בתשובה לג.שמעון, 19/03/03 1:31
הארשת הקבועה של המסכה 136667
"בפני האדם מתחוללים בשעה קצרה שינויים רבים, הארשת שלו מחליפה צורה כל העת ומביעה שלל רגשות (עד כי דומה שהטענה כי יש לנו אישיות קבועה היא במובן ידוע פיקציה ...)" - אבל לדעתי עצם שינוי הארשת הוא-הוא האישיות (הקבועה). ארשת שאינה משתנה אינה מגדירה אישיות: היא מגדירה רגעיות. אישיותו של אדם אומרת, למשל, מתי יתחיל לכעוס אם מרגיזים אותו, מה יצליח לשעשע אותו, וכן הלאה. ארשת קבועה פרושה שהפנים לעולם לא יביעו כעס (ולא משנה כמה ירגיזו אותו), לעולם לא יגיע חיוך (ולא חשוב כמה ינסו להצחיק אותו), וכו' - כלומר, חוסר אישיות מוחלט.
הארשת הקבועה של המסכה 136676
אני מסכים, כמובן, עם הסיפא של דבריך, שארשת קבועה, מסיכתית היא חוסר אישיות מוחלט, שכן, זה בדיוק מה שרציתי להדגיש, שהאישיות היא תמיד רב-פנית.

לא בכדי ההערה, שהזכירה את ניטשה ואליה התייחסת, היתה בסוגריים ונפתחה בהסתייגות ("דומה ש.."), שכן אני לא סגור בעניין זה. החכמה המקובלת היא שיש לנו אישיות קבועה שמשתנה לפי הנסיבות, כפי שתיארת: ירגיזו אותנו נתרגז, ישעשעו אותנו נשתעשע (זה מזכיר קצת את האסכולה הביהוויוריסטית ז"ל). ניטשה כשהתבונן לתוך עצמו לא הגיע כדקרט למסקנה שהוא קיים, במובן שיש לו "אני" קבוע. הוא גילה רגשות ורצונות מסוכסכים שכל אחד מושך לכיוון אחר, וכל אחד רוצה להשתלט על האחרים, והגיע למסקנה שה"אני" הוא אשליה, שכן מתוך כאוס וחוסר יציבות שכזה לא יכול להיוולד דבר קבוע.

אשליית ה"אני", לפי ניטשה, נתמכת וניבנית על ידי השפה. הדקדוק שלנו שולט בדרכים שבהן אנו מארגנים את מחשבותינו, והוא גם קובע מהם סוגי המחשבות האפשריים לנו. דקדוק הנושא-נשוא, שבאמצעותו אנו חושבים מביא לכפיית מסגרת של סובייקט-אובייקט על העולם, וזה מה שמעודד אותנו להאמין שיש "אני" (סובייקט), הקיים בתוכנו כיישות קארטזיאנית טרנסצנדנטית, בנפרד מקיומינו הפיזי.

פרויד (שהכיר את ניטשה) החזיר ל"אני" מידה מסוימת של "ממשות" בכך שחילק את האישיות ל-‏3: אני עליון, אני, איד (החלק הלא מודע באישיות), ואת כל המכלול הכאוטי, שעליו דיבר ניטשה, סילק אל האיד, וכך השאיר לנו "אני" מגובש ויציב יותר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים