בתשובה לאור, 21/03/07 7:20
כמה הערות 436341
תודה. אתחיל מהסוף, כי בסעיף האחרון אני לגמרי מסכים איתך.

5. אני מסכים שהאובססיה הישראלית להשכלה גבוהה אינה בריאה (אגב, לאובססיה הזו אין כל קשר עם למדנות; הלימודים באוניברסיטה עשויים להיות אנטי-למדנים בעליל). עדיין, מעניין אותי להבין מאיפה נובעות המגמות החדות שהצבעתי עליהן.

5 השני. העדויות הטובות ביותר ללמדנות בפועל הן הכמות האדירה של ספרות והגות שיצרו יהודים, ר' תגובה 436278. לא רק היצירה, אלא גם עצם השימור של ספרות רבה מהתקופה של לפני המצאת הדפוס מעיד על חשיבות עליונה ללימוד.

4. אם אפשר באמת להוכיח שחלק לא זניח של המורים בשנות השישים היה יוצאי אוניברסיטאות אירופאיות, כפי שאתה רומז, אני מאוד אשמח. זה הרי בדיוק מה שאני מנסה לומר: אנו חבים את ההצלחה הפנומנאלית דאז ליהדות הגולה שהגיעה לכאן, ולא משנה לי כרגע אם מדובר בתלמידים או במורים. עצם העובדה שאחוז גבוה מהמורים היו יוצאי אוניברסיטאות אירופאיות (ולא, נניח, שותי-לשוכרה- בבתי-מרזח-אירופאים) עשויה להעיד נאמנה שהגיעה לכאן מסה משמעותית של למדנים מהגולה, והם-הם שגרמו להצלחה במערכת החינוך, *חרף* האופי הלא-למדני של הצבר.

3. אתה צודק בנקודה הזו, אני קצת תמים בעניין הזה. כל מי שאני מכיר שלומד פילוסופיה עושה זאת מתוך למדנות, אבל מצד שני אולי יש לומדי פילוסופיה "שלא לשמה", ואני פשוט לא מכיר אותם.

2. אין לי פרטים נוספים על המבחנים בשנות השישים, לצערי. גם אני אשמח לעוד מידע בנושא.

1. דומני שבהמשך כבר ענו לשאלה הזו, אבל לענ"ד היא לא רלוונטית. ראשית, כפי שכתבתי כבר במקום אחר פה, ריבוי פרסי נובל מצביע על למדנות, אבל הוא לא המדד היחיד. למדנות לא בהכרח גוררת עמה פרסי נובל, כי יש תחומי לימוד רבים (בינהם אקדמיים) שפרס נובל לא מכסה. אבל יותר מזה: זוכי פרס נובל הישראלים, גדלו (לכל המאוחר) בישראל של שנות החמישים-שישים, ולא בישראל של ימינו. כלומר, הם גדלו ככה"נ במערכת חינוך מצוינת. ואכן, בשכבת הגיל הזו יש לא מעט מדענים ישראלים מעולים. לא רק אלו שזכו בפרס נובל, אלא גם רבים אחרים, שבזכותם ישראל נחשבת מהמובילות בתחומים מדעיים כמו מחקר בתאי גזע ‏1 ותורת המשחקים ‏2.
לאור הנתונים שאנחנו עדים להם על מערכת החינוך של ימינו, מסופקני אם נזכה לראות את ישראל מובילה במדע בעוד שלושים-ארבעים שנה. (למעשה, כולי תקווה שנזכה לראות את ישראל בעוד שלושים שנה בכלל, בין אם מובילה במדע ובין אם לאו...)


חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים