בתשובה ליהונתן אורן, 23/05/09 20:36
יופי 512443
איני טוען שאין ביופי הנשי מרכיבים תלויי תרבות, אלא שעיקר מרכיביו אינם כאלה (כנראה מסיבות ביולוגיות) - היחס בין המותניים לירכיים ( 0.7 ? יופי [ויקיפדיה]), אחידות העור וסימטריה כללית, רגליים וצוואר ארוכים, ישבן ושדיים מורמים, כפות רגליים קטנות ועוד...

נכון שפרטים מסויימים ובמיוחד חשיבותם היחסית במדד המשוקלל של היופי משתנים ממקום למקום ומזמן לזמן, אך הרוב נשאר ודומה ברוב התרבויות (גם אם לא כולן). גם כאשר "דרישות" מסויימות משתנות, הן יכולות להיות תוצאה של מציאות חומרית אובייקטיבית ולא גחמה תרבותית - למשל נושא השיזוף והשומן.

הנה דוגמא שאולי תאהב. הוסף אותה לדרישה שבלקחה של תגובה 495351 ותקבל את האשה המושלמת (: :
"הריני שולח אל המלך עלמה בעלת מראה מושלם, צבע עורה, פיה ושיניה צחים, לבנה, מבריקה, ריסיה ארוכים, שחורת עיניים, שחרחורת, עיניה ברכות, אפה כמגדל; גבוה; בוהקת; עפעפיה מרבים שיער; לחיה מוארך, מבקש נשיקה; שערה שופע; ראשה עצום; חריץ השדיים רחב; צוארה ארוך; החזה רחב; השדיים כמגדלות; עצמותיה בולטות, בכתף ובזרוע; אגרופה יפה; כף היד עדינה; אצבעותיה ישרות; הבטן רזה; הגזרה דקה; מותניה צרים; רגליה מוצקות; הישבן גבוה; הירכיים חמוקים; השוקיים עמודים; אחוריה מלאים; הקרסול מרופד; העקב והרגל עדינים; צועדת ברכות; כל היום רגועה; כל מה שחשוף אצלה הוא נעים למראה; נשמעת לאדוניה; אינה מעזה פנים ואינה חמת מזג; מזגה מתון; נפש אצילה; אין לה חלק במזימות; נחבאת אל הכלים ורצינית; מסבירה פנים; אחראית; נדיבה באופיה; די לה בייחוס אביה ולא תמנה את כל משפחתה; די לה במשפחתה ולא תמנה את שבטה כולו; היא טובה בענייני התרבות; דעותיה כדעת אנשי הכבוד; מעשיה כמעשיהם של אנשי החובה; יש בה תבונת כפיים; שומרת את לשונה; קולה בנעימים; תפאר את בעל חסותה ותבזה את אויבו; אם תרצה בה תחפוץ, ואם תעזבינה תשקוט; תשים בפוך עיניה ובאודם את פניה; שפתיה רוטטות; תזדרז לקפוץ כשתקום, ולא תתיישב אלא במצוותך לכשתשב."

עוד דבר: דברים הנחשבים כאמנות בתרבות אחת אכן אינם כאלה בהכרח בתרבות אחרת וגם הגבולות בין אמנות לעניינים אחרים אינם זהים בכל התרבויות. ומה בכך? הרי אינך חולק על כך שעדיין ניתן לפתח תיאוריות ערכיות כלליות, לבדוק עובדות סטטיסטיות ולנסות לרדת לחקר הצרכים הנפשיים המשותפים לכולנו כבני אדם (זאת במקום להסתפק באמירות רלטיביסטיות ריקות כדוגמת "מוסרי הוא מה שנחשב חברתית שכזה" ובדומה לגבי אמנות).
יופי 512449
אני אכן אוהב את הדוגמא שהבאת. מה אני יכול לומר? לפעמים קשה לא להיות מלך פרסי.

אני לא יודע לפי מה אתה קובע מהו "הרוב" והדברים החשובים במדד המשוקלל של היופי. כמובן שחלק מהמאפיינים הם ביולוגיים ומולדים, אבל אני חושב שהטענה שעיקר מרכיביו של היופי אינם תלויים בסביבה היא תלוית הגדרות (מה זה "עיקר") ולכן הויכוח קצת עקר. אבל הופתעתי מהנחרצות של הטענה שלך.

אני לא חולק על כך שניתן לפתח תיאוריות ערכיות כלליות. השאלה בנוגע לאמנות היא האם אנחנו מדברים על תיאוריה ערכית או על מוסד חברתי. אני בהחלט חושב שאפשר לחקור בשאיפה להכללות אוניברסאליות ובאופן מדעי את הצורך האינדיבידואלי והחברתי באמנות ואת התפקיד וההשפעות שלה. אני לא בטוח שההופעות הפרטיות שלה הן לא קונטינגנטיות ופרי גורמים תרבותיים. כמו שאפשר לחקור את הצורך, ההשפעות והתפקיד של אהבה בנפש האנושית ובחברה האנושית, אבל אי אפשר לומר מהי אהבה טובה או במי ראוי להתאהב ‏1.

1 וחבל, כן? הרבה סיבוכים היו נמנעים בקלות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים