בתשובה לנגה, 02/10/03 15:14
מוצרי צריכה הם גורם מאחד? 174069
המילה שאת מחפשת היא “אתוס”.

במובנים רבים כל ה"דורות" והגורמים המאחדים הללו הם פיקציה, שאת נוטה להאמין לה בנקודות שבהן את שותפה לפיקציה ונוח לך לחשוב שמיעוט (נבחר, כזה שאת נמנית עליו) עף ומנחיל את האתוס המסוים הזה לדור ודור.

זה פשוט לא נכון.

אני נזכר בסמינריון שבו השתתפתי לפני שנים רבות (מכפי שנוח לי להודות). בשעור הראשון ניסתה המרצה להסביר לנו (תואר ראשון וכל זה) מהו "אתוס" באמצעות תיאור נעוריה בבית הספר לילדי עובדים ברמת גן, קן הצופים, האחזות הנח"ל בצאלים, וכן הלאה.

אני באופן אישי יכולתי להזדהות עם הטענה שלה ש"כולם" בישראל חיו לאור האתוס הזה, מאחר וזו בערך הביוגרפיה והאתוס שעליו גדלו הורי – אך כמובן שהטענה הייתה מוטעית לחלוטין. רוב תושבי ישראל אז (שנות הארבעים והחמישים) לא גדלו על האתוס הזה ואפילו לא הגיעו לנקודה של כפירה בו, משום ברוב המובנים הם אפילו לא ידעו על קיומו.

ובמלים אחרות, החברות בחוג השותפים לאתוס מוגבלת לשותפים לאתוס ובדרך כלל אינה סוחפת אחריה את כל השאר, לא מכוח השמועה ולא מכוח שום דבר אחר.

עניין מקושר שהוא שגגה לוגית נוספת מזן "שגגת הסופר" שאוזכרה לעיל, היא ההנחה שלך שעצם ההשתתפות באירועים גוררת אחריה גם רגש דומה ביחס אליהם.
סביר להניח כי כל מי שגדל בשנות השבעים או השמונים ראה בזמן זה או אחר את הסדרות שהוקרנו אז. הקבוצה שלה אומרים הדברים משהו מבחינה רגשית מצומצמת הרבה יותר בהיקפה. אני מוכן לנחש שהתוכנית "אות אות אות" אומרת לי ולבני גילי משהו אבל לך היא לא אומרת כלום (אם גדלת בשנות השמונים) וכנ"ל "פרפר נחמד" שמן הסתם קרובה לליבך הרבה יותר מלליבי.

מעבר לכך, אפילו אם אקבל שהייתה אכן שותפות-גורל וכו-לם ראו אותן תוכניות, שיחקו בקומודור ושמעו את בנזין ותיסלם המכנה המשותף הזה הוא גורם מאחד שטחי ביותר. אוקי, כולנו ישבנו על הספה בדיוק באותו זמן וראינו את דה לוסט איילנד – זו לא בדיוק אהבה מקודשת בדם ולא משהו שמאחד בינינו. זה לכל היותר הזנק ראשוני לשיחה עם מישהו.
מוצרי צריכה הם גורם מאחד? 174089
רגע, אז לנו יש או אין אתוס? לי נדמה שמוצרי צריכה פשוט החליפו את האתוס הציוני. מוצרי צריכה הם לא "אתוס" כי אין להם מערכת ערכים ורעיונות שיהוו אתוס, וכמובן שזהו מכנה משותף מהסוג הרדוד וחסר-המשמעות ביותר (לעומת מכנים משותפים ערכיים).

כיוון שטענת כותב המאמר היתה שמוצרי צריכה כבר לא מאחדים דורית, בניגוד לעבר, טענתי שלמוצרי צריכה עדיין יש את אותו התפקיד שהיה להם בעבר. לא טענתי שהם-הם *ה*גורם בעל המשמעות שגורם לי להרגיש חלק מקבוצה.
מוצרי צריכה הם גורם מאחד? 174164
זהו, שאין אתוס. ובניגוד לטענת הכותב, גם לא היה מעולם.
הטענה הנוספת שלי היא שגם למוצרי צריכה אין תפקיד מאחד (דורית או אחרת) ומעולם לא היה.
מוצרי צריכה הם גורם מאחד? 174169
לדעתי היה פעם אתוס שלם, שהניב דור הומוגני מבחינה ערכית. בעוד הדור שלנו מאוחד ע''י שירי פתיחה מתכניות של החינוכית, הדור של סבא וסבתא שלי מאוחד ע''י חלומות משותפים, ערכים, עקרונות, תחושת שליחות. בדור שלנו אין חלום משותף למי שמתבגר בארץ.
מוצרי צריכה הם גורם מאחד? 174171
הדור הזה נראה מאד הומוגני לעצמו, בגלל שהוא דאג למנוע מזרים להכנס אליו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים