בתשובה לגיל לדרמן, 20/05/00 2:11
חזרה להתחלה 4974
אז מה המסקנה שלכם ?
כיוון שהיום אנו ביחסי ידידות עם גרמניה, מקבלים מהם צוללות במתנה וכו', אנו נמצאים בתקופה של "כניסת אבנים" ואין זה הזמן ללמד שהייתה שואה ושהגרמנים רצחו אותנו ואת ילדינו בתקופה שלפני כינוס האבנים הזה ?
הנושא "המורכב והמסובך" של טבח מעלות שודר בתוכניתה של שלי יחימוביץ', והוקדשה לו שם אם זכרוני אינו מטעני כחצי שעה.
התיאורים בתוכנית היו מאד חיים וציוריים (הרבה יותר ציוריים מדבריו הציוריים של ג. שמעון, שבקריאה חוזרת בהם גיליתי שהציורים היחידים שם הם הכוכביות הרבות בשורות הראשונות.)
לא אני בחרתי לשדר את הדברים. אחרים עשו זאת, למרות שלא מדובר בתכנית היסטורית שמשודרת בערוץ 8 אלא תוכנית אקטואליה.
הפרט היחיד שבלט בחסרונו הוא, שאת מעשה הנבלה עשו ערפאת ואנשיו. האם לא היה מקום לשדר את הפרט הזה ?
אני חושב שכן, אך איש באמונתו יחיה.
חזרה להתחלה 4975
תיקון ''טבח קריית שמונה'' לא ''טבח מעלות''
לשם ובחזרה 4987
השואה איננה משמשת את מערכת החינוך שלנו על מנת לטפח שינאת גרמנים, אלא על מנת לטפח את תחושת המצור והסכנה והעם לבדו ישכון. לימוד השואה נועד להסביר לילדים ישראלים שיהודי טוב זה יהודי אוחז בנשק שמשרת בסיירת גולני.

לא בטעות התעלמתי מהתוכנית של שלי יחימוביץ' או מהדוגמאות הרבות ומהארועים ההיסטוריים שהעלתם אתה וג. שמעון. עשיתי זאת בכוונה מלאה, כדי להדגיש נקודה, שאני נאלץ לחזור ולהדגיש בשנית. -יכול- להיות וויכוח לגבי מטרותיה של המדינה, לגבי דרך החינוך של הילדים, ולגבי ההגיון והצדק של חתימת הסכם שלום עם אדם כערפאת. לי יש טיעונים, לך יש טיעונים, ומן הסתם יש טעם באילו ובאילו גם יחד. אולם לכשעצמי, אני לוקח אחריות על דעותי ורצונותי, ומבין שהם שלי. אני מבין שמה שלומדים הילדים בגנון ובבית הספר הוא פועל יוצא של -הרצונות- שלי, והאינטרסים שלי (או יותר נכון של מי שבונה את תוכנית הלימודים ומי שמעביר אותה בפועל). מה שמשדרת התקשורת הוא פועל יוצא של רצונות ואינטרסים אחרים. אז אולי גם אותי מעצבנים הרצונות והאינטרסים של אנשים אחרים - לדוגמא, אלו של מפעילי "ערוץ 7". אולם בניגוד אליך, אני אינני מתיימר לדבר בשם "האמת". אני מבין שלא ניתן ללמד את "כל האמת", וממילא אף אחד איננו יודע אותה לאשורה.
כולם מגלים חלקים מהאמת ומסתירים אחרים. המירב שניתן לדרוש הוא אדם אמיץ בעל אחריות האומר במפגיע - "חלק זה מהאמת נראה לי מועיל, וחלק זה נראה לי מזיק - זו בחירתי". אדם זה לוקח אחריות על מה שהוא מלמד את ילדיו, ואיננו מטיל את האחריות על "ההיסטוריה" או על "המציאות כפי שהיא".
אז קח אחריות על בחירתך ורצונותיך, והתווכח עם הבחירה של אנשים אחרים - תהא זו הבחירה למסור שטחי מולדת לערפאת או לגדל ילדים אשר לא בהכרח רוצים להיות חיילים טובים - אולם הנח את האמת לנפשה. אתה הוא המחנך את ילדיך, לא "האמת" או "ההיסטוריה".
לשם ובחזרה 5002
אגיב רק על קטע הפתיחה. נראה לי שהגזמת מאד בתיאור הסיבות שבגללם לומדים את נושא השואה.
נושא כל כך מהותי ענקי ונורא מחייב לימוד מסיבות רבות, כשעניין גולני הוא מאד משני.
לשם מה הקימו יהודי ארצות הברית את מוזאון השואה ?
שם אין גולני.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים