|
||||
|
||||
הפרשנות שהתנגדות לכיבוש-אפילו אלימה -היא התנגדות אלימה לקיום מדינת ישראל, קצת מרחיקת לכת. |
|
||||
|
||||
השאלה מה אתה מגדיר כ''כיבוש''. |
|
||||
|
||||
ברור מה אני מגדיר: השטחים שנכבשו ב-67. לגבי הערבים במדינת ישראל: רב הערבים מגדירים את הכיבוש בדרך דומה אך יש להם השגות על דמוקרטיותה של המדינה לגביהם. |
|
||||
|
||||
מעניין. כבר נתקלתי בכאלה שטענו שהכיבוש התחיל ב-1882. |
|
||||
|
||||
הם דומים לאלה שמתחילים את הציונות מעלייתו של ר' יהודה הלוי. |
|
||||
|
||||
אני הייתי מתחילה את הציונות בשיבת ציון של עזרא ונחמיה... |
|
||||
|
||||
זוהי בערך תחילתה של היהדות כפי שאנחנו מכירים אותה כיום, האם לדעתך יהדות=ציונות? |
|
||||
|
||||
לא בהכרח. אם כי אני לא רואה איך אפשר לנער את היהדות מהציונות. כלומר - אם נניח שהיהדות ה"אמיתית" היא דתית - ובכל מקרה רוב רובם של היהודים עד המאה ה-20 היו דתיים - אני לא יכולה לראות איך יכול יהודי לברך 3 פעמים ביום "תקע בשופר גדול לחירותנו, ושא נס לקבץ גלויותינו, וקבצנו יחד מהרה מ-4 כנפות הארץ לארצנו. ברוך אתה ה', מקבץ נדחי עמו ישראל" ו"לירושלים עירך ברחמים תשוב, ותשכון בתוכה כאשר דיברת, ובנה אותה בקרוב בימינו בניין עולם, וכסא דוד עבדך מהרה לתוכה תכין. ברוך את ה' בונה ירושלים" בעודו לא-ציוני. אני לא יכולה לראות איך אפשר להיות לא-ציוני כשכל פעם שאתה אוכל לחם אתה אומר ""על נהרות בבל, שם ישבנו גם בכינו בזכרנו את ציון...איך נשיר את שיר ה' על אדמת נכר? אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני, תדבק לשוני לחיכי אם לא אזכרכי, אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי..." בימות החול ו "שיר המעלות, בשוב ה' את שיבת ציון, היינו כחולמים. אז ימלא צחוק פינו, ולשוננו רינה. אז יאמרו בגויים הגדיל ה' לעשות עם אלה. הגדיל ה' לעשות עימנו היינו שמחים. שובה ה' את שביתנו כאפיקים בנגב..." בשבת, ובכל השבוע "ובנה ירושלים עיר הקודש במהרה בימינו. ברוך אתה ה' בונה ברחמיו ירושלים. ...הרחמן הוא ישבור עולנו מעל צוארנו והוא יוליכנו קוממיות לארצנו". וכשבכל פעם שאתה אוכל עוגה, בורקס או מין מאפה שאינו-לחם. כשבכל פעם שאתה שותה יין. כשבכל פעם שאתה אוכל ענבים, תאנים, רימונים או תמרים אתה אומר "...ועל ארץ חמדה טובה ורחבה שרצית והנחלת לאבותינו לאכול מפריה ולשבוע מטובה. רחם נא ה' אלוהינו על ישראל עמך ועל ירושלים עירך ועל ציון משכן כבודך ועל מזבחך ועל היכליך, ובנה ירושלים עיר הקודש במהרה בימינו, והעלנו לתוכה ושמחנו בבנינה ונאכל מפריה ונשבע מטובה, ונברכך עליה בקדושה ובטהרה". |
|
||||
|
||||
הרבה יהודים רואים עצמם כקוסמופוליטיים, גם דתיים ומסורתיים, התפילות הפכו למטפורות סנטימנטליות, כמו של שכינהם השחורים הנוצרים צאצאי העבדים ששרים על חצית הירדן. (מעטים מהשחורים אכן היו ציונים והיום הם יושבים בדימונה). |
|
||||
|
||||
במאה-מאה ומשהו השנים האחרונות, כן. כמה קוסמופוליטים היו לך במאה ה-17? |
|
||||
|
||||
כל אלה שקיבלו את הגלות כגזרה, פיתחו שפות בין לאומיות, והמציאו את הקוסמופוליטיות. |
|
||||
|
||||
כל אלה שבדרך כלל לא נשארו דתיים. היהדות אתנוצנטרית למדי. לטוב ולרע. |
|
||||
|
||||
לא רק שהתפילות האלה הן לא ציוניות (במובן המודרני של המילה) אלא שרובן הן אנטי ציוניות במובהק. הרי הציונות היתה התנועה שפעלה להקים מדינה יהודית (על ידי בני אדם), והתפילות הלאה קוראות לאלוהים שיקים מדינה יהודית. |
|
||||
|
||||
מנקודת מבט דתית, אין עשב צומח עד שטופח עליו מלאך ואומר לו, "גדל". האם אתה סבור ששיבת עם ישראל לארצו, לאחר 2,000 שנות גלות, יכלה להתבצע *בניגוד* לרצונו של אלוהים? |
|
||||
|
||||
יש זרמים חרדיים שסבורים כך. |
|
||||
|
||||
בגלל 3 השבועות. ומנגד יש הטוענים ש-3 השבועות לא תקפות, משום שעל הדרך אלוהים השביע גם את אומות העולם, ש"לא ישעבדו את ישראל יותר מדי", ואומות העולם כבר עברו על זה עם השואה, שהיתה "יותר מדי" בלשון המעטה, ומלכתחילה שיבת ציון שבמאה האחרונה לא נחשבת מרידה בגויים ועליה בחומה, הואיל והקמת מדינת ישראל נעשתה על דעת אומות העולם. |
|
||||
|
||||
"שיבת עם ישראל לארצו" היתה תופעה די שולית ומאד חילונית עד הקמת המדינה. בבחירות לאספה המכוננת היו חצי מליון בעלי זכות הצבעה1, ורק 12% מהמצביעים הצביעו לחזית הדתית המאוחדת. 1 לשם השוואה, בשואה2 מתו פי 12 יותר יהודים. 2 גודווין, ניצחת. |
|
||||
|
||||
ודאי שלא. איך אפשר לבצע משהו בניגוד לרצון של ישות לא קימת? |
|
||||
|
||||
עזרא ונחמיה דווקא הכשירו את היהודית לחיי הגלות, לא לחיים לאומיים. בתקופתם ישראל הייתה קולוניה של האימפריה הפרסית והם, שגרו בפרס, הגיעו לישראל מתוקף צו המלך. עזרא, כפי שאולי ידוע לך, התמנה בידי המלך להיות מושל בישראל. בבואם לכאן הם, בין השאר, יצרו את הכנסת הגדולה ובה הם הכשירו את העם לחיי הגולה. ברור היה להם שמדינה יהודית ריבונית לא תתכן באותה התקופה. |
|
||||
|
||||
כשאתה תקוע בפרס, ואתה מעוניין לחזור לארץ, זה לא משנה לך שישראל תהיה עדיין קולוניה פרסית. מוטב לך להיות קולוניה פרסית *בארץ* מקהילות יהודיות פזורות ברחבי האימפריה הפרסית. אגב, גם בראשיתה של הציונות המודרנית, השתדלו מאוד אצל ראשי המעצמות. ע"ע פניותיו של הרצל ופגישותיו עם שולטן תורכיה עבדול חמיד השני, עם הקייזר וילהלם השני, עם צ'מבליין שר המושבות הבריטי. |
|
||||
|
||||
איבדתי את החוט המקשר. אם אפשר, אולי תזכירי לי - על מה אתם מתווכחים? |
|
||||
|
||||
האם ניתן להגיד שהציונות התחילה בשיבת ציון של עזרא ונחמיה. |
|
||||
|
||||
יש סברה שיהושוע הוא אל שמש שהואנש, מה שגורר שהאל הוא ציוני. מ.ש.ל. |
|
||||
|
||||
איזה יהושע, א.ב.? |
|
||||
|
||||
ב.י. יהשע. יהושע בן יהוצדק |
|
||||
|
||||
נחמיה היה המושל. הכנסת הגדולה עדיין לא נוצרה בזמנם אבל הם אכן הפכו את יהודי א''י לכת דתית מתבדלת ואתנוצנטרית תוך כדי דחיקת המואבים, העמונים והשומרונים שהיו בעלי קשרים עם היהודים ומעורבים בקהלם. ההשוואה של פעילותם לציונות היא מופרכת לחלוטין. |
|
||||
|
||||
אני נתפס כאן אמנם כקיצוני אבל אינני כזה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |