בתשובה ליואב, 10/05/12 12:24
הפרת הבטחה 595347
הובנתי לא נכון. כתבת "גיוס לצבא אוכלוסיות גדולות שלא רוצות בכך (ערבים, חרדים, נשים דתיות)" ואני שואלת - מאין לך שקבוצת האוכלוסיה "יהודים חילונים" כן רוצה להתגייס לצבא?
הפרת הבטחה 595349
לו הייתי בוטה, הייתי אומר שבניגוד לפתגם הידוע, במקרה הזה הנחת הכותב היא שפראיירים גם מתים וגם מתחלפים, ומרצונם החופשי‏1 כמובן.

1 טוב נו, שכ"ג כבר הראה לנו שאין דבר כזה.
הפרת הבטחה 595351
קודם כל, אני לא חושבת שמי שמשרת בצבא הוא פראייר. מעבר לכך, אני לא מסכימה עם הנחת הכותב כך שנראה לי מעט בעייתי לבסס עליה הנחות/הצעות נוספות.
הפרת הבטחה 595352
טוב, נראה לי שאנחנו מסכימים בעניין הזה.
הפרת הבטחה 595391
גם לי המשפט הזה קפץ לעין. אבל הוא צודק - יהודים חילונים רבים אולי לא משתוקקים להתגייס, אבל הם מתגייסים בכל זאת, ולו בעיקום אף, מכיוון שהם מקבלים את ההגמוניה של המדינה בתחום הזה, או שהם מבינים רציונלית את הצורך לשרת, או טעם אחר. החרדים פטורים מהדיסוננס הזה בין רצון אישי וצורך קולקטיבי (בתחום של מילוי חובת הגיוס. יש להם כמובן מספיק מהדיסוננס הזה בתחום של שליטת הדת בחיים האישיים).
הפרת הבטחה 595392
ולכן, יותר מאשר הביטוי של הפונז ב תגובה 595349 , מתאים כאן המשפט על הכלבים שעוסקים בסוג מובחן כלשהו של עינוג עצמי "כי הם יכולים".
הפרת הבטחה 595464
טוב, אכן לא הבנתי אותך.

האם הקבוצה "יהודים חילוניים" (או לא דתיים) רוצה להתגייס?
טוב, נביא בחשבון דבר אחד - שהיא מתגייסת. אין לגיטימציה בציבור היהודי החילוני הרחב ללא לשרת. בקבוצות קטנות פה ושם, אולי כן, אבל לא ברוב האוכלוסייה.

יכול בהחלט להיות, שהלגיטימציה ל "לא לשרת" בציבור החילוני בעלייה, ובקרוב הדבר ייתפס כפראייריות בלבד.
כמו למשל בגרמניה (עד 2011) - שם היה שירות צבא חובה, אבל היה לגיטימי להשתמט ממנו בטעמים שונים.

בארץ, הצבא הוא חשוב, ויש צורך שאנשים אכן ישרתו בו. (טוב, גם על זה אפשר להתווכח, כמובן, אבל בו נקבל זאת כרגע).
לכן, אם האוכלוסייה היהודית החילונית לא תתגייס, הדבר יהווה בעיה חמורה למדינה בכלל.

נראה לי, שהגידול היחסי באוכלוסייה הלא מתגייסת, גם תורמת ללגיטימציה לא לשרת באוכלוסייה היהודית חילונית.
(עשרות אלפי חרדים לא מתגייסים, למה שאני אתגייס?)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים