בתשובה לברקת, 22/11/03 0:52
קבוצות התייחסות 181588
כשאת אומרת "חרדים" ו"יורדים" את מתכוונת לקבוצות די קטנות אליהן אנו מקשרים אסוציאטיבית מושגים אלו.

כשכתבתי "חרדים" התייחסתי גם לאלו של שיינקין ומאה שערים, אך לא רק. התכוונתי למעבר *המתמיד*, מאז תקופת ההשכלה, המעבר ממנו באנו כולנו - מן העולם החרדי לעולם החופשי. מעבר זה הוא שממשיך להשאיר את הגירסאות המסתגרות של היהדות כמיעוט, למרות הריבוי הטבעי הגדול באוכלוסיות אלה.
אם את רוצה להסתכל דווקא על אלו של שיינקין, בחרי באופן אקראי קבוצה מהם וחכי 25 שנים וראי כמה מהם ומצאצאיהם אכן המשיכו בדרך ישראל סבא. אך אל תהיי כאותם אלו הטוענים שטרם ראו קוף שהפך לאדם ומכאן שתורתו של דרווין מופרכת.

לגבי יורדים: ישנה זרימה של כאלה לארה"ב (למשל) באופן *מתמיד*, מאז קום המדינה, מהם כבר היו או נהיו אנשי מוסר והגות, מדענים, תעשיינים, סוחרים, פעילי איכות הסביבה, אנשי חינוך וגם עבריינים - כבדוגמאות המעציבות והמרגיזות שנתת.

לגבי העניין הגנטי, אני באמת לא יודע מה להשיב. אני לא בא מנקודת מבט לאומית או גזעית או דתית/מיסטית כלשהי ואפילו לא "מה טוב לקבוצה שאני אוהב". מבחינתי יש מלחמה בין קבוצות (העולם הערבי ורוב המערב נגד ישראל והעולם הערבי נגד המערב), כשלכל אחת ישנן טענות וכל אחת נוקטת בפעולות ואני מנסה להבין מן הצד מה האמת, מה צודק ומה לעשות. כרגע נדמה לי שיש לי תשובות חלקיות לשני ה"מה" הראשונים בלבד.
לא הנחתי שיש בעייה גנטית. יש בעייה סטטיסטית בהתנהגויות של קבוצה ענקית, הניזונה מהרבה השפעות ובכ"ז אין בה חריגים במובנים שציינתי לעיל. גם ההסבר הגנטי אינו מספק אותי, כפי שציינתי במשפט האחרון של תגובה 181502 .
קבוצות התייחסות 181610
מה קשורה לכאן ההתנגשות בין המדע והדת? אני מדברת על קבוצות תרבותיות שונות. הדיכוטומיה בין דארווין והאיסלאם היא הצד המשונן ביותר של הריבוי הזה ‏1, אבל יש עוד צדדים שונים ורבים. בכל מקרה, אני שמחה שירדנו מהסעיף הגנטי.

אגב, כבר דיברו באייל על "מדד מק'דונלדס" והטענה שבכל ארץ שיש בה סניף של מק'דונלדס, לא יהיה טרור. לא זוכרת אם היתה מסקנה.

1 ונא לא לקפוץ רחוק מדי - לא באתי לתמוך ביחסיות תרבותית. .
קבוצות התייחסות 181614
דת ומדע? לא ממש קשור. פשוט הטיעון שלך לגבי מימדי הפרישה מחסידות שיינקין היה בו הגיון דומה לאי הפיכת קוף לאדם - צריך לעקוב למשך פרקי הזמן המתאימים.

לגבי הגנטיקה, לא ירדתי מזה. אני חושד בהכל. איני רואה כיצד העניין התרבותי לבדו, או הגנטיקה לבדה מסבירים את העניין. אולי זה שילוב של שני גורמים אלו עם השפעתן של רוחות איטלקטואליות-מוסרניות מערביות מסויימות. אדגיש שוב, הנקודה החשודה בעיניי היא המחסור בחריגים. אבל כמה נדמה לי שהנושא מוצה.
קבוצות התייחסות 181656
בשום מקום בתגובתי המקורית לא דיברתי על מימדי הפרישה מחסידות שינקין. דיברתי על ההסתגרות התרבותית שלהם כקהילה בתוך האוכלוסייה הרחבה (כדוגמה לעוצמתם של הבדלים תרבותיים).

אלה מהם ששוברים את ההסתגרות הזו וחוזרים בשאלה - יהיה מספרם אשר יהיה - לא מסמנים מגמה של התערות הקהילה החרדית בכללה בתוך האוכלוסייה החילונית. נהפוכו, אם הקהילה החרדית היתה יותר פתוחה לסביבתה והופכת יותר סובלנית, אולי היו יוצאים ממנה פחות חוזרים בשאלה (אולי, אולי). אבל זה כבר עניין לדיון אחר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים