בתשובה לNik The Greek, 06/02/04 10:53
תרשו לי להיות נודניק 195432
זה תלוי מאוד בשאלה איך אתה מגדיר זכות.
(איך אתה מגדיר זכות?)
תרשו לי להיות נודניק 195437
לא ממש. כמעט כל הגדרה של מהי זכות מסתדרת עם העובדה שזכות אחת תמיד פוגעת בזכות אחרת. וזה בכלל לא רלוונטי לדיון. שוויון בין נשים וגברים הוא מטרה נעלה שיש לשאוף אליה ושהחברה שלנו עדיין רחוקה מלממש אותה. זהו עניין חשוב יותר מזכותו של המעסיק להעסיק רק גברים, או איך שלא תרצה להגדיר את זה (''רק עובדים יעילים'', ''רק עובדים זמינים'', ''רק עובדים לא רגשניים'', ''רק עובדים חזקים'', זה הכל שטויות).
תרשו לי להיות נודניק 195444
למה? איך אתה יודע שזה עניין חשוב יותר?
תרשו לי להיות נודניק 195449
נניח שאנחנו בכוכב הלכת זוג. בכוכב הלכת זוג יש גברקים ונקשים. הגברקים חכמים, חרוצים וחזקים, ואילו הנקשים חלשים, עצלנים וטיפשים.

הנקשים מהווים רוב של עשר לאחד. הנקשים מעבירים חוקים בעד שוויון. הנקשים טוענים שאסור להפלות בין גברק לנקש, על בסיס היותו גברק או נקש, כי השוויון בין הגברקים לנקשים הרבה יותר חשוב מזכותו של המעביד לעובדים חכמים, חרוצים או חזקים.

האם השוויון בין הגברקים לנקשים הוא מטרה נעלה שיש לשאוף אליה?

(תשובות "בכדור הארץ זה לא ככה" לא יתקבלו בברכה. אני לא שואל על כדור הארץ).
יש הרבה פרטים שהחסרת- 195463
האם כל הגברקים חכמים, חרוצים וחזקים וכל הנקשים חלשים, עצלנים וטיפשים?
האם ההבדלים הללו מובנים ביולוגית (כמו ההבדלים בין פרות לבני אדם לדוגמה) או שהם תולדה של מסורת וחברה במשך מאות שנים, ומאוד ייתכן שבמספר עשורים של שיוויון גם הנקשים (שמהווים פי עשרה מהאוכלוסיה הגברקית) יהפכו לחרוצים, חזקים וחכמים? ואז יש כמובן אינטרס גדול מאוד לחברה באותו כוכב לכת אפילו להעדיף במקרים מסוימים נקשים, כדי לקדם את החלק המרכזי של האוכלוסיה ואת החברה בכלל לעתיד טוב יותר (נקרא לזה "אפקיה מתלנת"?).
כמה נקשים שהם חכמים, חרוצים וחזקים (בהנחה שיש כאלו, וההבדלים הם לא ביולוגים מובנים) הופלו לרעה על ידי מעסיקים רק כי הם היו נקשים והתאמתם הספיציפית לעבודה בכלל לא נשקלה?
יש הרבה פרטים שהחסרת- 195468
לרוע המזל, בשל בעייה ביולוגית, גם נקש שהוא חרוץ, חזק וחכם עשוי להפוך לפתע לכישלון מהלך. לרוב הם מתאוששים תוך כמה חודשים מההתקף הזה, אבל הזמן הזה מספיק כדי לפגוע בכל מי שמעסיק אותם.
בעייה זו נמצאת אצל *כל* הנקשים, פרט לחריגים סטטיסטיים מעטים.

הנקשים מצדם מסרבים בתוקף להשתמש באמצעים כלשהם כדי למנוע מעצמם את ההתקפים. אדרבא, הם מאוד מתגאים בהם, וטוענים שהם חלק אינטגרלי מהיותם נקשים.

מיותר לציין שמעסיק נקשי מקבל בהבנה את ההתקפים הנקשיים, ומעסיק נקשים גם בלי שיכריחו אותו. לעומת זאת אצל הגבירקא הדעות חלוקות.

נצמצם את ההגדרה: הנקשים והגברקים זהים בכל, פרט להתקפים של הנקשים. האם שוויון בין הגברקים לנקשים הוא מטרה שיש לשאוף אליה?

אגב, בוא נלך לכוכב הלכת פרט, שבו חיים רק גברקים. יש גברקים חכמים וגברקים טיפשים. האם צריך לראות בשוויון בין הגברקים החכמים ובין הגברקים הטיפשים מטרה נעלה?
בכוכב הלכת איקופה 195475
היו פעם יהוקים ונוצקים. ליהוקים היה קטע, בו הם סירבו לעבוד יום אחד בשבוע, ומכיוון שהנוצקים (שהיו רוב מכריע) לא עבדו ביום אחר בשבוע, חברה שהעסיקה יהוקי בעצם איבדה אותו לשלושה ימים (כולל יום שיקי) בניגוד לנוצקי אשר לא עבד רק שני ימים בשבוע (השבוע גם בכוכב לכת זה הוא שבעה ימים).
בנוסף לכך, היו מספר ימים בשנה בהם היהוקים סירבו לעבוד בתוקף, ומכיוון שימים אלו היו שונים מהימים של הנוצקים, נוצרה בעיה דומה לבעיה עם ימי השבוע.
האם צריך לראות בשיוון בין היהוקים לנוצקים מטרה נעלה? האם מותר להעניש מעסיק על כך שסירב להעסיק יהוקי כי הוא יהוקי?

ולשאלתך - עדיין חסרים פרטים. בין הגברקים החכמים לטיפשים לדוגמה (בכוכב פרט) - האם אלו הם שני זנים נפרדים, או שבתוך אותה אוכלוסיה אשר לא ניתן להפריד בינה חיצונית, ולכן אין חשש לאפליה מוקדמת (כלומר, ללא בדיקה אמיתית אם הגברק הוא טיפש או חכם), יש גם טיפשים וחכמים? אם לדוגמה, כל הגברקים הג'ינג'ים היו טיפשים, חוץ מחלק קטן מאוד, אבל היו מפלים אוטומטית גברק ג'ינג'י רק כי הוא ג'ינג'י (ולכן טיפש), הרי שהיתה בעיה עם אפליית הג'ינג'ים. האם האנלוגיה ברורה?

ובנוגע לתופעה של "ההתקפים" הנקשיים. האם זוהי תופעה שהחברה (ככללה) מגנה? (כמו שכרות, אשר גם היא משביתה את הגברקים והנקשים מעבודה). או אולי התקפים אלו הם תופעה שהחברה (גם הנקשים וגם הגברקים) מעודדת, ומצפה מהנקש שיעבור אותם כי יש להם תולדה נלווית רצויה (כמו המשך קיום החברה הגברקית והנקשית)?
בכוכב הלכת איקופה 195487
היהוקים והנוצקים שלך מתעלמים מכך שימי חופש מגיעים לכל אחד, וזו הבחירה שלו מתי לקחת אותם. באשר ליום ספיציפי בשבוע - חברה שבה אדם צריך לעבוד בכל הימים שבהם החברה עובדת, באמת לא יכולה לקבל לשורותיה אדם שבאופן קבוע לא יכול לעבוד באחד מהימים שבהם היא עובדת. השאלה היא אם היא באמת צריכה שהוא יעבוד ב*כל* הימים הללו.

נלך לכוכב פרט. החכמים והטיפשים נראים בדיוק אותו דבר, אבל מבחן הגיון פשוט מסוגל לעשות הבחנה מהימנה ב99 אחוז מהמקרים.

באשר לגברקים ולנקשים: שני הצדדים מכירים בכך שאם הנקשים יוותרו על ההתקפים שלהם זה יביא לקץ הציוויליזציה. מצד שני, גברקים רבים טוענים שאין שום בעייה בכך שחלק מהנקשים יוותרו, לפחות באופן זמני, על ההתקפים שלהם.
גברקים "נדיבים" אף יותר ממליצים להתיר לנקשים בעלי ותק במקום עבודתם לקבל התקף אחת לתקופה מסויימת, אבל לאסור זאת על נקשים חסרי ותק.
בכוכבי הלכת 195489
בכוכב הלכת פרט - אין שום בעיה שיפלו לרעה גברקים טיפשים. כמובן, כל עוד זה נוגע לטיב העבודה. אני לא רואה את האנאלוגיה למקרה שלפנינו.
עם הגברקים והנקשים - כמה ותק הגברקים מוכנים לקבל עד שיתנו לנקש לעבור התקף? אולי לאחר גיל 35 זה כבר בעייתי לעבור התקף (מבחינה בריאותית וגם אם הנקש רוצה יותר מהתקף או שניים בחיים שלו)? אם הנקש הולך לאוניברסיטה, וגם לא רוצה להיות כבול לעבודה אחת בחיים שלו, הרי דרישת הותק, מקבילה לדרישה מהנקש לבחור בין עבודה ללעבור התקפים. מכיוון שברור שעל הנקש לעבור התקפים בשביל כדי להמשיך את הציוויליזציה, הגברקים הללו אולי "נדיבים" בעיני עצמם, אבל צבועים בעיני.
בכוכבי הלכת 195493
כוכב הלכת פרט הוא לא אנלוגיה לכלום. הוא פשוט ניסיון שלי לוודא עד כמה חשוב ה"שוויון".
אם אתה רוצה, אפשר להקצין את זה: מבחן הקבלה שנערך לטיפשים משאיר אותם עם רק עבודות פיזיות קשות, בזמן שהחכמים עושים עבודה קלה ונעימה (כי הרי הם חכמים, זה קל להם). כמו כן החכמים מרוויחים יותר מהטיפשים, כי את העבודה שחכם אחד עושה עשרה טיפשים לא יכולים, בזמן שבעבודה פיזית חכמים וטיפשים הם אותו הדבר.
זהו מצב של חוסר שוויון ברור. האם זה תקין?
הויכוח הזה כבר היה פחות או יותר לא מזמן כאן.

באשר לגברקים ולנקשים, אתה צודק, ייתכן מאוד שהם צבועים. אבל גורק הגברק מבקש להזכיר לך שהוא הפסיד בשנתיים האחרונות הרבה מאוד כסף כי חמישה מהנקשים שהוא זה עתה קיבל לעבודה קיבלו התקף.

אפשר להפסיק להשתמש בגברקים והנקשים, כי במקום לשמש את תפקידם (לבחון מצב היפוטתי שבו ניתן לצבוע את הכל בשחור ולבן, ואחרי שמסיקים מסקנות מהשחור והלבן אפשר לבדוק יותר לעומק מה קורה במעבר לגוונים של אפור) אתם מאפירים גם אותם.

המקרה הנוכחי מדבר על מצב שבו האישה הייתה בהריון בזמן שהתקבלה לעבודה. אני חושב שאפילו ותק של תשעה חודשים יכול למנוע מצב שכזה. או שגם זה יותר מדי?
בכוכבי הלכת 195494
א. מי זה אתם (אני הייתי היחיד שענה לך)?
ב. מה לעשות, יש מעט מאוד דברים שהם שחור ולבן. למרות שאני חסיד מאוד גדול של השיטה הזו, היא עובדת לפי דעתי רק במצבים בהם יש למישהו עמדה מוחלטת (ואז אני נוהג לשאול אותו - ומה עם השואה?). פה היא דווקא סייעה לי מאוד, כי היא חידדה אצלי את הטיעונים והנימוקים לכך שאפליה של נשים בשל סיבות הריון היא לא הוגנת. התחלתי את קריאת הדיון הזו עם מחשבה מעורבת, ודווקא הדוגמות שאתה נתת עזרו לי לגבש עמדה.
ג. המצב הנוכחי - הנסיבה המקלה היחידה שיש למעסיק היא נושא האמינות. שגם הוא לא ברור לי לחלוטין (מה קרה פה עובדתית, אני מתכוון). אין שום הצדקה לא להעסיק עובדת שהיא מוכשרת וראויה לתפקיד, רק כי במשך מספר חודשים היא לא תהיה זמינה במשך כל התפקיד. ממש בא לי שהיא תלך לעבוד בחברה המתחרה ותתגלה שם ככשרון ענק...
בכוכבי הלכת 195500
א. כשמגיב לי אלמוני, אי אפשר לדעת אם זה תמיד אותו האלמוני...
ב. לדבר על מצבים אמיתיים במונחים של שחור ולבן זה רע, אבל אני מצאתי שלעתים קרובות עוזר לעבור למצבים של שחור ולבן, לראות בדיוק את העמדה האידאולוגית הנוקשה שכל אחד מחזיק בה (שמתגלה במערומיה בדיונים של שחור ולבן) ואז לראות בדיוק איפה העמדה הזו צריכה להשתנות במעבר למציאות.
ג. גם אתה, כמו מתדיין אחר כאן, מדבר כאילו מעבידים לעולם לא יעבידו אף אישה, רק בגלל שהיא אישה ואולי תהיה בהריון. אני בטוח שאם יש עובדת שהיא לא המציאה הכי גדולה בעולם, -וגם- היא בהריון, אין גם למעביד שהוא לא שוביניסט מרושע הרבה סיבות לקבל את העובדת לעבודה.
בכוכבי הלכת 195504
אבל כאן מדובר בעובדת שהיא *כן* מציאה גדולה (עובדה: קבלו אותה לעבודה) אבל היא בהריון (חודש שלישי, אגב, ייקח עוד זמן עד שהיא תיקח חופש). הגזמת לכיוון השני.
בכוכבי הלכת 195507
דווקא הפעם לא דיברתי על המקרה הנוכחי אלא בצורה יותר כללית.

אבל גם על המקרה הנוכחי חייבים להעיר שלא כל מי שהתקבל לעבודה, זה סימן שהוא מציאה גדולה. אולי הוא פשוט היה הכי טוב מבין מה שיש, ואם היו יודעים שהוא יקבל חופשת הריון בהמשך, היו מעדיפים מישהו אחר.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים