בתשובה להדר אבירם, 20/08/03 11:04
להדר על הפין של שבתי צבי לפי משיח של גילוי עריות 165251
להדר שלום
המיסטיקה המשיחית היהודית בשלבים שונים שלה כבר לפני השבתאות ולבטח שבשלב השבתאי מבוססת על ההנחה שהגאולה תלויה ב'זיווג הקדוש' ושזיווג זה תלוי ביכולתו של המשיח.
לפיכך המימד הפסיכוסקסואלי והמימד הפאלי בהוויתו של גואל זה מהותיים לבשורה המשיחית בגרסתה המיסטית והשבתאית.
הם מהותיים לבשורה זו - לא משום שכך החלטתי משיקולי רייטנג סנסציוני, אלא משום שזה לב לבה של המיסטיקה המשיחית בגרסה המסוימת הזאת.

ואולם למען הדיון ברמה הכללית והרחבה ביותר
הבה נתאר מקרה של ספר שנכתב בעניינה של גבורה היסטורית או אפילו אשה שאינה בגדר גיבורה היסטורית אלא דמות רגילה בתכלית.
והנה המחבר מגיע למסקנה כי הדמות המרכזית בספרו ולצורך הדוגמא נניח כי מדובר בספר שהוא בלתי בדיוני
נאנסה בילדותה בסביבות גיל חמש או שש.
האם המחבר צריך להדחיק ולצנזר את העניין הזה
רק משום שפעולה כזאת תבטיח אותו מביקורת העלולה לטעון כי ספרו סנסציוני ורודף רייטינג?
אם אכן כן ואם נאמץ כלל זה גם במישורים אחרים של השיח הציבורי, אזי נגיע למצב שבו כל דאלים גבר, שהרי כנגד כל תביעה בעניין אונס של קטין, או אשה, או של כל קורבן אחר
יטען החשוד כי מדובר בטענה סנסציונית שכל תכליתה השגת רייטינג, תביעת פיצויים גבוהה ופרסומת לעורכי הדין.
מציאות חברתית שבה לא ניתן להעלות טענת אונס משום שאונס הוא סיפור סנסציוני פירושה מציאות של ניצול והשתקה מינית.
מכאן הדרך לסדום ועמורה אינה רחוקה כלל.
ואם לא ניתן לטעון שגיבור היסטורי זכרי נאנס ושחוויה טראומתית זו השפיעה על אישיותו - אזי מדוע ניתן לאפשר טענות אונס בהווה ביחס לילדים ולנשים?
כדאי אפוא להבחין בין "טיפול סנסציוני" בנושא לבין נושא או סיפור שאכן מכילים דבר מה מרעיש.
להדר על הפין של שבתי צבי לפי משיח של גילוי עריות 165265
אלי, כנראה שלא הובנתי נכונה. ציינתי שלא קראתי את הספר, אלא רק את הביקורת של אלי (אשד). הבעיה שהעליתי היתה כללית, ולאו דווקא התייחסה לפגם בספרך (שאותו, כאמור, טרם קראתי).

הבעיה שלי היא לא עם העלאת נושאים מיניים. אני, פשוט, נוטה לראות תופעות כמו שבתאות במשקפיים חברתיים ולא במשקפיים פרוידיאנים. אין לי ויכוח עם העובדות בספר, כי אני פשוט לא מכירה אותן היטב כמוך, ואני מוכנה בשמחה להניח שכל מה שכתוב בספר הוא אמת לאמיתה. עם זאת, קשה לי לייחס תופעות חברתיות המוניות כמו שבתאות לאירועים מתחום הפסיכואנליזה של היחיד.
להדר על הפין של שבתי צבי לפי משיח של גילוי עריות 165337
ואגב, אלי, אני מסכימה אתך לחלוטין שאין שום הבדל בין גבר שנאנס ובין אשה שנאנסה, וכמובן שאונס הוא מציאות עגומה שלא צריך להשתיקה בשום נסיבות. אני האחרונה שתטען אחרת. חבל שאתה מוציא את דבריי מהקשרם ומייחס לי השקפות פרימיטיביות ומגוחכות שאין בינן ובין הביקורת שלי ולא כלום.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים