בתשובה לשירה, 30/06/08 17:15
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482746
טוב, השאלה (או למעשה התשובה) מתחילה בהשקפת עולם.
אם את מאמינה שאלוהים ברא את האדם, אזי אלוהים אכן לא יכול להיות בלתי מוסרי.
אם את מאמינה שהאדם הוא שברא את אלוהים, אפשר לפתח את הדיון.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482750
עוד אין לי תשובה כי עד התקופה האחרונה לא חשבתי על זה, אני חילונית אפשר לומר ישראלית ממוצעת. בזמן האחרון אם להגדיר את זה בקיצור, אני חושבת שאם יש אלוהים אז הוא כוח עם יכולת בריאה אבל לא ברור לי שהוא כוח שמתעסק במוסר או שהוא מה שנקרא אל אישי שעונה לתפילות וכו. אלוהים של הדתיים ועכשיו אני רואה שגם אלוהים של כת היהודים המשיחיים (אגב הםנורא לא אוהבים שקוראים להם כת) בעיני הוא ממש אלוהים ''שהאדם ברא'' כמו שאתה אומר, ובכלל לא נראה לי שיש לו איזה קשר עם הכוח הבורא, אם יש כוח כזה. בגלל זה אני אומרת כוח בורא ואני לא אומרת ''כוח עליון'' כמו שאומרים אנשים שהם לא דתיים אבל הם ככה, באמצע, כי ברגע שאומרים עליון מזכירים את מה שמדברים גם אצל דתייים וגם היהודים משיחיים.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482753
טוב, כאשר באים לדון על נושאים כמו מוסר, או טוב ורע, האלוהים היחיד שרלוונטי הוא זה של ההשגחה הפרטית.
לא נבוא אל ה"טבע" או "הבורא" בטענות על קיומם של רעידות אדמה, סופות טרופיות או גלי צונאמי, אבל נבוא בטענות לאלוהים (זה מבית הכנסת, או הכנסיה) על השואה.

לו היה אלוהים לסוסים, הוא היה בדמות סוס. במילים אחרות, כאשר האדם ברא את אלוהים, הוא ברא אותו בצלמו ובדמותו. לא בדיוק דמותו, אלא דמותו מוגדלת, משופרת, כזאת שעברה אידיאליזציה. לא כמו שהוא באמת, אלא כמו שהוא שואף להיות.

ועכשיו, נותר לנו רק לבדוק מה אנחנו שואפים להיות. האם אנחנו זקוקים לקרבנות אדם כדי שיוכיחו לנו את עובדת היותינו אהובים, חשובים, בלעדיים.

___
המשפט שבכותרת פותח את סיפור עקדת יצחק. מכאן ואילך מתאר המספר המקראי את סיפור העקדה בלשון יבשה, דיווח עובדתי מבלי להכנס לפרשנות, שיפוט או תאור רגשות כלשהו. כך גם המספר המקראי אינו אומר לנו האם אברהם עמד בנסיון, או נכשל בו. הפרשנות המקובלת היא כמובן שאברהם עמד בנסיון.
אני לא סומך עליה את ידי.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482763
כנראה שאני לא תופסת לאיזה נקודה אתה רוצה להגיע. אני לא מנסה לברר דברים בקשר ליחסים שלי בעמצי עם אלוהים וגם לא בקשר לתכונות שלו, אין לי שום בעיה איתו. הבעיה שלי היא יותר פרוזאית. אני עומדת בצומת בחיים צומת מסוג שונה מכל מה שהכרתי ואני לא יודעת מה לעשות. להשתמש בדברים כמו המשל הזה שמדבר על הסוסים או להגיד "כאשר האדם ברא את אלוהים, זה בכלל לא בא בחשבון, הוא עלול ממש להתרגז.
בוא נגיד ככה: אתה משוחח עם חבר דתי והוא אומר לך שכל אחד צריך להיות נאמן לאלוהים אפילו עד ממוות או עד להרוג מישהו, ואתה אומר לו אבל זאת דרישה לא מוסרית, אז הוא שואל אותך איזה עשר פעמים מה לא מוסרי בזה. בבוטום ליין, מה היית עונה לו? אם אין לך תשובה הוא מציג את זה כאילו זאת הוכחה שאתה טועה בכל השקפת העולם שלך ואז הוא מציג את עצמו בתור מי שחייב להמשיך איתך בקשר ולתקן את דרכיך. זה בנאדם שאתה לא יכול להתחיל לדבר איתו בהרבה משפטים כי הוא עצמו ישר מתחיל לדבר המון ואתה גם לא יכול לדבר על לבטים ומבוכות כי דברים כאלה כבר מזמן לא קיימים בלקסיקון שלו, מה היית עושה?
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482764
אני לא נכנס לויכוחים תאולוגיים (או אחרים) עם אנשים שהנחות המוצא שלהם שונה משלי.
אם הקשר שלך אתו הוא קשר מסיונרי (או מחב"תי, השם לא משנה) הגישה היא אחת, ואם הקשר שלך אתו הוא אישי הגישה היא אחרת.
במידה והקשר הוא מסיונרי, עלייך להבין ש*כל* מגדל לוגי בנוי על הנחות יסוד מסוימות. מגדל כזה יכול להיות בנוי לתפארת, ועדיין אין בו כדי לבסס (או להפריך) את תקפותן של הנחות היסוד.
אם הקשר שלך הוא אישי (כמו שהנחתי, אולי בטעות, בתחילה), אזי כל הסיפור הוא אחר.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482767
ידידה משותפת הפגישה בינינו. אני מניחה שמצידו זה התחיל כמחוייבות מסיונרית, שזה דבר שכל משיחי מרגיש לגבי כל אדם שהוא פוגש, אבל מהר מאוד זה נהיה אישי. כיום רואים בנו זוג, למרות שלפחות אני מעולם לא אישרתי שאנחנו זוג. הוא מתבלבל ומתחמק כשחברים שואלים על זה היות והוא במצב עדין- אני לא משיחית ומקובל לומ אצלם שקשר אישי זוגי צריך להיות רק עם משיחיים. כל החברים שלו משיחיים ואולי בגלל זה הוא לוחץ עלי כל כך בכיוון של החלטה חיובית שלי לגבי המשיחיות. ככה שאם המסיונריות מחד והקשר האישי מאידך נראים לך כסיפורים לגמרי נפרדים, מצידו אלה סיפורים שמעורבים זה בזה ללא הפרד.
אז אמרה היא: לאט, כח יש לי. 482776
חשדתי שזה המצב.
כאן את צריכה להפנות לעצמך את השאלות (וזה ממש לא קשור לאלוהים. אולי לאלוהים שבתוכך.)
מה את מוכנה לעשות כי את יודעת שזה חשוב לבן הזוג שלך?
מה את מוכנה לעשות כי בן הזוג שלך מבקש?
לאיזה אולטימטום של בן הזוג שלך את מוכנה להעתר?
וגם, איזה אדם את מצפה שבן הזוג שלך יהיה?
ומה, לדעתך, מקומה של ההדדיות בחיי הזוגיות?

__
אבל מי אני שאתן למישהו עצות בענייני זוגיות?
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482752
קצת בעייתית ההצגה שלך את העניין. אם הטוב והרע אינם חיצוניים לאלוהים, זה משאיר את הבורא כפועל בצורה שרירותית. במסורת הדתית אלוהים הוא טוב ולא שרירותי (ראה התנ''ך, שם).
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482754
שם זה איפה? בספר איוב? בסיפור המבול? אליהו ונביאי הבעל?
אלוהים הוא קריזיונר לא קטן. הוא טוב by definition, כל מעשיו של אלוהים טובים, מכיוון שנעשו בידי אלוהים.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482757
''שם'' זה ''לא יודע איפה''. אלוהים לא רק טוב בהגדרה, אלא המעשים שלו ותכונותיו מוערכים בהשוואה לסרגלים חיצוניים. בגלל זה הוא יכול להינחם על מעשיו, להשתכנע מטיעונים צודקים, או להיות מאופיין בתכונות מוסריות טובות (אל רחום וחנון, ארך אפיים ורב חסד ואמת...).
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482758
אתה מוזמן להעריך את מעשיו של אלוהים‏1 בהשוואה לסרגלים חיצוניים, ולשפוט בעצמך האמנם הוא מאופיין בתכונות מוסריות טובות.
___
1 ואנחנו מדברים פה על מישהו בעל יכולות בלתי מוגבות, שאינו כפוף לאילוצים ואינו נזקק לפשרות.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482760
אני לא חושב שבמסורת הדתית אלוהים באמת לא כפוף לאילוצים. בין אם הוא זקוק להקרבה של הבן שלו ובין אם הוא זקוק לרדת בעשר דרגות כדי להתקיים בעולם או לצמצום עצמו כדי לאפשר לעולם להתקיים.

אני כשופט? שאני לא אתחיל לדבר על אלוהים, כי המערכת תמחק את התגובה שלי. שלא לדבר על מכת הברק.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482762
טוב, כמו אלוהים גם אני מסוגל להשתכנע מטיעונים צודקים.

משפט הסיום של תגובה 482760 שיכנע אותי.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482785
טוב, זה לא בדיוק טיעון צודק. זה ויכוח פנים-תאולוגי עמוק ומתמשך. אני לא מתמצא בפרטיו אבל אני סומך על כך שגם אף אחד אחר כאן לא מתמצא בו.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482780
דווקא ה''ה אדורנו והורקהיימר טוענים שמעשה הקורבן הוא הכפפה של האלוהים לשלטונו של האדם - חוזה, תן וקח וכדומה. למרות שאני חושב שהם מתכוונים לקורבן חיה, אני חושב שגם קורבן אדם כלול בזה.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482784
למה דווקא? זה סותר את מה שאמרתי?
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482787
נראה לי שהדווקא היה שלמרות שאנחנו נשארים באותה מסגרת רעיונית "במסורת הדתית אלוהים...כפוף לאילוצים", הרי שהטיעון מעמיד את הכפיפות הזו על ראשה, או לפחות נותנת לה זוית אחרת. במקום "אלוהים...[ש]זקוק להקרבה" אלוהים נכבל בסוג של התקשרות חוזית ע"י האדם. לחילופין, האדם משנה את היחס שלו לאלוהים מכל יכול טמיר ונעלם לישות שניתן להתייחס אליה כמו אל תגרן בשוק שאתה זורק לו הצעת מחיר ובזה כובל אותו, או מוביל אותו להיכנס איתך למו"מ.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482794
לא תגרן בשוק, סתם מושחת חובב שוחד.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים