בתשובה לגדי אלכסנדרוביץ', 09/05/05 15:07
כרגיל, אורי פז לא מדייק 299137
[ב] מתוך משפט אייכמן :
Q. I understood from the first part of your answer that you meant that these years in which you were a blind recipient of orders would be excluded from life according to the Kantian imperative. And I intended to ask you about this, from when till when did it last? But then you added something, and that again changed the whole thing. Now I do not know what your final position is on this.

A. Killing people violently cannot be according to the spirit of the Kantian imperative, because in principle it is not something God-given.

Q. That means that there was a time when you did not live by the categorical imperative?

A. Could not live, because higher powers made it impossible for me to live by it.

Q. From when to when was this?

A. Strictly speaking, that was from the moment when I was transferred against my will, and against my wishes, to Berlin.

Q. Till when?

A. Until the end.

1http://www.nizkor.org/hweb/people/e/eichmann-adolf/t... אם יש הפרת זכויות, סליחה.
התיאור של הפילוסופית חנה ארנדט לא מדייק? 299141
התיאור של הפילוסופית חנה ארנדט לא מדייק? 299144
בהנחה שהציטוט שהביא האלמוני נכון, אחד משניים: או שהתיאור של הפילוסופית חנה ארנדט לא מדייק, או שהתיאור שלך את הדברים של הפילוסופית חנה ארנדט לא מדייק.
הציטוט מדבריה של הפילוסופית חנה ארנדט מדויק 299157
כפי שכבר הבאתי המקור ממנו ציטטתי בתגובה 299039 "דו"ח על הבנאליות של הרוע", שבאיחור של עשרות שנים הופיע בעברית בהוצ' בבל בשם "אייכמן בירושלים", תש"ס 2000, בתרגומו של אריה אוריאל – עמ' 145-146.

זאת ועוד, שבהחלט יתכן שבמהלך אחד הדיונים הנמשכים במשפטו, אייכמן אמר את שארנדט מייחסת לו.
הציטוט מדבריה של הפילוסופית חנה ארנדט מדויק 299163
הבאתי את הפרוטוקול למעלה‏1, וזה באמת נאמר שם (בדיוק לפנ יהקטע שהבאתי קודם‏2):
"Judge Raveh: I shall ask you a few questions in German. Do you remember at one point in your police interrogation talking about the Kantian imperative, and saying that throughout your entire life you had tried to live according to the Kantian imperative?

Accused: Yes.

Q. There is no need to show this to you; do you remember it clearly?

A. Yes, I remember it clearly.

Q. What did you mean by the Kantian imperative when you said that?

A. I meant by this that the principle of my volition and the principle of my life must be such that it could at any time be raised to be the principle of general legislation, as Kant more or less puts it in his categorical imperative.

Q. I see, therefore, that when you said this you were precisely aware of Kant's categorical imperative?

A. Yes, I was.

Q. And so, do you mean to say by this that your activities in the course of deporting Jews corresponded to the Kantian categorical imperative?

A. No, certainly not, because these activities...at that time I had to live and act under compulsion, and the compulsion of a third person, during exceptional times. I meant by this, by the...by this living according to the Kantian principle, to the extent that I am my own master and able to organize my life according to my volition and according to my wishes. This is also quite obvious, in fact it could not be meant any other way, because if I am subjected to a higher power and a higher force, then my free will as such is eliminated, and then, since I can no longer be master of my free will and volition, I cannot in fact adopt any principles whatsoever which I cannot influence, but, on the contrary, I must, and also may, build obedience to the authorities into this concept, and then the authorities bear the responsibility. In my judgment, that also belongs to it.

Q. Do you mean to say by this that following the authorities' orders blindly signifies realizing the Kantian categorical imperative?

A. Since the Kantian imperative was laid down, there had never been such a destructive and unprecedented order from a head of state. That is why it was new, and that is why there is no possibility of comparisons, and no...one cannot have any idea of how it was. There was the War. I had to do just one thing. I had to obey, because I could not change anything. And so I just placed my life, as far as I could, in the service - I would put it this way - of this Kantian demand. And I have already said that in fact others had to answer for the fundamental aspect. As a minor recipient of orders, I had to obey, I could not evade that. "

1 תגובה 299137 או, שירות לעצלנים, http://www.nizkor.org/hweb/people/e/eichmann-adolf/t...

2 אלוהים, הזכויות...
הציטוט מדבריה של הפילוסופית חנה ארנדט מדויק 299168
גדי?

נו, שוין. שאני אצפה ממך לבקשת סליחה על עלילת-הפקרת הדם של אורי פז. ואולי כן, מי יודע.
הציטוט מדבריה של הפילוסופית חנה ארנדט מדויק 299169
המממ?
הציטוט מדבריה של הפילוסופית חנה ארנדט מדויק 299170
אורי, המגיבים באייל מתחלקים לשלוש מחלקות:
א. המגיבים שלעולם לא מסתירים את זהותם.
ב. המגיבים שיודעים איך להסתיר את זהותם כשהם רוצים כך שלא תזהה אותם.
ג. אורי פז.
לא ברור אם גדי משתייך לראשון או לשני, אבל ודאי שאינו משתייך למחלקה השלישית.

עלילת דם? הפקרת דם? אורי פז? די, בבקשה, תפסיק, הבטן כבר כואבת לי.
הציטוט מדבריה של הפילוסופית חנה ארנדט מדויק 299173
אני מכחיש כל קשר לתגובה המיוחסת לי.
הציטוט מדבריה של הפילוסופית חנה ארנדט מדויק 299172
תגובה 286512
הציטוט מדבריה של הפילוסופית חנה ארנדט מדויק 299174
וכעת, אם יש לך קשר לתגובה 299148 הינך מתבקש לבקש מעורכי האתר למחוק אותה.
הציטוט מדבריה של הפילוסופית חנה ארנדט מדויק 299180
אורי, אני כתבתי את תגובה 299148, את תגובה 299137, את תגובה 299163 ואת תגובה 299170. כולן מדוייקות לחלוטין. לצערי אתה מוציא דברים מהקשרם, מתעלם מעובדות, מצטט ציטוטים חלקיים, ועושה את כל זה בצורה כל כך גסה שקשה להתעלם מכך. אני מבקש מעורכי האייל שלא, *שלא*, למחוק שום תגובה שלי, ואם היה טעם בלכתוב תגובה פעמיים, הייתי כותב את כולן שוב. תקרא את הפרוטוקול של המשפט, לא מדובר במסמך סודי, ותבין כמה אתה מעוות את המציאות לנוחותך. אני מניח שגם את הציטוט מהספר של ארנדט הוצאת מהקשרו (פשוט מפני שהמוניטין שלך נמצא כרגע בתחתית התהום).
אורי פז לא מדייק! 299148
אני יודע מה אורי פז טען, ואני יודע מה הן כתוב בפרוטוקול המשפט, ואני יודע שהראשון והשני סותרים זה את זה. אם המקורות שלך לא מדייקים או ההבנה שלך לא נכונה (מה שסביר יותר), זו כבר בעיה שלך. אין מה להתווכח עם עובדות, וודאי שלתת לפילוסופית מתה להתווכח איתם זה טקטיקה פחדנית ולא חכמה.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים