בתשובה לצפריר כהן, 10/10/10 22:42
בין חינוך לידע 553240
אין ספק. ובכל זאת - אם בעתונות החרדית תמצא כתבה על איזה עשיר (''גביר'') היא תתמקד בכמה הוא נותן, ולא באיזה ארמון יש לו. יותר משחשובים כאן אנשים ספציפיים, חשוב מה החברה מציגה כאידאל. ילד חרדי מתחנך לשאוף להיות כמו הרב אלישיב, לא כמו דרעי.
בין חינוך לידע 553272
אתה מתייחס לסמלי סטטוס. אני חושב שברוב התרבויות, כולל החרדית, ניתן לרכוש סמלי סטטוס בכסף וכך אכן נעשה.
במקרה של אולמרט (וברק ונתניהו וכד') זוהי אינה ראוותנות אלא נהנתנות, הנפוצה, כמו שנאמר, בכל המגזרים בקרב בעלי ממון שאינם אנשי רוח. נהנתנות זו אינה משהו להתגאות בו ואני לא חושב שבחברה החילונית מעריצים את אולמרט או ברק על פזרנותם על חשבון המדינה.
עם כל זאת, שלא תחשוב שאני לא מסכים שבחברה החילונית לרווח כספי בפני עצמו יש ערך גבוה יותר מאשר בחברה החרדית, פשוט אתגרת את קוראי האייל במציאת גיבור תרבות סגפני ועניתי לך לפי מה שקפץ בראשי.
בין חינוך לידע 553321
ילד חילוני מתחנך לשאוף להיות כמו מי? מי גיבור התרבות שהוא רוצה להידמות לו?
תלוי איזה ילד חילוני 553323
תלוי איזה ילד חילוני 553326
הילד החילוני היציג, בנו של האדם הסביר.
תלוי איזה ילד חילוני 553333
כמו אבא?
לא מכירה אותו. 'צטערת. 553344
לא מכירה אותו. 'צטערת. 553570
נו, מישהו שיהפוך כשיהיה גדול לעו"ד. (כזה שיתפלץ שיטענו שיוצאי באר שבע הם יוצאי שכונות מצוקה ועוני, כזה שיכתוב באייל על שנת שרות, כזה מין).

רשימה גיבורי תרבות לדוגמא של מישהו אחר לגמרי:

פוליטקאים: בני בגין, שלי יחימוביץ.
סופרים: שולמית לפיד, טולקין.
משוררים:לאה גולדברג, נתן אלתרמן.
שחקנים: ששון גבאי, יוסי בנאי.
סוציולוגים: קליפורד גירץ, אמיל דורקהיים, קלוד לוי שטראוס.
מדעי ההתנהגות: ויקטור פראנקל, דסמונד מוריס.
בין חינוך לידע 553814
הבן שלי רוצה להיות מדען וממציא ואסטרונאוט ומתופף.
ככל הנראה שילוב של באז אולדרין, אדיסון (בלי הגזענות, אני מקווה), ורינגו.
את בוודאי מתבדחת. 553892
תגיעי איתו במשא ומתן לוויתור על האסטרונאוט ותקבלי את ריצ'רד פיינמן בתור בן.
את בוודאי מתבדחת. 553922
צר לי, אבל החלק של האסטרונאוט עקרוני מאד.
את בוודאי מתבדחת. 554157
תבטיחי לו שאם יתמקד בנגינה ובמדע, החלק של האסטרונאוט יבוא מימלא. הרי עד אז כבר יטוסו (יותר) אנשים לחלל על בסיס פחות או יותר קבוע, ומי מועמד טוב יותר ממדען מבריק שהוא גם כוכב רוק?
את בוודאי מתבדחת. 554164
בערך כל שאר האזרחים במדינה.
את בוודאי מתבדחת. 554195
הוא לא רוצה להיות כוכב רוק. הוא רוצה להיות מתופף.
העמדה שלו לגבי פרסום היא אמביולנטית - הוא לא חושב שזה חשוב כל כך, אבל הוא רוצה להמציא המצאות שיועילו לכולם, והוא רוצה שכולם ידעו שהוא המציא אותם, כמובן.
את בוודאי מתבדחת. 554224
גם מתופף עלול להיתקל במיכשולים.
בין חינוך לידע 553895
בין חינוך לידע 553958
יש להניח שבשביל ילד בן 8-4 החלק של ה"נאוט", שבמשלח ידו של האסטרונאוט הוא גם כן עניין עקרוני מאוד, ואילו האסטרופיזיקה נכללת אצלו, בגילו (?), במסגרת ה"מדען", ואינה יכולה לבוא במקום המסעות המרתקים ההם, בשמיים.
בין חינוך לידע 553973
אני מצדיע לך על החינוך המוצלח, הבן הצעיר שלי, עד לא מזמן, רצה להיות נהג אוטו זבל.
בין חינוך לידע 553988
ומה הוא רוצה להיות עכשיו?
בין חינוך לידע 554012
שחקן כדורגל.
( הייתה תקופה של חודשיים לפני כמה זמן שהוא רצה ''לעבוד עם מחשבים במשרד כמו אצל אבא'' אבל זה עבר לו די מהר).
בין חינוך לידע 554031
הבן שלי לא מודע לקונספט של משחק בכדור כקריירה. וטוב שכך.
בין חינוך לידע 554037
מזכיר בדיחה ישנה:
א': מה תרצה להיות כשתתבגר?
ב': שחקן כדורגל.
א': אתה צריך לבחור זה או זה - אי אפשר את שניהם ביחד.
בין חינוך לידע 554121
אני טוענת, ואף אומרת לילדי, שהשאלה "מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול / מה את רוצה להיות כשתהיי גדולה" היא שאלה מטופשת.
בין חינוך לידע 554123
הם שואלים אותך את זה הרבה?
בין חינוך לידע 554131
לא הבנתי את טענתך. מה מטופש? החלומות והשאיפות של הילדים? או המבוגרים שמתעניינים בחלומות והשאיפות של ילדים?
בין חינוך לידע 554137
נדמה לי שהקצף יוצא על "מה את\ה רוצה להיות" שאפשר, אם רוצים, לזהות כהחפצה.
לעומת זאת "מה תרצה לעשות" (כללי) או "במה תרצה לעסוק" (מקצוע) נשמע יותר פוליטיקלי קורקט.
אפשר גם להתרגז (שוב, אם רוצים) על "כשתהיה (או תהיי) גדול\ה".
לעומת זאת "מה תרצי לעשות אחרי ה(צבא | אוניברסיטה | שירות לאומי | טיול בתאילנד | סוף התיכון | כשתעופי סוף סוף מהבית שלי)" נשמעת שאלה סבירה.

כמובן, היחס לשאלה משתנה גם עם המקום והגיל: בן או בת 16 או 17 בשווייץ ניגשים לשאלה הזו באופן שונה לגמרי מבן או בת שבע ברעננה או בן 13 בחאן יונס.
בין חינוך לידע 554139
אני ראיתי נקודה אחרת, (בהנחה שמדובר בילדים ולא בנערים) א. מי בכלל רוצה להיות גדול? (:
ב. ילדים לא אמורים לפתח אמביציות לגבי מקומם העתידי בעולם התחרותי, קשה לדרוש מילד שידע במה הוא מוכשר או מה כדאי לו לעשות, ואפילו מה הוא אוהב, לא הייתי מכנה את השאלה טיפשית אבל תשובות "טיפשיות" כמו אסטרונאוט או נהג אוטו זבל הן מאוד הגיוניות מפי ילד.
גלוי נאות: רציתי להיות רופא חיות (כמו ד"ר דוליטל) זה עבר לי אחרי שנה במגמה ביולוגית.
הצעה לסקר זוטא : מה רציתם להיות כשהייתם ילדים? ומה אתם עושים כיום?
בין חינוך לידע 554141
האמת היא ששאלה חשובה בהרבה, שכמעט לעולם אינה נשאלת, היא "מי אתה רוצה להיות כשתהיה גדול". איזה מין בן אדם אתה רוצה להיות? מה הדברים שהיית רוצה שיהיו חשובים לך? וכך הלאה. רבים אינם עונים לעצמם (וגם לא שואלים את עצמם) על השאלה הזו לעולם.
בין חינוך לידע 554150
לא הבנתי את כוונת השאלה. האם אפשר לתרגם אותה ל"מה היית רוצה לרצות?"?
בין חינוך לידע 554151
האם היית רוצה להיות כמו ביל גייטס או כמו האם תרזה, או אולי דווקא כמו גרגורי פרלמן? איזה סוג של אדם היית רוצה להיות?
בין חינוך לידע 554154
הבנתי.
גם אני לא יודע לענות על השאלה הזאת, למרות שכן חשבתי עליה רבות. מזל שיש עוד זמן עד שאני אהיה גדול.
בין חינוך לידע 554155
אבל הבעיה היא שאתה כבר אדם עכשיו...
בין חינוך לידע 554168
אתה סתם מנחש.

אני תוהה אם אתה צודק. האידאל של "להיות כמו מישהו" נראה לי שייך לחברה מסורתית, שבה אדם צומח לזהויות נתונות ("והיו עיניך רואות את מוריך"). יש לנו גם אידאל מודרני שונה, של "להיות נאמן לעצמך". רעיון הזהות נתפס כפרויקט מתמשך, אישי וייחודי, של שילוב החוויות שאנחנו עוברים וקווי-האופי המולדים שלנו יחד עם אלמנטים מהמסורת הכללית ומהמסורת המשפחתית שלנו.
האם רעיון הזהות המודרני מחייב אותנו לשים לעצמנו מטרות של איזה אנשים היינו רוצים להיות כדי להתקדם? אני לא בטוח. מצד אחד, מטרות כאלה עשויות לעזור לנו לצאת מההתבוססות בעצמי ובמיידי. אני מבין את הרעיון שכדי שיהיה לנו אינטגריטי, אנחנו זקוקים לקריטריונים לעמוד בהם. מצד שני, מטרות כאלה מפריעות לבנייה החופשית של פרויקט הזהות. הן יכולות להתגלות כחיץ בינינו לבין עצמנו וכתחליף קל מדי להקשבה מתמדת לעצמנו.
בין חינוך לידע 554172
מתי שאני יגדל אז אני יהיה אסתי גינצבורג
שזותי דוגמנית נורה חשובה ויפה

אחר כך שאני כבר יגדל נורה נורה ואני כבר יהיה
זקנה בת איזה מלנתלפים אולי אפילו בת 24 או משו כזה
אז אני כבר יהיה אסתי גינצבורג שחזרה בתשובה

ואז אני יהיה נורה טובה וקדושה
ויהיה לי בטלויזיה תוכנית בקבלה
ובהתחזקות ובלהתאמן על יהדות ושמירת שבת וכול זה

עיםם אתה אסטרולוג או פסיכולוג
אז מאניין איפה אתה משייך אותי מכל מה שאמרת, כי אני
חייבת לגיד לך שככה בידיוק אבל בידיוק גם כל החברות שלי

גם הם מ ממממ ש אומרות את מה שאני אומרת
והם רוצות אותודבר בידיוק
וזה גם הבנות שהם מימישפחה מסורתית
וגם אלה שביכלל לא
וגם בנות
שאימה שלהם היא סתם סתומה וגם בנות
שאימה שלהם היא משאביאנוש נידמה לי או משו כזה אולי מעצבת
שזה ממש עבודהחשובה ובלילה היא גם עובדת רקדנית בטן בחתונות
בין חינוך לידע 554177
מעניין יותר, איך זה להיות הילדה הכי יפה בסביבה? תמיד סקרן אותי.
בין חינוך לידע 554180
אם מעניין אותך גם איך זה להיות הילד הכי מכוער בגן, יש לי כמה סיפורים בשבילך.
בין חינוך לידע 554184
זה מעניין אותנו. ספר, נו...
בין חינוך לידע 554182
בסופו של דבר זה פחות משמעותי משחושבים, והגורל הוא לנצח אותו גורל - היפות תמיד ירצו להיות חכמות והחכמות תמיד ירצו להיות יפות.
בין חינוך לידע 554198
וגם תמיד עניין אותי לדעת, איך זה להיות עם קומון-סנס?
בין חינוך לידע 554206
לא משהו. איך זה להיות יהונתן אורן?
בין חינוך לידע 554207
גם לא שוס היסטרי, אבל אני לא מתלונן.
בין חינוך לידע 651323
מי כתב את זה? בטח אייל-גבר, שמתי לב שנשים מקנאות מכדי להגיד אפילו בצחוק, אפילו באייל של אז, על אסתי גינזבורג או על השניה... רפאלי? שהיא "נורה יפה".
בין חינוך לידע 653665
באייל של אז, הקוראים היו מבדילים בין נורא לבין נורה.
בין חינוך לידע 653672
אני מניח שהכוונה הייתה לפצצה יפה. נראה לי שהתגובה המקורית נשארת עדיין סבירה באותה מידה.
בין חינוך לידע 554208
אני לגמרי לא מסכים אתך. ראשית, אני לא מדבר כאן על צמיחה אל תוך זהויות נתונות; אם אני מזכיר שמות אז זה רק כארכיטיפים, כלומר ביל גייטס עשוי לייצג את היזם הפעיל והנמרץ, האמביציוזי והמצליח; האם תרזה היא ארכיטיפ של אדם המקבל אחריות על העולם שסביבו והנותן את כל מה שיש לו כדי לשפר את מצבם של אחיו בני האדם; גרגורי פרלמן הוא הסמל של המדען החוקר שבכוח מוחו מרחיב את גבולות הידע האנושי, האיש שלא מעניינים אותו תהילה, כבוד או הצלחה חמרית אלא רק השגי הרוח. השאלה החשובה שהדמויות האלה מעלות, מבחינתי, היא לא "האם היית רוצה להיות יזם מצליח" או "האם היית רוצה להיות מדען חוקר" אלא "האם היית רוצה להיות אדם שמה שמניע אותו הוא ההצלחה, הנתינה או הידיעה". השאלה עם מי מהארכיטיפים האלה אתה מעדיף להזדהות (או באיזו מדה אתה מזדהה עם כל אחד מהם או עם אחרים מהגלריה האינסופית של דמויות) אינה עומדת בסתירה למיזם בניית הזהות שאתה מתאר. להפך; בניית זהות היא במהותה בניית היכולת לענות על שאלות כאלה, ומצד שני היא עשויה להיות מוזנת על ידי הנסיון לענות עליהן.

שנית, לגבי עצם בניית הזהות שאתה מתאר - אני לגמרי לא משוכנע שכך מתנהלים הדברים בעולם האמיתי. אני סבור שאנשים מחפשים להם, ומוצאים במודע או שלא במודע, מודלים להזדהות; זה חלק מטבעם. אני רואה את הילד שלי (מלפני שלושה שבועות יש לומר: הילד הגדול) שמנסה לחקות את איך שאשתי ואני עושים אלף דברים. בתיכון אנחנו מנסים להתנהג כמו ה-cool של השכבה. בטירונות ובמסלול, אחד הזכרונות החזקים שלי הוא כיצד מגיע מפקד חדש למחלקה, ותוך יומיים-שלושה החיילים מחקים (אפילו לא במודע) את האופן שבו הוא תוקע את אגודליו בחגורה או את סגנון הדיבור היחודי שלו. כשאנחנו מגיעים כעובדים חדשים למקום העבודה אנחנו עשויים בקלות ללמוד מעובד ותיק לא רק את סודותיו הטכניים של המקצוע אלא גם את המניירות ואת התפישה העצמית המאפיינת אותו. עולם האפנה כולו מתבסס על הרצון להיות כמו אנשים אחרים. אם אתה מתאר את בניית הזהות בלי לקחת בחשבון את התפקיד המרכזי שיש להזדהות עם אנשים אחרים בתהליך, אתה מפספס מרכיב חיוני.

לגבי "חיץ בינינו לבין עצמנו ותחליף להקשבה מתמדת לעצמנו" - זה ממש משונה בעיני. זה מרמז לאיזה "עצמי" שקיים שם בפנים ומחכה שתחשוף אותו, איזה משהו מהותי ויחודי לך שלא קיים בתודעה שלך אלא רק באיזה תת-מודע. אני לא מאמין בדבר כזה; זה נשמע יותר מדי דומה למסרי וולט דיסני מתקתקים בסגנון "You must be true to your heart", וגם אם יש לנו רבדים לא מודעים שמרגישים דברים ומנסים "לומר" לנו אותם - אני לא רואה למה למסר שלהם צריכה להיות עדיפות על מה שהתודעה שלי בוחנת ומחליטה שהוא הטוב והראוי ביותר.
בין חינוך לידע 554220
השתכנעתי.

ומזל טוב (קצת מאוחר, אבל לא אמרת קודם).
בין חינוך לידע 554349
מזל טוב! (וגם תגובה יפה)
בין חינוך לידע 554366
תודה רבה לשניכם!
בין חינוך לידע 554159
או כמו שסבי אמר לי ולא הבנתי, ועם השיבה (הדלילה) והכרס באה גם ההבנה... : "הייתי רוצה להיות מי שהייתי כשרציתי להיות מי שאני עכשיו".
להיות או לא להיות 554167
טוב, אצל האחרון זה פשוט: הוא רוצה להיות.
בין חינוך לידע 554149
השאלה עצמה מטופשת, כפי שהראתה הבדיחה של הוגג.

הורים, ושאר המבוגרים הקרובים לילד, לא צריכים לשאול - הילד מספר להם מעצמו כאשר יש לו מה להגיד. ולדעתי, המשמעות היא בד''כ לא תוכנית פעולה אלא מעידה על עולמם העכשוי.

המבוגרים שכן שואלים הם מטבע הדברים המבוגרים שפחות מכירים את הילד, ולדעתי גם לא יודעים איך לדבר עם הילד. נסה לתאר לעצמך סיטואציה שבה מבוגר נשאל לשאיפותיו - אני מייד חושבת על ראיון עבודה, שבו רוב השאלות הן מכשילות...
בסיטואציות חברתיות אנחנו משתדלים להיות יותר עקיפים ועדינים.
בין חינוך לידע 554161
את מדהימה אותי. תכף גם תגידי שלשאול את מי הילד אוהב יותר, את אבא או את אמא זאת שאלה טיפשית. הכל אני עושה הפוך!
בין חינוך לידע 554163
מה השאיפות שלך זה אף פעם לא קרה לי בראיון עבודה. מה שכן, זה שאלות מקצועיות, ושאלות אישיותיות מוזרות (מה החסרונות בך? אתה אוהב לעבוד לבד או בצוות? וכו'). ודווקא הרבה קרה לי בשיחות סלון.
בין חינוך לידע 554203
פספסתי את הבדיחה של הוגג, ועדיין לא הבנתי את הטיפשות שבשאלה.

ברור שאין לילד בן 6 "תוכנית פעולה" להיות אסטרונאוט; אבל השאלה והתשובה מספקות הצצה מעניינת לחלומות ולתפישת העולם של הילד. פרט לכך, חשוב להיות קשוב לילד, ולא תוקפני או בוחן או מכשיל, אבל אין בעיני כל פסול ביזימת שיחה מצד המבוגר. למעשה, נראה לי שזה אפילו חיוני עבור ילד ביישן.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים