,תועלות חיצוניות 569994
הבעיה עם מיזמים כאלה היא שקשה מאוד למדוד את התועלת שלהם.

בתועלת העיקרית היא הרי בכך שאנשים שנוסעים באופניים מפנים את הכביש ומורידים את העומס גם בפקקים וגם בחניה, וכך חוסכים לכולנו הרבה מאוד כסף ועצבים.
אבל איך אפדר למדוד את זה?

הרי מי שנוסע במכונית לא משלם על הפקקים שהוא גורם.
,תועלות חיצוניות 569995
משלם גם משלם - במס של יותר מ-‏100% על הדלק שהוא צורך, בזמן עבודה (או משפחה) אבוד ובעצבים מעורערים.
,תועלות חיצוניות 570051
הוא סובל בפקקים, ובזמן אבוד - אבל אף אחד אחר לא מרוויח מכך.

המס על הדלק לא מספיק לשלם אפילו על תחזוקת הכבישים, שלא לדבר על סלילתם, זיהום האוויר, הפקקים, החניה וכו'
,תועלות חיצוניות 570085
ההכנסות רק מבלו על הדלק הן יותר ממליארד ש''ח לחודש. אמור להספיק כדי לתקן כמה כבישים.
,תועלות חיצוניות 570100
אתה צודק.
ההוצאות על תחזוקה הן כ 5 מיליארד בשנה, וההכנסות טיפה יוץר מ 12 מיליארד.

אבל באופן כללי אני עומד מאחורי הטיעון שלי - נהג המכונית (למרות שהוא משלם, והרבה) בסופו של דבר מסובסד על ידי המדינה.
,תועלות חיצוניות 570204
התשתיות שמשמשות את הנהגים הפרטיים משמשות גם את רוב התחבורה הציבורית, את הובלת הסחורות ושאר השימושים המסחריים וכמובן את הצבא. לכן אני חושב שאתה טועה, חלק ניכר מההוצאה על התשתית היא הוצאה מתחייבת גם ללא קיום תחבורה פרטית, התוספת יותר ממכוסה ע''י המיסים על הדלק והרכב (גם מבלי להכניס בחשבון גורמים כמו עליה בפרודוקטיביות ובהוצאה הפרטית, שבתורם תורמים להכנסות המדינה).
,תועלות חיצוניות 570003
התבונן בצד החיובי - סוף סוף נוכל לבדוק בצורה מדעית את הטענה שהישראלים ונדליסטים יותר מהאירופאים.
,תועלות חיצוניות 570017
לא "הישראלים" כי אם הממוצע שבין "התל אביבים" לבין "העובדים הזרים/מהגרי העבודה/פליטי דרפור".
,תועלות חיצוניות 570019
נדמה לי, שונדליזם (אם בכלל) צפוי דווקא מהישראלים, גניבות, ייתכן שיגיעו מהעובדים הזרים.
,תועלות חיצוניות 570022
לא היו גנבות אופניים בתל-אביב גם לפני הגעת העובדים הזרים?
,תועלות חיצוניות 570023
מה פתאום. שיהודי יגנוב מיהודי? גם מחלות לא היו, אגב.
,תועלות חיצוניות 570065
הטענה שלי הייתה הפוכה... קודמי טען שהוונדליזם הוא לא של הישראלים אלא של ממוצע של הישראלים עם הזרים, ומהודעתו השתמע, שהזרים אחראים לוונדליזם, אני סבור שזה דווקא לא נכון, ושוונדליזם הוא מאפיין חזק יותר של אוכלוסיות ישראליות מסוימות. לגביי גניבות, אין ספק שעובדים זרים גונבים אופניים (חבר שלי תפס אחד רוכב על אופניו...), עד כמה הם דומיננטים בתעשייה זאת כבר שאלה למשטרה.
,תועלות חיצוניות 570068
טוב, בשבילי זה נובע מהסטראוטיפים של עוני -> גניבות ושל שעמום -> ונדליזם, וברור מי מהאוכלוסיות יותר עניה ומי יותר משועממת.
,תועלות חיצוניות 570272
שאלה למשטרה? מאיפה המשטרה תמשוך נתונים על זהות גנבי אופניים, או גנבים בכלל?
,תועלות חיצוניות 570468
מה זאת אומרת מאיפה? מויקיפדיה.
,תועלות חיצוניות 570024
מה עם ירידה בזיהום האוויר? עלייה בבריאותם של התל-אביבים שיעסקו עכשיו בפעילות גופנית במקום לשבת באוטו ולחפש חניה? אפילו "שעות עבודה אבודות" בגלל פקקים הוא מדד מדיד.
,תועלות חיצוניות 570053
להערכתי, נסיעה באופניים ברחובות תל אביב העשנים, תועלתה הבריאותית קטנה מנזקה, אבל אלד''ר.
,תועלות חיצוניות 570057
אם מספיק אנשים יסעו באופניים, תל-אביב תהיה פחות עשנה.
דילמת המרעה 570062
מי בכם אשר לא אסתמתי, הוא יסע בזוג הראשון.
,תועלות חיצוניות 570031
דווקא קל, התועלת תימדד לפי מידת השימוש. אם השימוש יהיה רחב הם כנראה אהובים והתועלת רבה. ואפשר גם למצוץ מהאצבע נוסחה שתחשב כמה שעות נסיעה במונית או מכונית או אוטובוס שוות לשעת השכרת אופניים. אבל למה הם כל כך יקרים? הכי חשוב, דינמו יש להם? שיהיה ירוק עד הסוף. אני חושבת שזה יצליח, באלטנוילנד האנשים תרבותיים.
,תועלות חיצוניות 570034
פחות מ-‏300 שקל לשנה זה יקר? זה שווה ערך לכמעט חמישים נסיעות באוטובוס. כלומר, בהנחה שאת נוסעת כל יום לעבודה ובחזרה תוך קצת יותר מחודש וכיסית את המחיר.
,תועלות חיצוניות 570035
התכוונתי המחיר של זוג אופניים, נדמה לי 4,500 שקל? לדבר כזה הייתי קונה פושטים מתוך ציפיה שכך או כך לרובם יהיה אורך חיים קצר והם ייגנבו או יחובלו... אבל אולי לא. מחיר ההשכרה הוא ממש זול.
,תועלות חיצוניות 570039
טעית במחיר בסדר גודל * (וזה עוד לפני הנחה על קנייה מרוכזת)
,תועלות חיצוניות 570041
כשכתבת שטעיתי בסגל גודל חשבתי שזה 45,000, גם כאלה אופניים יש. אבל בטוח שהז לא הפיציות שהראת. הקנס על אי חזרה הוא 4,500 שקל. נכון שזה לא אומר, אבל בערך.
,תועלות חיצוניות 570058
הקנס לא משקף ערך, אלא משקף הרתעה. מובן מאליו שהקנס יהיה הרבה יותר מאשר השווי של האפניים - כך שלאף אחד לא יהיה תמריץ לגנוב אותן או להזניח אותן. בנוסף, אפשר להניח שמעבר להיות האופניים אופניים רגילים, מותקנים בהם גם כלים לאיתור חלקים גנובים, למשל, מה שמעלה את המחיר שלהן. ועוד לא דיברנו על עלות ההחלפה של אופניים שנגנבו או נשברו במונחים של שעות עבודה.
,תועלות חיצוניות 570067
הבעיה היא שקנס של 4500 ימנע ממני לעצור דקה ולקנות משהו בסופר מחשש שיגנבו האופניים. 4500 זה כמו 4 זוגות אופניים טובים.
,תועלות חיצוניות 570070
אתה אמור, כך נראה, להשאיר את האופניים בתחנה הצמודה לסופר, ולא להחנות אותם ליד הסופר...
,תועלות חיצוניות 570044
26 אינץ' זה אופני ילדים.
,תועלות חיצוניות 570049
במודעה רשום 12-מבוגר
,תועלות חיצוניות 570069
השימוש לא מעיד על יעילות, אופניים עולים יותר מ-‏240 שקלים, ולהוצאה זאת צריך להוסיף הוצאה על מנעול ראוי (מאות שקלים), כעת, צריך להחליף אופניים אחת לשנתיים נניח (בעיקר גניבה, אבל גם בלאי), והם גם תופסים מקום, כך שאם המערכת תהיה יעילה, ייתכן שרבים מבעלי האופניים שמשתמשים בהם כאמצעי תחבורה (ולא כאביזר לשעות הפנאי) יעדיפו פשוט להשתמש באופני העירייה ולא להחזיק אופניים.

בנוסף, אני (תושב תל אביב) הולך ברגל למקומות רבים, אם יהיו אופני עירייה צמודים לביתי (יש) וליעדים שאליהם אני הולך (יש באופן חלקי) אולי אתחיל לנסוע על אופניים במקום ללכת, אבל זה לא יחסוך אפילו דקה אחת של אוטובוס או רכב.
,תועלות חיצוניות 570071
מה הבעיה? אם יש נתונים טובים על הנסיעה בכבישים (ואני משער שאין) אין בעיה למדוד את התועלת.

לדוגמה: בשנת 2007 נסעו ברחוב אבן גבירול בשעות הבוקר כ5000 כלי רכב בממוצע בשעה במהירות של 27 קמ"ש בממוצע, בשנת 2010 המספר עלה ל-‏5850 במהירות ממוצעת של 22 קמ"ש, שנה לאחר השקת מיזם האופניים המספר הוא 4900 במהירות ממוצעת של 28 קמ"ש. והנה מדדת את התועלת.
,תועלות חיצוניות 570136
דווקא במונטריאול קל למדוד:

1. אין כמעט אף פעם פקקי תנועה ואלו שישנם הם בכניסות לעיר מהפרברים.
2. במשך לפחות 3 חודשים בשנה ולפעמים גם 5 הנסיעה על אופניים היא לא ממש פרקטית (נכון קצת פחות לטורונטו אבל גם)
3. העיר לא צפופה ולא סובלת מזיהום אוויר למעט בימים ספורים בקיץ.

התועלת במקרה זה היא חברתית/סביבתית/פוליטית - סטודנטים, תיירים, תושבי השכונות השטוחות יותר (כמו פלאטו מונ-רויאל, אוטרמונט וכו') יכולים להגיע ממקום למקום בקלות יחסית ודעתם על העיר משתפרת במוכח.

הייתי מטיל ספק ברעיון לפיו נוסעי אופניים מפנים את הכביש משום שנתיבי אופניים תופסים יותר מקום בכביש לכל נוסע ליחידת זמן ומרחק מנתיבי מכוניות.
,תועלות חיצוניות 570281
גם את התולעת שבנטיעת עצים בשדרה קשה למדוד.
תועלת, תועלת 570343
,תועלות חיצוניות 570409
טריוויה: איזו תולעת מודדת, אבל לא עצים אלא צמחים אחרים?
,תועלות חיצוניות 570438
,תועלות חיצוניות 570448
תודה! היכרתי רק את הגרסה העברית שבדיסק מתגובה 534444

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים