בתשובה לאורי פז, 18/04/04 21:41
פרופ' יוחנן אהרוני, אימות חשדות מסויימים שלי 213962
ככל שאני מצליחה להעלות, הנ"ל, שהיה בזמנו מבכירי הארכיאולוגים ובמקרה (או שלא) היה גם בר-פלוגתא חריף של הפרופ' יגאל ידין - נפטר בשנת 1976. את ספריו האחרונים כתב לקראת אמצע שנות השבעים. בינתיים לא מצאתי ספר משלו בשם "ארץ ישראל הכנענית המאוחדת". ייתכן שההוצאה אזלה. נראה כי פרסומיו המקובלים ביותר הם משנות השישים.

כשאדם בא להיעזר בארכיאולוגיה ע"מ לחזק את נקודת ראותו - אולי כדאי להתעדכן גם בפרסומים מן השנים האחרונות, של אלה שעודם עימנו ויכולים לקחת בחשבון את השינויים (ואת הויכוחים) שחלו מאז בכל מה שקשור בתיארוך.

אינני יודעת אם אתה הוא שנעלב ממישהי שקראה לו מחב"ת (אני חושבת שזה אתה) ואין לי שום כוונות להעליב אותך - אבל נראה לי שאתה באמת עושה (בוודאי לא מתוך כוונה רעה) את מה שעושים גם מחב"תים אחרים - הללו שמדבריהם שמעתי משתמשים בפרסומים מדעיים מאוד ישנים ולא מעודכנים, מתוך הנחה (עפי"ר נכונה, למרבה הצער) ששומעיהם בלאו הכי אינם יודעים במה מדובר ואף לא יטרחו לבדוק. הוא הדין לא רק בארכיאולוגיה אלא גם ב"הוכחות" אנטי אבולוציוניות, כביכול.

אם אני טועה באשר לתקופת חייו ופועלו של אהרוני - אנא תקנני.

אני קצת מתקשה להבין מדוע אתה משתמש בביטויים - "התורה טוענת" ו"התורה מציגה עצמה". האם אתה, כמונותיאיסט, מאמין בהאנשת חפצים דוממים?

ועל הדמגוגיה המאוד-לא-קדושה שבשימוש במשפט דמיאניוק ע"מ "להוכיח" שהתורה אינה "מזוייפת" (מי בכלל דיבר על זיוף, זה לא עניין של זיוף אלא של הצטברות חומר מיתולוגי שחלקו גם היסטורי, לא מדוייק, ועריכתו מספר פעמים עד לצורתו המקובלת כיום. רק אתה מדבר על "זיוף") - אולי אתעכב בעוד כמה ימים, אם הדבר לא יעורר בי את סערת הרגשות שהוא מעורר כרגע.
פרופ' יוחנן אהרוני, אימות חשדות מסויימים שלי 213963
"ארץ ישראל הכנענית המאוח*ר*ת", ולא "המאוח*ד*ת" - אבל גם את זה עדיין איני מוצאת.
ד"ר יוחנן אהרוני וזיכוי בדין בשל התיישנות הפרשה (-: 213978
את ספרו של הארכיאולוג והמזרחן המפורסם, ד"ר יוחנן אהרוני, גיליתי בספרייה באוניברסיטה. הספר יצא לאור בהוצאת מטכ"ל, אי-שם בשנות השבעים, אינני זוכר במדויק את השנה. את מוזמנת לקפוץ לספרייה הקרובה לביתך, כי סביר להניח שלא תמצאי עותק של ספר מקצועי משנות השבעים בחנויות שחיי המדף שלהם קצרים ביותר. לכשתעייני בספרו, יהיה לנו על מה לדבר לגופו של עניין. כי זה שטרם מצאת אותו - כלל לא אומר שאינו קיים או שאני מתעתע.

וכפי שכבר הבהרתי למעלה, את דברי הפרסומים הארכיאולוגיים מעשרות השנים האחרונות שאני מכיר - אני מתכוון להציג ברשימה נפרדת באייל בעתיד הלא-רחוק. אז אנא ממך, תעזרי מעט בסבלנות. טוב? אחר כך תוכלי לירוק עלי מאיזה כיוון שאת רוצה.

אני גם חושב שאיילים שמכירים אותי לא מהיום, יודעים היטב שאני נוהג להשתמש במגוון רחב מאוד של מקורות, ישנים כחדשים. ומעולם לא ראיתי מחקר ארכיאולוגי עכשווי שאינו מתבסס גם על לקחי העבר. ד"ר אהרוני חפר במקומות מסוימים במזרח התיכון, רק הוא חשף את ממצאיהם הארכיאולוגיים - אין שום סיבה מוצדקת לאף ארכיאולוג שלא להתבסס גם על תוצאות מחקריו, ועוד בטענה מגוחכת שמחקרו "מיושן".

ואפרופו מיושן, הידעת שהטענות של מבקרי המקרא לא שינו את פניהם מזה למעלה ממאה שנה? והאם ידעת שהשקפתם מסיגה את חקר המקרא (ההיסטורי-ארכיאולוגי) לאחור ומתעלמת מהישגי מאתיים שנות מחקר? לכי תספרי את זה לשוטה-הכפר-הגלובלי, כי הוא נעול על הטענות של מבקרי המקרא ודומה ששום אמת עובדתית לא תזיז אותו מהם. לכן אני גם לא מגיב לו כאן בתגובה 213375, כי התעלמות ושתיקה הן לפעמים נשק יעיל.

אין שום קשר בין האנשת התורה לבין המינוחים שנקטתי "התורה טוענת" ו"התורה מציגה את עצמה כ...". וכי מה את מציעה במקום אלה? שאשתמש במינוח כמו: "התורה כותבת" או "כתוב בתורה". אוהו, זה נשמע כה ארכאי ובאנאלי לאוזניים חילוניות (-:
ומיותר לציין בהקשר זה שאני מאמין בקדושת התורה. ואני רק מקווה שאת מרשה לי (-:

ומה שנוגע לטענת הזיוף, ראי קטע שני מהסוף בתגובה 213956.
כרגע, רק לנושא הבוער ביותר שעל הפרק, כל השאר יכול לחכות: 213992
שכ''ג לא נעול על טענות, הוא נעול אצלי במרתף. והוא ישן, אין לי שום כוונות לספר לו עכשיו סיפורים, זה יצטרך לחכות.

התעלמות ושתיקה הן בחורות מצויינות, אבל אינני רואה מדוע נחוץ כאן נשק, יעיל או לא. אנחנו באייל, לא במלחמה.
כרגע, רק לנושא הבוער ביותר שעל הפרק, כל השאר יכול לחכות: 214013
אם את כבר מעלה את הנושא הכאוב הזה, לא החלפת לי מים כבר יומיים.
ד"ר יוחנן אהרוני וזיכוי בדין בשל התיישנות הפרשה (-: 214012
הלא ידעת שככל שהמקור עתיק יותר כך הוא מהימן יותר? הרדיקליזם החדשני שלך הורג אותי.
לא הבינותי (-: 214060
העולם מצחיק אז צוחקים, ושוב לא לגופו של עניין 214028
אתה צחקת, משום מה, על דבריו הנכונים של הסטודנט והמגיב גדי אלכסנדרוביץ' לגבי הסופר, הצמחוניסט, הפציפיסט והשלושת-רבעי-אנרכיסט לייב ניקולאייביץ' טולסטוי, ואילו אותי מצחיקה קצת ההתרגשות החביבה שלך לגבי הספר שאני צריכה לחפש באוניברסיטה ולא בחנויות.

לא חיפשתי את הספר גופו, במובנה הפיסי של המילה. מה, השתגעתי?

בחצות הלילה בדרך כלל לא פותחים את החנויות (וגם לא את הספריות, למרות שזה קרה כמה פעמים, אבל זה היה בתקופות שאכן קיבלתי יחס מקצועי שמעבר למקובל) במיוחד בשבילי, אני לא מייקל ג'קסון. עברתי על כותרים, בקטלוגים ישנים וחדשים המצויים ברשותי, בפרטיות ביתי הנוח ומבלי שאזוז מטר אחד מיותר (זהו השלב הראשון אצלי, בחלק מהמקרים). ספריו של אהרוני מופיעים בהם, אבל לא הספר הזה, משום מה. אולי עוד לא הגעתי אל הקטלוג הנכון וזה לא אומר שהספר אינו קיים ולא שאתה מתעתע. תרגע. על ראש המחב"ת בוער הכובע?

סתם, פרפראה, לגמרי לא חשוב אבל קצת משעשע (אותי).

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים