוטרים כשבידיהם התמונות, למשל.
שבת זה טוב לעסקים? 109427
חובה להציג תעודה מזהה בפני שוטר שדורש זאת. אינני בטוח שלפקחי משרד העבודה סמכות זהה. אבל הנקודה הבסיסית היא הצגת (או אי הצגת) תעודת *זהות* (להבדיל מדרכון, או רשיון נהיגה), שבה מופיע הרישום המפליל (קרי שנושאה הוא יהודי), אם כי גם כאן כבר היו אנשים שזוכו מחמת עבודה בשבת, מכיוון שהרישום בתעודת הזהות (בהתאם לדרישת החרדים) *אינו* מהווה הוכחה, ולו לכאורה, ליהדותו של אדם.
יהדות זה טוב לעסקים? 109469
עפ"י חוקי היהדות, מי שנולד יהודי יוותר יהודי כל ימי חייו. אבל מה לגבי חוקי המדינה? בפרט, מי מוסמך לשנות את רישום הלאום של אדם בתעודת-הזהות שלו? (או לנושאי ת"ז חדשות: מי מוסמך לשנות את רישום הלאום במחשבי משרד הפנים?)

האם טקס התנצרות המוני שיפורסם כ"טקס קבלת אישור ממשלתי לעבודה בשבת" יגרום לחרדים להבין איזה נזק הם גורמים למטרתם-הם?
יהדות זה טוב לעסקים? 109470
אינני יודע לגבי מי מוסמך לשנות וגו'.
אני יודע כי אדם שהובא בפני בית משפט באשמת עבודה בשבת זוכה, מכיוון שהתביעה לא הרימה את נטל ההוכחה בעובדה הפעוטה של היותו יהודי.
כאמור, הרישום בתעודת הזהות (או במחשבי משרד הפנים) אינו מהווה הוכחה, ולו לכאורה, וזאת עקב דרישת החרדים (לאחר שבית משפט חייב את שר הפנים לרשום אדם מסוים כיהודי).
שבת זה טוב לעסקים? 111743
קניון "רננים" ברעננה מצטרף ויהיה פתוח בשבת.

שבת זה טוב לעסקים? 112556
בדקה ה-‏90.
בעלי קניון רננים נכנעו ללחץ הדתי: הקניון לא יפתח בשבת.‏1.
יולי עופר בעלי הקניון התקפל ברגע האחרון (בשלב זה) אחרי פגישה עם ראש העיר ביילסקי והרב של רעננה יצחק פרץ.

1 מלאו דלק,וגם אתם תוכלו לקרוא על זה במעריב עסקים.
שבת זה טוב לעסקים? 112561
מסכנים החבר'ה ברננים. מוקפים משני הצדדים בערים שמרשות לקניונים לפעול בשבת (הרצליה - שבעת הכוכבים, כפ"ס - קניון ערים), ולא רחוק יש גם את קיבוץ שפיים על קומפלקס הקניות שלו.

למרות שהופתעתי כששמעתי שעיר דתית כמו רעננה (יש בה אפילו סניף כשר של מקדונלדס!) התירה פתיחת קניון בשבת, כך שהביטול לא הפתיע אותי.
טיפול נמרץ 112569
אכן למעריב נודע כי הסיבה להתקפלות היא חששו של עופר לפגוע באוכלוסייה הדתית,‏1 המהווה חלק ניכר מהאוכלוסייה ברעננה. דובר הקניון: הרב פרץ המאושפז בבית חולים ביקש מיולי עופר לבקרו,במהלך הביקור ביקש הרב מעופר לא לפתוח את הקניון בשבת.

1 כנראה התכוונו שהוא חושש שהדתיים באיזור יפגעו בכיסו.
שבת זה טוב לעסקים? 112820
שמעתי ברדיו שנציג איגוד הסוחרים (או מה שלא ייקרא) מתנגד נמרצות לפתיחת קניונים בשבתות, בטענה שהדבר פוגע קשות בעסקים הקטנים.

יש פרטים?
שבת זה טוב לעסקים? 112825
זה ברור: עסקים קטנים לא רשאים (ולעיתים, גם אם היו רשאים, פשוט לא רוצים, מסיבות מגוונות) לפתוח ביום שבת. כל עוד לכולם היה אסור לפתוח, היה להם מאוד נוח. ברגע שלחלק מותר (והם גם רוצים) לפתוח בשבת, חלק לא קטן מהציבור יעדיף לערוך את הקניות הללו ביום החופשי שלו ובנוחות יתרה, מה שכמובן מקטין את רווחי העסקים הקטנים.
אני חושב שגילית הסבירה את זה באריכות מספר פעמים בעבר. מדובר פה על אינטרס כלכלי גרידא.
שבת זה טוב לעסקים? 112850
את ההגיון הבנתי. שאלתי היא - האם יש פרטים לגבי אותו האיש ששמעתי ברדיו ותוכן דבריו (מי הוא, את מי הוא מייצג, וכו')
שבת זה טוב לעסקים? 112565
אגב, למרות שבזמן האחרון יש כאן נטייה לאיית את שמי בצורות שונות, אין קשר ביני לבין מר ביילסקי.
שבת זה טוב לעסקים? 112568
ליתר בטחון תשתדל להמנע מהשמעת קריאות זאב זאב.
זה לא אני 112571
זהו, נגמר 113530
קניון "ערים" בכפר סבא לא יפתח יותר בשבתות.

אז זהו, שלא 139176
היום נפתחו כ-‏80% מהחנויות בקניון "ערים". פקחי העיריה רשמו דו"חות לעסקים הפתוחים. יו"ר סניף "שינוי" בכפר סבא ד"ר שמעון גולדמן ציין את העובדה ש"זה מוזר שפקחים יהודים של העיריה עובדים בשבת ורושמים דו"חות לעסקים של יהודים שפתוחים בשבת".

מ''ש 139181
"הארץ" מדווח גם הוא על פתיחת החנויות בקניון ומציין כי לאחרונה החלו הפקחים לאכוף את חוק שעות עבודה ומנוחה גם על עובדים ערבים, שלפי החוק מנועים מלעבוד בימי שישי או ראשון, בהתאם לדתם. הפקחים בודקים אם העובדים מקבלים חופש חלופי, ובעקבות דיווחיהם נרשמו באחרונה דו"חות למעסיקים.

הארץ:
שבת זה טוב לעסקים? 265629
ח"כ מאיר פורוש (יהדות התורה) כותב כי יותר מ-‏100 אלף איש חתמו כבר על התחייבות שלא לקנות בקניונים וברשתות השיווק מחללי השבת, ויוכלו לקבלו כרטיס אשראי מיוחד, שניתן יהיה לקנות באמצעותו מוצרים ומצרכים בעסקים מגוונים שומרי שבת, בכל רחבי הארץ. כמו כן בקרוב יוכרז על חרם צרכנים נגד חנויות שפתוחות בשבת.

הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...
שבת זה טוב לעסקים? 265949
אכן, כרטיס אשראי לאנשים ועסקים שומרי שבת. הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...
איש הישר בעיניו יעשה? 137811
שר התעשייה המסחר והתעסוקה אהוד אולמרט החליט להקפיא את פעולת פקחי משרד העבודה שאוכפים את חוק שעות עבודה ומנוחה. אולמרט הורה להקפיא את פעולת הפקחים בנימוק שבכוונתו לערוך בדיקה יסודית ומקיפה של הסוגיה, שלאחריה יגבש מדיניות חדשה בעניין.בתגובה, סיעת המפד"ל הודיעה על הקפאת השתתפות שריה בממשלה.

טיפשים 137848
היה עליהם לעתור לבג''ץ, בדרישה לאכיפת החוק.
טיפשים 137880
... ואולמרט היה מפטר את הפקחים (משיקולי תקציב בלבד, כמובן), ומותיר רק אחד שיאכוף את החוק, בק''ק בני-ברק.
טיפשים 138032
פיטורי פקחים (או שוטרי תנועה) משיקולי תקציב, כמוהם כשחיטתה של תרנגולת המטילה ביצי זהב...
עפיפיות! מי רוצה עפיפיות? 138385
השר אהוד אולמרט מגבש הצעה על פיה במקום לחלק דוחות וקנסות יחלקו הפקחים כרוזים בהם מוסברת חשיבות השבת.

עפיפיות! מי רוצה עפיפיות? 139202
ואולי ניתן להפוך את חוק שעות עבודה ומנוחה למשהו שימושי, ולתת לפקחים לחלק דפים שיסבירו לעובדים את זכויותיהם (''אם אין לכם יום חופשי בשבוע, נעזור לכם לתבוע את המעביד ותקבלו ימבה כסף. זכותכם לבחור את דתכם (או אי-דתכם) ולפיכך זכותכם לבחור את יום המנוחה שלכם'').

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים