|
||||
|
||||
לא, אני מתכוון שהם לא עקרונות בהגדרה (גם כרוב איננו עקרון, לא שלי ולא של אף אחד. זה לא משהו אישי, אתה יודע). אם אתה חושב שהשאלה ששאלת היא פשוטה, כנראה שאתה בעצמך לא מבין אותה. |
|
||||
|
||||
יש לי תחושה שאני מבין את השאלה ששאלתי, ואני חושב שהיא די פשוטה, בטח יותר פשוטה משאלות אחרות שהייתי יכול לשאול אם הייתי רוצה לשאול שאלות לא פשוטות. |
|
||||
|
||||
אני אנסה להסביר מכיוון אחר: השאלה 'על איזה מאפיינים דמוקרטיים היית מוותר בכדי לשמור על מדינה יהודית' היא שאלה שלא מוגדרת היטב, כי חסרים בה המון פרמטרים אחרים שעשויים להשפיע על התשובה. לדוגמה, אם הוויתור על מאפיינים דמוקרטיים נשאל כשאנחנו במלחמת קיום ומפסידים? או כשהוטלה פצצת אטום על גוש דן ונותרו שני מיליון יהודים? או כשצריך לרדוף אחרי טרוריסט לפני שהוא מפוצץ את הפצצה? או כשהשם הפרטי שלו הוא אחמד והוא מסתתר ברמת גן? או כששם המשפחה שלו הוא עמיר והוא בדרך עם פצצה כזאת לכיפת הסלע? כל אחד מהתסריטים האלה, וכמובן שיש אלף אחרים, עשוי לשכנע אותי להתפשר ברמה מסוימת - מקומית יותר או פחות - על עקרונות דמוקרטיים כאלה או אחרים, בכדי לשמור על קיומה של מדינה שמהווה משכן ומקלט לעם היהודי. אבל כל פשרה כזאת היא תלוית תסריט, ולכן השאלה הזאת חסרת משמעות, כי היא כללית מדי, פשטנית מדי, או מה שקוראים במתימטיקה ill-defined. לכן, מלבד לומר 'אותי מעניינים עקרונות ולא זוטות כמו המציאות בשטח ומה אפשר לעשות בצורה מעשית', השאלה הזאת לא אומרת כלום. |
|
||||
|
||||
ואותנו צריכים לעניין עקרונות דמוקרטיים. גם בתסריט הפצצה המתקתקת ועדת לנדוי ביצעה לדעתי פשע מוסרי בל יכופר. כשאתה אומר שתתפשר על עקרונות דמוקרטיים כתלות בתסריט זה אומר שהעקרונות הדמוקרטיים שלך גמישים ובעיני זה גרוע בהרבה מאשר להציב עקרונות זה מול זה ולומר פעם זה גובר ופעם זה גובר. כאשר אתה מציב עקרונות מול עקרונות הבחירה שלך נותרת מוסרית, ואולם כשאתה מתפשר מול פני המציאות אתה מחליק במדרון. |
|
||||
|
||||
ההתפשרות מול המציאות היא בדיוק בחירה מוסרית של עקרונות מול עקרונות. למשל, טוהר הדמוקרטיה מול ערך ההישרדות האישי שלי או של משפחתי. אני טוען שלדון בהשוואה התיאורטית של 'עקרון מול עקרון' זה ענין תפל ופשטני מצד אחד, ולא מוגדר היטב מצד שני. אני מבטיח לך שגם העקרונות הדמוקרטיים שלך גמישים. וגם עקרונות אחרים שלך. אני רק לא רואה בזה פסול, כל עוד אתה לא חי בעולם האידיאות של אפלטון. (יתירה מזו - בפראפרזה על טיעון על דת ומוסר שהעליתי כאן פעם - ברמה מסוימת עקרונות קשיחים באופן אבסולוטי מנטרלים כל שמץ של מוסר מהבחירות שאתה עושה, לדעתי). |
|
||||
|
||||
אני חושב שהשאלה מוגדרת מספיק טוב על מנת לענות עליה. להבהיר, השאלה היא לא "'על איזה מאפיינים דמוקרטיים היית מוותר בכדי לשמור על חייך, חייך קרוביך, בריאותך, איכות חייך וכו"' אלא "'על איזה מאפיינים דמוקרטיים היית מוותר בכדי לשמור על מדינה יהודית". וזהו. אז תסריטים בהם אתה נמצא במלחמת קיום ומפסיד בה ממש לא עונים לשאלה שלי. אין לי ספק שקל למצוא תסריט בו כל אחד מאיתנו מוכן לוותר על כל ערך יקר לו. אבל אני שואל באופן ספיציפי על שני ערכים ספציפים. תחשוב, למשל, על תסריט בו ישראל עלולה (או עשויה) להצטרף כחברה מלאה (כולל הגירה חופשית) לאיחוד האירופי, או, לחלופין, תסריט בו ישראל עלולה לקלוט מליוני פליטים ממלחמת קוריאה השניה, או כל תסריט אחר שבו הסיכון לקיומה של המדינה היהודית לא כולל בתוכו סיכון למשהו מהותי אחר.... ומצד שני, תחשוב על המאפיינים של הדמוקרטיה, נגיד: בחירות חופשיות, הכרעת הרוב, חופש התנועה, הדת, הדיבור, שלטון החוק, משפט צדק, שקיפות, צדק... על מה היית מוותר על מנת לשמור על קיומה של מדינה יהודית? |
|
||||
|
||||
אתה משתמש בשתי המילים "מדינה יהודית" כאילו שיש הסכמה כאן מהי מדינה יהודית. מדינה יהודית לתפיסתי היא מדינה בה רוב התושבים הם יהודים. הדתיים הלאומיים, החרדים ולאומנים שונים רואים כל אחד באופן שונה את המדינה היהודית. לכן המרכיב החשוב ביותר של המדינה הוא האופי הדמוקרטי שלה. גם לגבי מהו האופי הדמוקרטי, יש לנו קצת מחלוקת. המחלוקת נמצאת במונח "הכרעת הרוב". הכרעת הרוב יכולה להיות גם עריצות הרוב -מה שדי קיים אצלנו. הכרעת הרוב היא מרכיב בדמוקרטיה עם סייגים: היותה מופעלת בתוך כללי משחק שמכבדים את זכויות הפרט והמיעוטים. אנחנו לא כל כך שם. דמוקרטיה אינה יכולה להתקיים כשעשרות אחוזים מהתושבים נתונים בממשל צבאי וללא זכויות. כל זמן שקיים אצלנו ממשל צבאי השולט על אוכלוסייה ללא זכויות, הדמוקרטיה מושעית. |
|
||||
|
||||
''מדינה יהודית'' לצורך השאלה שלי היא מה שאוויל משריש מגדיר כמדינה יהודית. לא נראה לי שיש סיכוי שאני אצליח להוציא ממנו הגדרה טובה יותר. |
|
||||
|
||||
זה בדיוק הענין, שיש מיליון תסריטים שונים ולכל אחד תהיה תשובה (קצת) שונה. ואני אגב הגבתי לגבי מדינה יהודית בתגובה הקודמת, לא לגבי פרמטרים אחרים שאתה שם בפי. תסריטים שבהם המדינה היהודית בסכנה קיומית נמצאים בתוך השאלה שלך להבנתי. אגב, אתה אולי עשוי לטעון כבר היום שגם חוק השבות איננו דמוקרטי, אבל לי הוא נראה סביר מאד בכדי לשמור על מדינה יהודית. |
|
||||
|
||||
לא לגמרי ברור לי אם אתה לא עונה מתוך בחירה או מתוך אי הבנה כנה. אני אנסה להסביר שוב. אם היית שואל אותי: "מה אתה רוצה תמורת המעיל שלך", הייתי אומר לך (נגיד) 100 שקל (משום שאני יודע שתמורת 100 שקל אני יכול לקנות מעיל חלופי), אבל ב"תסריט אחר", למשל באמצע החורף כשאני בחוץ ואין לי שום גישה לחנות מעילים, המחיר שלי בוודאי היה עולה פלאים, וב"תסריט אחר", למשל כשאתה מבהיר לי שאם לא אתן לך את המעיל, אתה תחתוך לי את היד, המחיר שלי ירד פלאים, אבל אין באמת "אלפי תסריטים", המחיר של המעיל שלי הוא אותם מאה שקל, אני אדרוש יותר תמורת חימום עכשיו, והרבה יותר תמורת היד שלי, אבל אלא דברים אחרים, שאינם המעיל שלי. אני לא חושב ששמתי בפיך שום פרמטר, בטח לא במודע, אתה הכנסת, לא ברור לי למה, את הפצצה האטומית, את המרדף אחרי הטרוריסט, את מלחמת הקיום וכו' (תגובה 632461). אני יכול לטעון הרבה דברים, אבל זה יהיה די משעמם, מספיק אנשים טוענים מספיק דברים בדיון הזה בלעדי1, אני רוצה להבין טענות של אחרים. 1 למען האמת, קריאה חלק מהתגובות שהצטברו בדיון במהלך היומיים האחרונים מעוררות בי ספקות בקשר לטענה שהמין האנושי מסוגל לחשוב באופן עצמאי. |
|
||||
|
||||
הדוגמה שלך מראה שמי שלא מבין את הנקרא זה אתה, מאחר והיא מפספסת את כל הענין. אבל אולי תמצא מישהו אחר שיצליח לחשוב באופן יותר עצמאי - או לפחות יותר מתאים לציפיות שלך. שא ברכה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |