בתשובה לדותן דימט, 16/10/99 12:32
לאנשים דווקא יש תחליף! 438
לא שזה ממש קשור למאמר שלי, אבל אם כבר התחלתם דיון - אני מאמין באמת ובתמים שלכל אדם יש תחליף. אין דבר כזה שבלי אדם מסויים - לא יהיה ניתן לעשות דבר מה. אני לא מאמין בקיומו של ''האדם הטוב ביותר'' בכל תחום שהוא, ובוודאי שאינני מאמין ב''אדם הטוב ביותר'' בכל התחומים גם יחד.
אם אדם מסויים אחד אינו יכול למלא תפקיד כלשהו, ימצא בסוף מישהו טוב כמוהו להחלפתו. אני לא אומר שכל אדם יכול להחליף כל אדם אחר, אלא ש''יגעת ומצאת'' - אם תחפש מספיק, תמצא מישהו מספיק טוב.
לא ממש... 440
האימרה המצוטטת רוצה לאמר שהחלפת X ב Y הינה בבחינת החלפת בורג בבורג זהה משל היה מדובר בקו ייצור תעשייתי ולא היא.
נסתכל על דוגמאות גדולות ההופכות את הבנת חוסר נכונות האימרה למוחשיות: אם בזמן מלחמת העולם ה I היה נהרג עוד ר"בט אחד הרי שלא ברור כלל וכלל שהיה מגיע מישהו עם תכונות אישיותיות שהיו מצליחות לסחוף מדינה שלמה (עיין ערך היטלר). ישנה אפשרות לתת דוגמאות נוספות כגון מה היה קורה אם מישהו היה מחסל את משה (המתקרא גם רבינו), ישו או מוחמד. ז'אן-דארק הייתה יכולה למצוא לה תחליף?

מובן שניתן למצוא לתפקיד מסויים אדם שיהווה תחליף מושלם או אף טוב יותר, אולם פעמים רבות אנו יכולים להיד מנסיון שהתחליף איננו בא עם התכונות שהישרה קודמו.
על אחת כמה וכמה נכונים הדברים למצבים בהם רוחו של האדם ומכלול אישיותו באים לידי ביטוי בעבודתו.
לא ממש... 443
למעשה, זהו וויכוח הניטש מזה שנים בין היסטוריונים – האם גיבורים עושים את ההסטוריה, או שההיסטוריה עושה את הגיבורים.

למיטב ידיעתי, המומחים עדיין חלוקים...

(יוסי, אם אתה קורא שורות אלה – הידע ההיסטורי שלך יותר מעודכן משלי... מה דעתך?)
לא ממש... 445
ההסטוריוגרפיה המרקסיסטית (שהובעה בצורה מצוינת ע"י טולסטוי בסוף "מלחמה ושלום") טענה שההסטוריה היא רצף של תהליכים בלתי נמנעים, שסופם במהפכה המיווחלת. לפי שיטה זו, שחלחלה אל אינטלקטואלים רבים, לאדם הבודד אין אפשרות להשפיע על מהלך ההסטוריה.

זוהי, כמובן, תפיסה דתית של ההסטוריה: היא מניחה "שהכל כתוב מראש". עוד בטרם נוצרה החברה האנושית הראשונה, נגזר שהיא תסתיים במהפכה קומוניסטית מפוארת. וזה, מה לעשות, הבל, שטות ורעות רוח.

התהליך ההסטורי חשוב, אבל הוא מורכב מאוסף עצום ומורכב של אינספור פעולות של אינדיווידואלים. אין תהליך ללא אינדיווידואלים, ואינדיווידואלים יכולים לפנות לכאן או לכאן.

איזה תהליך הסטורי היה כותב דווקא את המוזיקה של מוצרט? של באך? של בטהובן?

אם יוליוס קיסר לא היה נולד, אילו נרצח על ידי סולא, אילו מת בגאליה, אילו נהרג במלחמת האזרחים, לא היה פרינקיפאט רומאי. אם לא היה פרינקיפאט, לא היה כוח מרוכז בידי אדם אחד, והאימפריה הייתה מתפרקת בטרם נוצרה. אילו כך היה הדבר, לא היה קיסר שמתנצר, ולא היו אלף שנים של חושך, שהביאה הנצרות עמה.

דוגמא נוספת: אילו פאולוס היה נשאר יהודי קנאי, ולא מתנצר, סביר שהנצרות הייתה נותרת כת יהודית קטנה ולא חשובה.

מה היה קורה אם גנדי היה תומך דווקא בפעולה אלימה?

וכן הלאה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים