|
||||
|
||||
אני לא יודע לספר לך על מנגנון פסיכולוגי שמניע בני אדם לעשות מעשים. מה שידוע הוא שבתקופות היסטוריות קדומות היו מקובלים קרבנות אדם לרגל אירועים מסוימים, זכר להם במקורותינו הוא עקידת יצחק, הקרבת בת יפתח לרגל נצחונו, למולך הוקרבו ילדים. |
|
||||
|
||||
זהו, שאת זה אני יודעת, ותוהה על הגורמים שמביאים בני אדם לעשות זאת. הקרבת ילדים צעירים, כמו גם רצח תינוקות, היא תופעה מוכרת בתקופות שונות, וקשורה להרגשתי בחוסר האונים שלהם ובתפיסתם כחפץ/כלי. אבל צאצאים בוגרים זה כבר סיפור אחר. |
|
||||
|
||||
הרושם שלי הוא שהקרבת קרבנות אדם כולל ילדים צעירים היא תופעה אוניברסלית ומושרשת מאוד בתרבות האנושית. כמעט בכל החברות האנושיות היא התקיימה בצורה כזו או אחרת. יש השערה שכל הקרבנות האחרים (בשר, פרות, נסכים, דם) נועדו להחליף את קרבן האדם. נראה שנושא קרבנות האדם הוא פרהיסטורי וקיבל פן "דתי-תרבותי" בתרבויות חקלאיות. ההתפתחות והדבר הלא-מובן הוא הולדתה והתפשטותה של תפיסת "קדושת חיי האדם" שחיסלה את תופעת קרבנות האדם. הנה רשימה של תרבויות נגועות בקרבנות אדם: 1. הישראלים - עקידת יצחק, בת יפתח, גיא בן הינום. מצוות פדיון בכורות. 2. כנענים, עמונים, מואבים אדומים - כמוש, המולך, עשתורת. 3. תרבות יוון - איפיגניה בטאוריס. 4. הפונים בקרתגו והנבטים בפטרה - הקרבת ילדים. 6. הודו - מנהג הסאטי. 7. סין - קבורת המלכים עם נשיהם ומשרתיהם. 8. כמעט כל תרבויות מרכז וצפון אמריקה. (גם בדרום אמריקה היו כפי הנראה קרבנות אדם). 9. התרבות הקלטית - הדרואידים הגאלים. |
|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי, הטענה כאילו הדרואידים הקריבו בני אדם היא השמצה היסטורית (של יוליוס קיסר? או אולי ב"גרמאניה" של טקיטוס?) שאינה מקובלת על החוקרים היום. |
|
||||
|
||||
הטענה היא שהדרואידים לא השתתפו בשריפת קרבנות אדם. הקרבת פושעים כקרבן לאלים היתה מקובלת בגאליה (אך גם ברומא הרפובליקנית וביוון ולמעשה בכל אירופה). בכל אופן נדמה לי שגופה כלשהי מן התקופה ההיא שנמצאה שמורה בתוך ביצת כבול שנקרשה באנגליה, נראה שנחנקה באופן פולחני. אני מעריך שדברי ההיסטוריונים הרומאים (יוליוס קיסר. סטראבו, דיאודורוס) לא היו חסרי בסיס לחלוטין. יותר מתעמולה היה ביחסם לקרבנות האדם לא מעט צביעות, אם זוכרים שברומא אלפי בני אדם הועלו כקרבן לחיות טרף רק כדי לספק את יצר השעשועים של הרומאים. |
|
||||
|
||||
3. גם המיתוס של המינוטאור מתייחס, ככל הנראה, לקורבנות אדם שהיו נהוגים בתקופה קדומה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |