אמא, שכחתי כיצד בועטים! 950
חמי רודנר, "מלנכוליה אהובתי", הד ארצי/עננה
על עטיפת אלבומו החדש של חמי רודנר נראית תמונה של סמטה הרוסה בת"א, כמיטב המסורת החמי־רודנרית. במרכז התמונה עומדת דמות צנומה ושלדית, עוטה בגדים שחורים ומרכינה מבטה אל האדמה הלחה. בעצם, אולי היא מביטה בתוגה דווקא אל נעלי האדידס האופנתיות.

אין כאן שום תמונה אריק אינשטיינית של "גדות הירקון, 1950", ובאותה המידה לא נוצרת כאן תמונה של "תל אביב התהפכה על גבה", הכה קלישאתית בימים אלו. חמי רודנר חוזר באלבום שני, ותו לא. להגיד "בגדול" - זו כבר תהיה הפרזה.

בשיר "משיח קרטון", אולי השיר המחאתי ביותר בכל האלבום (וגם זה בקושי), מיטיב רודנר לתאר את עצמו ביחס לאלבום בצורה שאפילו המרושע שבמבקרים היה מתקשה לנסח, וכבר בשורה השניה אי אפשר שלא להסכים עם כל מילה: "אני כמו קוקה קולה, דביק מתקתק ודוחה". אוי, כמה שזה נכון.

באלבום הסולו הראשון שלו, "גאולה", הפציע חמי רודנר בבשורת רוק ישראלי חדש. עד כמה שירצה או לא - הוא שיחק אותה בגדול. הוא שם במקומם את כל אלו שמיהרו להספיד את מותו המוסיקלי בטרם עת של סולן "איפה הילד" הבועטת, והוא הוכיח את עצמו לכל אלו שחשבו שרק ביחד יוכלו חברי הלהקה להצליח. ב"גאולה" הגיע הבלוז למחוזות היזרעאלי־רוק שכבר ציפה ונמתח בבקשה ותחינה לעוד.



יכול להיות שהתלהבנו יותר מדי מ"גאולה", שהיה מצד אחד עתיר במחאות חברתיות נוקשות ("אולי בכל זאת סאלי, היא חזרה בתשובה/ היא גילתה אלוהים מסתתר בערווה"), ומצד שני לא לוקה בחסך של טקסטים ולחנים שמאלצים ונוגעים ללב ("הנופלים כבר נפלו, ויפלו אם נשתוק/ לחיים מגיעה תקווה"). בו בזמן, רודנר כמו גילה את עצמו מחדש לפלאים הנפלאים של המוסיקה - למה שיכול להתערבב הן עם אופטימיות, והן עם מחאה. "גאולה", לדעתי, צריך להחשב לאלבום מופתי ברוק הישראלי לדורותיו. אלבום שרשאי להיזכר.

אבל אז הגיע "מלנכוליה אהובתי". האלבום הזה מנסה לחזור על אותם אקורדים אופטימיסטיים ואותם ביטים של לפניי שנתיים, אבל, מה לעשות, חמי כבר התבגר, ומה שמצאתי באלבומו החדש לא דומה כלל וכלל למה שציפיתי למצוא בחיית רוק'נ'רול כל־כך חיה ובועטת כרודנר. יכול להיות שחמי שכח איך בועטים חזק, ונסחף שיכור במיינסטרים?

מבחינת טקסטים, שירי האהבה המאכלסים את התקליט בסכריניות איומה מתאימים יותר לאלבום של להקת אר־אנד־בי אמריקאית מאשר לחמי רודנר, הרוקר שרבים אהבו לאהוב. כן, עדיין נוצץ בכל שיר ושיר הפן הלירי המיוחד של רודנר, אבל פחות. הניצוץ בקושי מצליח להאיר במעומעם מעבר לדביקות הפושה בכל. גם הלחנים נשמעים כאילו עבד הנידון עם מפיק צמרת שניסה בכוח לשחזר את הצלחתו של חמי במידה מוגזמת, אולי אפילו מוגזמת מדי.

יכול להיות שאני זו שגדלתי, וששירי אהבה מטופשים כבר לא מעסיקים אותי, ולא עומדים בראש מעיניי, אבל משהו רקוב בממלכת רודנר. רקוב מהשורש. בינתיים, אני זו שנותרתי עם דיסק חסר תועלת שיוותר מיותם על המדף.

חבל על כל שקל.
קישורים
מלנכוליה אהובתי - לרכישת האלבום ב"מיתוס"
חמי רודנר - האתר הרשמי
גאולה - ראיון עם נעם רפפורט מ"שליחי הבלוז" מאת ניר יניב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מוזיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

יכול להיות שהתלהבנו יותר מדי מ'' 64765
"יכול להיות שהתלהבנו יותר מדי מ"גאולה""

מה את שחה. הכצעקתה. התלהבת מהשיר הפופי הזה ? מגיע לך.

כל מי שהולך על גבול הפופי-רוקי, שלא יתפלא שהוא מגיע לעמק המתקתקות הנאלחה.
המחברת (והתולעים?) 64767
התכוונו מן הסתם ל''גאולה'' האלבום, ולא רק ל''גאולה'' השיר.
כולכם 64768
יש להחליף בתגובתי הראשונה והנאורה את המילה ''שיר'' במילה ''אלבום''. כמו כן ניתן להחליף כל מילה אחרת במילה ''אלבום'', או לחלופין בכל מילה אקראית אחרת שבה תחפצו, אתם והתולעים.
אני מבקשת- מורל טוב! 65124
אני מקווה שהשעמום שלך אופטימי, ולא פאטאלי כפי שנשמע. שים לב לגישה- עדיף ללכת עם חיוך על הפנים, ככה גם יצאו תגובותיך פחות משעממות ויבשות.

על כל פנים-

אם אתה קורא ל*אלבום* "גאולה" של רודנר פופי-רוקי, אז אקח את המילה שלא שמעת אותו כמעט ומעולם.
אתה יודע למה השיר גאולה היה הרדיו? אכן, כי הוא פופי. הוא תופס.
האם שמעת עוד שירים מאותואלבום של רודנר שהגיעו למקום כל כך גבוה במצעדים? (מלבד "אין רוק'נ'רול בעברית", אבל פרובוקציה תמיד תשאר פרובוקציה). תיארתי לעצמי שלא.

*האלבום* "גאולה" של חמי רודנר מציג אולי כל דבר מלבד פופ.
זה רוק, זה בלוז, זה סול, זה אולי אפילו סווינג קצת.
כל דבר אפשרי שיעלה על דעתך.
אבל פופ?

הו, לא.
פופ זה כבר לא.

זה אולי כל מה שלא תופס עם גלגל"צ.

היה שלום, תמצא תחביב. :)
הו מתוקה שלי, פישלת בגדול 65140
לא יודע איך הגיע "בואי ניפרד" במצעדים (איזה מצעדים?), אבל ברדיו הוא הושמע ללא הרף.

והנה, הו נוסטלגיה מתוקה!, ויכוח ארוך וממצה בין י. ניר לניר י. סביב השורה שבכותרת:
תגובה 4678
ביקורת על הביקורת 64778
בקושי 7 שורות במאמר מוקדשות לביקורת פרופר על האלבום החדש, וגם הן דשות שוב ושוב באותו רעיון. מבקרים רציניים (למשל באתר www.allmusic.com) מתייחסים בכובד ראש לכל שיר, מעלים נימוקים משכנעים ומפורטים ולא מבזבזים שורות על העלאת זכרונות מאלבומיו הקודמים של האמן. הדבר הטוב היחידי במאמר זה הוא סגנון הכתיבה.
ביקורת על הביקורת 65128
ובכן, יכול להיות שבאמת גלשתי יותר לנושאים אחרים, אך דומני שמטרת הכתבה בעצם היתה להראות עד כמה השתנה הרודנר בין אלבומו הראשון לחדש.
ובזאת אני מקווה שהצלחתי.

א. "ביקורת רצינית", וזה נאמר ממני כאחת שקוראת לא מעט ביקורות בזמנה הפנוי וגם התפוס, היא לאו דווקא זו הנכתבת לפי הקריטריונים אותם ציינת. דווקא,- התייחסות לכל שיר משעממת עד טירוף לרוב, ומעלה תוצאה של ניתוח איברים פנימיים של אלבום במקום סקירה האמורה לעורר רצון לשמיעה בקרב הקוראים.

ב. האם שמעת אותי מציינת מתישהוא שאני "מבקרת רצינית"?
אולי אמרתי ולא שמתי לב...

-נעמה.
אהם... 64783
אופס. המאמר הזה לא פורסם עדיין. תעשו כאילו לא קראתם אותו. הוא יפורסם, כמו שכתוב למעלה, ב-‏12. אז מה אתם קוראים עכשיו? הזיות. הזיות של עורך שלא ישן מספיק...

(סתם, לא, עזבו. דברו על זה. עם נעמה הסליחה).
רגע רגע 64794
אז להתעלם מהלינק "לרכישת האלבום במיתוס"? :-)
אני זו שגדלתי 64810
הופ הופ טרללה גדלתי בשנה
ואני עכשיו בת חמש עשרה
overprotected 64812
ואיך האלבום של אסף-איך-קוראים-לו שהיה באיפה הילד ?
יצא לי לשמוע את "קליפורניה" - ממש לא מרשים - אין בזה שום דבר מרגש או מיוחד.

בריטני ספירס, לעומת זאת, משתבחת ככל שהזמן עובר.
overprotected 65130
(כן, בייחוד סרטה החדש... מסתבר שהיא אופה בנוסף לכל! טוב יותר מוודי אלן ופולנסקי)

לא ידעתי שיצא לאסף דיסק. מעניין...
הופעת "שביל החלב"במרתף10-חיפה 65013
שביל בחלב- הרכב מסוקלי בסיגנון האתנו- ג'אז במוסיקת עולם
תתקיים בחיפה במועדון מרתף 10 רח' ירושלים 23 הדר
ביום שישי 19/04/2002 שעה 2200
שווה וכדאי

נסים 052-444734

הערה: ראה כתבה באייל הקורא "עוד ויהדות"כתב ירדן ניר
הופעת "שביל החלב"במרתף10-חיפה 65021
בפעם הבאה שאתה מפרסם מודעה כזו במקום כל-כך לא רלוונטי, אני מוחק אותה מיד. סתם שתדע.

אני בקושי מוכן שתפרסם אותן במקום הכן רלוונטי (כלומר, במאמר של ירדן) - גם שם זה מעצבן.
אני כל כך עצוב לי ושמש על העיר 65850
עוד לא הקשבתי לאלבום "מלנכוליה אהובתי", אבל רק נותר להגיד שלא צריך לחפש את החתרנות או את הבעיטה בממסד אצל חמי רודנר .
הרוק הישראלי ניזון מהשוליים, הוא אולי זרם שוליים במהותו, ואני אומר את זה בגאווה ,לא כל דבר צריך להיות דואט עם אחינועם ניני ,למרות שרודנר מרבה להופיע בתיאטרון תמונע הקטן שמייצג תרבות שוליים מסוימת- הוא מיינסטרים והוא יודע את זה, ו"איפה הילד" היו להקה מצליחה שהיתה מיינסטרים בתקופה בה המיינסטרים קיבל יותר דיסטורשן גם מטעמי אופנה.
לכן לא צריך לפתח קינה לעבר המפואר, צריך פשוט לחפור
בין ערמות הדיסקים בשוליים כמו שהיה צריך לחפור
באלנבי כדי למצוא את פורטיס בסוף שנות השבעים, מבחינת הסאונד גם גאולה היה הליכה ברורה לכיוון מלודי יותר
ורך, אולי רודנר היה רוצה להיות דון קישוט של הרוק
אבל הוא לא היה אף פעם, אולי הוא קלט את זה
כשהוא שר את "אין רונקנרול בעברית"- שיר שיותר מהווה
פורקן לדימוי שלו בעיני, וגם אם הוא היה הופך לדי ג'יי כמו אסף אמדורסקי זה לא היה משנה.

בברכת גיטרה בס תופים
יום עצמאות שמח (גם את זה ביטלו)
אחלה כתבה נעמה :)
נסיך הלאות והשפל
עידו הראל
well written 66190
Your critic is well written. I never listened to the guy but you sound very convincing. Would you like to send the tape to me?
לא אהבתי את האלבום המשעמם הזה 71284
היי
אני רוצה להיתנצל על שגיאות הכתיב אני עיוור וצג הבראיל שלי די דפוק
אני שנים עוכב אכר המוסיקה של רודנר אודה ואדבדה אין לי שום אלבום בביית אבל החברה לשעבר של חבר שלי היתה מאין פריקית שלו והיתה הולכת ל 82 הופעות בחודש
וכך ששמעתי כול אלבום של הזמר הנל וכול אלבום של איפה הילד שהיתה להכה נחמדה אבל לא ממש מפילה
אבל גם זה עניין של טעם
בכול מיקרה האלבום של חמי לא מנשה לומאר שום דבר חדש וגם לא ממש מחדש
מה שמעצבן אותי אצלו בשנים האחרונות זה שהוא מנשה לההיות מבין גדול וליסגור ערבים שמוקדשים לבלוז לרוק מיתקדם ובערבים האילה הוא נותן את התחושה של אני מבין הכי טוב פה מה זה רוק מיתקדם אתם לא
אז אם הוא כול כך מבין ברוק מיתקדם ובבלוז איך זה שהאלבומים שלו ואני מדבר על שניהם מלאים סכרין מישחריות ואין להם שום קשר למוסיקה מורכבת ומתוחכמת?
גידי
74200
בין כל הדברים שמאחדים אותנו סביב מדורת השבט נדמה כי השמצת אלבומו האחרון של חמי רודנר הוא החביב שבהם.
כולם מדברים על ההדרדרות שלו מאז ימי "איפה ילד",
כדאי שתבינו שאין מה לעשות, איפה הילד מתה.
לפחות עד למופע האיחוד הבא.
ונראה לי שדווקא תוצר הלוואי שלה
מביא בשורה חדשה.
אכן, "גאולה" היה אלבום מאלף, אבל ההטפלות הזו ל"מלנכוליה" פשוט מגוכחת, אדם לא חייב להיות תמיד מלא פרובוקציות או מחאות לסוגיהן השונים, חמי רודנר מציג כאן תהליך שעבר, סוג של התבגרות ושירי האהבה שבדיסק לא מזכירים לי ולו כהוא זה שירי אהבה דביקים, אלא דווקא שירים נוגעים ללב, עם טעם וניחוח קצת שונים מזה שהורגלנו להם עד עתה.
ואתם יודעים מה?
זה אפילו די טוב.
תגובתי לביקורת 74244
באיחור מה אני מביא פה תגובה שכתבתי בזמנו בפורום מוסיקה ישראלית של YNET לביקורת הזו:

נתחיל בזה שאני חושב שאת הדיסק השני של חמי רודנר צריך לשמוע כמה פעמים בשביל לגבש דיעה. גם אני אחרי שמיעה ראשונה לא הייתי בטוח מה אני מרגיש לגביו. אבל דווקא אחרי כמה שמיעות, הדיסק grows on you, כמו שאומרים. אתה מתחיל להרגיש את המבנה שלו, להתחבר לשירים שלו.

"חמי שכח איך בועטים חזק", היא כותבת ומזכירה בנוסטלגיה את "גאולה". ובכן, אם צריך לציין מה ההבדל העיקרי בין "גאולה" לבין "מלנכוליה", מבחינתי הוא הרגיעה. ב"גאולה" בחמי היתה בערה כלשהי שבאה לידי ביטוי בשירים. מן להט, חוסר מנוחה, שהוא הצליח להעביר היטב.
"מלנכוליה אהובתי" תופס אותו במצב אחר. כפי שכותבת מלכיור בעצמה, הוא התבגר.
מה לעשות שעכשיו הוא קצת נרגע, לא ממהר לבעוט, נמצא במצב של "בית ושני חתולים". גם ארקדי דוכין כבר לא כותב ש"זמן טוב להתאבד עכשיו" והוציא דיסק מפויס ורומנטי. ההבדל הוא שכשרודנר בוחר לא לזייף צעקה, אלא להוציא תמונת מצב של מצבו הרגוע כרגע, הוא עושה את זה הרבה יותר טוב מדוכין ב"להרגיש".

"דיסק חסר תועלת שיוותר מיותר על המדף" היא כותבת, ומוסיפה לבסוף "חבל על כל שקל".
לא שווה שקל, נעמה? "משיח קרטון" שהזכרת לא שווה את השקל שלך? ומה עם "מלאכים נופלים" היפה? הדואט המרגש עם יהודית רביץ (אה, סליחה, זו "סכריניות איומה" או במילים אחרות: "מלודיות נעימות? איכס! הבו לנו דיסטורשן בכל מחיר!")
ובכלל, איך זה שבביקורת על דיסק כמעט ולא מוזכרים השירים מתוכו?
אולי זה כי בפזילה ברורה, ברורה מדי, לסגנון הכתיבה של "וואלה תרבות", שקוטל במהרה ובקלילות ובלי לתת נימוקים ראויים, גם הביקורת הזו ב"איל" מתעמקת דווקא בעטיפת הדיסק, ממש כמו הביקורת של ניסן שור על "האחר" של סחרוף? למה להתמודד עם הטקסטים והלחנים לעומק כשאפשר לכתוב על האדידס של חמי?

כעקרון, אין לי בעיה עם ביקורות חריפות. יש לי בעיה עם ביקורות חריפות שלא מנומקות מספיק.
לא שומר רודנר אנוכי, אבל כמישהו שאוהב את הדיסק הזה (אם כי מודה ש"גאולה" הוא הישג מרשים יותר) ושמעוניין לשמוע דיעות מנומקות שסותרות את דעתו, אני כמעט לוקח את זה כעלבון לאינטיליגנציה שבמאמר ביקורת על דיסק, ההתייחסות אליו מגיע רק שלוש פסקאות קצרות לפני הסוף (החל מ"אז הגיעה מלנכוליה אהובתי").

נראה לי שגם נעמה מלכיאור נפלה לאותו פח של המבקרים הקודמים של הדיסק. אלו שלא מסוגלים להתמודד עם המשוואה: "מלודיות ומיין סטרים לא בהכרח שווה רע".
אני הייתי מציע לה לחזור למדף עליו השאירה את "הדיסק חסר התועלת", לשמוע אותו עוד כמה פעמים בראש פתוח יותר ואח"כ להחליט אם הוא שווה שקל, או לא.
keep licking 74690
זה לא יעזור לכם המוסיקה הישראלית מס...ה. יש פה רק אחד ששוה אבל אזניים להם ולא ישמעו.
במיוחד אתה אסף שחושב את עצמך לכזה אציל בטעמך המוסיקאלי
אתה חירש
מי זה אותו אחד ששווה? 74692
מי זה אותו אחד ששווה? 79691
אילן וירצברג
זה לא נכון 89408
אני לא חושבת שזה נכון
לדעתי הדיסק החדש של חמי הוא מהמם ואני מאוד אוהבת אותו
במיוחד את חיים טובים, מלנכוליה אהובתי, ועוד שיר ששכחתי איך קוראים לו אבל הוא הולך ככה:
כשאני איתך אני איתך
וכשלא אני לא
עכשיו אני אוהב אותך
ומחר אני לא
לא יודע
מה יהיה
אם טעינו אז סליחה
בלי סליחה אין אהבה
בני אדם סך הכל
הם סולחים על הכל

בכל מקרה גם אם הדיסק קצת דביק אני חושבת שהשירים מאוד יפים וממש לא כמו פופ מגעיל ואמריקאי.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים