בתשובה לדובי קננגיסר, 25/11/04 12:36
השפעת המיעוט היהודי 264294
שכחתי להתייחס לטלוויזיה בשבת.

באופן הלכתי טהור, ייתכן ומותר להפעיל מראש הקלטת תוכנית טלוויזיה בשבת. אף על פי כן, יש להימנע משתי סיבות:

א'. תוכניות הטלוויזיה בישראל נוצרות על-ידי חילול שבת של יהודים ואסור ליהודי לגרום או לסייע בחילול שבת בידיו של יהודי אחר. אמנם, מותר לאדם ליהנות לאחר השבת מחילול שבת שנעשה במזיד, אך בוודאי שאין הדבר ראוי, מה עוד שחילול שבת זה נעשה למענו, והוא חמור יותר. בזה הדברים שונים מחשמל, שכן מותר לקיים את חברת החשמל בישראל בשל הצורך העליון לקיומה ופיקוח הנפש הלאומי בלעדיה. שהרי בוודאי ששימוש בשבת בחשמל המיוצר בחברת חשמל למען אנשים הוא הנאה מחילול שבת. ברם, רוב הפסיקה ההלכתית מחייבת את חברת החשמל לעבוד בשבת, בשל פיקוח הנפש המשמעותי שהיה מתחולל לו לא היו עובדים בשבת, כגון: ביטחון, בתי חולים, צורך של אנשים שונים במכשירים כדי לשמור על חייהם ועוד ועוד. השימוש של שאר בני האדם בחשמל בשבת הוא אפוא "טרמפ" על החובה של חברת החשמל לייצר חשמל בשבת, ובשל כך רבים הפוסקים שהתירו, אל אף שהם בעצמם אינם נהנים משירותי חברת החשמל בשבת (הגרש"ז אוירבך והרב עוזיאל). ועל כן ההנאה מחשמל זה מותרת בדיעבד, ואין מדובר בדבר-מה שאין בו צורך של פיקוח נפש כמו טלוויזיה.

ב'. טוב יהיה לנתק את השבת מחיי חולין שבימי החול של השבוע. העיקרון בשבת אינו סיבוך הפעולות ואף לא הקושי שבביצוען. יסוד איסורי שבת הוא הכרזה כי כשם שהקב"ה הפסיק את מלאכת יצירתו ביום השביעי ושבת מכל מלאכה, אף אנו מפסיקים את מלאכות היצירה שלנו, ומעידים על בריאת העולם על ידי הקב"ה. בשל כך, מה שאסור בשבת הוא מלאכות המוגדרות כ"יצירה" חדשה, ולפי זה מודדים מה מותר ומה אסור. סגירת מעגל חשמלי הוגדרה כמלאכה על-ידי הפוסקים, ולכן פעולות אלה אסורות בשבת.
השפעת המיעוט היהודי 264352
בעניין השימוש בחשמל בשבת, כדאי לציין שרבים מהליטאים מתחברים לגנרטורים נפרדים, הפועלים בשבת באופן אוטומטי ובלי להזדקק לרשת החשמל הארצית.
השפעת המיעוט היהודי 264362
אכן, לא מזמן כתבתי על כך בשלהי תגובה 251507

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים