בתשובה לג. שמעון, 10/05/03 12:52
תרבות עילית מול תרבות פופולארית 145687
חוסר קומוניקטיביות כאשר הוא דרוש למשהו, משרת מטרה כלשהי - אני עוד (איכשהו) יכולה להבין. אבל חוסר הקומוניקטיביות שמוצע על ידי אשר שכטר לא מובן לי כלל (וניסיתי). מדוע בכלל לכתוב משהו אם המטרה היא שלא יובן ?

מילא אם תגיד שבשירה ראוי לכתוב דברים מקודדים ואפילו בלתי ניתנים לפענוח (אני איני סוברת כך. "אוקפי" ואני כמייצגת של העיתון כאן סוברים כי שירה צריכה לכלול מסר בר-פענוח, גם אם לא באופן מיידי). אבל מה הטעם בלכתוב על שירה או אמנות בצורה בלתי קריאה כאידיאולוגיה ?
מה הטעם? מר. 145694
אם בעיניך שירה צריכה לכלול מסר בר-פענוח אזי לכי לחיל הקשר הצה''לי ועסקי שם בקידוד מסרים ובפענוחם. אם רצונך לעסוק בשירה חדלי מלשחק ''מסירות''.
מה הטעם? מר. 145699
פרט למשחק הלשוני (פתטי אמרנו ?) לא הבנתי את התשובה כלל.

כן, בעיני שירה צריכה לכלול (בין היתר) משמעות. שירה הבנויה על סמך אסוציאציות של הכותב, ושאינה מתחשבת כלל בנמען, היא בעייתית (אם להשתמש בהגדרה עדינה).

מעבר לזה, שירה צריכה לכלול עוד כמה מרכיבים, ביניהם מרכיבים אסתטיים. אבל אלה לא מספיקים.
"בעייתית"? באיזה אופן? 145703
מסוכנת למשטר? מסוכנת לציבור? מסוכנת בכלל?
"בעייתית"? באיזה אופן? 145763
בעייתית במובן הגרוע ביותר שיש: היא משעממת.
כל משפחת וישנה משתתפת בדיון! 145764
כל משפחת וישנה משתתפת בדיון! 145826
ומעניין שיש לחלקיה דעה די זהה.
מדהים. התגלו שני אנשים עם דעות דומות. 145845
יש אלוהים 145848
בו'הנה אתה אל תריב עם אשתי! 145827
"משעממת".
אולי מה שמשעמם את עוזי ו. לא משעמם את מישהו אחר?
יש כאלה שדווקא שירה לא מובנת, היא שמעוררת את סקרנותם.
להיפך, תריבו (רצוי בנימוס). 145849
משהו אחר מעורר את סקרנותי - האם שירה "לא מובנת" שמעוררת לדעתך סקרנות היא באמת-ובתמים חסרת פשר (ולכן לא מובנת), או שמדובר דווקא בשירה שאפשר לפענח (ואם כך, האם נדרש לפענוח ידע שאין לקורא משכיל אקראי?)

לגבי האפשרות הראשונה, אפשר להעסיק את המחשב שלי בכתיבת שירה במשרה מלאה; עם האותיות, המלים והמשפטים הוא כבר מסתדר, ורק עם המשמעות יש לו קצת בעיה. אם זה לא מפריע לך, אני יכול לשלוח כמה אלפי שירים להנאתך.
על מתמטיקה (מחשב) ושירה 145882
ישנה קבוצה שנקרא oulipo (בצרפתית: סדנת לספרות פוטנציאלית (בתרגום חופשי מאנגלית) שאליה משתייכים מתמטיקאים, אשר טוענים כי הקשר בין ספרות (שירה ופרוזה) לבין מתמטיקה הוא קשר הדוק ולפיכך אפשר ליצור ספרות על בסיס עקרונות ומבנים מתמטיים.
לדוגמא: כתוב שיר. מצא את כל שמות העצם בשיר. עכשיו החלף כל שם עצם בשם עצם אחר הנמצא מרחק של 7 מקומות במילון נתון.
דוגמא נוספת: כתיבת סיפור ללא האות "E" (הדוגמא הזו נזכרת בספרו של סינג "סודות ההצפנה")
נשמע מופרך? ייתכן, אך העובדה היא כי קיימת וחבריה כותבים ויוצרים. על האיכות כמובן, אפשר להתווכח..

אולי עכשיו הרעיון עם המחשב שלך לא נשמע כל כך דמיוני.

דיוידי-ליימר: אינני חסיד של השיטה ומעולם לא ניסיתי אותה.

מרבית האתרים הם בצרפתית (שאינני אמון על הבנתה), אז הנה שני אתרים באנגלית:
אתר (עם קישורים לשירים על פי השיטה):
ועוד אתר:
לבריאות
על מתמטיקה (מחשב) ושירה 146022
אני לא חסיד של תרגילים טכניים בשירה.

אגב, מן ההודעה הקודמת שלי ניתן להסיק שהמחשב שלי כותב את מרבית היצירות ב''במה חדשה'' (לאחר השבתת מנגנוני הכתיב והתחביר). ובכן, למיטב ידיעתי הוא לא.
על מתמטיקה (מחשב) ושירה 146029
כל מי שקרא את Stand on Zanzibar של בראנר מוזמן להזכר במשפט הסיום (שלא יובא כאן מסיבות מובנות).
"בעייתית"? באיזה אופן? 145767
אני הייתי בוחר דווקא בפרשנויות ''מיותרת'', ''משעממת'' או אף ''חסרת ערך'', אבל זה אני. מה שאתה כתבת - נו, היית רוצה.
מה הטעם? מר. 146639
לדעתי, על פי השירים, שהופיעו באייל במסגרת השיתוף עם אוקאפי, את מחפשת רק משמעות ללא שירים.

או אם נקרא לילד בשמו, מסר חינוכי. להורות לקורא את דרכיו בעולם.

אפילו מחברי התנ''ך שמרו על עמימות מסוימת, שהוא ללא ספק ספר עם משמעות-מסר, כדי שיוכל להיות פתוח לפרשנויות למציאות המשתנה.

אוקאפי לא דואגים לפתח הזה כמעט. בכל זאת, הרי בכל טקסט יש אין סוף משמעויות.
מה הטעם? מר. 145704
אתה ער לכך שמתן הוראות כאלה מתאים יותר לאותה מסגרת צה"לית אליה אתה שולח את טלי מאשר לויכוח על ענייני תרבות?
אנא השתדל לתת לטלי את הכבוד 145721
שהיא נותנת לך ( אינני יודע למה ) וענה לשאלות וההערות הרציניות שהיא מעלה בפניך תשובות רציניות בהתאם .
עד כה לא העלית שום תשובה רצינית לדבריה, מעבר לחידודים לא ברורים , ושאלות בתשובה לשאלות . אם ברצונך שיתיחסו אליך ברצינות עליך לענות ברצינות ובפירוט .
אנא השתדל לתת לטלי את הכבוד 145722
יש לי הרגשה שלא התכוונת לענות לי אלא להוא שסבל.
אנא השתדל לתת לטלי את הכבוד 145735
צודק בהחלט התשובה היא לאייל שסבל , שסגנונו מזכיר משום מה את זה של מר שכטר.
לא אשר לא שכטר 145737
אלי, ה-אד הומינם שלך מגיע לסף משפיל. אינני אשר שכטר.
(ההשוואה מגוחכת ואינה מצביעה על דבר. כאילו הייתי טוען ש"טיעוניו של 'אלי' המסתורי מזכירים במידה מסויימת את אגרות נפוליאון שבין 1805-1807". האם נסיק שאתה נפוליאון? אולי נפוליאון של אריק בליר. די, הנח לזה. זה מגוחך).
לא אשר לא שכטר 145742
מהטקסט של תשובה 145595 דווקא אפשר להסיק אחרת.
אבל בסדר אני מקבל שאתה אינך שכטר הדמיון בין צורת החשיבה של שניכם מפליא.
לא אשר לא שכטר 145790
פתטי.
לא אשר לא שכטר 145795
די כבר האלכס מאן הזה בלבל אותך לגמרי עם כל הדמויות שלו ועכשיו אתה מחפש מתחזים בכל מקום. לא מתאים לך.
לא אשר לא שכטר 145807
בסדר אמרתי שכנראה אני טועה . בסך הכל הבעתי את תמיהתי על כך ששני אנשים שונים מתבטאים בצורה דומה עד זהה לגבי אותו הנושא .
לא אשר לא שכטר 145828
אולי הם נשואים? (יש לנו כאן מקרה כזה...)
לא אשר לא שכטר 145830
נראה שהצירוף של קטנוניות, רוע ושעמום הוא קטלני.
לא אשר לא שכטר 145956
נראה שהצירוף של חסדנות ופסיכולוגיזם חובבני הוא יותר קטלני.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים