בתשובה לtrilliane, 14/01/10 10:53
בחינת הבגרות בלשון 533340
טריליאן היקרה,
כמדומה שראיתי בדיון (זה או אחר) שאת יודעת לנקד, ובקשה צנועה לי אליך:
אחד השירים שהותיר עלי רושם עמוק ביותר בילדותי הופיע על שפופרת משחת השיניים "שנהב".
איני יודע מה הפעים אותי בשירה המזוקקת הזו.
ודאי לא התוכן.
אולי המשקל ואולי ההומור העדין, או אולי אלמנט ההפתעה?
בכל אופן הנה השיר. כמהה נפשי לקרוא אותו מנוקד נכון, ואם את, או כותב אחר תאותו לנקד אותו עבורי אתבשם:

"""
על מברשת יבשה
בעלת זיפים קשים
פזור משחה כדי שליש
המברשת
"""
בחינת הבגרות בלשון 533344
אם אני עדיין זוכר משהו, זה אמור להיות כך:

עַל מִבְרֶשֶת יְבֵשָה
בַּעֲלָת זִיפִים קָשִים
פְּזוֹר מִשְחָה כְּדֵי שְלִיש.
הַמִּבְרֶשֶת.
בחינת הבגרות בלשון 533363
באמת?
אני לא זוכר נקודה אחרי "שליש".
זה כמובן מעניק לשיר זוית חדשה לגמרי - פחות קולחת-פואטית והרבה יותר קודרת, אולי אפילו מבשרת רעות. מעין לעד-אין-דור.

בכל אופן אני כמעט בטוח שאחרי "המברשת" לא היתה נקודה.

תודה לך מקרב לב על הניקוד.

ושאלת בור-סקרן:
למה הַמִּבְרֶשֶת (מ דגושה) אבל מִבְרֶשֶת (ללא דגש)?
בחינת הבגרות בלשון 533364
אחרי ה''א הידיעה בא דגש חזק (למעט מקרים חריגים שלא ניכנס אליהם כרגע).
בחינת הבגרות בלשון 533397
יתכן שתוספת הנקודה לאחר ה"שליש" זוהי פרשנות שלי: עד כאן דבר המברשת, ולאחר מכן חתימת בעל(ת) הדבר.
אחרי "המברשת" נגמר השיר כולו. החרות שלא לסיים קטע בנקודה היא חרות שאני נוטל לעצמי רק בכתיבה במרשתת. בכתיבה התקנית הנקודה מחויבת.
ולגבי שאלת הבור הסקרן, טריאלין ענתה לך.
בחינת הבגרות בלשון 533585
דומני כי על ה-ל' להיות פתוחה ולא קמוצה בשל הסמיכות המעבירה המרחיקה את הטעם אל הסומך.
בחינת הבגרות בלשון 533541
נראה אותה מנקדת את השיר הזה תגובה 139628.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים