בתשובה לערן בילינסקי, 28/01/04 13:05
ואיך נדע אם יש תקווה 193695
בספרד (לא זוכר אם במדריד, או ברצלונה, או שתיהן) לא מאמינים בכדורי בדולח: השעון שם מראה את הזמן שחלף מאז הרכבת האחרונה.
ואיך נדע אם יש תקווה 193698
על זה אומרים האנגלים, שהדרך הבטוחה לתפוס רכבת, היא לאחר לזאת שקדמה לה.
ואיך נדע אם יש תקווה 193804
גם בבודפשט. עיר משונה, אבל תחבורה ציבורית הם יודעים לעשות.
לא במטרו של מדריד. 193908
ואיך נדע אם יש תקווה 193912
בתחנת הרכבת של ירושלים משתמשים לפונקציה הזאת בלוח שנה.
ואיך נדע אם יש תקווה 194013
מהומה, קרונות, פסים,
רץ לו אץ לו קהל נוסעים.
הוא שואל : 'הגידו-נא,
מהו שם התחנה?
בודאי כבר צהרים
ואני בירושלים?'

ועונים לו מסביב :
'לא, אתה בתל-אביב'.

'תל-אביב? אכן, אכן...'
שוב שוכב הוא וישן.
ממש פרץ של נוסטלגיה סופרי ילדים של היום לא ממש יכולים ליכתוב כך 194072
שעונו הוא בצנצנת, משקפיים במקרר 194134
אבל מי זה ה"מהרשק" הזה שלפיו לאה גולדברג כתבה את הסיפור? האם מדובר כאן על עוד 16 טון שהפכו ל 12 טון?
נעזבת בזוית, מר בכתה העששית. 194170
יצורים שאתאר -
הם חברה לא-מיוחסת:
עששית בלה ונר,
דלי ואסל, עט וקסת.

כך נפתח שירו-סיפורו של מרשק ‏1 "אתמול והיום", המתאר שיחה בין יצורי האתמול ליצורים שהחליפו אותם.
הנה העששית והנר מטיחים מר לבבם בנורת הליבון החשמלית.
העששית:
"הגפרור מדליק ותיק,
ואותך במה נדליק?
לא! אינך מנורה הוגנת -
את, ודאי, פשוט צנצנת!...

גם אני סובל ממנה! -
שח הנר, מאור-הצנע:
לך אמרה צנצנת זאת -
חמישים בה יש נרות?
זהו שיא שקרי החלד:
אין אף נר בה בנוכלת!

ש. מרשק היה משורר יהודי רוסי שהיה לו מקום של כבוד בספרות הילדים הרוסית.
תרגומים ועיבודים מיצירותיו הופיעו מדי פעם גם בעתוני הילדים בארצנו הקטנטונת.
מרשק עצמו פרט לשירים מקוריים שכתב היה מעבד שירי עם ומעשיות עממיות, תוך שהוא נוטל לעצמו חופש לשנות מגירסת השיגרה, ומעשיר בחרוזיו את תרבות הילדים ברוסיה.
(בכך כמו הכשיר את אשר יעשה בעברית ליצירתו הוא).

1 כך, ולא מהרשק כמו אצל לאה גולדברג, בספר הנקרא "משירי מרשק" אותו מצאתי בספרייתו של בן זקוני.
תרגם לעברית, ולעיתים החליף ל-‏12 טון, חנניה ריכמן.
הספר שברשותי יצא בהוצאת ספרית פז, שיינקין ת"א, לצערי שנת הוצאה אינה רשומה, אך מספר הטלפון הוא 2398. (ללא קידומת). ליתר פרטים, נסה לצלצל ולברר.
שנת ההוצאה 194241
נדמה לי שעם קום המדינה עדיין היו כל מספרי הטלפון בני 4 ספרות.

בספר שיש לי משנת 1936, שיש בו גם פרסומות, מופיעים מספרי טלפון בני 4 ספרות ללא קידומת, ומצאתי בו גם מספר טלפון בן 2 ספרות!
שנת ההוצאה 194305
יש לי ספר כתובות ("ספר אדריסאות") של כל תושבי ירושלים בשנת 1921. למעטים יחידי הסגולה ביניהם שיש להם טלפונים, יש מספרים בני שתי ספרות.
יש לי גם כרטיסי ביקור ישנים של סבא שלי בערך מזמן קום המדינה, ושם המספרים הם בני 4 ספרות.
שנת ההוצאה 194458
יש בידי ספר משנת 1957 עם מדבקה בזו הלשון: "חנות לספרים ד"ר ברגר, נתניה, רחוב אוסישקין 24" והטלפון הוא בן 3 ספרות ("113"). כלומר, מספרים תלת-ספרתיים עוד היו קיימים לפחות כעשור לאחר קום המדינה (אולי בצירוף איזור חיוג?).
איזה ספר? 194510
איזה ספר? 194512
A Farewell to Arms של המינגווי. למה אתה שואל?
איזה ספר? 194517
שום סיבה מיוחדת. סתם סקרנות.
נעזבת בזוית, מר בכתה העששית. 204218
יכול להיות שהספרות 629 נוספו בתחילת המספר.
נעזבת בזוית, מר בכתה העששית. 204262
נסי 911:)
נעזבת בזוית, מר בכתה העששית. 204395
911? זה עתיק.
נעזבת בזוית, מר בכתה העששית. 204573
לא ידידי.
911 זה מהיר.
נעזבת בזוית, מר בכתה העששית. 204664
אני לא מבין את כוונתך , התכוונתי לדוא''ל של ברקת, לא לחיוג מקוצר למשטרה.
נעזבת בזוית, מר בכתה העששית. 204718
הערתי על 911 פורשה שלא כהלכה .
התכוונתי להיא, הגדולה מן החלומות:
נעזבת בזוית, מר בכתה העששית. 204803
מה זה אומר? שתקנה לי כזה?
נעזבת בזוית, מר בכתה העששית. 204953
האזרי בסבלנות, פריז לא תברח.

נעזבת בזוית, מר בכתה העששית. 204957
אוי ואבוי, מה עשית! יש לי רק עוד שנה וחודש וחצי להגשים את זה! :-(
נעזבת בזוית, מר בכתה העששית. 205004
לא כזה סיפור... נוסעים לפריז ושוכרים רכב. לא זול, אבל גם לא בשמיים.
נעזבת בזוית, מר בכתה העששית. 205202
מת על השיר הזה, גם הסרט די טוב ( מונטנגרו).
מהרשק-אימפריה! 276675
והנה, בשבת, הקראתי את הספר ''הכלב בים'' מאת מאשה קלו (על פי מ.מהרשק).
ואיך נדע אם יש תקווה 194648
בתחנת הרכבת בת"א יש שעון מחוגים דקורטיבי שגם מראה את הזמן שחלף מאז השעה 12

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים