בתשובה לאלון עמית, 01/12/10 22:14
ויקיפדיה 558058
אלון,
ההגדרה שאתה מצטט בהחלט נאה, גם אם בעלת חסרונות מסויימים. כחובב ערפילים לעת מצוא, ובמיוחד את פיזורם, אנסה קודם כל להביא אותה לשפתו של בן יהודה: "אמנות היא התוצר או התהליך של אירגונם המכוון של אלמנטים סמליים, באופן שמגרה את אחד או יותר מן החושים, הרגשות או השכל ומשפיע עליו" (תרגום מקצועי יותר יתקבל בברכה). חיסרון ראשון שישר קופץ לעין בהגדרה זו הוא אפשרת היותו של השכל יעד יחיד ליצירתה של אמנות. בוודאי לא תחפוץ בכריכת כתיבתם של תרגילים והוכחות במתמטיקה (כפי שהזכיר תשע נשמות) עם זה...0.

החיסרון השני כאן לדעתי הוא שהביטוי "אירגונם המכוון" אינו פוסל בבירור פעולות העתקה. אני משער שרובנו יפסוק, במידה רבה של צדק, שעל פי תנאי זה, פעולת הסידור והעיצוב המוקפדת של האגם, העצים, הסלעים והפרחים בגן יפני‏1 כדי שזה יהיה אסתטי, ישרה תחושת הרמוניה ויפיח השראה, היא מעשה אמנותי. בכל מקרה, פעולה זו עונה בבבירור על נוסח ההגדרה של ויקיפדיה - גם כאשר אירגון מכוון זה נעשה תוך חיקויו המפורט של גן אחר, לשם יצירתם של אותן התחושות.

אבל הבעייה הגדולה שאני רואה בהגדרה הויקיפדית הזו היא הביטוי "אלמנטים סמליים". מה זה בדיוק? האם זה כולל חפצים קהים (סלעי הגן היפני), או גם חדים (מכשירי עינויים)? ומה עם מילים – האם הן אלמנטים סמליים? אם לא, אז זה פוסל את הספרות ואם כן, אנו שוב מציפים גלריות בהוכחות מתמטיות, עד כדי פשיטת רגל. מה עם משחק? מה האלמנט הסמלי שם? האם האלמנט הסמלי שבמשחקו של דאסטין הופמן נעדר מדברי מאמן אל נבחרתו או מאלו של זבן לקוניו? ומה אם אין סמליות, אלא סתם יצירה מקורית של יופי בלתי מוסבר?

גם אם נוותר על סמליות, בהגדרה לא כתוב "שנועד לגרות...ולהשפיע עליו", אלא "באופן שמגרה...ומשפיע עליו". זה מותיר בגדר האמנות גם סידור מכוון לצרכים תפעוליים, שיוצא מרהיב עין וכמו שקיעה יפה, מעניק לצופה חוויה אמנותית על דרך המקרה, ונכנס על-ידי כך לגדרה של פעולה אמנותית, שכן אין כאן דרישה של "כוונה אמנותית" כלשהי מן היוצר, אלא רק כוונה כלשהי ותוצאה הנחווית באופן מסויים.
למעט נקודות אלו (ועוד כמה, אולי פעוטות יותר), בהחלט מדובר בהגדרה ראויה (:

--------------------------------
0 מתוך Museum of bad art [Wikipedia]
1 הנה אחד שצילמתי לא מזמן.
ויקיפדיה 558170
הקישור לויקיפדיה

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים