|
א. רחבעם נראה לי בראי ימינו (מפוצצי האוכלוסין) עוד יותר יפה מירבעם ולא כל כך שונה ממנו. ב. עמרי נראה לי יפה יותר מעומר סתם. בכלל נראה לי שעמרי ''נהנה'' משם רע יתר על המידה בזכות בנו, שנוא נפשם של מחברי התנ''ך. ספר מלכים מתאר את עומרי כעושה הרע בעיני ה', אך אינו מפרט יתר על המידה. גם לאחאב כנראה לא עושה ספר מלכים צדק. הכותבים אינם מסתירים את היותו מלך גדול וחשוב (לדעת ארכיאולוגים והסטוריונים לא רליגיוזיים, הגדול במלכי ישראל ויהודה) וגם אינם מסתירים את דבקותו בדת ישראל, אך במקום להציגו כדמות רב-צדדית ומסובכת כמו דוד הוא מוצג בעיקר כעוכר ה'. נראה שלכותבי הספר היה קשר לנביאים (אולי כוהנים) אותם רדף אחאב. איזה סיפור מרתק היה מתגלה אם היה לנו עוד מקור בלתי תלוי על מלכות אחאב. ג. אני באמת שמח מהצטרפות שמות כמו מרדכי ואסתר ולא מתוך סארקזם (אחרי הכל גם שמו של הקב''ה הוא אלילי במקורו). ד. לשם משה יש משמעות ב''פרעונית''. אבל אני לא חושב שזה היה שם נפוץ במצריים ואני לא בטוח שצריך לבטל את הגרסה המקראית (''מן היאור משיתיהו''). מה שאי אפשר להגיד על אפריים ומנשה.
|
|