בתשובה לדובי קננגיסר, 11/02/04 12:22
אפילו אם מותר להן לגנוב אינני טוח שמותר להן לגנוב לחם לא אחיד 200583
דנתי בנושא עם מורי הרב סתו ואלו המסקנות:
- אדם הגווע ברעב מותר לגנוב לחם מדין פיקוח נפש הדוחה כל מצוות שבתורה.
- הוא עדיין יהיה חייב לשלם לבעל הלחם את הלחם הגזול כשיהיה לו כסף. זה שמותר לו לעבור על לא תגנוב לא אומר שמותר לו לפגוע בחברו מבלי לתקן את הפגיעה.
- אם יש לך כסף או בגדים או דירה משלך שאתה יכול למכור, בפשטות, תמכור ותקנה אוכל ואל תגנוב.

מה שלא שאלתי אותו האם האיסור של הגניבה נדחה או הותר? לאיזה מקרים השאלה רלוונטית:
- האם אתה חייב לגנוב את האוכל הכי זול או שמותר לך לגנוב אוכל יקר?
- האם מותר לך לגנוב אוכל רק במידה שלא תמות או מותר לך כמה שאתה רוצה?
אם המצווה רק נדחתה יהיה מותר לך לגנוב רק את האוכל הזול ורק במידה שתישאר בחיים (ותהיה שבע). אם המצווה הותרה משום פיקוח נפש יהיה מותר לך לגנוב אוכל יקר ובאיזה כמות שתרצה.

בכל אופן תמיד תצטרך להחזיר את שווי הגניבה. והנה עוד סיבה למה להשאיר את המדבקות על האוכל. הגנבות צריכות לדעת כמה הן צריכות להחזיר.
אפילו אם מותר להן לגנוב אינני טוח שמותר להן לגנוב לחם לא אחיד 200601
הגנבות, להזכירך, לא היו רעבות בכלל. האוכל לא היה בשבילן, אלא בשביל אחרים שלא ביקשו בכלל לגנוב. ויצא שהן עשו דבר עבירה בשם אחרים, וכדאי לשאול את הרב האם דבר העבירה הזה דבר גם באלו שהסכימו לקבל את הלחם הגנוב או לא, ומי כאן צריך להחזיר את הכסף. ואם אתה כבר שואל, שאל האם מותר לאדם לגנוב בשביל אדם זר שאולי כן ואולי לא נמצא במצב של פיקוח נפש.
רק הערה קטנה 200632
בשולי בעיניינים:
פיקוח נפש אינו (רק) פיקוח נפש עצמי.
לכן אם (ומדובר באם גדול) הגנבה הכרחית לצורך פיקוח נפש, אין זה משנה אם מדובר בנפשו של הגונב או של מישהו אחר.
כן, אבל 201461
למישהו האחר היה רכב שאותו אפשר היה למכור כדי להמנע מגניבה. לכן אסור היה להן לגנוב, ואפילו לצורך פיקוח נפש.
כן, אבל 201478
ולכן ה"אִם".

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים