|
||||
|
||||
זהו, שלא בדיוק מדובר בנושא לוגי. וזכותי הלגיטימית לא להסביר מה שלא בא לי להסביר מסיבות אישיות. דחילק, אל תהיה כה רגשי. תנסה ללמד זכות, גם אם אינך מבין. כמה בדיוק אתה מבין כיצד פועל המחשב שלך לפרוטרוט בעודך משתמש בו? |
|
||||
|
||||
ההשוואה המקובלת הזאת של מחשבים עם נושאי אמונה היא תמיד השוואה לא טובה ולא נכונה. אולי האלמוני איננו מבין לפרוטרוט איך פועל המחשב שלו, אבל יש מי שכן מבין. אלה שפיתחו את המחשב ואלה שבנו אותו כן מבינים. זאת בשונה מהעניינים עליהם אתה מדבר, שאותם, מרגע מסויים והלאה, *איש אינו מבין* - ועובדה שאלה שמתיימרים, כביכול, להבין - אף פעם אינם מוכנים להסביר, והדבר מעיד עליהם כאלף עדים. לכן ההשוואה היא לא הוגנת ואפילו קצת מתנשאת. |
|
||||
|
||||
על פניו אני לא רואה כנכון את ההבדל שאתה מציין, משום שיודעי המחשבים לפרוטרוט כמו יודעי ''מחשבת ישראל'' לפרוטרוט - לא תמיד מוכנים להסביר לכל אחד ועל כל במה אפשרית ותחת כל מיקרופון רענן את ''סודות המקצוע'' שלהם. לא כל מי שאינו מעוניין להסביר לך לפרוטרוט את סודות המקצוע שלו, מעיד על היותו ''אינו מבין או מתנשא''. הרמב''ם בהקדמה לספרו המונומנטאלי ביהדות ''מורה נבוכים'' מסביר יפה את מצב העניינים הזה, שבו יש מצבים שבהם ההסבר נופל על אוזניים ערלות ואז ''כשם שמצווה לומר דברים שנשמעים, מצווה שלא לומר דברים שאינם נשמעים''. |
|
||||
|
||||
נראה לך שמישהו יסרב להסביר, ולו בקווים כלליים, איך פועל מחשב, וזאת "מסיבות אישיות"? אין פה שום סוד מקצועי. אתה לא רוצה לדבר על הרבי מלאדי כי זה סוד מקצועי? |
|
||||
|
||||
אפילו אינני יכול להסביר לך עד כמה הדברים שאתה מדבר הם בלתי נסבלים. מילא, אילו לפחות זו היתה התנשאות שיש לה איזה רקע סביר, אבל לא - זוהי התנשאות של פשפשים שפשוט אין להם מה לומר והם מעדיפים לערפל את העובדה הפשוטה הזאת במקום להודות על האמת. |
|
||||
|
||||
לקבוע "אתה לא משכיל להבין" ואז ללכת זה "לגיטימי" אבל מכוער. החלק השני של תגובתי נועד להדגים זאת, והוא לא פעל. אני, במקרה, מבין לא רע כיצד פועל המחשב שלי; אם לא היה אכפת לי, לא הייתי מתעניין. בסדר. מהשנאה והבוז כלפי הגויים המצויים בחלק (קטן) מן המחשבה היהודית דווקא כן אכפת לי, אז אני מנסה להבין. לא טוב? |
|
||||
|
||||
לטעמי, לגיטימי ביותר שתנסה להבין, אבל אין זה לגיטימי שתתיימר להבין דברים שבאמת אינך מבין בהם. |
|
||||
|
||||
מי מתיימר להבין? אני *לא* מבין, לכן אני *מנסה* להבין. ככה זה בדרך כלל, אתה יודע, כשמישהו שואל שאלה. |
|
||||
|
||||
נכון שככה זה בדרך כלל כשמישהו שואל שאלה, אבל לטעמי אין זה כך כשמישהו מונע מדעה קדומה. אתה קובע עובדות על-פי שמועות מוטעות ומצפה שנוריד בפניך את הכובע. לא תקבל זאת, כי טענתך בטעות יסודה. אני אישית, לא נוהג לשמש פה לדברי חכמים שאינני מבין. אינני חב"דניק, אני חולק עליהם במישורים רבים במסגרת עבודת השם. עם זאת אני מכבד את גדלות חכמתו של הרבי מלאדי, מייסד תנועת החסידות, הגם שאינני חסיד כלל. אני מאמין שיש בקרבת ביתך איש חב"ד שישמח להשיב על כל שאלותך, בפרט כשמדובר בספר "תניא" (של הרב מלאדי) האהוד עליהם. לכך התכוונתי שטוב שיש חב"ד לחילונים ואילו פירשת את זה לשלילה. אם השאלה באמת מעניינת אותך, והיא איננה נשאלת על מנת להקניט או להתריס או להשחיר - גש ושאל את החב"דניק בצומת הנחת התפילין הקרובה למקום הימצאותך. מה אתה רוצה ממני? השומר יהדות אנוכי?! |
|
||||
|
||||
"אני אישית, לא נוהג לשמש פה לדברי חכמים שאינני מבין". אז תגיד שאתה לא מבין וחסל! למה כל הקשקושים האלה? ועוד אמרת שאני מתיימר להבין... לא צריך שתוריד את הכובע. ממש לא מזיז לי. יש פה שאלה עובדתית: הרחק בשחר הימים, כתבת "אם זכרוני אינו מטעני, חמשת המאפיינים מתייחסים לכלל בני האדם, ללא יוצא מן הכלל". כל מה שאני שואל הוא, האם זכרונך הטעה אותך, או שכך הוא באמת. זו לא שאלה חב"דניקית, ואם אתה לא רוצה לדבר בשמם, דבר על מה שאתה מכיר. חב"ד לא המציאו את חמש צורות הנשמה בהן דנת כאן באריכות. אולי אתה הוא זה שמונע מכוח דיעה קדומה, חיובית במקרה זה? |
|
||||
|
||||
אני אמרתי שאינני מבין את דבריו של הרב מלאדי ולשם הבנתם גש אל החב"דניק שבסמתה. לא אמרתי שאני לא מבין את חמשת המאפיינים. ביחס אליהם אמרתי שאני אמנם מבין, אולם לא מוכן להסביר מה שלא מתחשק לי ואין לי זמן לשם אריכות הנידון האינסופי, שכאשר אין לך באמת זמן להמשיך בדיון – מתקבל הרושם שאינך יודע או אינך מבין או שנוצחת בנוקאאוט. לא תודה, אני מוותר על התענוג. בפרט כאשר יש לך שאלה מדבריו של הרב מלאדי, אז מה הבעיה שלך? גש כבר לחב"ד. |
|
||||
|
||||
אחרי ששלחת, כך נראה לי, מאות תגובות לאתר הזה, ושנית משנתך לאו-דווקא בקיצור בכל הזדמנות, אתה כותב "אני אמנם מבין, אולם לא מוכן להסביר מה שלא מתחשק לי ואין לי זמן לשם אריכות הנידון האינסופי". זה יוצר (אם תרצה או לא תרצה) רושם חד וברור: אינך רוצה להסביר כי אתה יודע שתשובתך אינה נאה; אינך רוצה להסביר כי אתה באמת מאמין שנשמתו של היהודי מתנוססת הרחק מעל נשמת הגוי1. אז תודה על התשובה הברורה. 1 שמא, עד כי המרחק עולה על המרחק שבין הגוי לבהמה, כפי שהורנו הרב קוק, שאינו חשוד בחב"דניקיות יתרה? |
|
||||
|
||||
כל ניסיון רטורי מצידך לא יביאני לפרישת משנתי על פי הבנתי בנידון. אני לא רואה את עצמי דוברו של החסיד הרב מלאדי. אני ליטאי שמתנגד לחסידות. נקודה. ולו באמת היית שואל את שאלתך כי ברצונך לדעת את האמת בלבד, לא היית מסיק את מה שהסקת בכוח ובטעות אופטית בתגובתך. (מה גם שעם הזמן אני למד לא להתדיין עם אלמונים, החסינים מפני העלבה, פגיעה והטחת האשמות שווא כלפי המתדיין. אין זה בדיוק המקרה של הדיון איתך כאן, אבל זהו פשוט מנהג שברצוני לאמץ מעתה, ללא קשר אליך.) |
|
||||
|
||||
''אני ליטאי שמתנגד לחסידות''. אתה אמרת. |
|
||||
|
||||
מה דופי באמירה הזאת? |
|
||||
|
||||
נובמתת את סתם חושקת להקניטני? אם X הוא אמת איך יכול להיות ש Y ו Y' מאמינים ש X הוא אמת אבל מתנגדים אחד לשני? הסבר של 70 פנים לא מספק משום שהמשפט המקורי לא היה "אני רואה את הדברים אחרת" אלא "אני מתנגד וגו"'. |
|
||||
|
||||
אורי לא המציא את זה. באופן מסורתי נחשבו הליטאים לראש החץ של ה"מתנגדים" (בנגינה אשכנזית, ההטעמה על ההברה השניה - אמור זאת בקול רם - מת*נג*דים - והנה אתה יהודי מעט יותר :-)) לחסידות. כל הזרמים ביהדות, וכמובן שני הזרמים העיקריים, חסידים וליטאים, מסכימים ביניהם על שלושה עשר העיקרים, וב*תוך* האמונה המשותפת הזאת ישנם חילוקי דעות קיצוניים עד כדי "התנגדות" של ממש, ואין הדבר סותר את העובדה שהאמונה היא משותפת. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |