בתשובה לארד מייסון, 22/12/03 22:45
ואת הכבשה ישלם ארבעתיים 185890
אולי ההרגשה שלי לא מבוססת, אבל נדמה לי שבאמנה החברתית המוגדרת בתנ''ך יש פחות חסד ויותר פרגמטיזם מאשר בברית החדשה.

(וזה למרות שאני זוכרת במעומעם כללים תנ''כיים של מתן צדקה ומנהג בעבדים ובגויים).
ואת הכבשה ישלם ארבעתיים 185895
בתחושה שלי היהדות משתמשת בחמלה ככותרת שמהווה בסיס ליצירת כללי התנהגות מוגדרים בתוך החברה. החמלה לא מהווה רק ''קו מנחה תיאורטי'' אלא כותרת לסדרה של כללים פרקטיים שהפרט והחברה נדרשים לבצע בלי קשר למידת החמלה האישית שלהם. בנצרות לעומת זאת החמלה נותרת הוראה התנהגותית ברמת הפרט.
ואת הכבשה ישלם ארבעתיים 185900
אולי ההרגשה לא מבוססת, אבל את לא הראשונה (ואני נוטה להסכים).
נדמה לי שניטשה עושה הבדלה מאוד דומה באנטיכריסט (אם כי קראתי את הספר לפני יותר משבע שנים, אז...). הוא מבדיל שם בין מוסר פרגמטי של עם לבין המוסר הנוצרי שמרחף לו אי שם "למעלה", בספירות מטאפיזיות עליונות.
לדעתי, זו אחת הסיבות שהוא בז פחות למוסר היהודי מאשר לזה הנוצרי ( תודה רבה לו באמת :-) ).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים