 |
טסלה תמיד היתה חברת חלום. מעולם לא ראיתי שביצועי המניה שלה היו תלויים בהתפתחויות ריאליות. החברה הונפקה ב 2010 ועד 2013 המניה התקדמה לאטה מ 1.25 ל 2.5 דולר. פי 2 ב 3 שנים זה נחמד אבל לא לימד על העתיד- את הזינוק הראשון שלה המניה עשתה בשני גלים ממרץ 2013 למרץ 2014 מ 2 ל 17 דולר. ההכרזה על על מודל 3 היתה בספטמבר 2015, תחילת הזמנות במסוף מרץ 2016 ותחילת מסירות רק בסוף 2017. לאורך כל התקופה מתחילת 2014 ועד תחילת 2019 המניה נסחרה די לרוחב, בטווח של 10-25 דולר. את הזינוק הבא המניה עשתה מאפריל 2020 (השפל של הקורונה) לתחילת 2021 אז רצה מ 25 ל 300 דולר (ושווי שוק של 900 מיליארד דולר). מאז היא משתוללת בטווח די רחב בין קצת מעל 100 דולר (סוף דצמבר 2022) לקרוב ל 500 דולר (דצמבר 2024) בלי שמצאתי כל קשר בין התנודות להתפתחויות ריאליות בחברה.
בתחרות חפשית טסלה לא היתה מרוויחה אגורה שחוקה ממכירת מכוניות, אבל הודות לסובסידיות של הממשל האמריקאי ולהגבלות הסחר היא שולטת בשוק האמריקאי.
אם להסתמך על ההיסטוריה של העשורים האחרונים, בכל מוצר משמעותי הסינים פיתחו תחרות רצינית בהתאם ל Time to market של המוצר1. אני סבור שה Time to market של רובוט ביתי קטן מזה של מכונית חשמלית. לכן ככל שטסלה תצליח להגיע לשוק ראשונה(? מה עם אסימו [ויקיפדיה]), היא צפויה לתחרות סינית שלא לדבר על יפנית.
__________ 1 ככל שראיתי, ה Time to market הארוך ביותר הוא במטוסים רחבי גוף. שוק שנשלט ע"י הדואופול הגלובלי בואינג ואיירבוס עם נוכחות רוסית מסויימת של איליושין. ה COMAC 929 הסיני כנראה יטוס לראשונה רק ב 2029.
|
 |