בתשובה לצב צעבדה, 29/11/05 19:30
לא ברור 350040
"המכנה המשותף הנמוך ביותר [של דתות] הוא אמונה בכוח עליון ובעולם הבא. עד כמה שאני יודע נאציזם, סוציאליזם ועוד כל מיני תורות שהמחבר מזכיר לא עונות לשני הקריטריונים האלו"

נקודה חשובה, שלדעתי לא כיסיתי אותה היטב במאמר. למיטב הבנתי, אתה שוגה כאן ביחס לסוציאליזם, שדווקא כן מבטיח עולם הבא בעולם הזה וכן מדבר על כוח עליון (ה-geist). מאפיין שמשותף במידה רבה לנאציזם ולסוציאליזם הוא היותן דתות חדשות, שבהן יש לברוא את העבר הקדמון (טרם השתלטות הדחפים הרעים) ואת העתיד ההירואי והגן-עדני בו במקום. כדתות חדשות דומות, שתי האמונות אימצו מבנה מקובל של "נביאים" או מעין "אלים חיים" הניצבים מעל לאפשרות של טעות או דחפים אנושיים בזויים, המובילים את העם אל ארץ הבחירה וגן העדן.

(בשתי הדתות הללו יש ממדים גנוסטיים שגם בהם לא נגעתי, וממד של התייחסות פסימיסטית, שגם בו לא נגעתי. התמונה רחוקה מלהיות שלמה)

"יש כנראה הרבה אנשים שחושבים שהסיבה להטלת מגבלות או איסורים, שאולי כל הדתות נוהגות... היא הרצון להביא את האדם לתחושה שהוא שולט בצרכים הפיזיים שלו, כך שבמידה מסויימת האדם מרגיש התעלות"

קשה לי להכריע בזה לכאן או לכאן ולתחושתי יש בדבריך משהו שאינו מכוסה היטב בדברי. בכל זאת, אם להשתמש במידת אמה גסה, מידת הממשות של הרצון הזה נבחנת כאשר מוצגות בפני אנשים אפשרויות אחרות. כלומר, כמה אנשים מעדיפים לצום במדבר או לשבת על עמוד במשך עשרים שנה, או להתבודד במערה, וכדומה ביחס לכמה אנשים שמעדיפים לא לעשות זאת.
לא ברור 350368
אני מבין קטן מאוד בהגדרות של עולמות, אבל נראה לי שההגדרה שאליה מתכוונים כאשר מדברים על 'עולם הבא' בהקשר הדתי, מתייחסת לעולם שאחרי החיים האלו (גלגול נשמות) ולא לשיפור בעולם הנוכחי. מהסיבה הזאת הגדרות העולם הבא של הסוציאליזם והנציזם לא עונות על הדרישה, הן לכל היותר מבטיחות עתיד טוב יותר כבר בעולם הזה.
אני באופן אישי מעדיף בתולה אחת בעולם הזה (שלא חייבת להיות בתולה) מאשר 72 בעולם הבא.
לא ברור 350392
''אני מבין קטן מאוד בהגדרות של עולמות, אבל נראה לי שההגדרה שאליה מתכוונים כאשר מדברים על 'עולם הבא' בהקשר הדתי, מתייחסת לעולם שאחרי החיים האלו (גלגול נשמות) ולא לשיפור בעולם הנוכחי.''

כן ולא. ההבטחות של הסוציאליזם והנאציזם דומות מאוד לאלו של כתות משיחיות וגנוסטיות, שמבשרות על בוא אחרית הימים כבר עכשיו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים