בתשובה ליעקב, 06/04/05 19:54
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 290875
קודם כל, כשאתה מדבר איתי אתה משוחרר מהצורך להתנצל. כבר הסברתי שלדעתי אי אפשר להעליב באייל ואין מקום להעלב. אז נעזוב את זה.

מה שכן מעניין אותי ועדיין לא הבנתי, זה מה לדעתך ההבדל, מבחינת הידיעה, בין השנטי ליהדות. כלומר, למה אין לך סיבה לדעת את תורת השנטי לפני שאתה מחליט לדחות אותה ואני כן צריך לדעת יהדות לפני שאני מחליט לדחות אותה.

כי אתה אומר שהחילונים "מציגים את עצמם כמי שיודע כי הם רוצים להציג את בחירתם כבחירה רציונלית..." באמת הבחירה שלך ביהדות (על פני השנטי) היא רציונאלית ועל סמך ידיעה של כל החלופות?

ומעניין לבדוק את זה בהפוך. איך זה שיהודי חילוני הוא "תינוק שנישבה" בעינך ואילו אינדיאני שלא מכיר את היהדות ולא מקבל אותה הוא איננו "תינוק שנישבה". נראה שהביטוי לא מבטא חוסר ידע אלא בעיקר חוסר ידע של אדם ממוצא יהודי. זה הקטע? אתה מאמין ב"אמת" אבל זו אמת של יהודים. יש "אמת" נכונה ומוחלטת אבל אחרת לשנטים. ועוד "אמת" לפולנים ועוד ...

אני חייב להודות שבדיונים אחרים אתה נשמע יותר הגיוני.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 290904
1. היהדות פועלת בצורה דו שלבית -
שלב א) קיומו של עם יהודי אשר מקיים את ערכי הצדק והמשפט של התורה
שלב ב) הכרת כל עמי העולם ביתרונות של דרך התורה מתוך ראיית העדיפות של העם היהודי.
כך שלא מצפים מאינדיאני להכיר פתאום את היהדות וזה מאוד קשה. אין גם כוונה שכל האנשים בעולם יהיו יהודים. מה שנדרש מהגוים זה רק 7 מצוות בני נוח.

2. אני לא ממש מחפש בדיקה שוויונית והוגנת של כל הדעות והרעיונות. אולם כאדם שנולד כיהודי והחוק היהודי חל עליו, וסביו וסבותיו מסרו את נפשם על התורה אני מחויב לבדוק את היהדות ברצינות קצת יותר גדולה משאני בודק את השנטי.

3. ומכאן נובעת התשובה לשאלה על תינוק שנשבה. מיהודי מצפים להכיר את התורה כי הוריו וקהילתו אמורים ללמדו. מכיון שלא עשו זאת, הוא כמו תינוק שנשבה. מאינדיאני לא מצפים שהוריו ילמדו אותו תורה.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 290926
אני חושב שאנחנו סתם מברברים כי בטח ברור לך שאין בזה הגיון ונדמה לי שאתה אומר שלא צריך בזה הגיון. זו אמונה!

מה זה סעיף (1) שלך - "היהדות פועלת בצורה דו שלבית ...". זה ממצא אמפירי? מסקנה הגיונית? או הנחה בסיסית (אקסיומה) אמונתית?
לי נראה שזו הנחה בסיסית = אמונה. אי אפשר להוכיח ואי אפשר להפריך. אולי זה נכון ואולי לא. מה שאני לא מבין זה למה מצפים מאדם ממוצא יהודי להאמין בזה ולא מכל אחד אחר.
ועוד שאלה סמנטית. אדם ש"לא מחפש בדיקה שיוויונית של כל הדעות והרעיונות" אלא שבוי במה שלימדו אותו בינקותו, לא נראה לך יותר מתאים לקרוא לו "תינוק שנישבה"?
עכשיו שאני חושב על זה - מה עושים ב"אל המעיין"? שובים תינוקות.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 290935
בוודאי שאמונה צריכה הגיון. אסור להאמין בשטויות.
היהדות טוענת לפעולה דו שלבית. זה מה שהיא אומרת.
תינוק שנשבה זה דבר סובייקטיבי מבחינת האמונה היהודית. מבחינת החילוניות הצרופה, כל אדם צריך לגדול אצל דובי בבית. מי שגדל בבית אחר הוא תינוק שנשבה.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 291010
זהו ש"אסור להאמין בשטויות" אבל איך נדע אם תורת השנטי היא שטות שלא ראוי להאמין בה?
אתה מבקש ממני להאמין במה שאינני מאמין בגלל שכתוב בתורה (= היהדות), שבה אינני מאמין, שעלי להאמין בה. נו, אם הייתי מאמין בתורה אז הייתי עושה מה שמצווה בה וממילא, בין השאר, הייתי מאמין בה כי זה מה שהיא מצווה.

באשר ל"תינוק שנשבה", עכשיו זה בטח כבר לא מעליב אפילו פולניות למהדרין. אם זה סוביקטיבי - כל אחד לפי הבית שבו גדל - אז בעיני כל מי שלא אוהב פלאפל ולא חושב שחומוס עם סחוג זה הכי טעים בעולם, *הוא* תינוק שנשבה.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 291041
1) תבדוק את תורת השנטי ותמסור לי את המלצותיך.

2) אני מבקש ממך להאמין בתורה כי אתה יהודי וכך עובר מדור לדור ביהדות. תוכל לחזק את האמונה שלך גם בכך שתראה כמה המצוות חכמות.

3) אני חושב שאנו מסכימים לגבי המשמעות של תינוק שנשבה.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 291148
ידידי,
1) סקרי שוק (לתורות ומוצרי צריכה אחרים) זמינים תמורת תשלום. המלצתי היא שתאמץ את המוצרים (והתורות) שניראים לך ותניח לאחרים לאמץ את מה שניראה להם.

2) את זה אפילו אבא שלי כבר לא מבקש ממני. (סתם מעניין שהבן שלי קרוב ליהדות הרבה יותר ממני - וזה לא מפריע לי. רק שלא יתחיל לשמור כשר, רחמנא לצילן).

3) כן. כאו נראה שיש הסכמה. והיתי מוסיף ללקסיקון שלנו שמי שאוהב גפילטאפיש - במיוחד עם חזרת - הוא "כופר בעיקר".
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 291227
2) אז תחליט - אם יהדות זה משהו שעובר מדור לדור, לא תוכל להמשיך ולהתחמק ממה שהיא.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 291249
ומה היא?
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 291253
נגיף מחשבתי :

המאמר באנגלית :

גרסה מסורסת בעברית :

הגיון קשיח ביותר 290949
התגובה ההיא מתמצתת את המהות הביולוגית-דטרמיניסטית (שלא לומר גיזעית, במובן נומינלי לא נורמטיבי [במקרה הזה]) של היהדות:

1. אם נולדת לאם יהודיה הרי אתה יהודי.
2. אם אתה יהודי הרי שמטבעך וממהותך הטבועה בך אתה אמור לשמור על חוקי התורה ומצוות היהדות ואמונתה.
3. אם אתה לא עושה זאת הרי אתה תינוק. תינוק פרושו מי שלא הגיע לבגרות נפשית ואינטלקטואלית מספקת כדי לממש את מהותו הטבועה בו.
4. המהות האינטלקטואלית והנפשית אמורה לספק לך את הבסיס להבנה ולבחירה היחידה שעליך מוטל לעשות, קרי לממש את מהותך, יעודך ותכליתך היהודית.
5. אם אתה תינוק שלא מסוגל לעשות זאת, מוטל על המבוגרים [היהודים] להוביל אותך לכיוון הנכון. הם חייבית לעשות זאת או בכפייה או בלימוד ותוכחה.
6. אם המבוגרים אינם עושים את המוטל עליהם מעצם מהותם היהודית הרי שהם מועלים בחובתם והולכים כנגד טבעם ומהותם.
7. אם בכל זאת המבוגרים לא מצליחים להחזיר אותך לדרך היהדות הרי שאתה (1) פגום וחסר או (2) רשע שמתנגד למהותו להכעיס.
8. מהסעיפים עד כאן עולה שאי מילוי המהות הטבועה היהודי הרי שהוא הולך כנגד טבע העולם ולכן הוא מפריע ומהרס את התכלית והמהות שטבועה בעולם ולכן מהווה סכנה לקיום העולם.
9. מומרים ליהדות אינם עומדים כמובן בסתירה לזה משום שהם ממלאים מהות נסתרת החבויה בתוכם וממילא צאצאיהם נכנסים הישר לסעיף 1 למעלה.
10. כל זה כמובן עומד בסתירה קשה ביותר לשאלת הנשמה/גוף אבל זה לא המקום לעמוד עליה.
הגיון קשיח ביותר 290955
3) לא. הוא יכול להיות מומר להכעיס, מומר לתאבון או תינוק שנשבה. ואולי יש עוד אופציות.
5) שאלת הכפייה אינה פשוטה כמו שאתה מציג אותה. החובה להוכיח יהודי כדי לכוונו בדרך הישרה אכן קיימת, כמו שיש חובה לשכנע אדם שלא לבזבז הונו בקזינו. כמובן שאין טעם לעשות זאת אם זה רק מרגיז את המוכח.
7) או שהמבוגרים אינם מוצלחים כל כך.
8) שטויות, והרבה יותר גרוע מכך.
הגיון קשיח ביותר 290966
3. אני לא חושב שזה כך. "תינוק שנשבה" מתייחס למי שנשבה בהיותו תינוק, לא למצבו העכשווי.
הגיון קשיח ביותר 291011
אולי "המהות הביולוגית-דטרמיניסטית" הזו היא מיסודות האמונה היהדית. אבל אני חושב שיעקוב מבין את השאלה "מה אם אלו שלא מאמינים ביסוד הזה (בין השאר)?".
תודה על המחמאה 290907

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים