|
||||
|
||||
אני מלמד תנ"ך אחרת. אודה ולא אבוש כי עד כה היו לי רק שני תלמידים מתוך אלפים שלמדו אצלי, שלא כ"כ אהבו את התנ"ך (ועדיין היו ונותרו רחוקים מלשנוא תנ"ך). הוראת התנ"ך כפי שהיא נהוגה מזה למעלה מעשור במערכת החינוך הממלכתית הסטנדרטית, מזמן משניאה על התלמידים את לימודי התנ"ך, ובכך חבל וכבר אולי עדיף שלא ילמדו בכלל תנ"ך. וראה עוד: |
|
||||
|
||||
וודאי שאין מה ללמוד את התנך בשעורי תנך מיוחדים. תנך צריך ללמוד בשעור ספרות יחד עם שאר הטקסטים. |
|
||||
|
||||
מעניין שדווקא בשל הניסיון הנואל ללמד תנ''ך כעוד ספר סיפורים מומצא, כספרות הקלאסית של היהודים העתיקים-הפרימיטיביים -- מוליד הדבר את רגשי השנאה שמבטאים בני הנוער בתיכוני הארץ. בעוד שבשיעורי התנ''ך מלמדים על הקזואיזם וכו' של ביקורת המקרא המשחיתה, הרי שבשיעורי הספרות מדברים המורים על מושגים ספרותיים למיניהם, ברמת דחייה דומה בשתי ידיים. |
|
||||
|
||||
השנאה והמשטמה זה רק בראש שלך אולי בגלל שהחושים שלך כ''ך מחודדים אחרי לימוד מסכתות בבא . ביקורת המקרא היא הדבר היפה ביותר שיש כי היא מלמדת את התלמידים סובלנות אנושית |
|
||||
|
||||
סליחה שפספסתי, אבל מהו בדיוק הקשר בין שיטות לימוד המקרא ע"פ ביקורת המקרא לבין חינוך התלמידים לסובלנות אנושית? אופס, שכחתי שאין לך חברה יותר סובלנית עלי אדמות מהחברה הישראלית, עד כי שולפים סכינים על כל שטות קטנונית בכביש ולא מסוגלים לחכות בתור יותר מדקה (לדידי יש קשר מסוים בין סובלנות לסבלנות), עד כי שונאים כאן בדם את הערבים ואת החרדים ואת ההומואים והלסביות וכל מי שהוא בגדר מיעוט או אחר או שונה באורח חייו. |
|
||||
|
||||
לעומת החרדים והדתיים-לאומיים שנורא אוהבים את הערבים, ההומואים והלסביות. |
|
||||
|
||||
הם אולי לא מחבבים, אבל לשנוא הם בגדול לא שונאים את הערבים, ההומואים והלסביות. יש יותר סובלנות לערבים במקומות עבודה חרדיים (בתי חולים, מסעדות, מלונות ועוד) בהם הם באים במגע יומיומי (למשל, עובדים ערבים: רופאים, אחים/אחיות בבתי חולים שומרי שבת). יש יותר חרדים שמאלנים במובן המדיני מאשר ימנים. יש יותר חרדים שפתוחים לתרבות החילונית וצורכים אותה (למשל, אינטרנט: http://hydepark.hevre.co.il/hydepark/forum.asp?forum... מאשר חילונים הפתוחים לתרבות החרדית. ואפשר להמשיך כך בלי סוף, מתוך היכרות אישית ובלתי אמצעית, כמובן. לגבי דתיים-לאומיים אני משאיר את המיקרופון בידי המתדיין יעקב שמכיר אותם יותר טוב ממני. |
|
||||
|
||||
אתמול בתכנית "עובדה" היתה כתבה מרגשת על תרומת איברים. הסיפור היה על תרומת אבריו של ילד פלסתיני שנורה ונהרג בטעות ע"י כוחות הבטחון, לשישה ילדים שנזקקו להשתלה (הכבד נתרם לשניים וגם הריאות, כמובן, לשניים). ברגע מסויים נראו שם אביו החרדי (כולל כל התלבושת, לא היה מקום לטעויות או ספקות)ועוד קרובי משפחה של אחד הילדים מקבלי התרומות. הוא נשאל אם ידע מראש שהתורם הוא ערבי ואמר שלא. שאלו אותו מה הרגשתו, והוא אמר שהיה מעדיף שזה יהיה יהודי, אבל מילא, שיהיה ככה. לשאלה למה, ענה שזה דם יהודי וזה דם ערבי ובכל זאת, זה לא אותו הדבר. לשאלה האם יילך לפגוש את הוריו של הילד ההרוג, שהחליטו החלטה לא פשוטה, לתרום את אבריו - הוא חשב קצת ואז אמר שלא. מדוע לא? - "זה לא שאני לא מדבר אתם בכלל... בעבודה אני מדבר עם ערבים, אבל ללכת אליהם הביתה?..." - ונענע בראשו לאות לאו. זה היה רגע מאוד מביך ואני, כאדם, כיהודיה וכישראלית, התביישתי בשבילו ובשבילנו. לא נותר אלא לקוות שהוא איננו דוגמה מייצגת, אך אני חוששת שהוא כן, ושאתה קצת אופטימי מדי. אביו של הילד ההרוג סיפר על ויכוח שהיה במשפחתו ועל נזיפות שספג, משהו בנוסח - ,"הם הרגו אותו ועכשיו אתה הולך לתרום ליהודים?...". כששמע שהניתוחים עברו בהצלחה (בינתיים) בכל השישה, אמר - "אני שמח, עכשיו יש לי שישה ילדים חדשים". |
|
||||
|
||||
צילה העכור והאכזר של המלחמה הניטשת בינינו לבין הפלסטינים ניכרת בדברי ההתלבטות שביטא האב החרדי הזה. כפי שבעצמך אמרת, הוא לא נגד ערבים (או כל מגע קשר איתם) בשל הגזע הערבי שלהם וכו' (עובד איתם ועוד), אבל יש גבול לקירבה בין אויבים בפוטנציאל, נדבנים ורחמנים ככל שיהיו. |
|
||||
|
||||
אני חושב שגם אם לא היתה מלחמה הוא לא היה הולך אליהם. אני זוכר את זעקות השבר של המפד"ל כשנודע שיש ביקורים של תלמידים יהודיים בכפרים ערביים. ועוד אב שילדו ניצל בגלל אצילות נםש של אדם. אבל מה נאמר? יש בשפה העברית נגדרות מדוייקות לתפיסת העולם הזאת. זו תפיסת עולם שמרוממת את היהודים משאר המין האנושי- תפיסת עולם גזענית. צר לי, אין הגדרה אחרת. |
|
||||
|
||||
כיהודי שקרוב לעולמה של היהדות, מעולם לא נתקלתי בארון הספרים היהודי או בהרצאה של רב תלמיד חכם כלשהו בתפישה הגזענית שאתה מציין. היו וישנן מעידות פה ושם, אבל אלה אפסיות לעומת המעידות של אנשי הבוהמה החילונית. למשל? למשל של אותו שופט בכיר (אליגון) שכינה את החרדים כינים מוצצי-דם בהרצאה פומבית של בכירי המשפטנים בארץ ובראשם הנשיא העליון אהרן ברק, מבלי שהנשיא הרם בכבודו מחה על כך או צייץ כמחאה באישוני עיניו הדשנות. מה גם שלא הייתי נחפז להשוות ואף לשפוט את השקפת עולמו של יהודי חרדי בישראל בדומה להשקפת עולמו של יהודי דתי בישראל, מבחינה פוליטית כפי שהשוואת ושפטת על-פיה בהכללה גסה. מה שנכון וראוי לאנשי מפד"ל, מעולם לא היה ראוי ולנכון בעיני אנשי אגודת ישראל או ש"ס. מפלגת ש"ס דאגה לזכויות הערבים בישראל, בעיקר בתקופת דרעי, כפי שספק אם המפלגות הערביות או במרצ (עם נציגים ערבים) דאגו לערבים. ובכלל, תמהני אם יש חיה כזאת: "בשפה העברית נגדרות מדוייקות לתפיסת העולם הגזענית". |
|
||||
|
||||
טעות דפוס. תפסת אותי. היה צריך להיות הגדרות. אתה מביא בכל פעם את ארון הספרים היהודי ותמצא בו פסק דין ואמירה שתוכיח כל דבר. אני יודע מה אמרה התורה על גר יתום ואלמנה. באותה המידה אפשר למצוא הלכות שיש בהן יסוד גזעני- תקרא לזה יסוד שמירת טוהר העם וכד'. 2500 שנה, אם לא נרחיק לדוד המלך או לאברהם , הם זמן מספיק כדי לצבור אוסף מקורות שמתוכו אפשר יהיה לבצע את האקרובטיקה המשוגעת ביותר ולהוכיח שהיהודים היו כל דבר שבעולם. אנחנו צריכים להיות קשורים לעולמם הרוחני של היהודים היום. כיצד אנחנו בוחנים את עולמם הרוחני? לא על פי המלל או נכון יותר, לא רק על פי המלל. גם את אריק שרון, ערפאת, ג'ורג' בוש וכל אחד אחר אינני שופט על פי המלל אלא על פי המעשים. המעשים וההתנהגות של הציבור החרדי אינם מלמדים על אהבת וכיבוד האדם. הם מלמדים בעיקר קצת על אהבת האדם היהודי, ויותר על כיבוד האדם היהודי-חרדי. תשאל את החרדים המזרחיים מדוע נפרדו מאגודת ישראל. תבדוק איך מתייחסים בעדה החרדית לבני עדות המזרח. לגבי המפד"ל והחרד"ל לא צריך להכביר מילים. |
|
||||
|
||||
==> "המעשים וההתנהגות של הציבור החרדי אינם מלמדים על אהבת וכיבוד האדם. הם מלמדים בעיקר קצת על אהבת האדם היהודי, ויותר על כיבוד האדם היהודי-חרדי". סליחה, איציק, אבל האם אין סניפים של אירגון החסד החרדי "יד שרה" בכפרים ערביים-ישראליים מסוימים? האם באירגוני החסד הרבים מספור שהקים הציבור החרדי על בסיס תרומות פנים-קהילתיות אינו משרת את כלל האוכלוסייה הישראלית, ללא הבדל מין השקפה דת וגזע? החרדים המזרחיים לא נפרדו מאגודת ישראל, ולו משום שעד היום יש להם נציגים באגודה שבמקרה יצא לי להכיר אישית. ומי בדיוק הקים את מפלגת ש"ס לספרדים? הרב שך המנוח, המנהיג הדגול של עולם התורה הליטאי-אשכנזי, לא פחות ולא יותר. אותו מנהיג רוחני שמצד שני התנגד לכל סוג של אפליה על בסיס גזעי בין הספרדים לאשכנזים, בין יוצאי אירופה ליוצאי ארצות המזרח, ודאג לשילובם המלא של בני עדות המזרח בעולם הישיבות והסמינרים האשכנזים: |
|
||||
|
||||
וזהו רק קצה הקרחון. |
|
||||
|
||||
לא, זה רק הקרחון שבקצה. |
|
||||
|
||||
מה עם האדמו''ר ממונקאטש (המנחת אליעזר) זי''ע שכינה אותם פשוט ''שחורים''. זכורני כי בקנאותו נגד הציונות הוא התרעם אל נוכח ''גרירתם של הציונים את אחב''י לדור בין השחורים''. היהדות לא תמיד מתיישבת עם הפולטיקלי קורקט וזה לא תמיד חיסרון (שלא כמו במקרה הנ''ל). |
|
||||
|
||||
ובדיוק לכן החרדים של היישוב הישן הסתדרו עם הערבים יותר טוב מכל מנהיגי הציונות שבאו אחריהם. |
|
||||
|
||||
אם כך, אתה מוכן להסביר לנו את משמעותם האדירה והנשגבת של הכתובים "טוב שבגויים הרוג" ו"אתם קרויים אדם, ואין הם קרויים אדם"? ובבקשה, לא אפולוגטיקה. |
|
||||
|
||||
כבר הסברתי לפרופ' אביעד קליינברג מאוני' ת"א, ברשימת ההתכתבות איתו, שפרסמתי תחת הכותרת "פחיתות תיאולוגית", והיו לה עד כה שיא של מבקרים באתרי: |
|
||||
|
||||
מתבדלת. לא גזענית. אנא, נתייחס בכבוד אל האחר. אגב, עד כמה שאני מתרשם יש לא פחות מקרים של תרומות איברים של יהודים לערבים. |
|
||||
|
||||
לפי הרופא שדיבר שם, יש בעיה עם המגזר החרדי/דתי בתחום זה. |
|
||||
|
||||
מאד מרשים. |
|
||||
|
||||
קראתי את המאמר במקור בעיתון ערב, ולא התרשמתי. האקדמיה הישראלית הפיקה טקסטים יותר טובים בנושא, מזה של ד''ר אליצור. |
|
||||
|
||||
לד''ר אליצור כדוקטור אין כאן שום חלק בכתבה אלא רק כאדם. לכן הדומאות מהאקדמיה שהבאת בתגובה הבאה אינם רלוונטיים לנושא. התגובה שלך מעוררת בי את החשש שפשוט לא הבנת כאן את הפואנטה. |
|
||||
|
||||
הוא לא נגד לדבר עם ערבים *בעבודה*, משום שנחוץ איזה שהוא מינימום הכרחי של מגע עם שואבי המים וחוטבי העצים. הדיבורים שלו על הדם היהודי והדם הערבי הוכיחו את מה שאומר גם איציק בתגובתו - אין לעניין הזה מאומה עם מצב המלחמה אלא זוהי גזענות פשוטה. גם לנימוס המינימלי ביותר של אמירת תודה לאדם שבמות ילדו הראה גדלות נפש והציל את ילדך, אין ולא כלום עם מצב המלחמה או אפילו עם השאלה מאיזה עם הוא, בכלל. |
|
||||
|
||||
נו, טוב. תפיסת העולם האוניברסליסטית המעוותת של המערב הנוצרי וג'ון לנונית שטפה לכולנו את המוח עד כי איננו מבחינים בין אחים לזרים. וראו מאמרו של ד"ר זאב מגן על כך: http://www.tchelet.org.il/magazine/magazine.asp?id=1... במדינת ישראל הציונית-החילונית-הדתית – החרדים והערבים הם שואבי המים וחוטבי העצים של החברה הישראלית במידה שווה. כמה פתרונות נגישות להשכלה גבוהה ראויים לשמם יזמה מדינת ישראל לחרדים או לערבים, אתה יודע? אפס, נאדה. כמו שכל הפרצוף של המדינה הזאת נראה כאפס מאופס... |
|
||||
|
||||
לא צריך להכיר את IMAGINE בשביל להודות באופן אישי למשפחה שתרמה איבר של בנה לבנך, מספיק להיות בן אדם. |
|
||||
|
||||
אני מוצא הבדל מהותי בין להגיד תודה רבה לנדבנים לבין לנסוע אל הכפר שלהם לשם יצירת רושם של הזדהות בעקיפין, סכנת נפשות עצמית לאור המתנגדים למהלך מבית וכד'. לא ראיתי את השידור, אבל אם הבנתי נכון מהמסופר כאן למעלה, האיש לא סרב להודות למשפחה הערבית שתרמה איברים ליוצא חלציו, כי אם סרב לנסוע אל הכפר/האזור הערבי שבו מתגוררת משפחת הנדיבים. |
|
||||
|
||||
לא ענית לדבריי ואתה מטה את הנושא. מה שהמדינה עושה או לא עושה איננו שייך לכאן, מדובר ביחסי אנוש. ואוסיף לתגובה 362200: מספיק גם להיות חצי בנאדם. |
|
||||
|
||||
ברור שמה שצורת ההתנהגות של המדינה כלפי המיעוטים בתוכה אינו שייך לנושא, באותה מידה שהמושג ערבים אינו שייך לנושא. אתה הוא שקבעת במסמרות כי "הערבים הם שואבי המים וחוטבי העצים" שלנו, ובתגובה מנגד כתבתי ש"החרדים והערבים הם שואבי המים וחוטבי העצים של החברה הישראלית במידה שווה". לדעתי, לא צריך להיות בן אדם בשביל להכיר טובה. מספיק להיות חיה. שאל ת'ביולוגים שבחבורה (-: |
|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי, לפחות חלק מהרבנים פוסקים שאין לתרום איברים לערבים. אפשר רק לקבל מהם איברים. |
|
||||
|
||||
גם אני קראתי את זה באיזה מקום. |
|
||||
|
||||
פעם ראשונה שאני שומע על כך. מיהם הרבנים? |
|
||||
|
||||
אני לא זוכרת ספציפית, זכור לי רק שבכמה מקרים כשדברו על הצורך בהרחבת המודעות להשתלות ולצורך בתרומות איברים הועלתה הבעיה של פסיקות מסוג זה. |
|
||||
|
||||
אוקיי, אז אברר אצל יודעי-דבר ואעדכן אותך בנידון לפרוטרוט. <המשך יבוא> |
|
||||
|
||||
מה? אני לא מכיר מחווה אנושית יותר חוצת קווים, אישית ומעוררת אמון בעקרון קדושת החיים של האנשים (הערבים) האלו. היא פשוט לא חדרה את קווי הלב של האב החרדי הזה. |
|
||||
|
||||
מצידי, אתה יכול להמשיך להכיר את מה שבא לך להכיר ב''תסמונת העין האחת'' שלקית בה. |
|
||||
|
||||
נקוה שאם גם העין הזאת תלך פייפן, יימצא איזה מוסלמי שיתרום קרנית. |
|
||||
|
||||
נקווה שלא ימצא עוד מוסולמוני (כלשונם) שיפוצץ בפייפן את עיניו של היהודי, כי אז גם לא יוכל לירות עלינו קרני לייזר. |
|
||||
|
||||
משונה שאתה מזכיר את זה בדיוק כאן, בדיון על מוסלמי שתרם ליהודים(!) את אברי בנו(!!) שנורה למוות(!!!) בטעות(!!!!) ע"י צה"ל(!!!!!). אם כבר הצלחנו למצוא צדיק תמים אחד בין כל העמלקים, לא מגיע לו יחס קצת שונה? בשביל מה אני מתדיין איתך על נוח והמבול כל שני וחמישי, אם אתה נשאר עיור בשתי עיניך לגבי אחד הלקחים העיקריים מהפרשה? |
|
||||
|
||||
עד שאתה מתלהם לך כאחרון השוטים בכפר הגלובלי, הייתי ממליץ לך לעבור טוב ולקרוא טוב את הדיונים לפני שאתה נכנס אליהם. בשום מקום במהלך הדיון כאן לא זלזלתי במעשהו האצילי של המוסולמוני הזה שתרם את איברי בנו הנרצח בשוגג לאזרחי ישראל הנזקקים להשתלות איברים. להפך, אפילו ציינתי לשבח את מעשהו, שוב, האצילי. עד שנכנס איזה משבית-שמחות-מולד-חסר-תקנה אחד לדיון ונקט בעמדה פוליטית שמאלנית קיצונית. על אף היותי שמאלן מוצהר בהשקפת עולמו, הגבתי לו כאחרון הימנים הקיצונים באותה המטבע שהוא שקל. |
|
||||
|
||||
"מוסלמוני"? אגב, איך אפשר לרצוח מישהו בשוגג? חשבתי שקוראים לזה "הריגה". |
|
||||
|
||||
לא מוסוליני, כי אם ''מוסולמוני'', כלשונם בהגדרתם העצמית של המוסלמים. אוף, הישראלים האלה, לא לומדים ולא מכירים זהויות אחרות... אפשר להרוג מישהו בשוגג. הספרות המשפטית מלאה בכך לענפיה התרבותיים. היסטוריה צה''לית וצבאית בינלאומית עמוסה לעייפה במצבים שכאלה. לא אשאל אותך איפה שירתת. ורצח הוא בכלל הריגה במזיד. צדקת. |
|
||||
|
||||
אני מתנצל. חיפשתי ''מוסולמוני'' בגוגל ולא מצאתי כלום. |
|
||||
|
||||
רק יזראלי גזען יכתוב מוסולמוני. |
|
||||
|
||||
האם חיפשת בערבית? |
|
||||
|
||||
האם כתבת בערבית? |
|
||||
|
||||
לא, אבל כתבתי איך מבטאים בערבית. אין לי כל עניין ענייני איך כותבים בערבית. |
|
||||
|
||||
לא משנה איך מבטאים בערבית, ולא משנה איך כותבים בערבית. השאלה איך אנחנו הוגים בעברית. כמו שאנחנו קוראים לפארנס צרפת. ולספיין ספרד. וכמו שבשום מקום בעולם לא מבטאים ישראל כמו שצריך, אלא במקרה הטוב קוראים לה כשמו של עמק פורה בצפון הארץ. וגם ידידיך המוסלמונים מבטאים לא כפי שאנחנו מבטאים. ומוסלמוני, סליחה, נשמע כמו יהודוני. ולא משנה שבערבית פלשתינאית מבטאים את זה ככה. |
|
||||
|
||||
בעוד שלדעתך האישית אין זה משנה שבערבית פלשתינאית מבטאים את זה ככה (מוסולמוני). לדעתי, זה מאוד משנה אם אתה מעוות ומכנה בכינוי גנאי את האחר או השונה ממך לבין אם אתה פשוט משתמש בכינוי הנפוץ בערבית פלשתינאית כפי שהם מבטאים את זה ככה (מוסולמוני). |
|
||||
|
||||
למה בתגובה 362910 כתבת "צרפת"? הרי לא ככה הם מבטאים את זה. |
|
||||
|
||||
בכל מקרה שלא תהיה צודק, עדיין רחוקה האשמה המוטחת בי כמכנה שם גנאי למוסולמוני. |
|
||||
|
||||
אני לא הטחתי בך שום אשמה. אני פשוט לא מבין למה אתה מתנהג פעם ככה ופעם ככה. העובדה שחרגת ממנהגך (וממנהגו של עולם) וכתבת דווקא מוסלומונים, בנוסף לצליל של המילה, גורמים לזה להיראות כאילו זה שם גנאי. לא חבל? |
|
||||
|
||||
אומרים שחבל רק על מי שמת, ומוסולמוני אינו שם גנאי. וככזה הרי הוא מותר בשימוש. נקודה. |
|
||||
|
||||
סליחה על הבורות, אבל באמת בערבית אומרים מוסולמוני? הסיומת מוני נשמעת לי כמו שיבוש של "מן" (ע"ע גרפו-מן, נרקו-מן, חברה-מן, וגולד-מן). |
|
||||
|
||||
בצעירותי, התגוררנו עם בני משפחתי מספר שנים טובות בארץ מוסלמית שהייתה אז תחת שלטון סובייטי. אבי שימש שם בתפקיד ממשלתי-ניהולי מסוים ואימי שימשה בטיפוח החינוך המקומי. משם אני גם דובר חלקית שפה מהשפות הערביות של המוסלמים, לפיה המוסלמי מכונה: "מוסולמוני". למיטב היכרותי, דוברי השפה הזאת מהווים חלק ניכר ומשמעותי מהאומה הערבית-המוסלמית, שפתם חולשת על מספר ארצות ערב. |
|
||||
|
||||
בתגובה 363174 דיברת על ערבית פלסטינית. נדמה לי שבסרבית (או בוסנית?) באמת אומרים מוסלמוני. |
|
||||
|
||||
צודק, הגם שנדמה כי אף ערבי פלשתיני לא יפגע משפה ערבית ששונה מעט משלו. |
|
||||
|
||||
כן, אבל לאור זאת- כל התגובות שלך בפתיל הזה נהיו מגוחכות. קראת למוסלמים בשם הבוסני(?) שלהם, התעקשת שככה זה בערבית פלסטינית, ואז לעגת לגדי על הישראלים שלא מכירים זהויות אחרות? אוף. |
|
||||
|
||||
זה מה שקורה כשאדם לא מוכן להודות שהוא טועה. ע''ע כל הדיינות בערך עם איידן. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
idan, יעני. לא יודע, "עידן" מעליב אותו, ובכל זאת לא בא לי להכניס אותיות אנגליות לדיון אם אני לא חייב. |
|
||||
|
||||
רק צחקתי. |
|
||||
|
||||
עם כל הכבוד ל-idan, הוא כותב באותיות לטיניות. ואני אכתוב את שמו בעברית איך שמתחשק לי. |
|
||||
|
||||
אמנם חילופי דברים שכאלה יכולים לספק שעות של הנאה (עם או בלי מרכאות), אבל אני משתומם מחדש כיצד פעם אחר פעם הדיון מוסט למין רציונליזציה מתחטאת שמנסה לכבס ולהסביר בחירות מכוונות בשפה פוגעת וארסית. כשאחנו משוחחים, אחד האמצעים בהם אנחנו מחליפים כוונות ומשמעויות הוא התיאור. אנחנו מתארים דברים באמצעות סמלים שונים, אחד מהם היא מלים שמתארות אובייקטים שונים. הסמל "עובד" כי הוא מעורר או מתקשר למילון כלשהו שנימצא בזיכרון שלנו, ודרכו אנחנו יכולים לפענח את הסמל. נניח ששמואל אמר "נהג." הוא בחר את המילה הזו מתוך מגוון עצום של אפשרויות סמליות ולשוניות שנמצאות במילון המנטלי שלו, וכך באמצעות אמירת "נהג," הוא מפעיל את המשמעות שהוא מתכוון להעביר. השומעת (או הקורא) מבצעת את הפעולה בהיפוך. קריאת המילה "נהג" מפעילה אצלה יצוג מנטלי של הדבר אותו המילה "נהג" מעבירה מקונטקסט של השיחה. זוהי פעולה מורכבת ולא טריביאלית בכלל, בגלל של"נהג" יש שימושים שונים (למשל, פועל, שם-עצם), ולכן המשמעות העולה מהמילה הספציפית הזו נוצרת מתוך שיתוף פעולה עדין ומורכב בין המשוחחים. הבחירה באיזו מילה להישתמש בזמן נתון במסגרת של חילופי דברים מסוימים היא פעילות מנטלית מורכבת ביותר המסתמכת על מאגר עצום של אפשרויות ביטוי שונות. המשמעות שנוצרת היא הפעילות המשותפת של הכותבות/דוברות והקוראות/שומעות. אולם, למעשה הבחירה בצרוף מסוים מוגבלת מכמה אופנים. זמינות היא אחד הדברים שמגביל באיזו מילה נבחר. כששניים משוחחים פנים אל פנים, הם יכולים להישתמש במחוות גוף שונות או בגובה צליל דיבור שונה וכיוב'. חילופי דברים שבכתב מוגבלים הרבה יותר עם זמינות קטנה מאד של דרכי ביטוי שונות. מרבית בני האדם אכן יכולים לבחור מלים מתוך מאגר גדול של אפשרויות, ולהתחשב במגבלות שנובעות מהמדיום. אולם, מסתבר שישנם אנשים שהמאגר שלהם מצומצם ביותר, או שהדרך בה הם בוחרים ממנו קשוחה ולא משתנה, ובנוסף יתכן ואין להם אפשרות, יכולת, ובעיקר רצון, להיתחשב במיגבלות השונות, תוך התעלמות (במיקרה שלפנינו אני חושש - מודעת) מהעובדה שהמשמעות הסופית נוצרת משיתוף הפעולה האקטיבי בין המשוחחים. |
|
||||
|
||||
לא מדובר בכינוי שם למוסלמים בשם הבוסני שלהם. לא התעקשתי שככה זה בערבית פלסטינית, כי אם באחת מהשפות הערביות המוסלמיות. מרוב שהישראלים לא מכירים זהויות אחרות, הסקר האחרון שהתקיים בנושא ההיכרות עם הערבים, גלש ברובו לשאלת ההיכרות עם מיעוטים אחרים בישראל, כמו: החרדים. |
|
||||
|
||||
ואכן השימוש הרווח היה ''מוזלמן''. |
|
||||
|
||||
כמו שאמרת , בהגייה אידישאית, מוזלמ-מן. או שאולי באידית בוסנית? |
|
||||
|
||||
הרשה לי להוסיף משפט אחרי הנקודה. קראתי את כל מה שנכתב כאן. מוסולמוני נכתב על ידך כגידוף. נכון שניסית לצאת ממנו בכל מיני דרכים עד שהגעת למדינה מוסלמית בברית המועצות. אם המוסולמוני היה נכתב על ידי גדי או רון , הייתי מבין שזו פליטת קולמוס. אצלך זהו גידוף בערוגות הגידופים. אם יתחשק לי מתישהו- ארכז את כל גידופי אורי פז וזה לא יהיה קצר. |
|
||||
|
||||
איציק, המונח מוסולמוני כגידוף זה רק אצל מי שלא מכיר את הכינוי הזה מילדות. מה שאינו רלוואנטי לגבי, שבליל השפות מעורבב למדי במהלך ההתבטאות. |
|
||||
|
||||
מהיום אני מתחילה לקרא לך יורי הז'יד. |
|
||||
|
||||
אם את רוצה להיות בוטה אז תקראי לו יורי הז'ידק. |
|
||||
|
||||
וגם נורא חומלת על בני אדם, סוטים ככל שיהיו. אני תמיד מעדיפה שהם יגישו את הלחי השניה. |
|
||||
|
||||
לא יורי הז'יד, כי אם יורי היֵבְרֵי, אם להשתמש ברוסית בא לנפשך. |
|
||||
|
||||
בתור יהודי את לא צריך להעלב אם משתמשים בשם התקני של עמך בפולנית. גם אם משתמשים בו ככינוי עלבון. |
|
||||
|
||||
מה ששנוא עליך, אורי, אל תעשה לחברך. גם אם הוא מוסלמי. |
|
||||
|
||||
אין קשר בין משפטו הציווי של הלל שנוכס בידי קאנט לבין השימוש בכינוי "מוסולמוני" כלפי מוסלמי, מסיבה פשוטה: בעוד שהכינוי הפולני ליהודי "ז'יד" הפך לשם גנאי בידי האנטישמים נמוכי המצח כלפי היהודים גבוהי המצח, הכינוי "מוסולמוני" אינו מהווה שם גנאי באף שפה ערבית. |
|
||||
|
||||
הכינוי מוסלמוני אינו מהווה, כרגע, שם גנאי באף שפה ערבית, משום שפרט לך ופרט לדוברי בוסנית, אף אחד לא מכיר אותו. נשאלת השאלה, למה לך להשתמש בכינוי בעת שיחתך באינטרנט עם דוברי עברית אשר לא מכירים אותו? איזה ערך מוסף זה נותן? שאתה יודע כמה מילים בבוסנית? יופי לך, תתחדש. ומה עניין קאנט לכאן? |
|
||||
|
||||
קאנט מופיע מאותה סיבה שבגללה מוסלמוני הופיע. אורי מנסה להיראות חכם. |
|
||||
|
||||
לדעתי, כמו שרוב היהודים יודעים כיצד הם מכונים, מטוב ועד רע, בשפות העולם השונות – כך גם המוסלמים תושבי ארצות ערב השונות מיודעים לכינוים הפנים-ערביים של המוסלמים בתוכם. בפרט אם המרחק בין המונח איסלם לבין מוסלמי לבין מוסולמוני קיים רק בראשם הקודח משנאה יוקדת כלפי יריביהם האידיאולוגיים של אותם ישראלים צמאי הדם היהודי. וכבר עניתי לך למה השתמשתי דווקא במינוח מוסולמוני בקרקס האיילי: כל אדם דובר בשפת היומיום ששגורה על לשונו. אפילו את. קאנט עומד בין השאר גם אחרי המשפט שנקטת בו, כאמור, שלא בהקשר ענייני בתגובה 363977 |
|
||||
|
||||
עכשיו אני מבין מה פשר הצמא שלי. שתיתי מים ולא רוויתי; שתיתי מיץ- גם זה לא עזר. כנראה שאתה צודק. אני זקוק לדם יהודי. עד לאן ירדת מר פז? |
|
||||
|
||||
כלל לא דיברתי עליך. מי שהדברים מכוונים כלפיו, קולט אותם אוטומטית. |
|
||||
|
||||
אתה מסוגל להביא סיבה אחת הגיונית למה אתה משתמש במונח "מוסלמוני", אותו אף אחד חוץ ממך ומדוברי בוסנית לא מכיר? "אני לא יליד הארץ ובילדותי בגולה שמעתי כמה בוסנים הוגים את המילה "מוסלמי" בדרך הזו" היא לא סיבה הגיונית. לא עם דוברי בוסנית אתה מדבר עכשיו, ולא נתקלתי במילים מיובאות אחרות בהן אתה משתמש. ולא. ממש לא נראה לי שביום יום, בסתם שיחות עם אנשים, אתה משתמש במילה "מוסלמוני". גם "עוד לא נתקלתי במוסלמי שיעלב מזה" זו לא סיבה הגיונית. |
|
||||
|
||||
תגובה 364869 |
|
||||
|
||||
הבה נרפה, אם כך. |
|
||||
|
||||
עד העונג הבא. |
|
||||
|
||||
חשבתי שכבר סיכמנו שהכינוי-מוסולמוני-אינו בשימוש באף שפה ערבית אלא באיזו מדינה מוסלמית בברית המועצות (לשעבר). |
|
||||
|
||||
כן, אבל בשום מקום מעולם לא סיכמנו שהשימוש בכינוי "מוסולמוני", שייך רק לחבל ארץ מסוים; וכל החוצה את גבולותיה ומשתמש במונח הלזה, דינו ירייה בראש. העברית שלך הלא רוויה בלע"ז, וכבר מזמן לא "שפת הקודש" בתפארתה. |
|
||||
|
||||
למה כוונתך בביטויים "נמוכי המצח" ו"גבוהי המצח"? (נראה לי שהשימוש שאתה עושה בביטויים האלה אינו השימוש המקובל). |
|
||||
|
||||
מהו השימוש המקובל בעיניך? <הבהרה: השתשמשתי בהם בפרפראזה לשונית בלבד.> |
|
||||
|
||||
הנה עוד עצה בחינם: לפעמים, מסיבה שאינה ברורה, אתה בוחר להשתמש בכל מיני מילים וכינויים לא מקובלים (מוסלמוני, נמוכי וגבוהי המצח, וכו'), ואחר כך נגרר לדיונים ארוכים על השימוש שלך בהם והאם השימוש בהם הוא פוגעני או לא. עצתי לך: המנע מכך. (אלא אם כן אתה משתמש בטכניקה הזו כדי להסיט את הדיון מהנושא המקורי שלו) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |