|
||||
|
||||
מצאתי: "ולמה נשתנה שמו של אברהם ושמו של יעקב ושמו של יצחק לא נשתנה? אילו אבותן קראו אותן בשמן אבל יצחק הקב"ה קראו יצחק שנאמר (בראשית יז): 'וקראת את שמו יצחק'. ארבעה נקראו עד שלא נולדו ואלו הן: יצחק וישמעאל יאשיהו ושלמה. יצחק - 'וקראת את שמו יצחק'. ישמעאל דכתיב (בראשית טז): 'וקראת את שמו ישמעאל'. יאשיהו - (מלכים א יג) 'הנה בן נולד לבית דוד יאשיה שמו'. שלמה - (דברי הימים א יג) 'כי שלמה יהיה שמו'. עד כדון בצדיקים אבל ברשעים זורו רשעים מרחם." (תלמוד ירושלמי, מסכת ברכות, דף יא, ב פרק א הלכה ו גמרא). |
|
||||
|
||||
תודה. שני הראשונים לא נשמעים כנבואה אלא כהוראה, והאחרון הוא נבואה רטרואקטיבית למדי עד כמה שאני מבין. |
|
||||
|
||||
שלמה (אגב, הפסוק נלקח מדברי הימים ב כב ט, ולא מ-א יג) לא לגמרי רטרואקטיבי. לפי דברי הימים, זה באמת נראה כך. לפי שמואל ב', זו נבואה שנאמרה לפני ששלמה נולד (בפרק י"א; הנבואה היא [ללא הזכרת שמו של שלמה] בפרק ז'). לא ברור מי מהם 'צודק'. אין מוקדם ומאוחר בנ"ך, וזה כלל שלדעתי אפשר ליישם כאן. הגמרא, מן הסתם, הסתמכה על ספר שמואל (על אף שציטטה מדברי הימים). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |