בתשובה לג. שמעון, 18/11/01 3:29
כיסוי בע''מ 43827
הלו שמעון,

א. התכוונתי למאמר אחר בנושא מדע-תורה שהיה מעין ראיון-דואלי וסליחה שגרמתי לבילבול

ב. האם עניין הטוטאליות הוא רק סמנטי או יש בו מהות. חצי מליון חיילים אמריקאים, שימוש בשלל אמצעי לחימה קיימים וכאלה שפותחו במיוחד לוייטנאם, כולל לוחמה ביולוגית, כימית, מחתרתית, שימוש במדינות שכנות - קאמבודיה. ומהצד הצפוני - הטלת כל משאבי האנוש שעומדים לרשותם למערכה. האם רק בגלל שלא הוטלה פצצת אטום הופכת המלחמה ללא טוטאלית?

ג'ונסון, מק'נמארה וניקסון אמרו מה שאמרו לא בדיעבד אלא תוך כדי המשך ההתעצמות והלחימה - בחינת הליכה בעיניים פקוחות אחרי השמאניזם (לפי הגדרתו של מיכאל בדיון על השירה) רק שהפעם זה שמאניזם עצמי. מה שמראה שמטרות הלחימה האמיתיות לא היו קיימות למעשה, לא שלום, לא בטחון ולא דומינו. רק אשלייה עצמית ויש שיוסיפו אינטרסים כלכליים של חברות הנשק. (האם ה-White Igloo מהווה הוכחה לכך?)

אשר למערכת האיגלו הלבן. מהלינק שצרפת הבנתי שהחלק האנושי בו הוא מאד מקרי. אם היו להם פאנטומים לא-מאוישים אפשר היה להשתמש בהם ואז המערכת היתה מכנית-אוטומטית לחלוטין. אני מבין שפרופ 'גריי לא התכוון ללוחם מסוג רובוקופ אלא להגדרה רחבה שבה מכונות ואנשים לוקחים חלק בתהליך קבלת ההחלטות ואולי גם בשלבי איסוף המידע והביצוע. עדיין נראה לי שעצם השימוש במילה קיבורג להגדרת מערכת כזו הוא מיותר ושלא ממין העניין, אבל אולי זה רק עניין של טעם, וכמו שכריס אמר לך, ההגדרה לא כל כך חשובה כל כל עוד מסכימים על התוכן המוגדר.
שמאניזם עצמי 43842
היי רון,

א. אני חושב שהבהרתי היטב מדוע מלחמת וייטנאם לא היתה טוטאלית ואין לי מה להוסיף.
(האטום הוא רק דוגמה, יכלו האמריקנים להרוס את כל וייטנאם ולהרוג את כל הצפון וייטנאמים גם בשיטות אחרות; נאפל"ם אפשר להטיל גם בצהרים ובערב).

ב. לדעתי הביטוי ששאלת ממיכאל "שאמאניזם עצמי" הולם יפה את התפיסה של כריס ש"בשני המחנות רווחת האשלייה שניתן לקיים שליטה על מהלכי המלחמה". ממש כמו שאמרת, לפי כריס, במלחמה הפוסטמודרנית מטרות המלחמה האמיתיות קיימות רק ברטוריקה אך לא במציאות ("לא שלום, לא בטחון, לא דומינו" כפי שציינת). על חוסר האפשרות לגבש מטרות מלחמה אמיתיות בזמננו ירחיב הראיון בחלקו השני; ובגלל חוסר אפשרות זה המלחמה אינה יעילה כהמשך המדיניות, לדברי כריס.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים