בתשובה לגדי אלכסנדרוביץ', 17/01/07 23:08
הפתרון הרבה יותר פשוט, והרבה פחות פסיכולוגיסטי. 429423
... וחוק השבות. ומגילת העצמאות. וכל האתוס הציוני.
הפתרון הרבה יותר פשוט, והרבה פחות פסיכולוגיסטי. 429432
נראה לי שזה הופך לדיון סמנטי על ההגדרה של ''פליט''.
הפתרון הרבה יותר פשוט, והרבה פחות פסיכולוגיסטי. 429455
אני מת על ויכוחים סמנטיים.

ההגדרה הפשוטה ביותר של פליט הוא "אדם חסר-אזרחות". לפי זה הפלסטינים שעלו על האוטובוס הלא-נכון ב1948 הם פליטים וגם צאצאיהם פליטים (למעט אלה שהיגרו למערב, למשל, ואני גם לא בטוח לגבי ירדן).

אחת ההנחות הבסיסיות של האתוס הציוני היא שקשה או בלתי-אפשרי ליהודים להשתלב השתלבות מלאה בארצות מושבם לאורך זמן. לפי זה, כל היהודים מחוץ לישראל הם לפחות פליטים-בכוח.
הפתרון הרבה יותר פשוט, והרבה פחות פסיכולוגיסטי. 429458
איך פליט הוא "אדם חסר-אזרחות"? אני תמיד חשבתי שזה בא מהשורש פ.ל.ט. ושפליט הוא אדם שנפלט (ממולדתו?).
הפתרון הרבה יותר פשוט, והרבה פחות פסיכולוגיסטי. 429463
זאת ההגדרה החוקית. המקור האטימולוגי לא חייב להיות תואם.

אבל אם כבר העלית את זה, הייתי אומר שהוא די קרוב; מי שיש לו אזרחות יש לו מולדת, ובעיקרון לא נפלט ממנה (אלא יוצא מרצון), ומי שלא נפלט ממולדתו כעיקרון יש לו אזרחות, של המולדת שלו. למי שאין מולדת, או שלמולדת שלו אין מעמד מדיני, אין אזרחות.
הפתרון הרבה יותר פשוט, והרבה פחות פסיכולוגיסטי. 429467
מאיפה ההגדרה החוקית הזאת? למה דווקא "פליט" ולא מילה אחרת (אולי "א-אזרח")?

יש הרבה מאד אנשים שנפלטו ממולדתם (הישנה) וקיבלו (או לקחו) אזרחות במולדתם החדשה.
הפתרון הרבה יותר פשוט, והרבה פחות פסיכולוגיסטי. 429512
הממם, נראה שאני טועה; אני זוכר שראיתי אמנה בינ"ל רלבנטית שמגדירה פליטים כך, אבל אני לא מצליח למצוא אותה, ואמנות אחרות מגדירות פליטים דומה יותר לאיך שאתה מגדיר.

בכל מקרה, ההגדרה של פליטים פלסטיניים שונה לגמרי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים