|
||||
|
||||
עוד כמה נקודות באותו נושא: 1. הבבלים מאמינים שקיים לוח גורלות, והם מאמינים שמי שמחזיק באותו לוח שולט ביקום. לפי המסורת הבבלית האל- זו (ששוכן בעולם התחתון)גנב מאאה את אותו לוח, אנו (שהיה האל העליון) ביקש משני אלים אחרים להמית את זו אבל הם סירבו לעשות זאת כי הם פחדו מהכוח החדש שזו קיבל... בסופו של דבר היה לוחם אחר שגנב מזו את הלוח . 2. באותו הקשר שווה גם להזכיר את הדת הסינית שהאלים שלה הרבה פחות פורמלים ורציניים מהאל היהודי-נוצרי או מאללה. לאלים הסינים יש הומור ויש מביניהם גם ליצנים. באופן כללי, אין יראת כבוד לאלים הסינים ובתי התפילה של הסינים משמשים גם כמרכזים קהילתיים. 3. אלוהים, לפי הדתות המונותאיסטיות לא יכול לשחק בקוביות. סיבה אחת לכך הוא עקרון השכר והעונש הנהוג באותן דתות- אם אלוהים משחק בקוביות אי אפשר להצדיק את השכר והעונש שאנשים מקבלים עבור מעשיהם. הסיבה השניה היא שאלוהים מוצג כיודע הכול מראש. מי שיודע הכול מראש לא יכול לשחק בקוביות (הפרדוכס הידוע). |
|
||||
|
||||
1. הבבלים "האמינו", אני מניחה.:) 2. אתה יכול להרחיב קצת על האלים הסיניים? מה פירוש, למשל, "אין יראת כבוד כלפיהם"? ומה זה אלים "ליצנים"? |
|
||||
|
||||
1. אכן כן :) 2. בואי נאמר שביחס לאלוהים של היהודים או של המוסלמים לסינים אין יותר מדי יראת כבוד לאלים שלהם. האלים שלהם הם לא קדושים, אלא הם רוחות של אנשים, נשים וילדים שמתו. כמו כן, מקומות התפילה של הסינים משמשים גם כמרכזים קהילתיים וגם מועדי התפילה שלהם הם לא קבועים, הסיני יכול להתפלל לאלים מתי שבא לו או כשהוא צריך משהו. בקשר לאלים ה"ליצנים", אני לא יכול יותר מדי להרחיב. פשוט קראתי פעם שחלק מהאלים הסינים היו ליצנים, אאל"ט בספר "הדת הסינית" של מאיר שחר. |
|
||||
|
||||
מישהו יכול להרחיב מעט על אלים במיתולוגיה הסינית? עד כמה שהבנתי עד היום, בפילוסופיה הטאואיסטית אין ממש "אלים" כמו שאנחנו מכירים בדתות מערביות, אלא יותר עניין של כוחות חיים (משהו בסגנון ה"פורס" של לוק סקייווקר, לפי מה שאני מבין). ואגב - מאד נהניתי מהמאמר. |
|
||||
|
||||
תנסה כאן |
|
||||
|
||||
(אני לא מזדהה עם הטון של המאמר, והוא גם נראה לי פשטני משהו, אבל העמדה הכללית נראית לי נכונה). |
|
||||
|
||||
עירבבת בין הדת הסינית לבין הדאואיזם ולא בצדק{1}. האלהויות הדאואיסטיות כוללות לוחמים מתים בע"ח כמו דרקונים, נחשים וטיגרסים וכוכבים לכת. מייסד הדאואיזם- לאו דזה גם הפך במהלך הזמן לאל. בנוסף לאלים יש בדאואיזם גם שמונה בני אלמוות, מהם אשה אחת (הה שיין גו) שזכתה בחיי נצח אחרי שרוח רפאים אמרה לה לטחון ולבלוע אבן שנמצאת בהר שבה התגוררה, היא מצוירת כעלמה שמחזיקה באפרסק או בפרח לוטוס. האלים של הדת הסינית לעומת זאת, הם דמויות הסטוריות, שחיו עלי אדמות, ורק לאחר מותם האלהוּ. היחס אל אותם אלים כמו שציינתי הוא נינוח, המאמין יכול להתווכח עם האל, לשחד אותו ולהריץ איתו דחקות ( חלק מהאלים הם כאמור, ליצנים). ------------- 1. אם מישהו רוצה שאני אפרט לגבי ההתהוות של הדת הסינית שיבקש. |
|
||||
|
||||
או או איזה מהירות... בעקרון הדת הסינית היא הדת העתיקה ביותר מבין הדתות הגדולות (כולל היהדות) וחלק מהפולחנים שמקובלים היום בדת הסינית (כמו הקרבת הקורבנות לאלים שנפטרו) היו מקובלים כבר לפני ארבעת אלפים שנה. עם זאת, הדת הסינית כיום מושפעת גם מקונפציונזם, דאואיזם ובודהיזם. בעקרון אם תשאלי סיני מה הדת שלך הרבה סינים לא ידעו לענות, בדיוק כמו שאם היית שואלת מצרי או הודי לפני שלושת אלפים שנה מה הדת שלהם גם הם לא היו יודעים לענות. בדת הסינית אין גוף מרכזי, המתאם את פעולותיה ומפקח עליהן. באופן כללי (כמו שכתבתי כבר למעלה) הדת הזאת הרבה יותר נינוחה, אין הפרדה בין קודש לחול, מקומות התפילה הם גם מתנסים, מריצים דחקות עם האלים, מחנים את האופניים ליד פסלי האלים וכל אחד עושה מה שבא לו. |
|
||||
|
||||
תודה. מתאים לי. רק להתגבר על השפה זה קצת בעיה. |
|
||||
|
||||
יש בעייתיות בשימוש המילה ''אל'' בהקשר הסיני. הם הרי זובחים גם לאבותיהם. ההתייחסות לאלוהות בתרבויות (כביכול) פוליתאיסטיות היא נושא די מורכב מנקודת ראות שלנו. |
|
||||
|
||||
"כביכול"? "נקודת ראות שלנו"? "בעייתיות"? א. לא כל הקוראים באתר הם מונותאיסטים (כך שלא ברור אל איזה קולקטיב אתה מתיחס כשאתה אומר "אנחנו"). אין שום בעיה בשימוש במילה "אל"/DEUS/GOD בהקשר פוליתאיסטי - אתה לא רומז שנקבל את הז'רגון בו משתמשים במילה "אלילים" כדי לתאר "עבודה זרה", נכון? ב. באיזה מובן התרבות הסינית (או תרבויות פוליתאיסטיות אחרות) היא "כביכול" תרבות ולא תרבות למעשה? |
|
||||
|
||||
א. התרבות שלנו היא די מונותאיסטית, בסופו של דבר. גם האתאיסטים או הלא-תאיסטים מבינינו, התפיסה שלהם לא שונה כ"ך מהתפיסה המונותאיסטית. (ראה הספר המעניין של פריטיוף קפרה: "The Tao of Physics" אני לא יודע אם הוא תורגם לעברית, באנגלית הוא יצא בהוצאת Shambala). וגם דיון 2264. א2. אני לא רומז לכלום. ה"אלים" הסיניים הם שונים במהותם מה"אל" המונותאיסטי, ולו רק מפאת מה שנכתב בתגובה 300534, התגובה שלה הגבתי, ובתגובה 301041 . יש כאן משמעות אחרת למילה "אל", בלי שנצטרך להכניס פוליטיקה לתוך העניין. ב. גבר, תירגע. לא כתבתי שהתרבות הסינית היא כביכול תרבות אלא שהיא כביכול פוליתאיסטית (אתה בכוונה מחפש את הפרשנות המקוממת לדבריי?). זאת משום שבה, וגם בתרבות פוליתאיסטית עיקרית אחרת, ההודית, ישנה הכרה מאוד ברורה של האחדות של כל הדברים. לכל הודי הינדואיסט, והוא לא צריך להיות פילוסוף או מלומד בשביל זה, ברור ששיווה ווישנו הם התגלמויות של אותה האלוהות שרק היא ממשית בעצם. בסין מודגשת אחדותו של הדאו. עם זאת, קיים גם עניין ריבוי האלים, וזה לא פשוט להבין איך הם מקיימים את הסתירה הזאת. מתוך זה גם נראה לי שהשימוש במילה "אל" כדי לתאר את האלים האלה הוא במשמעות אחרת מאצלנו (גם בקרב המאמינים וגם בקרב אלה שלא, המסכנים ;-) |
|
||||
|
||||
א. כמובן שיש הבדל במשמעויות של המילה ''אל'' בתרבות מונותאיסטית לעומת המשמעות בתרבות לא מונותאיסטית (ואני בטוח שכל מי שקורא את הדיון מודע להבדלים), אבל אני לא מסכים שיש בעיתיות כלשהי בשימוש במילה בשל כך (יש המון מילים בשפה שמקבלות את משמעותן בהתאם להקשר). ב. היה מאוד נחמד אם היית מוותר על ה''גבר, תירגע'' או ''אתה בכוונה מחפש...'', זה נראה לי מאוד מיותר. אבל בכל זאת תודה על ההבהרה. |
|
||||
|
||||
ב. אתה צודק ואני מתנצל. לדיונים מקוונים יש היתרון שאתה יכול לקחת את הזמן שלך ולא להיכנס לדינמיקה מתלהמת. אבל לפעמים אני מגיב מהר מדי ולא נהנה מהיתרון הזה. שוב, איתך הסליחה. |
|
||||
|
||||
נמושה חסרת אופי. |
|
||||
|
||||
! |
|
||||
|
||||
סתם. זאת דרכי המשונה להגיד לך ''שאפו''. |
|
||||
|
||||
אם כך, אז !! |
|
||||
|
||||
א (תורגם תחת השם "הטאו של הפיזיקה", יצא לאור בהוצאת מודן, ניתן לקנות ב http://www.zap.co.il/models.asp?sog=books&keywor... ). |
|
||||
|
||||
ובאותו כיוון עמי המאיה והטולטקים במרכז אמריקה: "[המשחק] היה מקודש לאל המוות. ע"פ אמונתם בנוי כל מגרש כזה על פתח המקשר את העולם העליון עם העולם התחתון. ... קבוצת שחקנים ניצחה את הקבוצה היריבה ע"י הכנסת הכדור לתוך טבעת אבן ... לטבעת היתה משמעות קוסמית. המנוצחים במשחקים הפולחניים הוקרבו לאלי המוות. ... לעיתים שימש המשחק שעשוע בלבד. במקרים כאלה שיחקו השחקנים המקצועיים, עבדים לשעבר, והצופים הימרו. ... משחק הכדור הפך בתודעת העמים לדרך שבאמצעותה מוסרים האלים את המסר העליון לבני התמותה. המיתוס קשר את חורבן טולה עם משחק כדור פולחני שכונה "יליד המזל הרע", במשחק הגורלי ההוא שיחק מלך העיר נגד אלי הגשם, והביא לחורבנה." |
|
||||
|
||||
מעניין.. האם האלים של המאיה מהמרים על משחקי-כדור (אם קבוצה א' תנצח תהיה בצורת ואם לא אז לא) כלומר אינם יודעים בעצם מה עתיד לקרות ומשתמשים במשחק (ובגורל) כדי לשלוט על העולם או מכריעים את תוצאות המשחק מראש (ואז אינם מהמרים אלא יודעי-כל ורק בני-האדם תופסים את המשחק כפתוח ולפי תוצאתו "עובר המסר")? מהיכן אתה מצטט? מהספר בהוצאת מפה? |
|
||||
|
||||
שכחתי לציין את הספר: האצטקים/נחום מגד (אאל"ט בהוצאת האוניברסיטה המשודרת). האפשרות השנייה היא ודאית - בני האדם מקבלים דרך תוצאות המשחק את החלטות האלים (במשחקים הפולחניים, שחקני הקבוצה המפסידה הועלו לקרבן, כלומר האלים בחרו את מי הם רוצים כקרבנות) . נדמה לי שגם האפשרות הראשונה קיימת - האלים במשחק זע"ז, משתמשים בתוצאות המשחק כדי להכריע מי מהם יקריב עצמו כדי להוליד מחדש את השמש או לברוא את האנשים או משהו בדומה לזה. |
|
||||
|
||||
פ.ק. דיק כתב ספר על חייזרים בעלי כוחות טלפתיים, טלקינטיים ורואי עתיד שמשחקים מעין מונופול. מכיוון שלכולם יש כוחות על, המשחק הוא גם שילוב של מזל, איסטרטגיה ויכולות טלפתיות. באיזשהו שלב האנושות צריכה לשחק את המשחק נגד החייזרים והם נוקטים בטריק מחוכם ( ומאוד ''דיק''י ) כדי להתגבר על חוסר השיוויון. |
|
||||
|
||||
טריקי דיק. |
|
||||
|
||||
מה זה קשור למכוניות משומשות לא הבנתי תסבירו לי בבקשה ...נני |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
לפי התגובה נראה לי שייתכן שנני היא חברה (לכיתה, או לפחות חברתם לגיל) של יעל מתגובה 458751 ושל החבר'ה מתגובה 458736, תגובה 458946 (תקרא, יש שם פתילים שנראים כאילו תסריטאי לגמרי לא רע כתב אותם). כך שאם אתה כבר כזה אדיב ורוצה באמת לעזור - אולי תמצא לה לינק בעברית ויהיה לה יותר קל להבין. |
|
||||
|
||||
אין צורך. בזמני האנגלית היתה אחד משני המקצועות שנחשבו לקשים ביותר בבחינות הבגרות (יחד עם מתמטיקה). היום הבחינה באנגלית נחשבת לאחת הקלות, ולא בגלל שהורידו את הרמה עד כדי כך. |
|
||||
|
||||
No es nada comparado a lo que pasó con el español.
|
|
||||
|
||||
אז לא קראת את התגובות, אה? אין ויכוח על האמירה הכללית לגבי בחינות הבגרות, אבל אין שום קשר בין הכלליות הזאת לבין הזאטוטים החמודים מקבוצת האילנות שבפעוטון דינה, שצצו *כאן* לאחרונה. (מערכת, אולי תתחילו כבר עם תוכנית הבוחן-פתע בהתעדכנות בתגובות? האנשים כאן נהיים לא רציניים וחסרי אחריות!) |
|
||||
|
||||
that would be telling. או במילים אחרות- זה ספויילר. אתה רוצה בדוא"ל?
|
|
||||
|
||||
אם אתה יכול זה יהיה אחלה |
|
||||
|
||||
התחלתי לכתוב לך דוא"ל, אבל אז מצאתי את זה: |
|
||||
|
||||
ספר נפלא, מהחביבים עלי. מומלץ. |
|
||||
|
||||
יצא גם בעברית באותו שם (''השחקנים של טיטאן''). אין לבלבל עם ''הסירנות של טיטאן'' של וונגוט. |
|
||||
|
||||
''אם אלוהים משחק בקוביות אי אפשר להצדיק את השכר והעונש''- ושוב ידידי, הנושא שדשנו בו כבר שנים (בד''כ לא בפומבי). התנאי הזה נכון ועיקבי בעולם שבו החוקים הם לוגים, או פועלים ע''פ מספר דרכי חשיבה ידועות. אין הדבר הכרחי כאשר מדובר ביקום או מציאות שאת חוקיה אין אנו מכירים ואת שפתה אנו איננו דוברים. בהנחה שיש אלוהים, או ישות אחרת כלשהי שקובעת את תולדות העולם, קשה לדעת למה לצפות בהקשר זה של הגורל. כלומר- החוקיות שנקבעת ע''י אלוהים , גם זה המונותאיסטי, יכולה להיות ע''פ חוקיות שונה מזו המשומשת להסברת העולם ע''י המדע. חוקיות שבה למשל לכל ''אם'' יש יותר מ''אז'' אחד. עולם שבו פעם אחת סיבה מסוימת מובילה לתגובה אחת ופעם לתגובה אחרת (וזו החוקיות שלה). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |