בתשובה לאסף לביא, 14/01/03 15:56
יום הזכרון לשואת יהודי אירופה 120905
אני מתנגד לגישה שלך של תפיסת בעלות אשכנזית על השואה. השואה היא ארוע יהודי, יום השואה הוא ארוע *ישראלי*, וזכרון השואה הוא *אוניברסלי*. לפיכך, התרבות הישראלית היא שצריכה להכתיב את אופן הזכרון הלאומי הישראלי של השואה - והתרבות הזאת כוללת (זה צריך להיות מובן מאליו, למעשה) גם תרבות מזרחית, שמתבטאת במקרה זה בסגנון המוזיקה המזרחי. אין מקום לשלול את זה, ולהפך, אני מברך על הגיוון. אם האוכלוסיה המזרחית רוצה ויכולה לתרום את נקודת המבט שלה לזכרון הלאומי, מן הראוי שיעשו כן.

אישית, הסגנון המזרחי של השיר באותו תשדיר לא נראה לי פוגע. כן נראתה לי פוגעת ההשוואה בין השואה לבין הקשיים הכלכליים, אבל זה לא קשור.

(דובי, שנכבש ע"י טול-כרם, מסתבר)
יום הזכרון לשואת יהודי אירופה 120950
ואני מתנגד לגישתך שמפלגת את העם לפי הסגנון המוזיקלי של ההורים שלו. אין שום דבר רע בממלכתיות כאשר מדובר ביום זכרון ואין שום סיבה להעמיד פנים שהמזרחיות היא אינטגרלית לחווית ההנצחה של השואה. את הביצוע המזרחי של השיר, להזכירך, גם אני אהבתי ולא היה אכפת לי לשמוע אותו בטקס הממלכתי. אך הרעיון של טקס אלטרנטיבי שיהווה משלים תרבותי ליום הזכרון לשואה מבזה את המעמד.
וכן, אם לא הייתי מספיק ברור, השואה היא _יותר_ רלוונטית ליהודים אשכנזים מאשר למזרחיים. אני באמת צריך להסביר מדוע? הייתי מוותר על הייחוס הזה בשניה אבל זו פשוט המציאות.

בכלל, קצת נסחפת, זכרון השואה הוא hardly אוניברסלי. (לצערי)
יום הזכרון לשואת יהודי אירופה 120987
אני לא מפלג. הטכס האלטרנטיבי, אני די בטוח, היה שמח להתאחות עם הטכס הממלכתי, ושלא יהיה בו צורך יותר. בכל אופן, אני די בטוח שיש בטכס האלטרנטיבי הרבה יותר מאשר רק שירים מזרחיים. יש בו עוד דברים שהטכס הממלכתי מעדיף להתעלם מהם. אמור לי, האם גם "מרתף השואה" מטריד אותך מכיוון שהוא מתיימר להיות משלים תרבותי ליד ושם?

זכרון השואה הוא, וטוב שכך, אוניברסלי. המסקנות שיש ללמוד מהשואה צריכות להיות אוניברסליות. אני יודע שלא כולם מסכימים איתי, כמובן, אבל זוהי עמדתי: השואה לא הייתה חייבת להיות מבוצעת ע"י הגרמנים, והיא לא הייתה מחוייבת להתבצע כנגד היהודים. כל מיעוט יכול ליפול לידיו של כל רוב גזעני.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים