|
אין זה מדויק היסטורית שהרברט ספנסר *עיוות את הדרוויניזם*. מדויק יותר יהיה לומר שהוא המשיך בכמה צעדים קדימה את יסודות המחשבה הדרוויניסטית ובכך אף השפיע ישירות על צ'ארלס דרווין בכבודו ובעצמו. הלא ספנסר גם טבע את ההגדרה "שרידות של הכְּשירים ביותר" כתיאור תמציתי של הברירה הטבעית, ודרווין אימץ הגדרה זו במהדורה החמישית של ספרו "מוצא המינים" (1869) ובספרו "מוצא האדם" (1871). ספנסר המשיך והחיל את התפיסה של שרידות הכשירים ביותר, שלפיה שורדים רק בעלי הכישורים הדרושים לתפקידי החיים, גם על החברה האנושית. "הבלתי כשירים" הם העניים הסובלים, והברירה הטבעית אמורה "להשמיד" אותם, בשל היותם "בלתי כשירים". ואולם, ברבות הימים נתפס לא רק ספנסר אלא גם דרווין עצמו לרעיון שכוחות האבולוציה פועלים גם על החברה האנושית. לעמדה זו הביא דרווין דוגמה בולטת מהתרבויות של אנשי טיירה דל פואגו בספרו "מוצא האדם".
|
|