בתשובה לרודי וגנר, 19/01/04 11:11
ההשוואה (עדיין) שגוייה 191290
הטייס לא יכול להיות מוצג כקורבן במיצב שכזה, אלא אם נניח, מצפונו ייסר אותו בשל הפגיעה בחפים מפשע והוא יתאבד. מיצב שכזה ודאי שלא יהיה פרו-יהודי, שכן הוא יציג את הטייס, כמו את המחבלת, כקורבן של נסיבות שגרמה להן מדינת ישראל - המדינה הרגה את ארוסה של המחבלת, המדינה גרמה לטייס להרוג חפים מפשע. זו כמובן נקודת מבט מעוותת ושטחית על המציאות, אבל בדיוק נגד זה יוצאים במיצג.
ייתכן, אגב, שיהיו פלסטינאים שכן יתרגזו על הצגת טייס של חיל האוויר בתור טהור ותמים. נסה כעת להחליף את הטייס בחייל שנהרג במהלך שירות במחסום, כאשר פלסטינאי שכל יום נהג החייל להחדיר לו דברים לפי הטבעת או התעללות דומה, נשבר וירה בו. הוסף מתחת לתמונת החייל הטהור (נכון, תמונה של בחורה תמיד עובדת יותר טוב) כיתוב כמו "נשלח למשימה קשה של הגנה על המדינה... נורה בידי בן עוולה שהיו לו חיכוכים יומיים איתו" וכו' וכו'. כמו שאתה רואה, אפשר לקחת את זה לאיזו קיצוניות שרק תרצה.

המסר הגלוי שעליו אני מדבר הוא כדלהלן: המחבלת היא קורבן, ואין להאשים אותה אלא את הסיטואציה. למסר הגלוי הזה ניתן להעניק פרשנות אנטי ישראלית, או אנטי מלחמתית באופן כללי (בכל מקרה, לא פרו ישראלית, כמובן).

גם לי זה נראה דבילי להסיר את היצירה הספיציפית הזו, ולא לטפל בהמוני היצירות האחרות שמסיתות לרצח. הבעייה היא שיש המונים כאלו, ומה שמי שמגן על היצירה עושה הוא בעצם מתן לגיטימציה גם להן, כל עוד ה"אמן" שיוצר אותן יכול להמציא פרשנות הפוכה, שתראה שזו בעצם יצירה ש"מסיתה" לשלום ואהבה. אותי מרגיזה לא היצירה הזו באופן כללי, אלא ההזנייה של האמנות והפיכתה לתירוץ לכל העברת מסר פוליטי שרק תרצה, כשאסור להתנגד אליה, כי הרי יש חופש אמנות, ואם מישהו מתרעם על משהו, אפשר לומר לו שהיצירה מסמלת בדיוק את ההפך. לטעמי, אמנות יכולה ואף צריכה להעביר מסרים פוליטיים, אך שלא תתחבא מאחורי מסך עשן של פרשנויות סותרות, ושלא תתפלא אם היא מעוררת תגובות נזעמות.
המסר של היצירה 191310
הוא בעיני ברור: מעגל הדמים, המוות שמוביל לעוד מוות. זוהי ללא ספק יצירה אנטי-מלחמתית, ובכך אני מסכים אתך. בעיני ברור שהיצירה תוקפת גם את שלוות נפשה של המחבלת, את חוסר האיכפתיות שלה לחיי אדם, את העובדה שבעוד בעיני עצה היא מרחפת אל גן העדן, הרי שבמציאות היא רוכבת על בריכת דם ענקית.
בעיני הבנה של היצירה כמעודדת ומשבחת רצח היא ראייה בלתי סבירה, ולכן אין בעיני סיבה להתייחסות אליה.
כפי שכבר אמרתי קודם 191335
היופי ביצירה הזו, הוא שניתן לפרש אותה בשתי צורות הפוכות. צורת הפרשנות שלך לגיטימית, ללא ספק, אבל הייתי רוצה שתסביר לי למה פרשנות שגורסת שיש כאן גלוריפיקציה של הרוצחת (מהנימוקים שכבר ניתנו כאן) איננה לגיטימית. הבעייה היא ביצירה עצמה, שהותירה פתח לפירושים בשתי הצורות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים