|
||||
|
||||
1. חוק הוד״לים, עד כמה שהבנתי אותו הוא תועבה תכנונית, שמנסה לפתור בעיה ביורוקרטית על ידי הפקעת ההחלטה מאלו שיושפעו ממנה. אני מסכים שוועדות התכנון המקומיות מכילות הרבה ביורוקרטיה המזמינה שחיתות (במאמר שלא כתבתי על הקמת בית בישראל היתה פסקה לא קצרה בנושא), אבל הפתרון הוא בתיקון המצב ולא בהרעתו. 2. הייתי מתפשר על בייביסיטר מסובסד מגיל שנה וחינם מגיל שלוש. למעשה זה בדיוק מה שיש במקום מגורי (והסבסוד הוא לפי מספר הילדים ורמת ההכנסה, כך שאני לא נהניתי ממנו ובצדק) וצריך להרחיב את ההסדר הזה לכל המדינה. 3. בהנחה שסעיף המיסוי על כלל ההכנסות יכלול גם את הסעיף הזה (וכל קיצבה או הטבה גורפת אחרת) אני לא רואה בכך בעיה. 4. אני חושב שזה מוגזם, אבל אני מודע לקיומם של חוקים כאלו במקומות שונים בעולם המערבי. כדאי אולי לבדוק מה עובד ומה לא עובד במקומות אחרים. 5. בכיתה א׳3 בבית הספר שאליו עולה ירדן, רשומים 32 תלמידים. לי זה נראה יותר מדי. 20 תלמידים בכיתה נראה לי יעד שראוי לשאוף אליו, אבל ברור שזה יקח לא מעט שנים עד שנגיע לשם ומן הסתם זה יתאפשר רק כאשר שיעור הילודה יתקרב לממוצע ה-OECD. 6. את הסעיף הזה הצלחתי להחמיץ. הוא מיותר לחלוטין. צריך לוודא שקופות החולים לא מסבסדות טיפולים פרטיים ללקוחות זהב על חשבונם של כלל הלקוחות הרגילים (בהנחה שאני לא חבר קופ״ח כללית היחידי שאין לו ״כללית מושלם״). 7. זה עולה המון כסף והתוצאה הבלתי נסבלת היא שלעשירים יש שיניים בריאות ולעניים אין כסף לטיפול מונע או משמר והטיפול היחידי שהם מקבלים בסוף זו עקירה. אני חושב שהכנסת טיפולי השיניים לסל הבריאות תעלה הרבה מאוד כסף בטווח הקצר, אבל לאורך זמן, הזמינות של בדיקות שגרתיות, סתימות של חורים בתחילת דרכם ופגישה חצי שנתית עם השיננית ימנעו את רוב המקרים הקשים ויפחיתו את העלות למינימום (כבר היום בדיקה כולל צילום ושיננית כלולים ברוב הביטוחים המשלימים וסתימה היא באמת לא סיפור יקר). ורק לגבי ההפגנה, בינתיים אני מפגין רק מהספה בבית. |
|
||||
|
||||
1. ברי לי שאתה מבין בנושא הזה יותר ממני. אשמח לשמוע יותר על הבעיתיות שבחוק. האם הנזק ממנו (הוא מוגבל בזמן) עולה לדעתך על התועלת לטווח הקצר? 2. באופן מובהק, התביעה היא לסבסוד ללא מבחני הכנסה (הדגשה שחוזרת לגבי כמה וכמה דרישות שונות במסמך). אני מנחש שסבסוד לפי מספר הילדים ורמת ההכנסה יגרור האשמה בהעדפת חרדים. 3. לא כל כך הבנתי את הקשר בין המיסוי ובין הטבת הסיוע. 4. עכשיו ראיתי את המסמך המעניין הזה, שמתאר את הרגולציה במקומות שונים בארה"ב ובאירופה. ניתוח המסמך וההשוואה קצת מסובכים לי כרגע. הייתי רוצה לראות גם תיאור של ההשפעות בפועל של החוק על שוק השכירות. 5. הבן שלי עובר מכיתה של 11 תלמידים לכיתה של 36 (נכון לעכשיו) ואני קצת חושש. נראה לי שהקטנת מספר התלמידים בכיתה צריכה להעלות את תקציב משרד החינוך באופן כמעט ליניארי (גם בינוי וגם צוות ההוראה). 6. לא הבנתי מה הכוונה "על חשבונם של כלל הלקוחות הרגילים". אתה מתכוון שיוודאו שלקוחות לא-מושלמים יקבלו את כל מה שכולל סל הבריאות? 7. "באופן מלא" זה לא רק טיפולים מונעים או משמרים. היית מוציא חצי שקל על הפגנה ב-SMS? |
|
||||
|
||||
1. הגזמת, אני לא ממש מבין בנושא, אני רק חושב שכל הרעיון של ועדת תכנון מקומית הוא לתת את ההחלטה בידי אלו שיצטרכו לחיות עם התוצאות שלה. עד כמה שהבנתי, החשש הוא שהוד"ל יעדיף שיקולים כלכליים נטו בלי להתחשב ברווחת השכנים או בשיקולים סביבתיים. 2-3. יש שתי דרכים לתת הטבה לאזרחים תוך התחשבות במצבם הכלכלי: ההטבה עצמה ניתנת לפי קריטריונים או ההטבה ניתנת באופן גורף, אבל ממוסה (כהכנסה) על פי ההכנסה הכוללת של מקבל ההטבה. אם מחליטים שכל אזרח נדרש להגיש דוח שנתי של הכנסות, כולל רווחי הון, קצבאות, סבסוד גני ילדים ומשכנתאות, ירושות, השכרת נכסים וכו' והמס שישלם יהיה בהתאם, אני לא רואה שום בעיה עם מתן ההטבה באופן גורף. צריך לעשות שיקולים של עלות ותועלת ולראות איזו מהגישות עדיפה. הגישה השניה קלה יותר לביצוע מצד הממשלה (אין צורך לבדוק זכאות) אבל דורשת מעורבות אזרחית (הגשת דוח שנתי). 4. גם אני הייתי רוצה לראות, אבל ברור לי שלא מדובר בדרישה מופרכת לחלוטין, שכן מדובר במשהו שכבר קיים בעולם. 5. זה נכון. גם כאן הייתי מציע ללמוד מה מקובל בעולם המערבי ואיך שם מתמודדים עם העלויות. כשגרתי בסקוטלנד כבר סיימתי את הלימודים, אבל אחי שלמד שם (כיתה י"א) זכה לחניוך חינם אמיתי. חוץ מכלי כתיבה הוא לא היה צריך להביא מהבית כלום. רשימת הקניות שקיבלתי מבית הספר שירדן עולה אליו נראית לי מוגזמת לחלוטין (מה הקטע עם "מחברות חכמות"? התלמידים והמורים טפשים אז הם צריכים שמישהו בכיתה יהיה חכם?). 6. אני מתכוון שמס הבריאות שמשלמים כלל המבוטחים לא יסבסד טיפולים שמחוץ לסל הבסיסי וניתנים למבוטחים שמשלמים על ביטוח נוסף. המימון לטיפולים הנוספים צריך לבוא רק מהתשלומים הנוספים שמשלמים אלו שבחרו בביטוח מורחב. 7. קרא שוב, אני מאמין שהכנסת טיפולי שיניים באופן מלא לסל הבריאות, תפחית למינימום את הטיפולים שאינם מונעים או משמרים בתוך שנים ספורות, כך שהעלות בטווח הארוך לא תהיה גבוהה מדי. בסך הכל, לאנשים אין אינטרס להזניח את השיניים שלהם ואם תהיה להם נגישות לטיפולים מונעים ומשמרים, הם לא יזדקקו בסופו של דבר לטיפולים יקרים. אין לי טלפון סלולרי. אם היה לי פייסבוק הייתי שוקל לעשות לייק. |
|
||||
|
||||
8. (השאלה ללא מספר הסעיף) - לייק זה בחינם (מלבד העלות של קיום חשבון פייסבוק). ניסוח אחר: אתה מוכן לתרום חצי שקל למחאה עבור קיום ההפגנה (הרמקולים מ-9:31 עד 9:32 הם בזכותך!)? בהנחה שהם היו מקבלים תרומות גם דרך מערכת שמקבלת תרומות צנועות ולא המערכת הנוכחית, שעבורה סכום של 0.5 ש"ח הוא סכום לא תקין. |
|
||||
|
||||
1. לא צריך להיות מומחה כדי להבין בזה יותר ממני :-) אז צריך להגדיר לוד"ל במה להתחשב. הבעיה עם אישור בידי רשות מקומית היא שהרשות תתחשב (במקרה הטוב) *רק* באינטרסים של תושביה. לפעמים האינטרסים של כלל הציבור (כפי שהמדינה רואה אותם) הם שונים. 2-3. הבנתי, רעיון מעניין. אבל הוא הופך את הסבסוד ל"שטוח" - זה לא מאפשר החלטה על סבסוד לעניים של מצרך מסוים ולא של אחר. 4. אוקיי. 5. העלות של הפיכת "חינוך חינם" ל"חינוך חינם אמיתי" (מימון ספרי לימוד וכו') לא תהיה גבוהה במיוחד, וגם השפעתה לא תהיה רבה. העלות הגבוהה טמונה בהחלת "חינוך חינם" בגילאים שלא היו זכאים לו, ובהקטנת הכיתות (ועל זה הסכמנו). 6. להבנתי, קופת חולים מקבלת מימון מהמדינה על כל מנוי שלה, ומהמימון הזה היא מספקת את השירותים שנכללים בסל הבריאות. יש הוראות לגבי האופן שבו עליה לנהוג בעודף? 7. שוב, לא הבנתי למה צריך לכלול גם את הטיפולים שאינם מונעים או משמרים. תוכל להשיג את האפקט בכך שתיתן נגישות לטיפולים המונעים. למעשה, תשלום גבוה לטיפולי התיקון אפילו עשוי לעודד את האוכלוסיה שלא להזניח את הטיפולים המונעים. חוץ מזה, יש תמיד מי שיזניחו, אפילו אם הטיפולים בחינם (היו לי טיפולים בלתי מוגבלים בחינם בשלוש השנים האחרונות, ולא הלכתי להיבדק אפילו פעם אחת). 8. נכון, שכחתי :-) |
|
||||
|
||||
1. יתכן שאם הוד"לים היו מוגדרים אחרת הם היו מעוררים פחות התנגדות. 5. צעד צעד, זה לא יקרה ביום אחד, אבל זה צריך להיות הכיוון. 6. אם לקופת החולים יש עודף, שתפחית את ההשתתפות העצמית, שתוסיף תרופות ושירותים לסל, שתפתח מרפאות חדשות או שתוסיף תקנים וציוד חדש שיקצרו את ההמתנה לרופאים מומחים ולבדיקות יקרות (MRI). לא חסר מה לעשות לשיפור השירות לכלל האוכלוסיה ואין שום סיבה שישאר עודף מהמימון הממשלתי ו/או ממס הבריאות (אני לא יודע מה החלוקה ביניהם) שילך לטובת אלו שבחרו לשלם יותר עבור שירותים נוספים. 7. לדעתי בריאות הפה היא חלק מהבריאות הכללית וההפרדה בין רפואת שיניים לשאר ענייני הבריאות היא לא נכונה. אדם הסובל מבעיות שיניים או חניכיים סובל לא פחות מאדם עם פסוריאזיס ואם המדינה דואגת שלכל תושב תהיה נגישות לטיפול רפואי היא צריכה לדאוג גם לזמינות של טיפולי שיניים. אני לא מתנגד להשתתפות עצמית (כמו שיש כבר היום על לא מעט שירותים רפואיים) על טיפולים יקרים שיעודדו טיפול מניעתי, אבל הכללת כל הטיפולים בסל תמריץ את נותני השירות לעודד טיפולים מניעתיים על ידי הסברה, זימון אקטיבי של הלקוחות לבדיקה תקופתית ולטיפול שיננית (כמו שהווטרינר שלי דואג להזכיר לי שהגיע הזמן לחסן את החתולה או לתלע את הכלבה) ושיפור השירות. |
|
||||
|
||||
אני מנצל"ש למחצה. פתאום חשבתי על זה שכל הטבה שניתנת לכולם חייבת להיות שקולה לגמרי למס רגרסיבי, אולי אפילו למס גולגולת. אני מפספס משהו? אם לא, איך זה שועדת ספיבק-יונה תומכת בהטבות כאלו? |
|
||||
|
||||
חמורה עוד יותר היא הטבה שניתנת לבעלי הכנסות גבוהות יותר מלחסרי הכנסה. כוונתי היא להסדרי הפנסיה השונים, שבהם המדינה מעניקה הטבות מס, אג"ח מיועדות, וסוג של ביטוח לא רשמי, ומפנה אותם באופן פרופורציוני לסכום הנצבר בקרנות הפנסייה. שכירים עשירים נהנים מזה יותר משכירים עניים. בלתי מועסקים ובעלי שכר מינימום לא מקבלים את ההטבות האלה. לא הצלחתי להבין12 מדוע השמאל הכלכלי (בכל העולם!) תומך בהסדר החצוף הזה. לדעתי צריך לבטל אותו מיד, לגבות מס הכנסה מלא, ולהפנות את התקבולים לטובת קצבת זקנה אחידה ומכובדת. 1 מעבר להסבר המרכסיסטי על ההוויה הקובעת את התודעה (שמאלנים-כלכליים נוטים להיות שכירים מעל ממוצע ההכנסה, אבל לא טייקונים בעלי הון עצמי שלא זקוקים לפנסיה). 2 לפני שנים שמעתי על גבי דפים אלה הסבר תמוה-משהו, כאילו רק הסדר שירצה את המעמד הביננוני-גבוה הוא אפשרי פוליטית ולכן הוא היחיד שמבטיח את הפירורים למעמד הבינוני-נמוך. |
|
||||
|
||||
כנראה מסתפקים בכך שהמימון להטבות הוא ממיסוי פרוגרסיבי ברובו. מן הסתם פרוגרסיביות אידאלית זה לקחת רק מהעשירים ולתת רק לעניים או בעצם לקחת הכל מכולם ולחלק בשווה. |
|
||||
|
||||
מה הכוונה "מסתפקים"? זו לא השלמה עם מצב קיים, הם דורשים את השינוי הזה. אבל בוא נעזוב אותם לרגע, אני רוצה קודם להבין אם ההנחה שלי נכונה (אם מאזן ההכנסות וההוצאות קבוע, אז הטבה שמחולקת לכולם באופן שווה תסייע לעשירים ותפגע בעניים). |
|
||||
|
||||
הטבה שמחולקת באופן אחיד מסייעת בעיקר למי שצורך אותה. חינוך חינם מסייע בעיקר למשפחות מרובות ילדים ופחות למי ששולח את ילדיו למסגרות חינוך פרטיות. פיקוח על מחירים של מצרכי יסוד מסייע בעיקר למי שסל הקניות שלו מוגבל ופחות למי שאוכל במסעדות יוקרה. דיור ״בר השגה״ מסייע בעיקר למי שלא יכול לקנות פנטהאוז או בית פרטי ופחות לדיירי מגדלי אקירוב. בקשר להנחת היסוד שלך, היא לא הגיונית - אם הממשלה מחלקת הטבה לכולם היא צריכה לממן אותה. לממשלה יש 3 אפשרויות מימון: העלאת מיסים - ההטבה באה על חשבון העשירים אם המסים הם פרוגרסיביים ועל חשבון כולם אם לא. קיצוץ תקציבי - תלוי מאיפה מקצצים, אבל ככלל הקיצוץ פוגע בעניים שיותר נזקקים לשירותי הממשלה. העלאת הגרעון - ההטבה באה על חשבון הדורות הבאים, העשירים אם בעתיד יעלו המיסים או העניים אם בעתיד יקצצו שירותים. לגבי ה״הם דורשים״, הם דורשים פחות מיסים (למעמד הביניים) ויותר שירותים (למעמד הביניים). זה פשוט בלתי אפשרי. |
|
||||
|
||||
זה דווקא כן אפשרי, אם מקצצים בכספים למגזרים אחרים, למשל ישיבות וסבסודי דירות לחרדים, או הקלות במס ומשכורות מנופחות למאיון העליון. קח לדוגמה את הפנסיות: הרי ברור שדמי ניהול גבוהים הם מס שמושתת על כולם. ומי מרוויח ממנו? הייתי מניח שגג מאה-מאתיים אנשים שגוזרים את הקופון. אז אם אתה מוריד את דמי הניהול, ההטבה היא ל"כולם", בעוד מי שמשלם הוא האלפיון העליון. (אפילו להגדיר "משלם" זה קצת משחק של השפה, מראש הוא לא היה צריך לקבל את הכסף הזה ובקלות כזו). |
|
||||
|
||||
ציינתי שקיצוץ בשירותים זו דרך לממן תוספת לשירותים אחרים. קיצוץ בשירותים למגזר מסויים לא נדרש על ידי המוחים. משכורות מנופחות רק מעלות את ההכנסה ממסים ולא ידוע לי על הטבות מס למאיון העליון (אולי אפשר לטעון שמערכת המיסוי היא לא מספיק פרוגרסיבית). פנסיה היא לא שירות שהמדינה נותנת לאזרח, אלא שירות תחת פיקוח ולא על זה דובר. |
|
||||
|
||||
יכול להיות שלא הבנתי נכון, אבל נראה לי שהתבלבלת. אם אדם שמרוויח 100 רובל ביום יקבל פעם בשנה 500 רובל, זה לא ישנה לו יותר מידי (עוד שבוע עבודה). אדם שמרוויח חצי רובל ביום ויקבל את אותם 500 רובל יקבל משכורת של שמש שנים. וזה בדיוק הפוך ממס שנלקח מכולם באופן שווה (כי אם אתה לוקח 500 רובל מהראשון לקחת לו שבוע עבודה, ומהשני לקחת חמש שנות עבודה). |
|
||||
|
||||
6. אני לא בטוח מה המצב בביטוח "מושלם" של הכללית, אבל הביטוח הסופר-דופר-משופר-להפליא-עוד-לא-היה-דבר-כזה שנקרא "פלטינום" מחזיר למבוטחיו 41 אג' עבור כל שקל שהם שילמו, כלומר אפשר להניח שהם מסבסדים במשהו את שאר מבוטחי הקופה ולא להיפך. מעניין אם המפקח על הביטוח במשרד האוצר היה מאשר לי לפתוח תוכנית ביטוח כזאת. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי למה העובדה גוררת את המסקנה. |
|
||||
|
||||
היא לא ממש גוררת, לכן כתבתי "אפשר להניח". חלק מהעודף בטח הולך לטובת המערכת עצמה על רופאיה, אחיותיה, פקידיה, סניטריה ושאר מקבלי המשכורת, וחלק נשאר בידי הקופה ומן הסתם מושקע בציוד ושירותים מהם נהנים גם שאר המבוטחים. מה עוד יכול מלכ"ר לעשות עם הכסף הזה? |
|
||||
|
||||
למה אתה חושב שיש עודף מהתשלומים של מבוטחי הפלטינום? אולי להיפך, התשלומים שלהם לא מכסים את כל ההטבות (ובפרט את ההטבה האמורה) ולשם כך משתמשים בתקציב ממקורות אחרים (שבהם יש עודף)? |
|
||||
|
||||
אני לא מבין. אם על כל שקל המבוטח מקבל בחזרה 41 אג' נשארות למבטח 59 אג'. הוצאות התפעול על הביטוח אינן יכולות להיות בגובה כזה אפילו במוסד מאד בלתי יעיל, ומכאן שנשאר עודף. |
|
||||
|
||||
הטענה היא שבמסגרת הביטוח הסופר דופר, כלל המבוטחים צורכים שירותים בעלות של 41% מסך התשלומים לביטוח הזה? אם כן זה לא ביטוח, זה עושק וגזל לאור היום, אבל איכשהו קשה לי להאמין שזה המצב. ידוע לך כמה אנשים מבוטחים בביטוח הזה? |
|
||||
|
||||
מהו אחוז ההחזר על ביטוחים אחרים (רכב, למשל)? |
|
||||
|
||||
אין לי מושג, אבל היו שנים שבהן ביטוח הבריאות הפרטי שיש למשפחתי החזיר הרבה מעל לפרמייה השנתית (בממוצע על כל המשפחה, אבל לא בשנים האחרונות). |
|
||||
|
||||
קטונתי מלהעיר, אבל לא נראה לך שכדאי לבדוק את רמות הפרמיה המקובלות לפני קריאות הזעם? |
|
||||
|
||||
גם אם זה מה שמקובל זה נראה לי גזל ועושק. אין לי ביטוח דירה או חיים, ביטוח הרכב המקיף נראה לי סביר עבור התמורה (אם כי יש לי רכב פרטי רק כחצי שנה, אז אין לי סטטיסטיקה לגבי התועלת) וכאמור, יש לי ביטוח בריאות פרטי שעד היום היה די משתלם, אבל לאחרונה פחות ואולי צריך לשקול מחדש את התועלת שבו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |