בתשובה לד''ר הושע אבינתן, 26/10/02 20:15
אפילו יל''ג 102223
שינוח יל"ג על משכבו בשלום, אבל, כמו שטענתי לגבי מיתוסים, גם חג יכול להיות מבוסס על מיתוס (אחרת, עליך לקבל את משיחיותו של ישוע, אתה יודע...). אני מעדיף לקבל דברים על סמך *ממצאים*, ונדמה לי שגם אתה, כמדען, אמור לפעול כך, אחרת על מה בעצם כתבת את המאמר הזה שמהווה לנו אכסנייה? חוסר הממצאים המאשררים את הכתוב בתנ"ך והחוסר במקורות מוצלבים גורם לי, על כן, להתייחס בספקנות למהימנותו כמסמך היסטורי.

אשר להסתכלות על התנ"ך כמסמך אלגורי, אין צורך להקצין לכיוון השני - בגלל זה כתבתי "לא בהכרח היסטורית" - אני מכיר בתנ"ך כמסמך מכונן של קבוצה שקוראת לעצמה עם יהודי וככזה הוא הוליסטי - הוא משלב מסמך היסטורי (או מסמך שמתיימר להיות היסטורי ומשלב מיתוס עם מציאות) עם מסמך מוסרי. הוא מערב מיתוסים (כמו התנינים בניו-יורק...) עם מציאות (ממלכות יהודה וישראל למשל). סיפור תיבת נוח למשל מפורש היסטורית, אא"ט, כהצפה שיצרה את הים השחור. כלומר, ארוע שקרה (הצפה) הורחב למיתוס (כל העולם הוצף) ונוסף לו נופך מוסרי (הארוע קרה בגלל חטאי בני-האדם וכו').

אגב, אם לא תתנגד, אפשר להעביר את המשך הדיון הזה למאמר שעוסק בסוגייה? המאמר "התנ"ך - מציאות או דמיון" של אלי אשד נראה לי אכסנייה מתאימה.
דיון 222

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים