|
||||
|
||||
נכון. לכן אם יש קבוצת אנשים הרוצה לחיות כיחידה אחת, דרך החיים המשותפת צריכה להיות כזאת, שהיא לא תאלץ אף אחד להתפשר על מה שהוא לא יכול להתפשר עליו. אם מה שמשותף בין חברי הקבוצה חשוב להם יותר ממה שהם נדרשים להתפשר עליו הם ימצאו דרך כזאת. אם לא, אז כנראה שהקבוצה תתפרק. |
|
||||
|
||||
הידד. מתי מתפרקים? |
|
||||
|
||||
אתה מתפרק, אם הבנתי נכון, לאחר שבקשת ההגירה שלך תאושר. האחרים עוד מנסים להיאחז בחלום הציוני, גם אם בזמנים מסויימים הוא נראה כמו סיוט. ולניצה: נכון, וכפי שאת שמה לב סכנת ההתפוררות חיה וקיימת. אם את חושבת שכת דתית תצליח לשרוד כאן בזכות התפילות והצומות, יהיה עצוב מאד לצפות בתהליך האבוי-לא-ציוני שיחזיר אותך לקרקע המציאות (או ששה רגל מתחתיה). |
|
||||
|
||||
אל דאגה, תמיד אפשר יהיה להאשים את אוסלו, פרס, ביילין, בן גוריון, מפא''י, או יוסי שריד. |
|
||||
|
||||
כן, אבל ששה רגל של עפר די מעמעמים את בהירות המסר. |
|
||||
|
||||
אני לא כת דתית, ואני לא מתכוונת לשרוד כאן בזכות תפילות וצומות אם כי ללא ספק הם יהיו חלק נורמלי מהחיים היהודיים של המדינה הזאת. בהסטוריה היהודית היו כמה וכמה גיבורי חיל שידעו להלחם למען עמם. אבל אצל היהודים, צדקת הדרך הייתה תמיד הנשק החשוב ביותר בו הם הצטיידו. לכן גם אם נהייה יותר חלשים פיזית, האמונה של מי שישאר בצדקת היותנו כאן, תהפוך את המאזן לטובה. |
|
||||
|
||||
ואף מילה על ה"פינס" של הביטוי "תהליך אבוי-לא-ציוני"? למי אני טורח? אמונה בצדקת הדרך היא דבר חשוב מאד. למרבה הצער אין לך בעניין זה יתרון על השייך יאסין. |
|
||||
|
||||
צודק, פיספסתי. כרגיל, אני מאשימה את השעה המאוחרת. היתרון שיש לי על השיך יאסין היא בזה שאני צודקת, ובזה שאני (כלומר המדינה) *הרבה* יותר חזקה ממנו (סוף סוף, אחרי אלפיים שנה, אנחנו יותר חזקים מהאויבים שלנו- הידד!). עם אמונה בצדקת הדרך, לא יהיה לי שום היסוס בשימוש ביתרון מכריע זה. |
|
||||
|
||||
אין פה מעגליות מסויימת בטיעונייך ? בתגובה 196355 חזה השכ"ג שחורות לעתיד שארית הפליטה שתישאר בארץ אחרי ההתפרקות המיוחלת. ענית לו בתגובה 196848 ש"...גם אם נהייה יותר חלשים פיזית, האמונה של מי שישאר בצדקת היותנו כאן, תהפוך את המאזן לטובה.". ענה לך השכ"ג "למרבה הצער אין לך בעניין זה יתרון על השייך יאסין". וענית את לשוטה "היתרון שיש לי על השיך יאסין היא בזה שאני צודקת, ובזה שאני (כלומר המדינה) *הרבה* יותר חזקה ממנו ... עם אמונה בצדקת הדרך, לא יהיה לי שום היסוס בשימוש ביתרון מכריע זה." אז אני לא מבין, מה בדיוק יעמוד לצידך כשלך ולשייח יאסין יהיה כוח שקול ? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
ראשית: "ההתפרקות המיוחלת" אינה שייכת לתחום הייחולים שלי. לי מאוד יכאב אם חלק מהעם יחליט שיהדותו אינה חשובה לו וילך מכאן. הייחול שלי הוא שהוא יחליט שיהדותו כן חשובה לו ויתחיל לתרום את תרומתו בכנות ואמיתיות, לגיבוש מחדש של הזהות היהודית הלאומית בארץ ישראל (אם תדייק במה שאני כותבת תבין שאין הכוונה לחזרה המונית בתשובה, אלא בכך שעם ישראל לכל חלקיו יתקלף מרגשות האנטי והמלחמה הפנימית, ויתחיל לשאול את עצמו בכנות מה למה לאן ואיך). שנית: החולשה הפיזית שלנו לא תהיה ביחס לשיך יאסין אלא ביחס למצבנו העכשווי. אין להכחיש שאם ח"ו כל אלא שחושבים כמו דובי יעזבו, יפחת חוסנה הפיזי של המדינה. לדעתי, ההפחתה הזאת תקוזז על ידי הגדלת חוסנה הנפשי של המדינה. ביחס לשייך יאסין, אם מסתכלים על העניין בפשטות אנחנו הרבה הרבה יותר חזקים ממנו. גם עזיבתם של דובי ושות' לא יערערו רבות את יחס הכוחות הפיזי בינינו. לעומת זאת, מאזן הכוחות הנפשי, שכרגע הוא לרעתנו, וממנו שואב יאסין את חוצפתו על אף חולשתו הפיזית הגדולה, ישתנה מאוד לטובתנו. אז תסתבר אפסותו של הכוח הפלשתיני העומד מולנו (אבן מול טנק). נמרי הנייר הפלשתינים, שהאוויר החם שמנפח אותם הוא יסורי המצפון שלנו, יחזרו לפרופורציות שלהם בקול ענות חלושה. אני מעריכה שכמות ההרוגים וקולות המלחמה שיהיו באיזור זה יקטנו מאוד עקב השינוי הזה במאזן הכוחות הנפשי. |
|
||||
|
||||
"החולשה הפיזית שלנו" בתגובה 196355 של השכ"ג מתייחסת בבירור למצב שבו אחרי שישראל תתפרק לתת-קבוצות, או שלחליפין את והשותפים לדרכך תוציאו את עצמכם מהכלל, תמצא את עצמה קבוצה מסויימת במיעוט מול האוייבים שסביבנו. בכלל זה לא נכנסים רק השייח יאסין אלה גם נאסרללה ואסד, וייתכן שבתרחיש עגום שכזה לא יטמנו אפילו המצרים את ידם בצלחת. תגובתך לשאלה זו של השכ"ג הייתה "גם אם נהייה יותר חלשים פיזית, האמונה של מי שישאר בצדקת היותנו כאן, תהפוך את המאזן לטובה." כל שאר ניסיון השכנוע שלך בדבר כוחותיהם המיסטיים של הפלשתינאים שעומדים אך ורק ביחס ישר לאלו של היהודים, כאילו שהם אישזהו מבחן מתוכנן שעורך להם הקב"ה/הGM, אולי עוזרים לך לישון בלילה אבל הם רחוקים מלהיות תשובה עניינית לשאלה פשוטה: מה יקרה אם הפילוג בחברה הישראלית יביא אותנו להתפוררות מוחלטת ? שוב - אני מבקש תשובה עניינית ולא דמגוגיה זולה של "אנחנו מאמינים יותר, והפלשתינאים חלשלושים נה נה נה...". בקשר לדיוק שלי והכוונות שלך: שוב דיבורים חלקלקים שמנסים לחפות על אמת פשוטה שהוצגה כאן במערומיה. דובי הציג לך את הקו האדום (פחות או יותר) של החילוניים במדינה הזאת, וכולם בדיון כאן הציגו בפנייך את משמעות הכפייה הדתית עבורם. הייחול שלך שיהדותו כן חשובה לו וכו' תהיה חריגה מקוים אלו, ולכן לא באה בחשבון. כדי שעם ישראל יתקלף מרגשות האנטי, צריך הציבור הדתי התומך בכפייה הדתית1 להתקלף מ"רגשותיו" הנוחים להיפגע, להניח את נסיונות הכפייה שלו, ולקבל את העובדה שזוהי *מדינה דמוקרטית* לפני הכל, על כל המשתמע מכך שנאמר בדיון שכאן. 1 כלומר החלק מתוך הציבור הדתי התומך בכפייה הדתית, אינני טוען שכל הציבור הדתי בארץ חוטא ביומרה זו. |
|
||||
|
||||
רק הבהרה עבור אלה שלא מכירים ומפספסים את הציניות - GM זה Game Master (בתיאור פשטני - האדם שמנהל את /כל/ מהלך העניינים ב"משחקי תפקידים"). |
|
||||
|
||||
אני אחראית רק למה שכתבתי, והבהרתי את כוונתי. ''פילוג בחברה הישראלית שיביא אותנו להתפוררות מוחלטת'' אפשרי רק אם חס וחלילה תהיה כאן מלחמת אחים. זה יגרום להתפרקותה של המדינה ולניצחונו של אחמד יאסין. הסברתי בהרבה מרובעים את גישתי לנושא הוויתורים שכל אחד מחלקי העם עושה כדי לחיות יחד במדינה. הוויתורים האלה נקבעים בדרך דמוקרטית. אם זה עובר למישהו את הקווים האדומים אז חבל. מה שנשאר לו זה להסיק את המסקנות. גם אני כנראה אסיק מסקנות אם יעברו את הקווים האדומים שלי. |
|
||||
|
||||
אז מה דרוש לדעתך כדי שחילוקי הדעות בחברה הישראלית, שמוצגים כאן, יובילו את ישראל למחלמת אחים ? שימי לב שאין צורך בהרמת נשק איש על רעהו בשביל מלחמת אחים שתפרק את ישראל. מספיק שנגיע למצב שבו אנחנו לא מעוניינים יותר לחיות כחברה אחת. |
|
||||
|
||||
מלחמת אחים זה הרמת נשק. אם מגיעים למצב בו לא מעוניינים לחיות כחברה אחת, אז מי שלא רוצה הולך. האם אתה מתכוון לכך שיקומו כאן "שתי מדינות לשני עמים"? טריטוריאלית זה לא נראה לי אפשרי, אבל מכל מקום זה לא נקרא אצלי מלחמת אחים. זה נקרא אצלי טיפשות אחים. |
|
||||
|
||||
לדעתך לא קיימת האפשרות שטיפשות/מלחמת האחים תוביל להתפוררות/התפרקות חברתית ? |
|
||||
|
||||
צ'כוסלובקיה התפרקה לצ'כיה וסלובקיה ללא הרמת נשק וללא שפיכות דמים, ומבלי ש''מי שלא רצה הלך.'' מי שלא רוצה, אם יש מספיק שלא רוצים בסביבתו, יכול להקים אוטונומיה. אין סיבה שילך מביתו בגללך. |
|
||||
|
||||
זה נראה לא לגמרי אפשרי מבחינה טריטוריאלית. מכל מקום, אף אחד לא ילך מביתו בגללי, אלא בגללו. כלומר,אם הוא יחליט שהערכים המשותפים לחברי הלאום הזה מאוד לא מתאימים לו, אז הוא ילך. הוא ילך כמו שגלעד דנבום הלך, לא בגללי או בגללך. אלא בגלל שעקרונות המוסר לפיהם המדינה פועלת, לא נראים לו. אישית, אני יכולה לומר שיכאב לי על כל יהודי שהולך, אבל הפוזה של הפרימדונה לפיה אם העניינים לא מתנהלים לפי רצונה אז "היא הולכת" לא מקובלת עלי, ולו רק בגלל שזו מערכת יחסים חברתית מאוד חולה. זה כמו בזוג כאשר יש לו מערכת יחסים בריאה, אז אם הם יחד זה משום ש*שניהם* רוצים את זה, וזה אכפת להם להיות יחד. אם אחד עושה טובות ומעמיד תנאים אז במחילת כבודו, צריך לומר- לא רוצה לא צריך. אמנם חבל לי כי אני רוצה להיות יחד, אבל לא בתנאי שאמחק את העצמיות שלי. |
|
||||
|
||||
את זו שממקדת את הדיון בדיכוטומיה של "מתאים לך — יופי, לא מתאים לך — שלום ותודה על הדגים." אני אומר שיש אופציות אחרות. אם הנתק הקיים כיום במדינה בין כמות לא מבוטלת של יהודים חילונים לבין כמות לא מבוטלת של יהודים דתיים יימשך, ייתכן שיהיה צורך בפרידה ביניהם, על מנת להיות מסוגלים לשמור על חיים תקינים. פרידה במובן של הקמת שתי יישויות נפרדות בשטח מדינת ישראל, בהן יראו קהילות אלה בית. "ממלכת הצפון" ו"יהודה," אם יותר לי לפנות למקורות. הגיאוגרפיה הנוכחית אפילו תומכת בגבולות ההיסטוריים, אם אינני טועה. איך הערבים, ושאר מיעוטים לא-יהודיים, נכנסים לסיפור הזה? לא יודע. שאלי את הצ'כים והסלובקים מה קורה עם המיעוט הגרמני, למשל. בכל מקרה, הכל היפותטי, אבל גם ה"לא טוב לך תעזוב" היפותטי, עבור רוב האוכלוסיה. |
|
||||
|
||||
זו לא אני שממקדת את הדיון בדיכוטומיה הזאת, בכלל לא. אני חושבת שצריך שנשאר כאן כולם ביחד, ונחליט בצורה דמוקרטית על הדרך בה ננהל את המדינה. לי מאוד כואב על כל אחד שעוזב את הביחד הזה. הבעיה היא שיש כאלה הטוענים שאם במשחק הדמוקרטי כאן, יקרה שיקבע שהמדינה תתנהל על פי עקרונות יהודיים יותר (שלזה אני שואפת), הם לא יהיו מוכנים להיות חלק מהמשחק. במילים בוטות יותר אפשר לומר שהם מאיימים שלא כדאי לי לנצח במשחק הדמוקרטי, ואולי אפילו לא להשתתף בו, משום שאם זה יקרה המדינה תפסיד את נוכחותם. התשובה שלי לזה היא שעם כל רצוני שהם יהיו ביחד איתי במדינה, אני לא מוכנה להעלם בשביל זה מהמפה הפוליטית, ולהשאירה רק בידי שעקרונותיהם נראים נסבלים בעיני המאיימים. |
|
||||
|
||||
אבל מהודעות קודמות שלך עולה שהדמוקרטיה בעינייך אינה אלא אפשרות אחת מיני רבות, ואם אני זוכר נכון ניסית אפילו לשכנע אותי שהסנהדרין היא אלטרנטיבה סבירה. משמע, את מוכנה להשלים עם הדמוקרטיה כל עוד היא משרתת את מטרות העל שלך (טובת העם היהודי אן מה שלא יהיה), וגם זאת רק לגבי החלק היהודי במדינה שלנו. בתרגום לשפה הקונקרטית החביבה עלי לאחרונה: את מוכנה לתת לי את זכויות היסוד שלי כל עוד זה מתאים לך, וכל עוד לא ארצה להתחתן עם ערביה. תודה רבה לך מקרב לב. |
|
||||
|
||||
אני בעד שההחלטה על דרך ניהול העם תהיה בידי העם. כפי שאמרתי בויכוח אחר, אישית אני מעדיפה דמוקרטיה. אולם אם יקרה שרוב העם (נניח רוב מיוחס), יחליט שזו לא השיטה בה הוא רוצה להתנהל, אז דמוקרטיה היא דבר שאי אפשר לכפות. גם טכנית וגם מהותית. ברגע שהדמוקרטיה הופכת ל"דת", מה שכבר קורה אצל לא מעט מחסידיה השוטים, היא מאבדת את מהותה היא. גם אתה הרי מוכן לתת לי את זכויות היסוד שלי (לפי הגדרתך כמובן), כל עוד זה מתאים לך, ואני לא פוגעת בדת הדמוקרטיה לפי הבנתך. אם לא, אז אהיה בכלא (נועם פדרמן כבר אמרנו?) אז מה אתה מתלונן עלי? (אין בטיעון זה הודאה במה שאמרת לגבי לעיל) |
|
||||
|
||||
האם את גם מעדיפה דמוקרטיה אם, נגיד, יקרה שרוב העם (נניח רוב מיוחס), יחליט לאסור על פולחן דתי בפומבי? יכפה עקירת מזוזות? יאסור על חבישת כיפה בבתי ספר? יתיר גירושין אזרחיים אפילו למי שהתחתן בחתונה דתית? באיזה שלב של חילון המדינה את תפסיקי "להעדיף דמוקרטיה"? |
|
||||
|
||||
מה שאת אומרת הוא: אם יקרה שרוב העם יחליט שהוא רוצה לכפות על שוטה אחד לצבוע את קרקפתו בטורקיז זוהר וללכת רק בדילוגים על רגל שמאל כששני גזרים תחובים לו באוזניו, השוטה הנ"ל צריך לקבל בהכנעה את רצון הרוב, ואם לא יעשה כך הרי הוא מסתבך בסתירה אידיאולוגית. אנא, אל תסגלי שיטות פחותות ערך של חזרה על אותו ביטוי שוב ושוב בתקווה שהוא יקבל איזה ערך רק בגלל החזרה הזאת. "דת הדמוקרטיה" לא מחזיק מים, באמת, וטוענים יקרים מפז מהסוג הזה יש כאן קצת יותר מדי גם בלעדייך. |
|
||||
|
||||
ואם נבקש יפה, תסכים? |
|
||||
|
||||
נו, טוב, זה משהו אחר לגמרי. למה שלא תנסה? |
|
||||
|
||||
מר (שוטה הכפר הגלובלי) הנכבד 1 ================================ אני פונה אליך כיון שאתה היחיד היכול להגשים את מאווי הכמוסים. כבר שנים רבות אני חולם על קרקפת זורחת בטורקיז, עם ידיות כתומות, ואין מסייע להגשמת החלום הנשגב הזה. אנא הקל עלי וקפץ קמעה כשגזרים באוזניך וטורקיז זוהר על קרקפתך, בבקשה. שלך גדי ו. 1 הסוגריים באו למנוע טעויות בשיוך הכבוד, ולא להמעיט בכבודו של המופיע בסוגריים. |
|
||||
|
||||
מר ו. היקר, בשמחה. בכבוד רב, שכ''ג. נ.ב. הסוכן שלי יפנה אליך בימים הקרובים לתאום המועד, התאריך ותנאי התשלום. |
|
||||
|
||||
האמת היא שקשה לי לראות איך אתה מסיק את זה מהתשובה שלי שאתה מגיב עליה. רציתי ללכת קצת קודם כדי לבדוק אם אפשר היה להבין את זה מהתגובות הקודמות אבל לא הצלחתי למצוא את עצמי בתוך יער התגובות שם. (טל- האם אפשר לסדר מן משהו כזה, שלחיצה על נניח, הפינה הימנית תחתונה של התגובה תוביל אל האם הישירה של התגובה הנוכחית, כך שאפשר יהיה לטפס במעלה העץ בלי להסתבך בכל יער הפתילים שהתפתח באמצע?). כל העניין הזה עם הטורקיז בראש, הגיוני רק אם בחרת להגר, או נולדת במדינת טורקזיה הזוהרת, שבלי לפחות גזר אחד אין להופיע בה בציבור. (הקטע עם הדילוגים זה סתם "חומרה" מיותרת). שם, רוב האנשים הולכים כך, ואי הליכה שלך בצורה זו היא עלבון לציבור כמו...כמו נניח ללכת בצפירה של יום הזיכרון. הטורקזים בכל העולם שסבלו כל השנים מעלבונות ובוז (כמו זה שניתן להבין בין השיטין של תשובתך!!), ואפילו גרוע מכך, החליטו לחזור לארצם הישנה, ושם לחיות בדיוק כפי שטורקזים זוהרים צריכים לחיות. נמאס להם מהבוז, אי ההבנה, והנידוי החברתי, שהם סבלו ממנו כמעט אלפיים שנה. לכן הם מחוקקים במדינה המחודשת שלהם חוקים, שיבליטו את השתחררותם מהחיים בקרב הציבור הכללי האטום, ויחגגו את חייהם המלאים והשלמים כטורקזים זוהרים אוטנטים. ( האמת היא שאני מבקשת הרבה פחות, אבל אני מגזימה קצת, בשביל למשוך את המשל.) התשובה העניינית לשאלה שלך היא שהשיטה הדמוקרטית מבוססת על כך שהרבה אנשים מפעילים את ראשם ומצפונם, ולכן החלטה של רוב אינה יכולה להיות לגמרי מופרכת ומגוחכת. ציבור משולהב, שהדמגוגיה שולטת בו ביד רמה, באמת אינו מתאים לדמוקרטיה כשיטת שלטון. כיון שהדרך לגרום לציבור לאבד את המוח והמצפון, היא על ידי שליטה בתקשורת של גורמים אפלים, אז חלק מהמנגנון הדמוקרטי זה תקשורת חופשית ופתוחה. המושג "דת הדמוקרטיה" הוא כלי משובח, לפחות לפי חסיד השיטה - מר ק.. אם אתה רוצה לטעון שהיא צרור נקוב, אז הסבר ונמק. הסברתי ונימקתי למה אני חושבת שזו דת. אם אתה רוצה לתמחר טוענים וטיעונים, הייתי מציעה מחיר גבוה לתגובת "שלא יגעו לי בחופש שלי" שלך. (לא יודעת לחפש אותה), יש לה את כל מה שצריך בשביל זה. יש עוד כמה פנינים כאן שהיו יכולות לזכות בדירוג גבוה, אבל צריך להיות בצד השני כדי להבחין בזה. |
|
||||
|
||||
(רמז: לחצי על המספר בפינה השמאלית העליונה. יפתח לך חלון עם התגובה הנוכחית. מעל המלבן, יהיה לך קישור לתגובה הקודמת בפתיל. כך את יכולה לעלות במעלה הפתיל עם מינימום תסבוכות) (עוד סוגריים: לפי החוק מותר להמשיך ללכת גם בצפירה ביום כיפור. זה פשוט לא נורמטיבי. גם אכילה בפומבייסט ביום כיפור היא לא נגד החוק, אלא סתם לא נורמטיבית, ורוב האנשים מצייתים לנורמה. רק מה, כשמנסים לכפות עלינו משהו בחוק, אנחנו נוטים להתעצבן ולעשות דווקא) |
|
||||
|
||||
''אנחנו נוטים להתעצבן ולעשות דווקא'' דבר בשם עצמך. ל''עשיית דווקא'' אין קשר הכרחי לעניין. |
|
||||
|
||||
מה, מותר לאכול בפומבי ביום כיפור? אני המום! חשבתי שמקבלים על זה שלושה חודשים בכלא! עוד מעט תגיד לי גם שמותר לנסוע במכוניות ביום כיפור, והסיבה שאנשים לא נוסעים היא רצון טוב (כן, בדיוק, אנחנו מכירים את החילונים הללו). אגב, לא שמישהו טען לרגע אחרת, אבל רצוי להבהיר שוב שלהיטפל לשאלה האם חרדים עומדים או לא עומדים בצפירה, ובעיקר העיסוק התקשורתי המגוחך בזה, זה אחד הדברים האוויליים ביותר שנעשים במדינה הזו. |
|
||||
|
||||
תודה! כל כך הרבה זמן באייל, וכל כך הרבה פתילים ארוכים כאורך הגלות, ולא גיליתי את זה! |
|
||||
|
||||
ומה אם אני מצד אחד לא חלק מהביחד שלך, ובכל זאת נשאר? בשבילי את לא "ניצה, חברה ליהדות" אלא "ניצה, חברה לאזרחות הישראלית." גם אני רוצה לשבת איתך יחד, ולהחליט בצורה דמוקרטית על הדרך בה ננהל את המדינה. אבל אני חושב שאנחנו חייבים גם לשבת, בין היתר, עם אחמד טיבי. כמו שלי ולך יש זכות לקבוע, באופן דמוקרטי, איך מדינת ישראל תיראה, גם לאחמד טיבי, ולכל מי שאינו יהודי בעיני האורתודוקסיה או בעיני עצמו, שהוא אזרח ישראל, יש זכות כזו. לאדם צריכה להיות הזכות להשפיע על השלטון שאליו הוא כפוף, שכן, במידה מסויימת, השלטון אמור להיות כפוף לו. איני מצפה ממך כי תיעלמי מן המפה הפוליטית, אך אני מעוניין בכך שתכירי במפה זו כמפה שיש בה מקום לאחרים, לרבות אחמד טיבי, ושאין לך, א-פריורי, בונוס לכיוון צפון. |
|
||||
|
||||
חברות לאזרחות הישראלית, שאינה אחוזה טוב טוב עם החברות בעם היהודי, אינה משמעותית לגבי. מצידי אפשר להחליף אותה לפי התנאים המשתנים, בחברות לאזרחות במדינה אחרת. לא רק מצידי. רבים מאלה שרואים את החברות לאזרחות הישראלית במנותק מחברותו בעם היהודי, אינם נותנים חשיבות קיומית לחברות הזאת, ומחליפים אותה בקלות (אני אחסוך ממך דוגמאות). הסיבה לזה פשוטה: החברות באזרחות של מדינה כלשהי אינה נושאת בחובה ערכים כלשהם, אלא נוחות אישית בלבד. נוחות אישית אינה דבר קיומי. היא אינה מעניקה זהות, ואין לה תוכן מעבר לחוקים יבשים שנשמעים להם, כמו שנשמעים לתנאי חוזה עסקי. מושגים כמו "מסירות נפש" או "הקרבה עצמית" למען ה"ביחד" האזרחי הטכני, אינם סבירים. לכן "שותפות לאזרחות" במקום "שותפות לעם" היא מבחינתי להביא עוזרת בית לעבודה בניקיון ובישול, כתחליף לחיי נישואין עם אשה שאתה אוהב. החברות המשותפת שלי עם אחמד טיבי באזרחות של מדינת ישראל היא פיקציה, משום שהיא אינה כוללת אפילו את הערך היסודי ביותר, של הרצון לשמור על קיומה של המסגרת המשותפת. לא נראה לי שאחמד טיבי יצטער נורא אם במקום מדינת ישראל, תקום מדינת פלשתין מהים עד הירדן. לכן אפילו אם מסגרת משותפת עם גורמים שאינם יהודים, אבל הם אוהדים את הרעיון של המדינה היהודית, אפשרי, שותפות עם מי שרוצה לקעקע את המסגרת המשותפת נראה לי מוזר והתאבדותי. |
|
||||
|
||||
לי לא נראה שאת תצטערי נורא אם במקום מדינת ישראל תקום פה מדינת הלכה מהים עד הירדן. כמו שאני לא משוכנע לגבי טיבי, אני לא משוכנע גם לגבייך שיש בך רצון לשמור על קיום המסגרת הקיימת. האם החברות המשותפת שלנו באזרחות במדינת ישראל היא גם פיקציה? |
|
||||
|
||||
שוב חוזרין לטיעון היסודי. מהו הערך המייסד של הקמת ו*קיום* מדינת ישראל? מה מחבר את הציבור כאן? לשם מה "התכנסנו כאן הערב"? אני חושבת שעדיין רוב מוחלט של העם חושב שהערך הוא שזוהי מדינתו של העם היהודי. מי שפועל לסתירת הערך המייסד הזה, פועל לפירוק ה"כלל" הזה, בו הוא חבר. קבלת חברותו של מי שפועל לפרק את ה"כלל" כלגיטימית, הוא מעשה טיפשי והתאבדותי. ולכן אני טוענת שחברותו של אחמד טיבי שרוצה לפרק את מדינת ישראל מהערך המייסד שלה במדינת ישראל היא לא לגיטימית. אני לא שואפת למדינת הלכה כפי שאתה מדמיין אותה- אבל ללא קשר לזה- שינוי דרך התנהלותו של ה"כלל" הוא דבר לגיטימי, בוודאי כאשר הוא נעשה על דעת רובם של החברים בהתאגדות הזאת. זה כל עוד לא משנים את הכלל היסודי העומד בבסיס ההתאגדות. כמובן, אפשר שיהיה מצב בו רוב החברים בהתאגדות יחליטו שהם לא רוצים יותר את הכלל הזה. משמעותה היחידה של החלטה כזאת היא פירוק ההתאגדות הזאת. כלומר התאבדות ה"כלל". כאשר אני רוצה שהמדינה תתנהג בצורה יהודית יותר, אני לא פועלת לשינוי כלל היסוד של קיום המדינה, אלא פועלת לשינוי פוליטי של המדינה. זה לגיטימי כי זה לא מעקר מהמדינה את המשמעות הייחודית שלה. . |
|
||||
|
||||
סתם מתוך סקרנות - מהם הקווים האדומים שלך, שמעבר להם "תסיקי מסקנות", ומה עשויות להיות המסקנות הללו? |
|
||||
|
||||
מצב של הרמת נשק בין יהודים לא יראה אותי כאן (אם תהיה לי אפשרות לברוח). בקיצור אם תאיימו להרוג אותי (ברצינות) אני אלך מכאן. אם יכריחו אותי לאכול חזיר, אז גם נראה לי שתהיה לי בעיה, ולא החלטתי עוד אם אני רק אברח להרים, או אעזוב ממש את הארץ. נראה לי שאעדיף לברוח להרים. |
|
||||
|
||||
זהו ? אז מצאנו פשרה. הנה: תגובה 195433. אין שום סתירה בין הקוים האדומים שלך לאלו של דובי, אז קדימה, בואי נבנה מדינה בתחום הקוים האלו. |
|
||||
|
||||
ואם לא יכריחו אותך לאכול חזיר, אבל כן יגידו לך לבחור בין חזיר לבין צמחונות (תוך כדי נימוקים שאף אחד לא כופה עלייך שום דבר)? מה אז? 0. מתחילה לאכול חזיר (אופציה זו תמחק אוטומטית תוך שלוש שניות, 3 2 1...). 1. מקבלת את מרות הרוב בשקט והופכת לצמחונית. 2. מעלה טיעונים באייל שזו כפייה ומנסה לפעול לשינוי החוק, אבל שומרת על החוק בחוסר רצון. 3. אוכלת בסתר עוף, בניגוד לחוק. 4. הופכת לפורעת חוק וממשיכה לאכול בשר וזאת בפרהסיה ובהפגנתיות כאחד. 5. יורדת מהארץ. 6. בורחת להרים (שם גם אי אפשר לקרוא את התגובות שלי ותודי שזה יתרון!). |
|
||||
|
||||
זו ממש הצעה לסקר באייל! אם רוב העם יחליט על צמחונות אני אציית לחוק. ואפעל בצורה דמוקרטית לשנותו. |
|
||||
|
||||
אז אפשר לנסח באופן שעשוי להיות ריאלי יותר ''אם יוחלט לאסור את השחיטה הכשרה''. אז תהיה הברירה בין אכילת בשר טריפה ובין צמחונות. |
|
||||
|
||||
ואינשאללה, זמנים יוכיחו מי יותר חזק, אני או את |
|
||||
|
||||
היתרון שלך על מישהו שאומר שהוא צודק הוא בזה שאת צודקת. כלומר, "באמת" צודקת? אם מחר יבוא אלי מישהו ויגיד "1+1=3", אני לא אגיד "היתרון שלי עלייך הוא שאני צודק", אלא "היתרון שלי עלייך הוא שהשיטה המתמטית שלי מאפשרת פיתוחים מעניינים, מועילים ויפים, והשיטה המתמטית שלך היא חנטריש". אמונה בצדקת הדרך היא דרך חשוב. לרוע המזל, ברגע שאתה זונח את הספקות והבדיקה העצמית לטובת אמונה עיוורת בצדקת הדרך, זה הרגע שבו אתה עף לתהום. לטעמי, השימוש באותו כוח שאת מדברת עליו יהיה ניצחון הפירוס הגדול בהיסטוריה של העם היהודי, אבל ניחא, לא זה נושא הדיון. |
|
||||
|
||||
תחושת הצדק הסובייקטיבית היא תנאי *הכרחי* להתחלת הויכוח על מי צודק "באמת". זה לא סותר בדיקה עצמית וספקות, אלא זה מכריח אותך להגיע למסקנה ממשית אחרי ההתלבטות, ולא להשאר בפוזה המתייפיפת של המתלבט הנצחי. אני חושבת שהצדק משחק תפקיד חשוב ביותר בסכסוך הערבי יהודי. הרבה מאוד מתחושת הצדק הערבי בנויה על חולשת תחושת הצדק הישראלי. זו הסיבה העמוקה לכך שככל שאנו מוכנים לוותר להם, כלומר מודים בצדקתם, השנאה שלהם אלינו גוברת ומעשה הטרור שלהם גדלים. כלומר הודאתנו בצדקתם, מחזקת אצלם את תחושת ה"נעשקות", הם לא צריכים להסביר או להוכיח שגנבנו מהם משהו, הרי אנחנו בעצמנו מודים בכך! |
|
||||
|
||||
עם זה אני מסכים. יצאתי נגד טיעון קלוש כמו ''ההבדל ביני לבינו הוא שאני צודק'', מה שנשמע בדיוק כמו ''אני צודק כי אני צודק''. חסרים לי הנימוקים. אם סתם התעצלת לכתוב אותם, ניחא. |
|
||||
|
||||
את מפקפקת בצדקת הדרך של יהודי מצדה ? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |